Alles voor zover ik het heb begrepen 
Century schreef:- Als je zwermcellen/koninginnedoppen vindt, dan ben je toch al zo goed als te laat om zwermen te voorkomen? De oude koningin gaat zwermen als de zwermcel wordt gesloten (zegt mijn boek). Dat geeft toch niet veel tijd? Is het dus een kwestie van veel controleren in die tijd?
Wekelijks controleren word aangeraden in de tijd dat het volk zou kunnen gaan zwermen, inderdaad omdat je niet veel tijd hebt om de zwermcellen te vinden. Een koninginnecel word op dag 8 gesloten, daarom die wekelijkse controle.
Maar, denk ik dan, dat is pas relevant als je kast erg vol zit.
Overigens is het kennelijk erg wisselend wanneer een volk in zwermstemming raakt, en is het genetisch bepaald. Het ene volk vind de kast al snel te vol, het andere blijft veel langer zitten.
Century schreef:- Ik snap niet helemaal waarom je nu precies doppen wilt wegbreken. Is dit om de eerste zwerm of een nazwerm te voorkomen? (dat je maar één of enkele nieuwe koninginnen hebt, en dat daarom er niet nog een zwerm komt). En/of is het alleen om het jezelf makkelijker te maken qua timing omdat je weet dat het dan +- 13 dagen duurt na het breken voor de nieuwe koningin er is? Maar als de eerste zwerm al vertrekt als de cel gesloten wordt, dan heb je geen 13 dagen voor een eerste zwerm, maar veel minder.
Dit vond ik ook verwarrend. Het is om de eerste zwerm te voorkomen, en het is inderdaad een timing ding. Op het moment dat je de doppen breekt, kan de huidige koningin niet weg omdat de opvolging niet is verzekerd. Je stelt het zwermen dus uit.
Dan kan je je aflegger maken en (waarschijnlijk) de zwermlust van je volk wegnemen.
De werksters in het deel zonder Q zullen redcellen gaan optrekken (mits je alle zwermcellen hebt gevonden
). Dat doen ze op zo jong mogelijke larven. Die zijn dan (vanaf het leggen van het eitje) idealiter 3 dagen oud. Daar komt dan die 13e dag vandaan, 3+13 is 16 = de dag dat een koningin uitloopt.
Dus, vanaf het moment dat je doppen breekt, heb je in principe 13 dagen tot een nieuwe koningin uitloopt.
Op die 13e dag/avond is het gebruikelijk om nogmaals door de kast te gaan (pas op want dit moment zijn de werksters vaak nogal over de zeik omdat er geen Q in het volk is). Je kijkt dan of er al een Q is uitgelopen. Je kan 2-3 'rijpe' doppen een handje helpen, die koninginnen vechten dan die nacht zelf uit welke de sterkste is. De overige doppen breek je dan weg, om te voorkomen dat die koninginnen op een later moment uitkomen en alsnog zwermen (Geen idee of ze dat daadwerkelijk doen, maar dat is de theorie)
Century schreef:Is het wel aan te raden doppen te breken? Je gaat immers dan automatisch voor een 'tweede keuze' met de redcellen.
Daar heb ik me ook over verwonderd, het optrekken van redcellen is tenslotte een noodmaatregel.
Als de Q er nog is/was, en er jong genoege larven zijn, zal het meevallen? Dan kunnen de werksters vanaf het begin adequaat voeren. Die larf zit dan wel in een gewone cel, die weliswaar word uitgebouwd, maar een originele moercel is toch echt wel groter.
Dat vraag ik me dus ook nog steeds af 
Aan de andere kant hebben de werksters wellicht juist meer keuze - ze kunnen nu kiezen uit alle jonge larven. Anders moeten ze het doen met de eitjes die de Q in de moercel legt 
Ik heb wel eens gelezen dat werksters een voorkeur hebben voor het broed dat uit hun eigen vaderlijn komt. Dat vond ik wel weer fascinerend. Weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb, helaas.
Century schreef:- Gebeurt nazwermen veel?
Ik heb geen idee om eerlijk te zijn.