'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:45

JudithGigi schreef:
Ayasha schreef:
Ik vraag me door dit topic eigenlijk alleen maar af waarom je zo'n beest eigenlijk hebt. Het luistert niet, het is half wild, het laat zich niet zien, het is blijkbaar ook niet duldbaar genoeg om het in huis te houden... Wat moet je met zo'n dier?

Omdat ik mijn leven graag een hell maak ~~}>

Katten zijn allemaal verschillend, een van onze katten komt alleen in de tuin en wil het liefst de hele dag knuffelen. De ander rent graag het liefst de hele dag buiten, maar komt ook genoeg knuffels halen en kan zelfs enkele trucjes. We hebben hem van het asiel gehaald en na 3 dagen binnen houden werd hij erg druk en bijterig. Dit ook met nieuw jaar. Hij heeft natuurlijk even alle hoeken van de kamer gezien, maar alle problemen zijn weg zodra het beestje lekker met regelmaat buiten komt. Je zag gewoon de rust terug komen in het beestje.

En dat anderen daar last van hebben, so be it. Alles voor het geluk van de kat natuurlijk, daar moet alles voor wijken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:04

Ayasha schreef:
Ik vraag me door dit topic eigenlijk alleen maar af waarom je zo'n beest eigenlijk hebt. Het luistert niet, het is half wild, het laat zich niet zien, het is blijkbaar ook niet duldbaar genoeg om het in huis te houden... Wat moet je met zo'n dier?

Ik heb 3 katten lopen en ik heb ze voor het gezelschap, ze leven binnen en gaan onder toezicht in de tuin.
Ik ben in 2010 begonnen aan katten (wel van jongs af aan mee opgegroeid) omdat ik niet de mogelijkheid had om een hond te houden.
Voordeel van katten is dat je ze niet hoeft uit te laten en dat ze itt een knaagdier gewoon hun aandacht komen vragen.
Ayasha schreef:
Uit vorige topics heb ik geleerd dat katten braaf links en rechts kijken alvorens ze oversteken... (dat was het argument waarom ze wel los buiten kunnen en honden niet.)

Ik moet de eerste kat nog tegenkomen die daadwerkelijk kijkt voor het oversteken. :Y)
Vaak steken ze met een arrogante harses over of gaan midden op de weg liggen omdat ze er vanuit gaan dat de auto's wel voor hen stoppen. :')
Of ze schieten ineens de weg over.

Anoniem

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:05

De ene van mij kijkt echt! :j Enorm slim dier, maar ze is daar wel een uitzondering in.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:36

Ik ben toch echt van mening dat als je van je dier houdt je dat dier niet los over straat laat lopen om dezelfde reden dat je een 6 jarige ook nog naar school brengt.

Als je wel je kat buiten laat lopen dan weet je dat je dit dier bewust risico laat lopen, aangereden worden is nou eenmaal niet zo heel erg moeilijk in deze zeer dicht bevolkte maatschappij. Ook zijn er andere gevaren zoals loslopende honden die op de katten gaan jagen en (geloof het of niet) je hebt gewoonweg mensen die katten stelen. Woon je in een buitengebied dan bestaat de kans dat het dier doodgeschoten wordt, al dan niet illegaal.

Ik sla voor de beeldvorming even de sadistische dierenkwellers over, die zijn er ook.

Nou ben ik absoluut voor kwaliteit inplaats van kwantiteit van leven, dus liever een kort en gaaf leven dan een lang en saai leven, maar ik vraag me altijd af of buitenkatliefhebbers daar ook zo over denken of ben ik de gebeten hond als mijn honden achter jouw kat aangaan, mijn auto een deuk heeft van jouw overleden kat of ik anderszins jouw kat per ongeluk beschadig?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:43

Ik heb helaas al meerdere malen dode katten van de weg gehaald. Meestal 's avonds laat/'s nachts. Het blijft sneu :(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:35

Fenrir schreef:
Ik heb helaas al meerdere malen dode katten van de weg gehaald. Meestal 's avonds laat/'s nachts. Het blijft sneu :(

Je kunt het ook als selectie à la Darwin zien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:14

suffie schreef:
Nikass, wij wonen buiten de bebouwde kom met zo'n 40 ha weiland om ons heen, dus hoe ruim wil je het hebben. Toch schijten de vreemde katten hier altijd in de tuin, liggen ze bovenop de auto en trekker en vinden ze het nodig om ons pas ingezaaide gazon compleet over de kop te halen, door op elke vierkante meter een drol neer te leggen, het losse zand spit zo lekker...... Het ergste is; wij hebben zelf geen katten!

