gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:18

Ok, bedankt! Ik ga nu sowieso voor dwergkonijntjes, dus dan ben ik weer blij met de leeftijd die ze kunnen halen :)

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:01

Ze was zo blij en actief dat ik meteen bellen niet zo nodig vond. Ik ben vannacht nog een keer opgestaan om te checken en ze had nog steeds hetzelfde gedrag, en duidelijk veel hooi gegeten.

Ze heeft net weer antibiotica gehad en dit vind ze duidelijk maar niks. Maar 'het gaat wel' met toedienen.

Hoop dat het beter gaat :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:07

Kiekeboefje, gelukkig! Hoop dat ze straks weer zichzelf is :)

Grotere rassen worden niet zo oud vanwege hun grootte (net zoals met honden bijv ;) ) en zeker de Franse hangoor is flink doorgefokt. Oogproblemen, gebitsproblemen zijn niet vreemd helaas.

Vlamen hetzelfde, grote konijnen die tegenwoordig nog groter gefokt worden als "Duitse reus" en dat doet het ras geen goed.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:24

Mijn Vlaamse Reus wordt volgende week 6 :) heel fit nog, maar wel een groot derde ooglid. Ziet ook niet goed daardoor,maar is super vrolijk.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:01

Dat is al een mooie leeftijd voor een Vlaamse Reus!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:58

Wauw, hopen dat hij nog lang mee gaat Coconut! :D

Ik vraag me af wanneer de Puur druppeltjes tegen schijndracht gaan aanslaan. Ik wil Floki niet weer id ren zetten om haar daarna als het misgaat alsnog weer apart te moeten zetten. Maar als ze apart zit in haar kooi merk je niks van de schijndracht. Alleen als ze bij de ram in de buurt zit.

Vandaag is de derde dag dat ik de druppeltjes heb gegeven en morgen ga ik toch maar proberen of ze rustiger is geworden en bij Sproet in kan.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:16

Vast! Hartstikke fit en vrolijk, alleen ziet ze niet zo goed, maar haar neus werkt nog perfect :D

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:29

Weet iemand misschien twee leuke konijnen namen? Soorten namen die ik wel leuk vind: menselijke namen zoals Luna, namen uit films zoals Dobby (van Harry Potter), namen die bij elkaar passen zoals Woezel en Pip (of Beauty en Beast :D ), namen die eindigen op ou (uitgesproken als oe) zoals Loulou. Iemand leuke ideetjes? :D

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:59

Jut en Jul, Knabbel en Babbel, Wizzy en Woppy, Pim en Pom, Fire en Fly, Jack en Jill, Pumba en Balou

Gaat het om een vrouwtje en mannetje, 2 vrouwtjes of 2 mannetjes? Dan kan ik misschien de lijst nog wat langer maken :+

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:48

Leuke namen :) . Het worden een mannetje en een vrouwtje.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:14

Vanmiddag een vrouwtjes konijn opgehaald bij onze dierenambulance,
gekoppeld aan een mannetjes konijn ( ja hij is geholpen)
en hij vond haar wel erggggg leuk :D
Weer een zwerfkonijn happy gemaakt!!!

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:50

sabine1979 schreef:
Vanmiddag een vrouwtjes konijn opgehaald bij onze dierenambulance,
gekoppeld aan een mannetjes konijn ( ja hij is geholpen)
en hij vond haar wel erggggg leuk :D
Weer een zwerfkonijn happy gemaakt!!!

Wat leuk om daar je konijn vandaan te halen :D

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:12

MoppieFilou schreef:
Leuke namen :) . Het worden een mannetje en een vrouwtje.

Haha dankjewel, moet er wel bij zeggen dat sommige van internet komen :o
Nog een aantal namen: Bella & Billy, Snip & Snap, Buddy & Bambi, Luna & Jens, Pico & Pino (al lijkt dat wel erg op elkaar..)

Ook vind ik Ruby een erg leuke naam, Cato ook :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:48

Het is toch wat. Ben je op zoek naar een maatje, maar ja, moet wel een binnenkonijn zijn... Toen ik Jillz en Bliksem (eigenlijk mijn binnenkoppel) adopteerde kostte het ook een zoektocht dus ik dacht slim te zijn en heb verschillende opvangen gemaild met m'n vraag.

Nu zijn er dus 3 opvangen die geschikte rammen hebben... :')

En Nala? Die maakt het niet uit geloof ik.
Afbeelding

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:11

Wat een prachtig konijn :)

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 23:16

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:24

As de buitenren groot genoeg is en ze er altijd in kunnen is het hok wel goed hoor ;) .

