Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:50

21 kuikens en 12 grote kippen. O:)

En dan komt er nog wat aan uit de broedmachine.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:20

Ah wat zonde, de schelp-zandbakken waren uitverkocht -O-
Ik heb een "hondenzwembadje" gekocht haha. Nu nog wachten op het zand! :D

Als de kippen het zandbad negeren, gebruik ik het wel als voetbad voor mijn zwembad :')

Mer1980

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:00

oeps Liesjuh Frankrijk is inderdaad niet geheel om de hoek :D

Daisy: een bak is een bak :D zand = zand denk dat de dames gewoon al blij zijn ;)

Marcella: ja het gaat hard met de kuikens. Ik had maar 6 kuikens maar die zijn best al flink nu met 2 maanden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:08

Er zitten ook nog 31 eieren in de machine dus afwachten wat daar uit gaat komen.

Van de vorige 21, maar 7 hennen ongeveer.

Hopelijk nu meer hennen dan hanen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:36

Ik had van de 6 kuikens 2 hanen en 4 hennen dat is dan weer fijn :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:08

Marcella schreef:
Er zitten ook nog 31 eieren in de machine dus afwachten wat daar uit gaat komen.

Van de vorige 21, maar 7 hennen ongeveer.

Hopelijk nu meer hennen dan hanen.

Spannend! :D

Oei, dat is een rottige uitkomst :oo
Hier is de stand:
1e uitkomst, 5 van de 5 hennen
2e uitkomst, 3 van de 5 hennen
3e uitkomst, 7 van de 19 hennen (kan nog een beetje veranderen want de sussex kuikens zijn echt lastig te zien vind ik. Ik dacht met 5 weken dat het 2 hennen en 2 hanen waren, maar ze zien er nu nog steeds alle 4 hetzelfde uit hihi)
4e uitkomst, 7 van de 13 hennen (mijn gok voor nu met 3 weken. De dorking zou auto sexing zijn en dan is het 4 haantjes, 2 hennen. De olijfjes daarvan zijn er 2 die heel duidelijk nog geen staart hebben en kale schouders. Dit geeft mij hoop dat ze op die manier te bepalen zijn op jongere leeftijd)

Ik kan dus niet klagen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:38

Wij zijn op vakantie geweest en de buurman zorgde voor de kippen. We waren 4 dagen weg en toen is er een marter in de ren gekropen en heeft 2 kippen dood gemaakt. (Huilen!!) De ander had de buurman in een doosje gedaan, omdat ze broeds was dus dat was haar redding.
Supersneu, want het waren hele lieve kippen.

Maar ik vind een kip in haar eentje zielig, dus na de vakantie hebben we weer 4 kuikens erbij gehaald. Die zitten nog onder de lamp en mogen straks bij de andere kip in het grote (marterproof) hok. Enig idee hoe ik ze het beste kan laten wennen aan elkaar? Iemand tips?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:09

Als je overgebleven kip nog broeds is, kan het een poging waard zijn om haar te laten denken dat ze deze kuikens uitgebroed heeft. Hoe reageerd ze op hun gepiep?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:11

Als ze heel hard begin te tokken bij het horen van de kuikens grote kans dat het goed gaat.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:19

tamary schreef:
Als je overgebleven kip nog broeds is, kan het een poging waard zijn om haar te laten denken dat ze deze kuikens uitgebroed heeft. Hoe reageerd ze op hun gepiep?

Nee ze is niet meer broeds helaas. En daarnaast wilde ik ze wel zelf handtam maken. Ik heb de kuikens wel al eens aan haar laten zien, maar toen bevroor ze. Misschien wachten met het erbij zetten tot ze broeds is? (Dat gebeurt best vaak)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:21

Heb nu 2 trutten broeds als die het nog zijn tegen de tijd dat de eieren uitkomen dan kijk ik of ze willen adopteren.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:31

Wij hebben sinds een week of 2 een paar jonge hennen erbij. Twee lavendel Araucana's en een H'Mong witte kip <3 Ze komen bij onze oudere Arqucana's en kuifhoentjes. Zo leuk!

Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:42

Ballard_L schreef:
Wij zijn op vakantie geweest en de buurman zorgde voor de kippen. We waren 4 dagen weg en toen is er een marter in de ren gekropen en heeft 2 kippen dood gemaakt. (Huilen!!) De ander had de buurman in een doosje gedaan, omdat ze broeds was dus dat was haar redding.
Supersneu, want het waren hele lieve kippen.

Maar ik vind een kip in haar eentje zielig, dus na de vakantie hebben we weer 4 kuikens erbij gehaald. Die zitten nog onder de lamp en mogen straks bij de andere kip in het grote (marterproof) hok. Enig idee hoe ik ze het beste kan laten wennen aan elkaar? Iemand tips?