Dat begrijp ik ook helemaal niet van katten (maar ik begrijp überhaupt niet zo heel veel van katten ;) ) Waarschijnlijk denken die katten dat jullie tuin ook nog tot het territorium behoort? Wij hebben ook de kat van de buren bij ons in de wei lopen. Hetgeen enigszins spelen met je leven is met twee honden die daar ook zo nu en dan lopen en een jonge nieuwsgierige hengst. Het gaat wat te ver om te zeggen dat ik last heb van die kat, maar de buren moeten niet gaan piepen als mijn hond m het erf afjaagt (of erger).
Dat is hun verantwoordelijkheid. Maar dat snappen ze inderdaad niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:39

danzzz schreef:
Ik ben toch echt van mening dat als je van je dier houdt je dat dier niet los over straat laat lopen om dezelfde reden dat je een 6 jarige ook nog naar school brengt.

Als je wel je kat buiten laat lopen dan weet je dat je dit dier bewust risico laat lopen, aangereden worden is nou eenmaal niet zo heel erg moeilijk in deze zeer dicht bevolkte maatschappij. Ook zijn er andere gevaren zoals loslopende honden die op de katten gaan jagen en (geloof het of niet) je hebt gewoonweg mensen die katten stelen. Woon je in een buitengebied dan bestaat de kans dat het dier doodgeschoten wordt, al dan niet illegaal.

Ik sla voor de beeldvorming even de sadistische dierenkwellers over, die zijn er ook.

Nou ben ik absoluut voor kwaliteit inplaats van kwantiteit van leven, dus liever een kort en gaaf leven dan een lang en saai leven, maar ik vraag me altijd af of buitenkatliefhebbers daar ook zo over denken of ben ik de gebeten hond als mijn honden achter jouw kat aangaan, mijn auto een deuk heeft van jouw overleden kat of ik anderszins jouw kat per ongeluk beschadig?

Is natuurlijk waar maar paarden in de wei lopen ook een risico om te worden mishandeld, gestolen of dat ze ontsnappen. De afweging is hoeveel risico wil je lopen. En woon je aan een rustige straat dan zou ik ook het risico nemen om de kat naar buiten te doen.
Mijn vriendin woont aan een drukke rotonde, haar katten gaan alleen overdag naar buiten. En dat gaat goed, want ze zijn idd niet achterlijk. De katten die op de rotonde worden doodgereden, dat gebeurt snachts/tegen de ochtend, als het overal stil is en ze de weg op gaan (wat ze overdag dus niet doen) en er ineens één, meestal hardrijdende, auto voorbij komt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:14

Vanmiddag zag ik nog een " mooie" witte poekie liggen op de middenstreep van een 80 km weg.
Poekie was alleen zo mooi niet meer.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:41

Vanavond weer vier drollen mogen opruimen uit de tuin. Wat een stank.... gatver!!!

Ben er echt klaar mee.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:00

Nikass schreef:
Is natuurlijk waar maar paarden in de wei lopen ook een risico om te worden mishandeld, gestolen of dat ze ontsnappen. De afweging is hoeveel risico wil je lopen. En woon je aan een rustige straat dan zou ik ook het risico nemen om de kat naar buiten te doen.
Mijn vriendin woont aan een drukke rotonde, haar katten gaan alleen overdag naar buiten. En dat gaat goed, want ze zijn idd niet achterlijk. De katten die op de rotonde worden doodgereden, dat gebeurt snachts/tegen de ochtend, als het overal stil is en ze de weg op gaan (wat ze overdag dus niet doen) en er ineens één, meestal hardrijdende, auto voorbij komt.

het verschil alleen is dat we paarden beperken in hun vrijheid, die zullen niet onbegeleid op een rotonde terecht komen en we paarden houden, over het algemeen, waar supervisie is. Daarnaast zijn er veel eigenaren die juist om de door jou genoemde redenen paarden niet of beperkt op het land zetten.