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:04

Precies, wat MoppieFilou zegt. Ik heb alleen zo'n zelfde hok gehad en ondanks dat ik best lang ben was het lastig schoon te maken vond ik.. Ook wel iets om rekening mee te houden.

Nala blijft inderdaad binnen :) is ze een stuk beter op haar plek, ook qua gezondheid

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:37

Ik zit even met wat..

Ik heb beer en muis, 2 franse hangoren. Voedster (muis) en gecastreerde ram (beer). De voedster is van mijn vader, hij fokt konijnen naar standaard. Bedoeling om zo gezond mogelijke en het meest ideale bouw en kleur te krijgen. Hij zei dat ik deze mocht hebben om bij beer te zetten maar als hij haar ooit nodig had kon hij haar dan 'lenen'.

Nu beer, qua karakter een rustige konijn die aanhankelijk is in een rustige situatie. Hij houdt van overal opkruipen en rondspringen.
Muis is een beetje een vervelende tante, totaal geen lieve konijn. Nu voor mij zijn het geen knuffel konijnen maar kijk-konijnen.
Ik heb het idee dat muis het karakter van beer helemaal veranderd. Beer gaat amper nog in de hoogte, muis ligt letterlijk op hem de hele dag. Zijn staartje is ook kaal aan het worden. Beer krijgt minder eten dan muis, we geven nu continu omdat beer anders niets heeft. Beer is meer voor af en toe hapjes afgewisseld met hooi en worteltjes. Muis is vooral geinteresseerd in korreltjes.
Ik dacht dat ze een goed koppel waren omdat ze geen ruzie maakte en goed overweg konden. Maar nu heb ik het idee dat ik hem er niet blijer op gemaakt heb.

Nu bleek dat het nestje van muis niet goed gelukt was vroeg mijn vader of hij haar in september tot december terug mag.
En het eerste wat ik dacht was... hou haar maar (hoe cru dat ook klinkt). Ik heb totaal geen band met haar, dat het zo wordt zoals beer kan ik niet verwachten, beer heeft bij ons in huis geleefd. Maar dit is het gewoon niet.
Ondanks dat ze bij mijn vader zindelijk was plast en poept ze hier letterlijk overal. Ik heb haar al even wat kleiner gezet met poepbak maar vanaf dat ze bij beer is ligt het overal. Beer is dan wel weer perfect zindelijk, maar krijgt sinds een paar weken ook wel het idee dat als zij het niet moet, hij ook niet.

Zou ik kijken om een ander koppeltje te maken? Misschien met een minder dominante voedster?
Mijn vader heeft ook nog dwergkonijntjes. Maar voorlopig geen franse hangoren meer.
Mijn vriend zei al van ze beide weg te doen, gewoon omdat ik er nu alleen maar last mee heb. Maar beertje is en blijft wel mijn maatje. Ondanks dat hij nu ook chagrijn is.
We hebben voor hun een kamertje van 2x2 en een gangetje van 2x1 waar een poortje van gaas voor staat zodat buiten of 'binnen' kunnen zijn. Als onze verbouwing achter de rug zijn krijgen ze een een van 10m lang en 1,5m breed. Daarin komt dan een zandbak, tunnels, wat klimdingen,...
Eigenlijk wil ik niet perse konijnen houden, maar het is omdat ik beer niet kan weg doen, maar ik wil hem wel echt een degelijke ruimte geven.

Ik weet echt niet wat te doen :(

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:41

Jannickee schreef:
Ik ben opzoek naar een nieuw hok voor in de ren, is deze groot genoeg? Vind het zo lastig in de schatten vanaf plaatjes. Is voor mijn 2 hangoortjes
https://www.grootplezier.nl/kippenhokke ... schuiflade

Je kunt ook bij hondenhokken kijken, sommigen daarvan kunnen open ad bovenkant en zijn een stuk makkelijker schoon te houden. Ik heb er zelf ook één voor een groot type hond. Ben er heel tevreden mee!

De druppeltjes tegen schijnzwangerschap zijn aangeslagen bij Floki! *\o/* Ze zit nu weer lekker bij haar mannetje in. Eind deze maand wordt ze geopereerd. Ik had eerst een afspraak staan voor eind juni maar aangezien ik 25 juli uitgerekend ben en zo'n kleintje zich soms gerust een maand te vroeg aankondigt..
Daarom toch maar voor eind mei gegaan met de sterilisatie van Floki. Nu weet ik zeker dat ik haar goed kan verplegen. :) Wel spannend zo'n operatie maar het is helaas niet anders.