[ [url=m/Js7G4l.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Y5fFbQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Tm7N0Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat heerlijk dat jonge grut! Hopelijk hier ook zo over een paar weken.
De ouderwetse kippenhouders zouden zeggen, gewoon een keer ‘s nachts erbij op stok zetten. Gezien het nog maar 1 kip is en 4 jonge zou dat misschien nog een optie zijn.
Wat wij meestal doen is ons nachthok opdelen en ze zo een weekje naast elkaar laten wennen.

Wel zorgen dat ze oud genoeg zijn zodat ze ook voldoende weerbaar zijn.

Hier gisteravond een loge gehad in het kippenhok. Tijdens wandeling met de hond een versufte mus gevonden op de stoep. De hond stond eraan te snuffelen en de mus bleef zitten. Mee naar huis genomen en de nacht in de legbak van de kippen bij laten komen. Vanochtend heeft mijn vriend de mus weer eruit gelaten. Was goed hersteld en vloog vlot weg.

Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:43

Nirvana_ schreef:
Wij hebben sinds een week of 2 een paar jonge hennen erbij. Twee lavendel Araucana's en een H'Mong witte kip <3 Ze komen bij onze oudere Arqucana's en kuifhoentjes. Zo leuk!

[ [url=m/5Qu5GL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat zijn ze leuk! Hele mooie kippen

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:15

Ballard_L schreef:
tamary schreef:

Nee ze is niet meer broeds helaas. En daarnaast wilde ik ze wel zelf handtam maken. Ik heb de kuikens wel al eens aan haar laten zien, maar toen bevroor ze. Misschien wachten met het erbij zetten tot ze broeds is? (Dat gebeurt best vaak)

Hier worden ze ook goed tam zonder dat ik ze in huis heb.
Wel super balen van de marter aanval! Kan je voor de kuikens een kleine "ren" maken die je in de grote ren zet? Zo zijn de kleintjes veilig maar wennen ze wel goed aan elkaar. Vanaf een weer of 3 a 4 (afhankelijk van het weer) kan je de kuikens dan ik die kleine ren zetten overdags voor een paar uur en dat opbouwen. Dan zouden ze meteen week of 5 bijna de hele dag buiten kunnen zitten bij de hen. Als dat goed gaat en de hen probeert ze niet aan te vallen door het gaas, kan je eens proberen 1 kuiken los te laten en zien hoe ze erop reageerd. Ze zal zeker een paar keer kribbig doen enz. Maar zo lang het kuiken dan leert haar een beetje de mijden en de hen gaat er niet achteraan jagen. Kunnen ze, zo gauw ze compleet in de veren zitten (gemiddeld tussen de 6 en 8 weken in de zomer) en ze dus geen warmteplaat in de nachten meer nodig hebben, bij haar los laten. Je kan dan eventueel hun kleine ren op wat stenen zetten met hun eten en drinken erin zodat de kuikens daaronder kunnen kruipen als ze willen eten of als de hen te flauw begint te doen.

Daar tegen over kan het zijn dat de hen ze niet accepteerd en dan zal je de kuikens tot een week of 16 apart moeten houden, eventueel ook door de huidige ren op te splitsen in 2 of een kleinere ren in de grote ren te zetten zoals ik hier boven schreef. Zo wennen ze goed aan elkaar. :)

Gaabje, Wat is die H'Mong kip mooi!! <3 <3 Ooit wil ik er denk ik ook zo eentje <3 <3
Wat fijn dat het musje goed hersteld was en weer zijn/haar weg ging <3 :D

Pff ik voel mij even super rot, ik heb ook meteen besloten dat ik geen hanen meer verkoop tenzij ik er een hele duidelijke afspraak met de mensen maak in het geval de haan agressief word of er andere problemen zijn.
Ik heb de haan die ik vorig jaar gekocht had en over heb laten komen uit nederland aan het einde van de zomer verkocht samen met een hen aan mensen hier een uurtje ofzo vandaan.
Ik kreeg een paar maanden geleden bericht van haar dat de haan agressief was geworden nadat er een pup nogal lomp bezig geweest was tussen de kippen. Niet geheel raar natuurlijk. Dus haar wat tips gegeven en we hebben het dacht ik goed bepraat allemaal. Ook gezegd dat als het echt onmogelijk werd ze altijd contact op kon nemen om de opties te bespreken.
Stuurt ze vanochtend dat ze de haan helaas weg had moeten doen en dat van de 2 orpington hennen er 1 overleden was in de nacht en of ik nog kuikens/hennen beschikbaar had.