Citaat:
De afweging is hoeveel risico wil je lopen
Nee niet hoeveel risico wil jij lopen, maar hoeveel risico laat jij je kat lopen. De eigenaar bepaald hoeveel risico hij de kat wil laten lopen, de kat heeft hier geen zeggenschap over.

Een auto die 5 kmpu gaat rijd ook een kat dood, een auto die 50 kmpu gaat ook een die 100 kmpu gaat ook, een auto hoeft niet hard te rijden, wel kan ik je volgen dat naarmate het drukker is er minder ongelukken gebeuren. Dit is logisch want alle partijen letten meer op als het druk is, ook de kat.

een "maar" is een "nee want"

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:53

Ik snap niet dat de hele dierenwereld erbij gehaald wordt met maar die dan en dat dan! Als mensen last hebben van je kat, of wat dan ook, dan doe je er toch iets aan!
Dat is toch niet meer dan normaal of is iedereen zo egoïstisch geworden dat wat zij doen en laten alleen maar goed is en dat ieder ander die dat niet vindt een zeikerd is!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:16

chanicha schreef:
Dat is toch niet meer dan normaal of is iedereen zo egoïstisch geworden dat wat zij doen en laten alleen maar goed is en dat ieder ander die dat niet vindt een zeikerd is!

Ik ben bang dat de mens steeds egoististischer wordt. Niet alleen de mensen met katten. Maar ook hondeneigenaren vind im steeds asocialer worden. Poekie en fikkie MOETEN los lopen. Ook als ze voor overlast zorgen. Als ik hier om me heen kijk is het gewoon heel lastig om rekening met elkaar te houden. Mensen die halsstarrig hun hond los laten in gebieden met een aanlijnplicht, hun hond weigeren bij zich te roepen als een andere hond aan de lijn loopt (vaak omdat fikkie niet luistert). En dan al die loslopende poekies die overlast veroorzaken in andermans tuin of in het verkeer.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 22:24

JudithGigi schreef:
Barbet schreef:
Dan weet ik nog wel een compromis.
's Nachts alle katten binnen, in huis.
Overdag laat ze dan maar los buiten.
Maar scheelt al een enorm stuk overlast als katten 's nachts binnen zijn.

Maar 's nachts de katten binnen.
De katten die 's nachts buiten lopen worden gevangen (vangkooien etc).
Als er een eigenaar is, kan die de kat ophalen tegenover een boete.
De kat moet dan wel een chip hebben om de eigenaar te traceren.

De katten zonder eigenaar of een eigenaar die zijn kat niet meer wil ophalen.
Die katten gaan naar het asiel of worden ingeslapen als ze niet plaatsbaar zijn.

Lijkt me een redelijk compromis, maar helaas moeilijk te realiseren. Veel katten laten zich vaak een hele dag (als in 24 uur) niet zien, en dan krijg je ze 's avonds natuurlijk ook niet binnen.

Mijn kat heb ik aangeleerd dat als ik fluit,dat ze naar huis komt :Y)
Die is altijd snachts binnen,heeeeeel soms vertikt ze het,maar vind het snachts gewoon een fijner idee als ze binnen is.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:11

maura schreef:
Het echte probleem zit hem volgens mij niet in die katten. En ook niet in 'de katteneigenaar' of 'de hondeneigenaar'. Het probleem zit hem in de manier waarop mensen met elkaar omgaan. We leven in een land waar het voor mensen kennelijk een minder grote drempel is om meester Visser of Patty Brard te bellen als ze ruzie met de buren hebben dan om bij elkaar te gaan zitten en het samen op te lossen. Ik snap daar werkelijk he-le-maal niets van. Begrijp me niet verkeerd, ik vind mr. Visser een zeer capabele man en bewonder zijn vermogen om door te dringen tot de meer eigenaardige medemens. En met Patty Brard zou ik best eens een middagje in de kroeg willen zitten, volgens mij heeft ze mooie verhalen te vertellen en kun je ook goed met haar lachen. Maar je dag in dag uit kapot ergeren aan de buren, op internet je beklag doen over hun kat, hun hond, hun kind, de meest idiote acties verzinnen om ze terug te pakken, ik vind het heerlijke televisie maar allemachtig, als je oud en wijs genoeg bent om een huis te kopen of huren en om te stemmen, dan kun je toch ook gewoon de ergernissen die zich nou eenmaal voordoen als je andere mensen in je omgeving hebt op een volwassen manier oplossen?