Leen, is die voedster altijd zo dominant? Heeft je vader geen andere voedster? Want Franse hangoren zijn meestal juist zachtaardig toch? Ik heb zelf ook één. :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:42

Ik zou kijken of je een koppelafspraak kunt maken bij de opvang voor een ander konijn.

De karakters moeten toch matchen en dat weet je helaas niet als je willekeurig konijnen samen zet. Dat is een gok die soms goed afloopt en soms niet. Franse hangoren worden gezien als makkelijke konijnen maar zeker voedsters kunnen echt fel zijn de laatste paar jaar.

Ik zou deze twee sowieso niet meer samen houden. Een koppel stabiel en vredig houden is nogal lastig als de voedster steeds weg is, gedekt is, of jongen heeft.

Succes!

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:52

Ja hoor ze hebben genoeg ruimte! Overdag 70m2 en 's nachts 4m2. Ik heb ook naar een hondenhok gekeken, alleen vind een schuiflade wel makkelijk met schoonmaken.

Marloez wat fijn dat de druppeltjes werken, ook voor de ram een enorme rust lijkt me. Met de sterralisatie komt het vast helemaal goed!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:32

Eoweyn_x schreef:
Ik zou kijken of je een koppelafspraak kunt maken bij de opvang voor een ander konijn.

De karakters moeten toch matchen en dat weet je helaas niet als je willekeurig konijnen samen zet. Dat is een gok die soms goed afloopt en soms niet. Franse hangoren worden gezien als makkelijke konijnen maar zeker voedsters kunnen echt fel zijn de laatste paar jaar.

Ik zou deze twee sowieso niet meer samen houden. Een koppel stabiel en vredig houden is nogal lastig als de voedster steeds weg is, gedekt is, of jongen heeft.

Succes!

Het zou maar voor 1 nestje zijn. Zij heeft nu 2 nestjes gehad en dat is maximun wat mijn vader doet. Ze is een goede moeder en bij gebrek aan goed materiaal om mee verder te gaan wil hij dus wel een 3e nestje nemen.
Maar ik denk er dus ook gewoon over om een andere keuze te maken.
Nu hier in de buurt vind ik niet zo snel een opvang voor konijnen. Wel via asiels maar die kennen niets van konijnen koppelen. Dus dan zou ik eerder gewoon een andere kunnen nemen van mijn vader.

De voedster was niet altijd zo dominant. Ze is een erg zachtaardige moeder, je kan ook perfect aan haar komen als ze jongen had. Maar sinds de bij beer is en een grotere ruimte heeft (van 1x1 naar 2x3) is ze gewoon heel anders geworden.
Ik weet niet of het de plaats is, of dat het beer is.

Maar zou ik dan haar nu wegnemen en beer dan tot ik een nieuwe vriendin heb alleen laten zitten of zou ik wachten tot we een optie hebben? Sowieso wil ik hem echt niet te lang alleen hebben. Merk wel dat hij aanhankelijk is naar haar toe, dus ik denk wel dat gij het gezeldschap graag heeft. Alleen is zij niet zijn soulmate.

Marloez schreef:
Leen, is die voedster altijd zo dominant? Heeft je vader geen andere voedster? Want Franse hangoren zijn meestal juist zachtaardig toch? Ik heb zelf ook één. :D

Beer is inderdaad ook superlief, zij ook. Maar blijkbaar niet naar hem. Ze vechten niet, maar zij blijft hem in alles onderdrukken. Daardoor doet hij gewoon niets meer.

Dit zijn ze trouwens: Beertje is de blauwgrijze, Muis de konijngrijze (bruine). Maar hier zie je dus ook wel het probleem op. Beer ligt daar te liggen en muis is vanalles bezig. Haal je haar weg dan springt hij zo op de rugleuning van de zetel naar het hooi, dan gaat hij wortels pikken,.. terwijl met haar hij zo verstijfd ligt.
Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:59

Als ik je verhaal zo hoor en vooral de verandering in Beer zou ik haar nu al weghalen :) snap dat dat niet leuk is voor hem maar dit is ook niet prettig lijkt mij.

Het kan komen door Beer, door de omgeving.. Beide dingen kunnen veranderingen geven in een konijn.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:03

Hmm.. dan zal ik haar dit weekend maar terug brengen naar mijn vader.