Ik had dus gezegd dat ik het knap vond dat ze de haan met zo'n gedrag herplaatst gekregen had en dan de rest over de kippen/kuikens kwa beschikbaar en niet beschikbaar.
Stuurt ze terug dat ze de haan niet herplaatst heeft maar naar het bos gebracht heeft |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( Echt ik kan wel janken, hoe rot een haan ook is je dumpt hem niet zodat hij door wilde dieren afgeslacht kan worden nadat hij eerst weet ik het hoe lang in paniek rond gelopen heeft op zoek naar veiligheid.. Ik had hem zo opgehaald, met het doel hem te slachten dat wel maar, dumpen.. Ik vind het zo verschrikkelijk laf en gemeen.. :( :(

Ik heb dus ook meteen besloten dat ik aan haar geen kip of kuiken meer verkoop, en dat hanen dus enkel nog met hele duidelijke afspraken weg gaan.
*kruipt terug in de hoek met een pot ben&jerrys ;( *

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:21

En toch je wil niet weten hoeveel mensen dumpen goed spreken. Heb er geen goed woord voor over.

Ten eerst doodzonde van het goede vlees, maar ook zielig voor het dier.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:11

Mensen denken dat ze alles kunnen dumpen in het bos en het zich dan maar redt, hoe dom ook. Ik snap je helemaal. Dat is precies de reden waarom ik geen haan en geen kuikens wil.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:02

Marcella schreef:
En toch je wil niet weten hoeveel mensen dumpen goed spreken. Heb er geen goed woord voor over.

Ik snap ook niet hoe mensen dit durven goed te praten. Dit persoon ook, ze blijft maar door gaan en vind het gewoon normaal. Echt zo bizar.

Ik heb er eerlijk gezegd ook wel een aantal uurtjes minder door geslapen afgelopen nacht. Als ht nog maar een paar dagen was, wat ik naar dat bos gegaan om te zoeken. Maar ze heeft hem al 2 maanden geleden gedumpt :(

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:35

Gaabje schreef:
Hier gisteravond een loge gehad in het kippenhok. Tijdens wandeling met de hond een versufte mus gevonden op de stoep. De hond stond eraan te snuffelen en de mus bleef zitten. Mee naar huis genomen en de nacht in de legbak van de kippen bij laten komen. Vanochtend heeft mijn vriend de mus weer eruit gelaten. Was goed hersteld en vloog vlot weg.

Wat fijn dat het musje goed hersteld is! Hadden de kippen ook toegang tot de legbak of is die 's nachts afgesloten?
Kippen kunnen namelijk ook musjes vangen en opeten. Gebeurt niet vaak, maar ik heb ze er hier al meerdere keren op betrapt in de afgelopen jaren ;)

Liesjuh, wat ontzettend sneu zeg... Heel erg jammer dat de haan zo aan zijn einde moest komen.

Hier heb ik 2 weken geleden mijn favoriete hen de nek om moeten draaien. Ze had steeds een cloaca prolaps, waarschijnlijk door een vergroeiing vanwege compensatie door kromme tenen. Toen ging ze aan de dunne en toen ze daarvan hersteld was, kwam ze op een ochtend super gammel uit het hok, geen evenwicht en kon bijna niet overeind blijven staan. Ik heb haar de dag nog laten lopen, maar 's avonds bij het opsluiten liep ze nog buiten en kon ik haar zo oppakken terwijl ze hier normaal heel schuw zijn. Dat was het teken om haar uit haar lijden te verlossen, voordat een vos, marter of iets anders haar te pakken zou kunnen krijgen. Dat is altijd de nare kant van kippen houden, het went nooit zoiets.

Gelukkig doen de overgebleven dames het nog steeds super! 1 hen, Bresse, bekend om niet-broeds worden, zit al 6 weken enorm broeds te zijn, als het al niet langer is. Wat ik ook doe, ze stopt er niet mee! Kuikens ga ik haar niet geven, ik heb nog geen geschikte voorzieningen voor die mini's. Dus maar even doorbijten en in de gaten houden of ze genoeg blijft eten en drinken, zeker met de huidige hitte.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:21

XxLiEsJuHhxX schreef:
Marcella schreef:

Ik snap ook niet hoe mensen dit durven goed te praten. Dit persoon ook, ze blijft maar door gaan en vind het gewoon normaal. Echt zo bizar.