Een situatie hier in de straat, we wonen in een woonwijk:
buurvrouw A (alleenstaande vrouw) heeft 4 katten en een hond. de katten kunnen ten alle tijde naar buiten door een luikje. Buurvrouw heeft erg veel steun aan de dieren. Haar ganse tuin is overwoekerd door bamboe dus afzetten kost haar werkelijk heel veel geld want dan moet ze eerst de bamboe laten uitgraven.
Buurkoppel B zijn een ouderlijk stel, de vrouw heeft heel veel allergieën en gezondheidsproblemen zoals huisstofmijt en ook dieren (inc. katten). De katten van buurvrouw A komen geregeld op bezoek in de tuin en gaan slapen op hun bankstel en kakken in de moestuin. Als het raam openstaat gaan ze ook geregeld naar binnen om hun territorium af te zetten.
Buurkoppel B ziet dus echt af van buurvrouw A haar katten, de vrouw kan niet in de tuin zitten op het bankstel en moestuinieren en eens om de zoveel weken heeft ze binnen ook letterlijk gezeik.
je kan zeggen: sluit je ramen, maar met een huisstofmijt-allergie is dat niet goed.

Nu wil ik wel eens horen hoe je deze situatie kan oplossen zonder de wetgeving te veranderen.
Waar zie jij dit op een volwassen manier op te lossen?

Voor mij is het ook duidelijk dat een kat net als elk ander dier niet 100% de vrijheid mag krijgen.
katten moeten worden getrokken met honden. Er mag gerust een boete zijn, maar 400 euro is wel veel.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:08

Vicky_Belle schreef:
Nu wil ik wel eens horen hoe je deze situatie kan oplossen zonder dme wetgeving te veranderen.

Om de tafel gaan, pot koffie erbij, kijken wie wat nodig heeft en waarom en dat samen in orde maken. Mocht de situatie al zo ver uit de hand gelopen zijn dat de betrokkenen te emotioneel zijn om rustig te bespreken wie wat nodig heeft, dan mediation inschakelen.

Misschien had je gehoopt dat ik nu met een volledig recept zou komen wie wat wanneer zou moeten doen, maar dat kan helemaal niet. Om duidelijk te krijgen hoe de verschillende onderdelen van deze situatie precies in elkaar zitten en welke onderliggende problemen mogelijk ook een rol spelen, moeten de betrokkenen zelf hun verhaal doen (bij voorkeur dus aan die tafel met die koffiepot).

Als je onderdelen overslaat, blijven er gewoon steeds nieuwe problemen komen. Als je wel alle onderdelen meeneemt en open staat voor hulp van anderen, zijn er verbazingwekkend veel dingen mogelijk. Bamboe hoef je bijvoorbeeld niet te laten uitgraven door een hovenier als je daar geen geld voor hebt, dat kun je ook aan een zoon, neef of jongere buurman vragen. Desnoods zet je het op NLdoet. Een bankstel in de tuin kun je met een gladde hoes afdekken, blijft het ook langer mooi en heb je geen last van vogelpoep. Open ramen met een stevig hor ervoor ventileren net zo goed als ramen zonder hor, maar katten (en vogels, muggen en ander vliegend spul) komen er niet door.

