gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:55

Er is zonet EC vastgesteld bij Chester. ;(

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:24

Ohnee!!! En nu? ;(

Waar bestellen jullie meestal speelgoed etc voor konijnen?

MoppieFilou

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:39

Gigixponys: Oh nee! Hopelijk is hij snel weer genezen! Ons konijntje heeft dat ook gehad, hem hebben we er met veel moeite doorheen kunnen slepen. In ieder gval even een tip: de medicatie die DA'en geven tegen EC, kan je via een siroop in de mond geven of via injecties in het bloed. Wij hebben het eerst geprobeerd met siroop maar het beterde niet, alleen in het begin even omdat de DA toen een injectie had gegeven. Godzijdank heb ik dat (op een leeftijd van 8/9 :D ) opgemerkt, en zijn we begonnen met injecties. Daardoor is ons konijn er toen doorgekomen. Weet niet of het bij alle konijnen zo is maar misschien kan je deze tip wel gebruiken :) .

Bij http://www.dekonijnenwinkel.nl/ hebben ze heel leuke spullen voor konijnen :) .

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:08

MoppieFilou schreef:
Gigixponys: Oh nee! Hopelijk is hij snel weer genezen! Ons konijntje heeft dat ook gehad, hem hebben we er met veel moeite doorheen kunnen slepen. In ieder gval even een tip: de medicatie die DA'en geven tegen EC, kan je via een siroop in de mond geven of via injecties in het bloed. Wij hebben het eerst geprobeerd met siroop maar het beterde niet, alleen in het begin even omdat de DA toen een injectie had gegeven. Godzijdank heb ik dat (op een leeftijd van 8/9 :D ) opgemerkt, en zijn we begonnen met injecties. Daardoor is ons konijn er toen doorgekomen. Weet niet of het bij alle konijnen zo is maar misschien kan je deze tip wel gebruiken :) .

Bedankt voor de tip! Bedoel je de panacur?

We zijn er gelukkig wel snel bij, zei de DA. Hij wou daarstraks niet eten, maar heeft nu toch wat blaadjes op. Voor de rest is hij wel rustiger als anders en tijdens het eten nam hij ook veel pauzes, alsof het hem uitputte. Het is sowieso niet handig dat hij al zo'n slechte eter is.
We hebben hem nu ook binnen zitten.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:10

Coconut schreef:
Ohnee!!! En nu? ;(

Waar bestellen jullie meestal speelgoed etc voor konijnen?

Hij moet nu zeker zo'n 2-3 maanden panacur en dan nog andere medicaties de eerste week tot 10 dagen.
Hij heeft ook terug meer last van zijn niesziekte, dus daar ook AB voor geven. En dan hopen dat het aanslaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:13

Wat rot >< , helaas ook ervaring mee al had mijne het minimaal en kon ze buiten blijven tijdens de kuur zonder teveel problemen (sleepte poten soms maar zat in de ren vooral op grond , uiteindelijk zijn de poten haar fataal geworden toen ze uitgleed en niet overeind komen kon jaren later ) . Rotziekte is het en mijn DA herkende het eerst niet eens ><

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:21

Rebecca schreef:
Wat rot >< , helaas ook ervaring mee al had mijne het minimaal en kon ze buiten blijven tijdens de kuur zonder teveel problemen (sleepte poten soms maar zat in de ren vooral op grond , uiteindelijk zijn de poten haar fataal geworden toen ze uitgleed en niet overeind komen kon jaren later ) . Rotziekte is het en mijn DA herkende het eerst niet eens ><

Hij mag op zich wel buiten, we moesten eerst zien of hij wel zelf pipi kon doen. Dat heeft hij al gedaan. Maar met de koude nachten moet hij wel binnen nu, overdag zou hij dan terug buiten mogen op zich. Ik ga dus morgen kijken hoe hij gaat en anders mag hij overdag gewoon in zijn hok.
Hij loopt vooral in cirkels, met de klok mee, de andere kant lukt niet zo goed en recht lopen kan hij wel voor een kort stukje. Daarstraks viel hij bij het wandelen ook soms om, maar dat doet hij nu al niet meer, dus hopelijk blijft dat ook weg nu.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:41

Hè, wat akelig zeg. Gelukkig zijn jullie er op tijd bij. Hopelijk slaat de medicatie goed aan. Ik duim voor je :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:06

Ja, Panacur kan het wel zijn :) . Bij ons Moppietje was het ook echt erg, kon niet meer rechtdoor lopen en zelfs niet meer op het trapje om naar zijn bovenverdieping te gaan :(:) . Zijn hoofd heeft na de ziekte nog heel lang scheef gestaan maar het beterde wel. Na enkele jaren stond zijn kop weer helemaal recht :D .

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:28

Zijn kop staat gelukkig nog recht, maar zijn oren staan wel wat in een rare positie, normaal staan die in een V en nu is het dus wat anders bij 1 oor.
Normaal zit hij heel vaak op zijn nachthokje, maar daar geraakt hij idd nu niet op, wel nog met zijn voorpoten, maar ik denk dat hij het niet durfde proberen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:47

Goed dat zijn kop nog recht staat! :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:46

Het is weer wat met de EC. Hier is Nala mee naar huis, naar mijn vriend dus waar ik min of meer woon, ook EC. Bij m'n vriend kan ze binnen.

Sterkte en ik duim voor jullie!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:02

Dankjewel! Ik zal ook duimen voor Nala!

Hij is ondertussen wel op zijn nachthokje geraakt, maar nu weet ik niet of hij er nog terug af geraakt.. Zal het nog even aanzien, anders hem er toch maar afhalen. Maar daar ligt hij anders ook graag, dus is wel fijner/vertrouwder voor hem.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:44

Misschien een extra opstapje erbij zetten? Twee bakstenen?

