Oké, ik ben nu toch echt besmet met het aquarium virus... Zaterdag komt er een bak van 120cm bij naast mijn bak van 100cm en een van 60cm en dan heb ik pas sinds 1,5 maand een aquarium Deze bak ga ik inrichten op cichliden
Ik zou zo graag nog een tweede groot aquarium willen. Maar zou echt niet weten waar ik die zou moeten neerzetten
ellepel
Geplaatst: 26-01-19 20:19
Ik wil graag advies!!!
Ik kom er niet uit namelijk wat te doen. Zit zo Aquarium 60 cm met kast staat op een plek waar het weg moet. daar in de plaats komt dan een 80cm met kast Maar de vissen en planten en hout wat in de 60cm zit moet in de 80.
Maar ik weet even niet goed hoe het aan te pakken.
Aquarium leeg halen..planten, hout ,alles er uit en vissen in een emmer met pomp en verwarming Dan de 80 er neer zetten,zand er in,hout en planten er in , vullen met water en vissen er in. Is beter niet he vanwege het indraaien.
Of optie 2. Aquarium 60cm zo veel mogelijk water er uit halen...planten en vissen alles laten zitten En dan opzij schuiven met kast . en de 80cm er neer zetten zodat ik die rustig kan inrichten en in kan laten draaien?
lor1_1984
Geplaatst: 26-01-19 21:39
Als je de pomp/filter vd 60cm meedraait op de 80cm de eerste maand kun je alles zo overzetten, geen indraaitijd nodig dan omdat zo'n 95 of 98% vd bacteriën in het filter zitten.
Hoe je het precies aanpakt qua emmers/geen emmers etc moet je even bekijken wat je het handigst vindt, belangrijk is iig dat je filter niet langer dan een dag droog staat ivm bacteriesterfte, zelf hou ik liever een uur of 2 aan. Uiteraard kun je hem laten draaien in een emmer. Hou er wel rekening mee dat als je de bodem omploegt er een hoop rotzooi vrij kan komen en de waardes over de flos kunnen gaan. Ik zou persoonlijk dus zorgen dat de vissen eruit zijn en de bodem goed uitspoelen voor je hem overzet naar de andere bak.
Je gaat de bodem mee omzetten? Dan zou ik wellicht proberen de vissen in een grote speciekuip te doen, met het filter en de verwarming er in. Dan de plantjes eventueel apart in een er met ook water uit de bak. Zand goed uitspoelen, en overdoen in de 80 cm. Half vullen met kraanwater, op dezelfde temperatuur natuurlijk. Dan planten er in, hout en stenen. Filter en verwarming over koppelen, water uit de specikuip overhevelen en vissen omzetten.
Dan is het in theorie niet heel veel anders dan een flinke waterwissel..
Zolang je het filermatriaal ook mee verhuisd naar de nieuwe bak kan je meteen door draaien.
ellepel
Geplaatst: 27-01-19 08:30
De bodem gaat weg hoor. Die gaat dus niet mee. Alleen planten,hout en vis.
Maar inderdaad.. ik had er zo niet aan gedacht. De pomp van de nieuwe bak kan sowieso wel aan en de oude hang ik er wel naast dan. Is toch even gokken hoe het gaat met de vissen na zo'n verhuizing.
Ellepel, heb gisteren men hele bak veranderd en alle visjes en garnalen hebben het overleefd. Ik heb een grote kuip van de paarden uitgeschrobt om mijn vissen in te zetten Eerst zoveel mogelijk water van mijn aquarium overgeheveld. Alle keien, hout en planten eruit. Planten appart gezet in emmer, filter gespoeld met overige aquariumwater en alles in de emmer met aq laten zitten Visjes en garnalen gevangen en thermometer met O2 erbij in de kuip. Aquarium gewisseld en nieuwe gescaped. Eerst de bodem bedekking fijn zand en korrels (gescheiden door karton) keien gelegd dan de plantjes en als laatste mijn takkenhout erin Ben er van smiddags tot half 10 savonds aan bezig geweest. Ben er wel blij mee, partner is nu een ophangsysteem voor mijn lamp aant maken
ellepel
Geplaatst: 27-01-19 19:59
Oh thanks, ja zo ga ik het ook doen Gebruik wat emmers,daar mee moet het ook wel lukken. Moet alleen nog bedenken wanneer want gaat inderdaad wel tijd,in zitten. Heb jij de achterkant zwart geverfd? Heb ik namelijk bij mijn nieuwe bak gedaan, en 1 zijkant.
@ellepel, ja ik zet er 4-5 lagen zwarte krijtbord verf op. Ik droog de laag met een haardroger en dan kan je ze snel oververven
Anoniem
Geplaatst: 27-01-19 20:57
Zijn de bak weer aan het leegpompen
Hij lekt. Niet veel maar drupt er toch onderuit. Kan wel janken. Net 150 kilo aan zand en inrichting terug erin getild en dat moet er waarschijnlijk weer allemaal uit.
Ik zou hier ook graag mee willen lezen. Na een bak met guppy's zijn we gezwicht voor een bak er bij, 110 l en willen hier naast een paar guppen mannen, nog een paar leuk gekleurde, kleine visjes er bij willen houden. Ook wat meer plantjes en verdere inrichting, dus lees graag mee! Tips zijn welkom, verder dan guppies zijn we nooit gekomen. We denken nu aan evt danio visjes er bij, Labidochromis caeruleus chiclides of sumatraan visjes. Maar moet me nog verder inlezen over huisvesting, hoeveel en of het echt goed bij een guppy kan. Vind het wel lastig als (nog) geen viskenner.
Dat is balen Gloa, zag je enorme mooie bak voorbij komen!
mindful
Geplaatst: 27-01-19 21:41
Gloa schreef:
Zijn de bak weer aan het leegpompen
Hij lekt. Niet veel maar drupt er toch onderuit. Kan wel janken. Net 150 kilo aan zand en inrichting terug erin getild en dat moet er waarschijnlijk weer allemaal uit.
da meen je niet! Is dat die grote bak van laatst?
ellepel
Geplaatst: 27-01-19 21:54
He alweer? Hoe kan dat nou weer dan.
Mindful ik heb 2 lagen gedaan en toen was het klaar. Was ook al bezig geweest om anubias op jou te binden met visdraad en moet daar nog wat meer van maken. Heb al 2 emmers vol plantjes klaar staan,paar stukken hout liggen in de week Moet alleen nog 1 zak zand bij. En ik wil 1 hoek met zwart zand hebben,moet alleen even bedenken hoe ik dan de afscheiding daar tussen ga doen. Heb ook nog leisteen liggen, of ik doe het met hout. Allemaal voorpret haha. Ben alleen echt geen ster in aquascape
En er moeten vissen weg. zeker 2 ancistrusmannetjes en een hoogvin zwaarddrager vrouwtje. Vind haar heel leuk,maar wil,er geen bij dus kan ze beter verhuizen..
Mightymike, leuk meekletsen. Heb je een foto van de bak die je nu hebt?
De bak staat sinds gister en moet dus nog aangekleed verder, beetje kaal nog.. Voor meer visjes eerst op gang laten komen, maar alvast aan het orienteren. Er zitten nu 5 guppen mannen in.