Nog even over de veiligheidsrisico's. Daar lijkt een misverstand te bestaan. Ik heb gezegd dat loslopende katten geen problemen op dusdanig grote schaal veroorzaken dat de veiligheid in het geding komt, in de context van wetgeving. De gevolgen van aanrijdingen met katten zijn - vanuit landelijk niveau gezien - dusdanig klein dat er geen aanleiding is om daarvoor de wetgeving te gaan aanpassen. Dat wil dus niet zeggen dat er nooit schade of letsel voorkomt door een aanrijding (of ontwijkactie) vanwege loslopende katten. Voor wat betreft verkeersveiligheid geldt tevens dat het effect van het verdwijnen van loslopende katten zeer gering zal zijn. Naast katten wordt de openbare weg immers ook gebruikt door egels, hazen, konijnen, zwanen, ganzen, kraaien, vossen, reeën en regionaal ook door dassen, wilde zwijnen en zelfs damherten.

Fenrir schreef:
Maura, ik denk juist dat er veel meer wijken zijn waar wél overlast is maar je mensen niet hoort klagen omdat ze niet willen zeuren of simpelweg geen idee hebben bij wie ze moeten zijn.

De grootste overlast die wij hier hebben is geluidsoverlast van katten, maar ik heb echt geen flauw idee van wie die dieren zijn dus ik kan er ook niks aan doen.

Ik wil niet welles-nietesen en ik wil ook jouw beleving niet bagatelliseren. Maar zonder onderbouwing van de stelling dat er juist meer wijken zijn waar mensen wél last hebben (cijfers, onderzoek) anders dan jouw persoonlijke ervaring, kan ik niet zoveel met die stelling. En da's dus niet rot bedoeld, maar wat niet zichtbaar is krijgt geen aandacht.
Overigens kun je altijd de wijkagent bellen als je ergens last van hebt. Daarvoor hoef je niet zelf uit te zoeken van wie de dieren zijn.

Ik heb nog eens nagedacht over de conclusies die mensen trekken over katteneigenaren (of hondeneigenaren, of welke groep waar ze zichzelf niet toe rekenen dan ook). Dat die mensen zo asociaal en/of egoïstisch zijn tegenwoordig. Er zijn natuurlijk altijd mensen die asociaal of egoïstisch zijn, maar dat worden er niet meer of minder wanneer ze huisdieren nemen. Als ik kijk naar de voorbeelden die ik ken waar katten loslopen zonder dat dat voor iemand een probleem is, dan valt me wel op dat er in alle gevallen veel contact is tussen de mensen. En dat is wat bij de meest succesvolle afleveringen van de burenruzieprogramma's ook opvalt, als mensen elkaar beter leren kennen, kunnen ze elkaars eigenaardigheden ook beter hebben. Want iedereen veroorzaakt overlast, of je dat nou zelf doorhebt of niet. Maar hoe die overlast wordt ervaren verschilt per persoon. De ene persoon ligt vloekend in bed als de kerkklokken op zondagochtend om 7 uur oproepen tot gebed, De ander is dan allang op en vindt het juist een gezellig onderdeel van het weekendgevoel. Zo is het ook met katten. De een zit elk voorjaar stijf van de adrenaline rechtop in bed als de plaatselijke katten een concert geven, de andere wordt wakker, luistert even, denkt: "fijn, de zomer komt er aan" draait zich om en slaapt verder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:10

Saskia9 schreef:
Mijn kat heb ik aangeleerd dat als ik fluit,dat ze naar huis komt :Y)
Die is altijd snachts binnen,heeeeeel soms vertikt ze het,maar vind het snachts gewoon een fijner idee als ze binnen is.

Mijne komt ook, meestal snel soms na een half uur, als ik fluit :j Blijft ook het grootste deel van de dag en altijd in de nacht binnen. Heb op die manier al 30 jaar katten en nog nooit een klacht gehad. Woon in een buurt waarbij men nog wel een idee heeft wie, waar woont en van wie welke kat is dus bij klachten hadden ze mij wel gevonden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:25

Vicky_Belle schreef:
Nu wil ik wel eens horen hoe je deze situatie kan oplossen zonder de wetgeving te veranderen.

Voor mij is het ook duidelijk dat een kat net als elk ander dier niet 100% de vrijheid mag krijgen.
katten moeten worden getrokken met honden. Er mag gerust een boete zijn, maar 400 euro is wel veel.

