Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:31

Votti, als ze de hele dag door het huis lopen vind je dan niet overal keuteltjes en plas? :+ of zijn ze zindelijk?
Kan me er geen voorstelling bij maken haha
Wat een leuke foto's trouwens <3 leuk dat ze zo lekker languit gaan liggen op schoot! Dat zullen die van mij nog niet zo snel doen...

Bij mij krijgen ze iedere ochtend en avond een klein handje brokjes. Heb Science Selective dus een goede brok. Moet zeggen heb het in het begin wel afgewogen, ze zitten ongeveer op 20-30 gram brokjes per dag per cavia geloof ik.. Heb iig niet het idee dat ze te dik zijn ofzo..

Yvje wat krijgen ze bij jou een top dieet zeg!! Veel variatie enzo, zullen gezonde cavia's zijn die je hebt! :j

Lukiebradley wat een schatje! Wat sneu dattie ziek is :( hopelijk kan ie gauw weer terug naar zijn vriendinnetje :)

Met 1,5 jaar pas volwassen ja? Wist ik helemaal niet. Mijn cavia's zijn pas een half jaartje :o

Vanaf welke leeftijd kun je er een keer een nestje mee fokken eigenlijk? Neem aan vanaf de 1,5 jaar dan pas?

Edit: DD we hebben tegelijk gepost haha.. Vanaf 5 maanden wel al evt een nestje dus? Wat raar dat dat dan al mag als ze officieel nog niet volwassen zijn dan..

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:34

DubbelDun schreef:
Als een zeugje vanaf 5 maanden drachtig mag raken vind ik dat al een jong-volwassene. Uitgegroeid zijn ze met 1 jaar.

Hier krijgen ze gewoon tabletjes van de Kruitvat, die eten ze uit de hand.

Hier ook, wel van Roter. Ze vinden het net snoepjes en lusten ze erg graag.

Wat betreft fokken, ik heb geleerd dat het eerste nestje iig voor het 1e jaar van de zeug moet zijn ivm vergroeiing van het bekken.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:39

Ze zijn (gelukkig) zindelijk, ze plassen bijna alleen in het hok en heel soms op de plekjes waar handdoeken liggen. Verder eigenlijk nergens keutels en plasjes! En ze zijn heel erg aan elkaar gehecht.. waar de een gaat, is de ander ook, het is soms net een treintje door de woonkamer (een piepend en knorrend locomotief, haha!)
Bij mij krijgen ze iedere ochtend een handje brokken, denk dat het 50 gram was, maar ben nu teruggegaan naar 40 gram brokken. Eens kijken of dat de kontjes wat af kan slanken ;)
Laatst bijgewerkt door Votti op 15-06-17 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:39

Echt waar? Oké.. Wilde met een van mijn dames, of allebei, wel een keertje een nestje fokken. Dat lijkt me zo leuk :o

Edit: wel super leuk dat ze door het huis kunnen rennen Votti. Waren ze al zindelijk dan of heb je ze dat geleerd? Lijkt me zo schattig als ze dood het huis heen piepen en rennen haha! :)

enamorada

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:44

Denk dat die van mij de helft van hun lichaamsgewicht kwijt raken bij jou yvje :')
Die van mij lopen niet zo veel ivm hok dat eigenlijk net te klein is. Nouja, hij is niet te klein maar de helft kan niet traplopen en de andere helft blijft gewoon beneden zitten :Y)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:50

enamorada schreef:
Denk dat die van mij de helft van hun lichaamsgewicht kwijt raken bij jou yvje :')
Die van mij lopen niet zo veel ivm hok dat eigenlijk net te klein is. Nouja, hij is niet te klein maar de helft kan niet traplopen en de andere helft blijft gewoon beneden zitten :Y)

Oeps hahaha! Die van mij zijn nu weer in de tuin aan het rondlopen.
Stelletje scharrelkonten.
Ik had om te proberen het afvalprutje van m'n vers geperste sinaasappels en citroen erbij gezet. Eerst even wennen maar nu vinden ze het heerlijk!
Ik zal ze wel een beetje vet blijven mesten dan Enamorada, of ze krijgen ophokplicht :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 15:55

Vanaf 5 maanden het eerste nestje tot max 1 jaar wordt aanbevolen. Alhoewel ik ook wel eens met 4 maanden al een nestje had en ook wel eens eentje die al 3 was haar eerste nestje kreeg. De kans dat het mis gaat is dan wel groter.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:00

Iemand ervaring met kromgroeiende nageltjes?

