Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:21

Ik heb ze net een beetje gevoerd. Maar jeetje wat vreten die beestjes :')
Alleen eentje lijkt niets te eten? Wel honger lijkt het... Ander voer at ie wel.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:25

Zertab schreef:
Alleen eentje lijkt niets te eten? Wel honger lijkt het... Ander voer at ie wel.

Mijn vissen kunnen blijven eten :9. Niet normaal, de vreetzakken }>.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:28

Omany schreef:
Zertab schreef:

Mijn vissen kunnen blijven eten :9. Niet normaal, de vreetzakken }>.

Maar echt hoor :')

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:28

Omany ziet er netjes uit hoor.

Even een vraag. Ik kan 5 corydoras overnemen. Maar mijn nieuwe bak is pas over 2 weken ingedraaid. Dan zouden ze in mijn 40L bak komen met nog 2. zou dat te krap zijn ter overbrugging?

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:36

Dank je wel ! <3

Hmmmm, geen idee, 40 l is wel erg klein hè. Kunnen ze niet nog 2 weken daar blijven ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:57

ik zou kijken of ze niet nog twee weken daar kunnen blijven?
anders moeten ze in korte tijd 2x verhuizen.

omany wat een leuke bak.
5 jaar is best lang met filtersponzen!

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:04

Dank je wel Ellepel <3 . Nu nog mijn planten die eens zouden meewerken en dus groeien hè :roll:.

Ja, lang hè 5 jaar, nooit bij stilgestaan dat je dat af en toe moet vervangen :=.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:05

Ik heb in vorige topics meegelezen en gereageerd maar inmiddels al een paar jaar aquariumloos. Nu kriebelt het toch weer een bak op te starten. Ik wil hier denk ik ook een mooie achtergrondlaag in en stuitte toen op het maken van een achtergrond met javamos. Kon alleen niet veel recente ervaringen vinden
Iemand van jullie ervaring er mee? :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:28

nou nee maar ik was vorige week in de aquarium zaak en daar hadden ze wel een soort plastic matjes met mos er in..ik ben alleen zelf echt totaal geen knutselaar.
voor mij is het dus niks
hier staat ook wel info en filmpje, of kon je die al
https://www.aquariumfans.nl/javamos-aquarium-nuttig/

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:16

Mmm thermometer geeft 23 graden aan. Heb toch de thermostaat een tikje hoger gezet, kijken wat dat doet.

Edit: en er gaat wel wat stof door mijn aquarium heen.. is dat normaal? Is alleen te zien als je er recht voor zit maar toch. Filter uitstroom lijkt prima.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:44

Precies wat ik al dacht. Bedankt voor de bevestiging.

Mijn corydorassen zijn zo blij met het zand. Zo leuk om te zien hoeveel ze wroeten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:01

corydoras zijn sowieso leuk.
die van mij ook.
in het zand,nmaar ook elk blaadje en steentje en hout word van alle kanten gepoetst.

zertab,zal wel goed zijn toch,23 graden is voor platys ook prima toch?
ik let weinig op de verwarming, vergeet ook nog wel eens na schoonmaken de stekker er weer in te doen.
gelukkig heb ik hier vissen die de temperatuur wisseling wel hebben kunnen.
dat stof is misschien omdat je visjes in de bodem zoeken en het opwaait?
geen idee

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:33

Oh ja zolang de temperatuur tussen de 23-25 graden is zullen ze het wel best vinden.

