Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 16:05

tamary schreef:
Ik help ze inmiddels zelf via bezemsteel, stuiptrekkingen krijg je toch wel, maar het hele reizen, vreemde omgeving als ze al ziek en kwetsbaar zijn, enz. heb je dan niet. Als die persoon op stal weet wat hij/zij doet, zou ik voor die optie gaan.

Hoe doe jij dat dan met een bezemsteel? Misschien voor ons ook handiger, gezien het vele bloed dat je na het hakken moet wegspoelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 16:13

Shenavallie schreef:
tamary schreef:
Ik help ze inmiddels zelf via bezemsteel, stuiptrekkingen krijg je toch wel, maar het hele reizen, vreemde omgeving als ze al ziek en kwetsbaar zijn, enz. heb je dan niet. Als die persoon op stal weet wat hij/zij doet, zou ik voor die optie gaan.

Hoe doe jij dat dan met een bezemsteel? Misschien voor ons ook handiger, gezien het vele bloed dat je na het hakken moet wegspoelen.

Instructies :
tamary @ [LZP] Homesteading/zelfvoorzienend leven
Deze is met konijn, maar basis is hetzelfde. Let wel op met kip dat je niet te hard trekt, want dan heb je alsnog kop er af en bloedbad.

Shenavallie

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 16:16

Dank je wel, ik leg het mijn man voor!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:01

Succes en sterkte Mona… naar zulke dingen :(

Ik heb wel leuk nieuws! Sinds gisteren eigenaar van 6 hennen(2 mo) (kruisingen) New Hampshire’s! Ben heel blij met ze, heerlijk rustige dieren en eten al uit de hand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:21

Wat een plaatjes! <3

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:09

Ze zijn prachtig!

Ik heb er overigens toch een poging uitgegooid om haar te redden. Ik wormendruppels gehaald, Iverspot. Die heb ik gegeven, en een eidooier met gehakte regenworm erdoor. Ze heeft er redelijk wat van genomen. In elk geval een paar happen. Volgens de dierenarts zou ze zich binnen 24 uur beter moeten voelen, als de wormen dood zijn, er vanuit gaande dat dat de oorzaak is en niet het gevolg.
Ze heeft dus vanavond in elk geval een beetje gegeten en de druppels, dus wie weet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:16

Ik ga voor je duimen!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:15

Mona81 schreef:
Ze zijn prachtig!

Ik heb er overigens toch een poging uitgegooid om haar te redden. Ik wormendruppels gehaald, Iverspot. Die heb ik gegeven, en een eidooier met gehakte regenworm erdoor. Ze heeft er redelijk wat van genomen. In elk geval een paar happen. Volgens de dierenarts zou ze zich binnen 24 uur beter moeten voelen, als de wormen dood zijn, er vanuit gaande dat dat de oorzaak is en niet het gevolg.
Ze heeft dus vanavond in elk geval een beetje gegeten en de druppels, dus wie weet.

Hopelijk werkt het en krijg je haar er goed door!

-----------------------------------------------------------

Wij vragen ons af of we bloedluis hebben. Op enkele van de dingen die buiten in de ren lopen rode spinnetjes. In het daglicht dus. Ook geen hordes, maar wel opvallend dat ze er zijn. In het hok zien we niks - ook niet als we witte papiertjes door de kieren halen. Kippen gaan er ook gewoon in, zien er ook niet slecht uit en we zien ook niks op ze zitten. In het hok zien we de spinnetjes ook niet. Alleen buiten in het licht. Zitten op die plekken ook veel lieveheersbeestjes larven.
Lijkt ook iets ronder dan de foto's van bloedluis die ik kan vind - is echt een rondje met pootjes, maar alle alternatieven (als ik vd foto's moet afgaan) zijn ook niet zo rond.