Mijn oudere beertje had gruwelijk lange nagels toen hij bij mij kwam. Nagels groeiden krom weer terug zijn huid in := Afschuwelijk....

Iemand gebeld met een caviaopvang en zij heeft de nagels goed geknipt. Echter groeien ze nu snel krom. Ik knip ze regelmatig af, maar hoe krijg ik ze weer enigszins in "model"?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:04

Zo vaak mogelijk kleine stukjes knippen, door de druk gaat het leven dan uiteindelijk steeds een heel klein beetje terug waardoor je de nageltjes dus uiteindelijk korter en rechter kunt knippen.

Het eerste nestje moet idd voor het eerste jaar, liefst dekken rond de 7-8 maanden.

Mijn dierenarts ziet een verband tussen blaasgruis/stenen en vitamine C pilletjes dus die krijgen ze hier niet meer..

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:10

En veel over de stenen/ beton laten lopen als het mogelijk is, daar slijten de nagels flink van.

Ja dat van die blaasgruis heb ik ook vernomen. Dat is voor mij wel de reden geweest dat ik minder tabletjes geef.
Maar die druppels vind ik er smerig uitzien in een flesje.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:14

Ik vind beide onnodig, met goed voer en genoeg groente hebben ze ruim genoeg vitamine c :j

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:23

Ze lopen hier al op beton en mogen elke dag een paar uur in de ren op het gras :)
Ik knip ze al heel regelmatig bij, blijf ik doen dus :)! Dank jullie wel!

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:51

Ook nog even een update van pluis.
De jeuk is weg, omdat we de tweede keer bij de dierenarts een blaasontsteking ontdekte en we antibiotica gingen starten toch de ivermectine nog een keer herhaald ipv prednison en nu groeit z'n haar weer en voelt hij zich duidelijk beter.
Helaas dus wel blaasontsteking en een kuur gestart en ook gelijk eurologist besteld en mee gestart.
Ook hier al enorme verbetering en vandaag wat urine opgevangen.
De ontsteking is weg, wel rommelt er nog iets dus gaan we nog even met de AB door en blijf ik eurologist geven.In het sediment leek wat gruis te zitten en toch voor de zekerheid een röntgenfoto gemaakt.
Geen stenen, geen gruis en alles was top!
Maar z'n knieën stonden er ook op en hij heeft gigantische artrose.... Ben er enorm verdrietig van en het enige wat we nog kunnen doen is hem pijnvrij houden.
Hij ging steeds makkelijker lopen (had ook super ingegroeide nagels toen hij kwam en daardoor bumblefoot) dus al die tijd gedacht dat dat het was.
Heb ook maar even contact opgenomen met de huisdieren dokter of een supplement van hen iets kan doen want pijnstiller is natuurlijk slecht voor de nieren en lever.
Mocht hij meer pijn krijgen dan laat ik hem uiteraard inslapen, maar nu nog even lekker van mn kerel genieten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 09:26

@taartje: sneu hoor. Sterkte !

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:25

Taartje, wat sneu van Pluis. Hoop dat hij nog lekker pijnvrij rond kan scharrelen, maar jeetje wat een pech zeg...

Ik kwam trouwens dit filmpje tegen, werd hier spontaan heel vrolijk van...
https://www.youtube.com/watch?v=bq9ghmgqoyc

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:16

Bedankt!
Morgen komen de pilletjes van de huisdierendokter binnen en hopelijk helpt dat ook!

Omdat we nu wel genoeg ellende gehad hebben . Heb ik voor de beestjes een grasdoos besteld, grote hit hier!
Afbeelding
Joris ontsnapt zelfs uit de kooi als ik hem even opendoe om de in de grasdoos te komen.