Heb hem iets omhoog gezet en nu is de bak 24 graden. Maar thermometer en heater hangen beide aan de andere kant. Maar ja mijn bak is niet zo groot... Dus zal toch geen halve graad kunnen schelen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:58

Jee wat gaan jullie hard zeg :D

@Esther_r20 - wat een prachtig aquarium zeg (paar pagina's terug ;)) <3

@Zertab - gewoon rustig afwachten, komt goed ;) Ik had het ook na ik erachter kwam dat ik een gedeelte van het filtermateriaal niet had uitgepakt en dat de filter dus een paar weken heeft staan draaien met het materiaal in een plastic zak :')

@omany ook al mooi! 5 jaar is inderdaad wel heel lang :)

Ik ben ook alweer verder, de eerste bewoners zitten erin! 10 stuks japonica garnaaltjes en 8 afrikaanse lichtoogjes. Niet heel opvallend maar vind ze zo leuk :)

Afbeelding

Het was nog een heel avontuur, eigenlijk is mijn achterwand niet hoog genoeg. Ik dacht, dat vul ik wel op met bodem. Dat werkt dus niet. Ik met stukjes pvc buis eronder ervoor gezorgd dat hij op zijn plek bleef met hier en daar nog wat ruimte aan de onderkant. Ik denk, welke vis zwemt daar nou onderdoor? Nouja, lichtoogjes. Ik met pijn en moeite met een netje (wat er ook nog achter viel) de visjes via een hoekje weer terug het aquarium in gedreven. Ik heb nu alles hermetisch dichtgestopt met filterwatten met wat zand eroverheen.

De planten groeien echt gruwelijk hard, niet normaal. Ik ben van dit:

Afbeelding

naar dit:

Afbeelding

gegaan in niet eens een maandje. Dat licht van de Rio is echt niet normaal fel! Ik ben over turf gaan filteren om het water iets zachter te maken en de uitstraling iets minder ziekenhuis-tl licht. Toch wel wat bruinalg gehad en de onderste blaadjes van mijn middelste bosje zijn afgestorven. De plantjes die ik besteld had zijn heel anders dan ik me had voorgesteld, het sterrenkruid rechtsonder is ipv een leuk plantje met stervormige eindjes een raar slierterig ding wat me doet denken aan een skytube (https://media.s-bol.com/xnzXrvV48poP/550x733.jpg). Die ga ik dus vervangen. Het gras groeit als een gek maar ipv mooi, beschaafd matje is het een explosie van felle puntige uitsteeksels. Die gaan er dus ook uit en worden vervangen door het plantje waar ik ooit mee begon en wat er nu nog staat in het midden.

Hoe vaak ik 'm check? Vaak. Hij staat in mijn thuiskantoor en ik werk nu de hele dag thuis. Zit er dus ook de halve dag naar te staren en me te irriteren aan alles wat ik anders wil ;).

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 23:04

Wauw die achterwand is gaaf! :D

Volgens mij heb ik mijn filter helemaal uitgepakt haha. Maar ik ga hem woensdag even uitknijpen voor de zekerheid.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 23:44

Wauw, wat een prachtige bak nps!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 08:04

Inderdaad een prachtig aquarium, nps! Sterrenkruid heb ik ook besteld voor de betta bak. Het zou een gemakkelijke plant moeten zijn? De Blauwoogjes zijn leuk! <3

Zertab, ik zou zelf de temperatuur op 24 graden houden, schommelingen hou je toch wel. 's Ochtends is mijn grote bak 22 graden aan de kant zonder heater. In de natuur heb je ook geen constante temperatuur.

Betta's zijn enorm duur geworden! Ik ben prijzen van onder de 10 euro gewend. :') Voor een speciaal type betta betaal je nu 20-30 euro of meer. En dan is de vis wrsl. al een jaar en ze worden in theorie maar 2-3 jaar oud.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:46

Heather staat op 24 graden. Nu staat de thermometer ook op 24 graden. Maar gezien ik een kleine bak heb, denk ik niet dat er een heel groot verschil zit aan de ene kant van de bak en aan de andere kant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:54

sterrenkruid moet je steeds kort snoeien,dan houe je ze mooi laag.
gewoon topje er af,onderste blaadjes er af en weer in de grond ,groeit zo verder.
ik laat ze juist lang groeien,dan heb je mooie drijfplanten en dat vinden mijn garnalen erg fijn.
en je hebt het donkerder in je bak.
helemaal laten drijven kan ook met sterrenkruid :j