Ik heb er eerlijk gezegd ook wel een aantal uurtjes minder door geslapen afgelopen nacht. Als ht nog maar een paar dagen was, wat ik naar dat bos gegaan om te zoeken. Maar ze heeft hem al 2 maanden geleden gedumpt :(

In Nederland heet dat faunavervalsing en is het strafbaar. Vermoed dat Frankrijk ook wel zo'n wet heeft.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 17:38

Ik heb 2 weken terug nog kippen in het bos gevangen. Er liep een haan met 3 hennen. De Haan had ik geen plek voor, maar die werd ook agressief toen ik 2 van de 3 te pakken had. Dus even laten lopen om later terug te komen. Dieren ambulance gebeld maar onbereikbaar. Locatie door gestuurd.
Ik had de 2 hennen apart gezet want 1 was er echt slecht aan toe ( zwarte Brahma met vreselijke kalk poten) de Sussex was gezond zo op het eerste oog.
Ik had ze al in de avond gevangen, vriendin stuurde mij een paar uur later een foto van een stapel veren dus er vanuit gegaan dat die 2 het niet gered hadden.

Word ik om 23 uur gebeld dat ze met een hen bij mijn weide staan of ik er 1 kwijt was. Nou nee niet dat ik weet alles zit binnen. Gooi maar over het hek. Want ik kon niet meer komen.

Kom ik de volgende dag hebben ze die fiets haan in mijn kippen wei gegooid. Ik heb al 4 hanen dus dat is helemaal mis gegaan. Laat ik het zo zeggen 1 - 0 voor mijn Jerommeke := ik die mensen terug gebeld en goed boos geworden want ze zeiden dat ze 100% zeker een hen hadden. Dat gaat altijd goed in mijn fijne toom. Maar mijn kind van 7 ziet nog dat dit een haan was. Enorme kam, giga staart, enorme spoor van 8!!!!! Cm . Precies een haan zoals in elk kinderboek. Echt ik was zo boos. Beest met gevaar voor eigen leven gevangen en keurig in overleg bij de Dierenambulance afgeleverd. Gelukkig geen ernstige schade hij ging met een halve staart, de helft van zijn veren jas en een kapot ego weg. Maar jemig wat een idioten.

Nu is het niet slim van mij om te zeggen gooi maar over het hek, maar ik kon ze ook niet naast mijn hek laten staan zucht... Ik kon echt niet. Maargoed de 2 geredde hennen doen het super. De poten van de Brahma zijn 75% in orde nu, de Sussex legt eieren. De Brahma was erg mager en gaat vooruit denk dat die erg oud is, maar zolang ze het doet is het goed.
Hier nog in het bos:

Afbeelding

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:26

Heel bizar dat mensen gewoon hun kippen dumpen, wat een verhaal ook hierboven! Die haan had ook jouw haan kunnen pakken, daar was je mooi klaar mee geweest. Gelukkig gaat het voor nu allemaal weer goed

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:41

Voor wie denkt dat grote kippen en kippen met bomen en struiken als beschutting veilig zijn tegen roofvogels, is hier zojuist het tegendeel weer bewezen.
Ik stond er 10 meter vanaf toen ik gekrijs hoorde. Zat er een ongelooflijk grote havik op 1 van mijn hennen, onder de bomen, half onder de dichte struiken, direct naast het hok. Ik ben gelijk gaan schreeuwen en rennen, toen liet hij gelukkig los. Er liggen ongelooflijk veel veren en de kip heb ik net na een zoektocht gevonden, als een zielig hoopje ellende onder een struik. Ze komt met de schrik vrij, puur geluk dat ik erbij was! Anders had ik vanavond toch echt een kip minder op stok gehad.

Afbeelding

Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:44

Oh wat erg! Gelukkig heb je de kip kunnen redden!
En dat mensen kippen/hanen dumpen.. Ik zou het niet over mijn hart krijgen..

Ik ben nog nieuw in de kippenwereld (maar ik vind het er fantastisch haha) en heb nog niet echt iets van tafelrestjes durven geven. Ik wil vooral niets verkeerd doen! Ik heb enkel wat oude plukjes brood durven geven, verder geef ik alleen dingen die ik bij de dierenwinkel gekocht heb.

Kunnen jullie mij vertellen wat wel/niet kan?
Schellen van de aardappelen, krop sla, wortels ed, dat mag alleen?
Uien niet geloof ik?
Die leuke sticks voor kanaries en papegaaien, dat mag niet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:56

LWDaisy schreef:
Kunnen jullie mij vertellen wat wel/niet kan?
Schellen van de aardappelen Nee
krop sla Heel erg met mate. Beter andijvie geven krijgen ze geen darm problemen mee.
wortels ed, dat mag alleen? Als ze dit eten.
Uien niet geloof ik? Nee
Die leuke sticks voor kanaries en papegaaien, dat mag niet? Niet aan te raden

Nee; Onbewerkte tomaten, selderij, kool, trosgiers en nog wel meer geloof ik.