Haha Votti heb meer van die filmpjes gezien.
Moet er altijd enorm om lachen. Geweldig al die wiebelende kontjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 15:23

Heerlijk voor die beestjes, maar wat een geld :oo
Als je op Marktplaats 1 of 2 van die 2e hands wasmachinebakken op de kop kan tikken (die van mij was een tientje) en je koopt een rol gras bij een tuincentrum (3,50) dan heb je meer gras voor minder geld.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:38

DubbelDun schreef:
Heerlijk voor die beestjes, maar wat een geld :oo
Als je op Marktplaats 1 of 2 van die 2e hands wasmachinebakken op de kop kan tikken (die van mij was een tientje) en je koopt een rol gras bij een tuincentrum (3,50) dan heb je meer gras voor minder geld.

Klopt, was ook van plan zoiets hierna inderdaad te doen, is dat gras wel veilig voor ze?
Heb ook een bak gras in de maak in mn vensterbank staan! (Sprietjes zijn nu 1 millimeter) maar vond dat ze nu wel een kadootje verdienden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 16:56

Je kunt vragen naar een speelweide ipv 'english lawn' :D
Dat gras kan veel meer hebben en zal beter teruggroeien na kaal eten. Overigens is zelf zaaien (paardenwei met kruiden) natuurlijk nog beter, maar daar heb je meer geduld voor nodig :D

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:16

DubbelDun schreef:
Je kunt vragen naar een speelweide ipv 'english lawn' :D
Dat gras kan veel meer hebben en zal beter teruggroeien na kaal eten. Overigens is zelf zaaien (paardenwei met kruiden) natuurlijk nog beter, maar daar heb je meer geduld voor nodig :D

Ik ga vd week is even rondkijken! Mn zus heeft konijnen dus bestellen/kopen we het gelijk samen.
Heb nu iets van timothee gras kruiden en idd het duurt wel een hele tijd en veel sproeien haha :Y)
Maargoed je moet wat over hebben voor je caafjes :D

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:42

Mijn cavia eet op zich genoeg, maar ik zou hem liever wat meer hooi zien eten. Groente en brokjes gaan er goed in maar het eten van hooi laat hij links liggen. Hoe kan ik hem motiveren tot het eten van meer hooi?

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:56

Hoeveel brok krijgt ie? Vaak als je dat verminderd gaan ze meer hooi eten.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:59

1/4 cup per dag, ik weet niet precies hoeveel gram dat is. Dit is wel verdeelt over 2 cavia's. Ik ben het weekend weg dus kan het ook niet zo 1,2,3 nawegen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 21:12

Het kan ook aan het hooi liggen.
Ik heb een castraat van iemand gekregen en ik kreeg daar ook een heleboel spullen bij. O.a. 2 pakken van 6 kilo hooi van Intratuin.
Mij vier al snel op dat ze dit hooi niet veel aten en ook de paarden aten niet meet smaak. Dus eens goed geroken en los getrokken (buiten) en het stofte als een gek en rook ook niet lekker fris meer.
Dus ik het het zo de kliko in gekieperd en weer gewoon hooi van de paarden gegeven. Dit aten ze wel met graagte, ook de castraat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:39

melody7 schreef:
Ik vind beide onnodig, met goed voer en genoeg groente hebben ze ruim genoeg vitamine c :j

Klopt, maar voor een drachtige cavia zou ik wel een uitzondering maken en af en toe extra Vitamine C geven (of extra paprika)... ik heb dragende cavia's gezien van mensen die uitsluitend wortels voerden, die nooit levende jonkies kregen, hoewel ze steeds bij een mannetje zaten, tot ze bij mij vitamine C kregen... in feite was het met die cavia's zó erg dat de jongen in een vroeg stadium geresorbeerd werden tot ze bij mij wel voldoende vitamine C kregen en de dracht goed ging.

Het is me inderdaad opgevallen dat juist cavia's die iedere dag extra vitamine C kregen, blaasstenen hadden.
Mijn eigen cavia's gaf ik zelden vitamine C (ik gaf genoeg groenvoer) en ik zag nooit problemen met blaasstenen. Omdat héél misschien zonlicht (helpt bij de vorming van vitamine D) ook een rol kan spelen bij het voorkomen van blaasstenen, mogen mijn cavia's, met mooi weer, naar buiten.