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:52

Blauwoogjes zijn zo leuk! Kweken ook redelijk makkelijk, heb je opeens ieniemienie visjes er tussen zwemmen. :D

Hier is het vandaag ook aquariumdag. 'Grote plak' is verhuisd dus ik kan eindelijk, voor het eerst in jaren, weer iets aan inrichting doen en er van uit gaan dat het een paar uur later nog net zo zal staan. :D Nu nog een hele hups endlers kwijt zien te raken, maar daar maak ik wel foto's van als de bak op orde is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:24

julius_juut schreef:
Blauwoogjes zijn zo leuk! Kweken ook redelijk makkelijk, heb je opeens ieniemienie visjes er tussen zwemmen. :D

Ja he :D Succes met je bak in orde brengen! Het kweken is bij mij wel lastig nu, ik heb alleen vrouwtjes meegekregen :'). Ik wil deze week cory's gaan halen (toch de panda's), dan vraag ik ook of ik een paar mannetjes mee kan nemen. Alleen vrouwen is ook maar zo ;).

@ann dankjewel! Er is ook niks mee aan de hand, ik had hem alleen anders verwacht, als kleine, mooie laagblijvende sterretjes. Hij groeit echter best groot en is ook niet al te stevig, waardoor vooral rechtsonder bij mij het hele plantje incl. blaadjes heen en weer zwiert. Ik denk dat hij in een betta bakje met niet al te veel stroming heel tof kan zijn!

@ellepel dank voor de tip! Ik heb m inmiddels verder naar achteren verplaatst, als ik foto's zoek van sterrenkruid vind ik het wel weer heel mooi eruit zien. Denk dat het al scheelt dat hij nu niet meer zo dicht bij de instroom van de filter zit.

Rest ook weer dank :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:45

Bijna alle plantjes zijn binnen :D :D (Via AquaSabi, kon in NL geen in vitro javavaren vinden). Komt nog 1 bakje ook vandaag binnen mee met een andere bestellen (die hadden ze dan weer niet bij AquaSabi haha). Aquarium van het weekend gedesinfecteerd (dettol) en goed omgespoeld en daarna te weken gezet met schoonmaakzijn voor het schoonmaken en tegen de kalkaanslag (en gelijk goede "is hij wel echt waterdicht" check haha).

Meeste spulletjes komen ook vandaag binnen, wil alleen nog even naar een speciaalzaak binnenkort om zelf wat hout en stenen uit te kunnen zoeken, dat is toch fijner "live" dan op de gok wat online bestellen :o

Afbeelding
(Javavaren, Cryptocoryne wendtii 'Green Gecko', javamos, christmasmos, Bucephalandra en anubias heb ik straks)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:19

Wauw zo'n zwart water aquarium is ook mega gaaf <3 Maar voor mij nog te hoog gegrepen. Eerst een ''normaal'' aquarium maar eens onder de knie krijgen :')

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:30

Zo'n groter aquarium is echt wel gaaf zeg. En nu al zoveel plantengroei echt veelbelovend!

Leuk de nieuwe plantjes. Zo leuk om te doen dat inrichten.
Ik moet de ramen poetsen, maar geen zin in. Zo toch maar even doen voor de algen een groeispurt krijgen

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:14

Wat een mooi aquarium nps :)) ! Ik begrijp dus niet hoe mensen hun planten zó doen groeien :evaw:. Hier doet dat gewoon niks :roll: . Maar ze gaan tegenwoordig al niet kapot, da's ook al iets :').

Ik ben stapelgek van mijn 5 nieuwe Garra Flavatra <3. Wat een geweldige beesten, wel druk in het aquarium maar ik hou daar wel van :D . Net moest ik een plantje goed zetten, komen die direct mijn hand aanvallen en zien ze mij als een lekker hapje :9 :Y) .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding