nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:10

@Century: ik kan je geen antwoorden geven op je vragen (ben de “meekijker” hier thuis :D ).

Bij ons is één kast zonder broed. Daarvoor wordt nu vanuit de andere kast, die het heel goed doet, een aflegger gemaakt.
De kast die (eigenlijk tijdelijk) bij mijn vriendin staat, doet het ook heel goed. Zij gaat nu ook een imkercursus doen, dus de kast mag daar blijven :).

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:46

Alles voor zover ik het heb begrepen :)

Century schreef:
- Als je zwermcellen/koninginnedoppen vindt, dan ben je toch al zo goed als te laat om zwermen te voorkomen? De oude koningin gaat zwermen als de zwermcel wordt gesloten (zegt mijn boek). Dat geeft toch niet veel tijd? Is het dus een kwestie van veel controleren in die tijd?

Wekelijks controleren word aangeraden in de tijd dat het volk zou kunnen gaan zwermen, inderdaad omdat je niet veel tijd hebt om de zwermcellen te vinden. Een koninginnecel word op dag 8 gesloten, daarom die wekelijkse controle.
Maar, denk ik dan, dat is pas relevant als je kast erg vol zit.

Overigens is het kennelijk erg wisselend wanneer een volk in zwermstemming raakt, en is het genetisch bepaald. Het ene volk vind de kast al snel te vol, het andere blijft veel langer zitten.

Century schreef:
- Ik snap niet helemaal waarom je nu precies doppen wilt wegbreken. Is dit om de eerste zwerm of een nazwerm te voorkomen? (dat je maar één of enkele nieuwe koninginnen hebt, en dat daarom er niet nog een zwerm komt). En/of is het alleen om het jezelf makkelijker te maken qua timing omdat je weet dat het dan +- 13 dagen duurt na het breken voor de nieuwe koningin er is? Maar als de eerste zwerm al vertrekt als de cel gesloten wordt, dan heb je geen 13 dagen voor een eerste zwerm, maar veel minder.

Dit vond ik ook verwarrend. Het is om de eerste zwerm te voorkomen, en het is inderdaad een timing ding. Op het moment dat je de doppen breekt, kan de huidige koningin niet weg omdat de opvolging niet is verzekerd. Je stelt het zwermen dus uit.
Dan kan je je aflegger maken en (waarschijnlijk) de zwermlust van je volk wegnemen.
De werksters in het deel zonder Q zullen redcellen gaan optrekken (mits je alle zwermcellen hebt gevonden :) ). Dat doen ze op zo jong mogelijke larven. Die zijn dan (vanaf het leggen van het eitje) idealiter 3 dagen oud. Daar komt dan die 13e dag vandaan, 3+13 is 16 = de dag dat een koningin uitloopt.
Dus, vanaf het moment dat je doppen breekt, heb je in principe 13 dagen tot een nieuwe koningin uitloopt.
Op die 13e dag/avond is het gebruikelijk om nogmaals door de kast te gaan (pas op want dit moment zijn de werksters vaak nogal over de zeik omdat er geen Q in het volk is). Je kijkt dan of er al een Q is uitgelopen. Je kan 2-3 'rijpe' doppen een handje helpen, die koninginnen vechten dan die nacht zelf uit welke de sterkste is. De overige doppen breek je dan weg, om te voorkomen dat die koninginnen op een later moment uitkomen en alsnog zwermen (Geen idee of ze dat daadwerkelijk doen, maar dat is de theorie)

Century schreef:
Is het wel aan te raden doppen te breken? Je gaat immers dan automatisch voor een 'tweede keuze' met de redcellen.

Daar heb ik me ook over verwonderd, het optrekken van redcellen is tenslotte een noodmaatregel.
Als de Q er nog is/was, en er jong genoege larven zijn, zal het meevallen? Dan kunnen de werksters vanaf het begin adequaat voeren. Die larf zit dan wel in een gewone cel, die weliswaar word uitgebouwd, maar een originele moercel is toch echt wel groter.
Dat vraag ik me dus ook nog steeds af :)

Aan de andere kant hebben de werksters wellicht juist meer keuze - ze kunnen nu kiezen uit alle jonge larven. Anders moeten ze het doen met de eitjes die de Q in de moercel legt :)
Ik heb wel eens gelezen dat werksters een voorkeur hebben voor het broed dat uit hun eigen vaderlijn komt. Dat vond ik wel weer fascinerend. Weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb, helaas.

Century schreef:
- Gebeurt nazwermen veel?

Ik heb geen idee om eerlijk te zijn.

MoonfightJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:05

Ik heb zelf een BD imkercurcus gedaan. Daar word er op een andere manier tegen zwermen aangekeken. Ik merk dat zwermen in de regulieren imkerrij echt word gezien als een soort doodzonde die voorkomen moet worden op elke manier mogelijk. Ik vind dit soms een beetje een heftig standpunt.

Ja, het kan vervelend zijn als de bijen zwermen. Zeker als jouw kasten ergens staan waar een zwerm overlast kan geven. Of je bent zelf weinig bij de bijen waardoor de kans klein is dat je aanwezig bent als er een zwerm is.

Maar zwermen is ook heel gezond voor bijen. Het is de manier van voortplanting. Een zwerm vertrekt (over het algemeen) als de omstandigheden daarvoor ideaal zijn. Het hoofdvolk en de zwerm zijn er dan helemaal klaar voor. Een zwerm is meestal erg bouwlustig. Mocht het niet mogelijk zijn om de bijen te laten zwermen dan heeft een voorweggenomen zwerm de voorkeur. Maar dat kan soms ook moeilijk zijn wat betreft de timing.

Het is wel zo dat bijen die altijd kunstmatig gesplit worden het zwermen 'verleren'. Het is inderdaad een genetische eigenschap die door het constant kunstmatig voortplanten kan 'verdwijnen' uit een lijn. Mocht je zulke volken hun gang laten gaan dan kunnen ze zich bijvoorbeeld doodzwermen door heel veel nazwermen te blijven maken. In theorie zal een volk alleen nazwermen als er nog steeds heel veel voer en bijen in de kast aanwezig zijn.

Wij zelf proberen een beetje de middenweg, eerste jaar hadden we een zwerm. Zo bij ons van het hekwerk af kunnen scheppen. Jaar erna hebben we zelf een aflegger gemaakt. Zwerm was wel vitaler en ging sneller van start. Maar we zitten ook met hele nare buren, waarvan we dan niet willen dat er een zwerm daar in de boom gaat hangen.

Century

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:07

Bedankt allemaal! Ik ga het nog even rustig nalezen. Vanavond eerste praktijkles, ik vind het erg spannend.

Over het zwermen, ik vind het zeker geen doodzonde. Gaan ze zwermen, dan is het zo. Maar ik heb zelf wel overlast gehad (en waarschijnlijk dit jaar weer) van de zwermen van de mensen verderop in de straat. De bijen gaan in de spouwmuur en gaan dan dood. Dat is best vervelend, ook voor ons.
Een zwerm heeft vaak ook geen kans van overleven, dus ik vind het ook wat naar om ze dan te laten gaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:48

Ik vind zwermen opzich geen doodzonde, maar heel netjes is het ook niet om je intensief gehouden dieren de wijde wereld te laten intrekken die ook druk bevolkt is. Zeker als je er vervolgens ook niet de moeite voor neemt de achtervolging in te zetten. En daarnaast, veel belangrijkere reden voor mij, een zwerm heeft bijna geen overlevingskansen door gebrek aan geschikte plekken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:43

Nou, eerste praktijkles gehad. We hebben twee volken gecontroleerd. Eerste was lief en heel goed te zien allemaal. Tweede was niet blij met ons! En ik ben drie keer gestoken :\ weet nu wel dat ik niet allergisch ben.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:53

:Y) welkom in de wereld van de bij...
Vond je het wel leuk?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 23:31

Ik vond het tweede volk wel een beetje een domper. Ze waren ook echt heel geagiteerd. Dat eerste volk was wel heel tof en fascinerend.
Als het mijn eigen volk was, had ik ze denk ik even met rust gelaten en een andere keer geprobeerd. Was niet duidelijk waarom ze zo druk waren, dat waren ze normaal niet zei de docent. Ik vond het al spannend, en dit hielp niet zo :Y)
Ik wil het wel 'overwinnen', we gaan gewoon terug en het weer proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 06:39

Beetje onhandig dat als zelf docent denkt "normaal zijn ze nooit zo" om dan toch door te gaan. Ik had gezegd het te laten denk. Beter een goede eerste ervaring voor jou en dan zelf wat extra werk. Maar goed, voor nu ben je niet allergisch en die steken vallen best mee toch _O-

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 07:32

Dat het meevalt denk ik ook altijd in eerste instantie, de volgende dag begint het zwellen pas goed %)

Geen leuk begin dan Century! :(:) Waar ben je gestoken? Ik neem aan dat je pak en handschoenen droeg?

Bij geagiteerde volken werd ik meestal in m’n bovenbenen gestoken, dan zaten ze precies daar in een holletje als ik voorover boog of bukte.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:05

Het lijkt tot nu toe mee te vallen met zwelling e.d. :j. Ik ben in mijn bovenbeen, kont en nek gestoken. De broek die ik aan had was toch niet een goede keuze. Leer je weer van. En er vloog eentje mijn kap in. Geen idee hoe, ik had m echt goed dicht zoals het hoort dacht ik. Maar blijkbaar toch een gaatje ergens. Een beetje unlucky dus allemaal.
Ik denk dat het nog wel mee viel hoe geagiteerd het volk was, het lijkt voor een leek natuurlijk snel meer. Maar ik had ze zelf even overgeslagen denk ik. Docent stond er ook niet voortdurend bij, er waren meer groepjes. Voor hij bij ons was, was ik al gestoken. Mijn andere groepsleden kwamen er prima vanaf, geen steken van dit volk. Dus ik had gewoon wat pech denk ik.
.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:24

Gelukkig lijk je er dan niet zo veel last van te hebben. Als mijn vriend gestoken wordt is het bij hem ook minder dan een muggen steek.

Als een volk enorm geagiteerd is wel ik wel juist een centraal raam inzien of er in elk geval wel brias is. Als dat er niet is, is er een verklaring voor het gedrag en moet je iets gaan doen aan het regelen van een nieuwe koningin ( raam broed van de buren) of samenvoegen met een ander volk...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:04

Er was wel brias :j dus er moet iets anders aan de hand zijn geweest. Volgende week kijken we weer.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:17

Spannend!!

Wij hebben bij ons zaterdag een bruidsvlucht kunnen zien. Geen idee of dat alle drie de koninginnen tegelijk geweest zijn...
Zondag ga ik een controle doen om te zien of ze dan (ruim een week na die bruidsvlucht) al aan de leg gegaan zijn...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 14:49

Ik heb net een korte inspectie gedaan twee weken na ingrijpen met 21 koningin doppen.
De twee reserve volkjes hebben een leggende koningin en flinke expansie drift. Die doen het echt heel goed.
In het hoofd volk nog geen eitjes dus daar nog een weekje afwachten en als daar niks gaat gebeuren ga ik die samen voegen met één van de kleintjes.

MoonfightJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:53

Idinn, het is (ook bij BD imkers) altijd de intentie om de zwerm wel te vangen zo mogelijk. Niemand laat vrijwillig zijn goed leggende koningin en halve volk vertrekken denk/hoop ik!

Gelijk een vuurdoop dus Century! Ik zou bij een boos volk ook snel brias en voer checken en dan snel weer dicht maken.

Klinkt goed Nickeltje! Duim dat het hoofdvolk nu wel eitjes heeft!

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:54

Hier is vorige week de aflegger gemaakt.
Bleek een paar dagen geleden dat er tóch broed in de “koningin-loze” kast zit!
Nu zijn er twee opties; óf de twee volken samenvoegen, óf een derde kast plaatsen.
Ik denk dat het optie 2 wordt :)

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:58

Vlak bij onze kasten ligt een stuk oude vloerbedekking, die erg nat is geweest.
De bijen komen daar nu drinken.
Vanmiddag is het gelukt om daar een opname van te maken:

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:09

Wat apart! Hoe het net verder met ze?

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:46

Het gaat heel goed met ze, hoor :)
Ik denk dat ze zo lekker veilig kunnen drinken, zonder verdrinkingsgevaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:56

Century schreef:

Een bijenvolk drinkt ongeveer 1 liter water per dag. Nectar en pollen is eten, maar hoewel daar deels vocht in zit is dat niet genoeg.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:43

Century schreef:

Mijn mobiel werkte niet mee _O- Ik wilde typen: "hoe gaat het verder met ze?"
Drinken zo is inderdaad veilig :j ik heb ook dingen gelezen over een 'bijenbar' en hoe je kan zorgen dat je bijen wel kunnen drinken, maar niet verdrinken. Leuk om te zien zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 06:41

Tegenover onze tuin is de bijenstal van de vereniging.. onze vijverrand (gazon dat overgaat in vijver) is ook heel populair _O-

MoonfightJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:14

Hier zitten de bijen vaak op de houten regenwaterton of de waterkoppelingen die net niet helemaal waterdicht zijn voor water :D

Ik was wat ramen aan het uitzoeken en zag wat voerramen met witte korrels in de cellen. Zou het versuikerde nectar/honing zijn?
Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:19

Ja, dat is grof versuikerde honing of resten wintervoer, dat geeft ook vaak deze groffe kristallen