Dankjewel! Ze eet gelukkig goed, net een bakje havermout op. Het binnen zitten vindt ze prima ondanks dat ze dat niet kent. Het is de tweede keer EC,dikke pech.. Maar oei wat is ze afgevallen in 5 dagen tijd... DA schrok er ook van. Ze moest 2 kg aankomen en ze is nu alweer 1,85 kg afgevallen.

Ze gaat overigens niet terug in de groep heb ik besloten. De temperatuurswisselingen zijn de boosdoener en daarbij wordt ze verjaagd uit de groep als ze ziek is. Ik wil haar die koppelstress en
de gevolgen van zo'n terugval niet aandoen steeds... Ze blijft dus binnen wonen en over een paar weken als ze verbeterd is krijgt ze een maatje. Weet niet of jullie die zeker 40 gedumpte witte Vlamen hebben gevolgd, uit Friesland? Die zitten nu bij konijnenopvang Marijke.

Daar gaan we een geschikt maatje uitzoeken :) ik geloof namelijk wel dat ze het gaat redden.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 26-04-17 21:48, in het totaal 3 keer bewerkt

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:44

Ook jij al Eoweyn... EC is echt een verschrikkelijke ziekte! Hopelijk knapt ook zij weer op! :(:)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 15:25

Hoe gaat het met de zieke konijntjes inmiddels?

Floki is een nest aan het bouwen en gebruikt Sproet zijn haar ervoor omdat ze zelf niet genoeg haar heeft. :P

Eind juni begin juli wil ik haar laten helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:27

Floki toch :')

II heb de onkruid verdelers ingehuurd, alleen Syb lijkt niet helemaal fitjes . Maar is ook niet echt een natuurlijk tijdstip midden op de middag wakker en onkruid wieden

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:46

Met Chester gaat het eigenlijk best goed, hij heeft vandaag voor de eerste keer terug brokjes op en hooi knabbelt hij ook wat aan. Voor de rest eet hij heel veel blaadjes, dus daar hebben we ook werk mee. :P
Hij loopt ook al niet meer zo wankel, alleen zijn voorpoten schuiven wel weg steeds. En hij is terug veel alerter, wil alles gezien hebben. Hij is net even buiten geweest (20 minuutjes), maar daar werd hij nog wel snel moe van. Hij is het binnen nu ook wel gewoon aan het worden, want zat ook al zijn hele leven buiten.
De medicatie vind hij niet leuk!
Ook hebben we nu gezien dat hij gemakkelijk op en af zijn hokje geraakt, maar daar schuift hij dus best wel hard op weg, dus doet hij zelf niet meer heel de tijd.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:16

Floki toch... Liefde is... Je vacht delen :')

En Nala, tja... Die is aartslui, ligt de hele dag te slapen onder het bed. Ik heb vandaag ander voer gekocht, ze eet niet zo goed, ik denk omdat ze alleen zit. Maar ze moet natuurlijk wel aankomen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haar ren. Staat eigenlijk altijd open :')
Afbeelding

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:39

Hoop dat het snel beter gaat met de konijntjes in de lappenmand! Vind Lana toch echt wel een reuze gaaf konijn! Lieve uitstraling <3

Floki toch! Die van mij doet het nog altijd met eigen vacht, ze naakt naveltruitjes voor zichzelf :')

Heb een afspraak gemaakt bij de DA, maandagmorgen ben ik de eerste. Denk dat je het al zag, haar wang is helemaal opgezwollen! Ze eet en drinkt nog wel heel goed en is onwijs druk, dus ik maak me niet te erg zorgen. Maar schrok wel toen ik het zag.
Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:03

Marloez: :D

Gigixponys: Goed dat het alweer wat beter gaat met hem! Hopelijk blijft het de goede kant op gaan! +:)+

Eoweyn: Nala is echt een leuke nijn! <3 En wat een paradijs heeft het beestje! :wow:

Kiekeboefje: Had het eigenlijk niet direct gezien, maar dat kan aan mij liggen :') . Jij kent haar het beste hoe ze is, dus dan zie je zoiets sneller natuurlijk. Hopelijk is het niets erg!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:11

Gigixponys fijn dat het al wat beter gaat met Chester.

En Eoweyn wat een prachtig konijn is dat! <3 Die grote oren zijn fantastisch.

Sterkte Kiekeboefje, ik hoop dat het allemaal meevalt.

Ik heb Floki apart moeten zetten.. Ze staat nu binnen in de koelste kamer, helaas in een plastic/draadkooi zonder ren, het is even niet anders. Ik heb van die druppels besteld van Puur Natuur tegen schijnzwangerschap, hopelijk komen ze snel en werken ze snel. Heeft iemand van jullie ervaring met dat spul?

Ik moest haar helaas wel apart zetten want ze bleef maar aan Sproet plukken. Hij werd er gek van en kreeg helemaal geen rust. Ik zag dat ze zichzelf niet eens de rust hadden gegund om hooi te eten. De plukken haar liggen door de hele ren. Het nest is echt HUGE geworden in één dag tijd. :=

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:11

Dankjewel <3 ze is ook echt geweldig

Jeetje zeg... Hoe oud is ze nu? Geen dierenarts die haar nu al zou willen castreren?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:27

Ik had het nagevraagd bij de opvang, ze schijnt van januari dit jaar te zijn (al wisten ze dat niet zeker) ik denk dat ze één maand ouder is omdat ze begin januari al geënt is volgens haar paspoort/entingsboekje.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:42

Dat is vervelend zeg... :( Heb nog geen voedsters gehad dus weet niet of zo'n druppels werken. Wanneer mag ze gesteriliseerd worden?