Zou het bloedluis kunnen zijn als het zo buiten in het zonlicht rondlopen (de zon staat er echt op, is een grote witte water container waar we ze op zien).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:24

Rode 'spinnetjes' zijn roofmijten, de good guys. Bloedluis is niet echt rood en zien er ook niet echt uit als spinnetjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:50

Wat betreft het inslapen; ik heb een kip bij de dierenarts laten inslapen, en dat ging juist heel rustig. Ze was wel al behoorlijk slecht eraan toe. De dierenarts gaf de injectie vrij diep, misschien direct in het hart? Dat heb ik toen niet gevraagd. De kip reageerde er niet heel heftig op, en heeft ook geen stuiptrekkingen gehad. Ze viel rustig in slaap.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:23

Dat is wel fijn om te weten, dat het ook rustig kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:00

Hier ging beide keren ook rustig.. m'n huisbaas slacht wel, maar als die niet thuis is en een kip is slecht gaan we ervoor naar de dierenarts. Anders vraag ik hem.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:17

De dierenarts bij ons in de buurt heeft ook niet echt verstand van kippen... misschien ligt het daar ook aan.

Maar...mijn kip leeft nog en eet weer! Ik vind haar niet helemaal 100% goed, maar zeker wel 90%. Ik ben heel blij in elk geval!

Toevallig zag ik ook zo'n vuurrood beestje lopen. Ik weet wel dat het geen bloedluis was, want daar had ik vorig jaar een plaag van. Maar ik wist niet dat het een roofmijt was.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:23

Ik mag me ook melden hier!
Wij gaan zaterdag onze kipjes ophalen!
We krijgen 5 Wyandotte’s. We hebben al een kippenhok, die stond er al toen we het huis kochten.

We zijn helemaal nieuw in het houden van kippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:02

Heb je het hok grondig schoon gemaakt en de kieren gecheckt? En dicht gekit eventueel al. Niet dat je kipjes straks een golf hongerige bloedluis over zich heen krijgt..

Leuk wyandottes <3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:14

Wyandottes zijn leuk.
Haal bij de welkoop (duivenspullen) een zak hokwit om de binnenkant mee in te smeren elke 3 maanden ong. tegen beestjes. Aanmaken met water tot dikke vla en smeren maar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:22

Dat zat ik ook gelijk te denken. :=

Heb nu geloof ik nog 1 kruising wyandotte lopen.

Kuikens gaan hier super.
Afbeelding
Zal eens kijken voor nieuwe foto's gezien ze al beter in de veren zitten. Gok voor nu 4 haantjes en 4 hennetjes met 2 zijn kruisingen en 6 volle sussex. Dit is zoals ik het nu kan zien.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:02

Die lijken veel zoals ik ze had toen ze kleiner waren :) De twee Sussex nu doen het goed, het is een haan en een hen. De haan is veel wit en de hen is vrij donker. Hij voelt zich wel echt duidelijk de baas maar laat zijn hennen wel lekker hun gang gaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:12

Zelfde karakter als zijn knuffel papa dus. <3 Al vind papa dat het knuffelen wel weg mag blijven. _O-

Ze zijn ook al stukje groter nu en veel verder in de veren. Moet ook wel, want mama heeft besloten om bij de andere hennen te slapen en de kleintjes mogen daar nog niet bij slapen. :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:37

Hij is vrij tam, maar knuffelen hoeft niet nee. Maar hij is ook niet opdringerig vind ik. Prima haan :j

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:13

Wat een prachtige kuikentjes zijn dat <3

Hier helaas een kipje overleden. Ze was nog heel jong, zo'n 4 maand oud nog maar.. Was met haar naar de da geweest voor een antibiotica en metacam kuur want het leek een ontsteking in de keel maar helaas lag ze afgelopen maandag toch dood. Ze was lief en kwam echt voor de spuitjes op schoot zitten. Vind het echt heel jammer..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:48

Ah, wat ontzettend sneu. Je hebt meer dan je best gedaan!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:54

Dat is zeker sneu :/ Vorig jaar lag ook mijn favoriete kip dood ineens, iets van een longontsteking. Sterkte!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:59

Sterkte.

Weet je hoe lastig het is om kuikens op de foto te zetten. :+ }:0
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
He mens wat ben je aan het doen. Die kop ook van het kuiken. _O-

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:03

Dank jullie

Haha ja lijkt mij idd ook heel lastig :))