Ik denk dat je dit soort situaties niet kan oplossen zonder de wetgeving te veranderen en mensen te dwingen hun problemen te gaan oplossen. Want Bamboe kan je ook gewoon afknippen en dan bv een schrikdraadje op de schutting bevestigen of de kat kan een halsband om met afbakening. Een kat leert snel.

En 400 euro vind ik een prima boete. Een boete moet wel prikkelend werken. Want waarom vind je in Dubai geen afval op straat? Juist, omdat daar hele hoge boetes op staan. Kauwgum op straat in Singapore zal je niet vinden. De boete? ...600 dollar.

jodovi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:34

Ja ik snap het wel, al vind ik €400 wel veel. Onze kat houden we altijd binnen en ze mag onder toezicht in de tuin, nou is ze op dit moment ontsnapt. We kunnen haar niet vinden. Als je kat ontsnapt is kan je er toch niks aan doen? Maarja dat is ook lastig na te gaan of de mensen nou echt een ontsnapte kat hebben, of een kat die altijd buiten los mag lopen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:39

damian23 schreef:
En 400 euro vind ik een prima boete. Een boete moet wel prikkelend werken. Want waarom vind je in Dubai geen afval op straat? Juist, omdat daar hele hoge boetes op staan. Kauwgum op straat in Singapore zal je niet vinden. De boete? ...600 dollar.

In landen met de doodstraf voor moord zijn er worden niet minder moorden gepleegd..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:20

Toenmalige buurt met katten heeft mee gesponsers en geholpen dat wij geen last meer ondervonden en afgesloten met n gezamelijke bbq.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:04

damian23 schreef:
Vicky_Belle schreef:

damian23 schreef:
Ik denk dat je dit soort situaties niet kan oplossen zonder de wetgeving te veranderen en mensen te dwingen hun problemen te gaan oplossen.

Hoe moet volgens jou de wetgeving veranderd worden? Wat ontbreekt er in de bestaande wetgeving? De bestaande wetgeving biedt namelijk al best veel mogelijkheden om overlast door (onder andere) huisdieren aan te pakken. Je zegt ook dat het nodig is om mensen te dwingen hun problemen op te lossen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je mensen daartoe wilt dwingen?

damian23 schreef:

Kun je misschien aangeven hoe hoog die 'hele hoge' boetes in Dubai zijn? En hoe hoog die zijn in relatie tot het gemiddelde inkomen daar? Het maakt nogal wat uit of je moet rondkomen van 1500 euro in de maand en dan 500 euro moet inleveren, of dat je per maand 15.000 euro binnenkrijgt en dan zo'n boete krijgt. Waar heb je die 600 dollar voor Singapore vandaan? Volgens mij is het namelijk meer, maar dat doet er niet zoveel toe, ook voor Singapore geldt dat alleen de hoogte van het bedrag erg weinig zegt als je geen beeld hebt van het inkomen van de mensen daar.

Verder geldt voor elke boete dat het uiteindelijke effect niet wordt bepaald door de hoogte van het bedrag, maar door de kans dat een overtreder dat geld daadwerkelijk kwijt zal zijn. Ofwel, door de kans dat je wordt gepakt. En om overtreders te betrappen heb je controleurs nodig. Hoe onopvallender en makkelijker de overtreding, hoe meer controle je nodig hebt om precies net op het moment dat iemand de fout in gaat in te grijpen. Nou hebben ze in Singapore wel wat te besteden, dus ze kunnen het zich wel veroorloven om wat extra controleurs in te huren en gezellig overal camera's op te hangen, maar ze zijn daar niet zo rijk geworden door maar zoveel mogelijk geld aan onzin uit te geven. Dus hebben ze weliswaar flinke boetes op het gebruik van kauwgum (voor niet-medicinale doeleinden) gezet, maar ze hebben kauwgum ook gewoon verboden (behalve dan als je er een doktersbriefje bij hebt). De belangrijkste reden dat daar niet of nauwelijks kauwgum op de stoep plakt, is dat het spul domweg niet te krijgen is.

Terug naar de 400 euro voor loslopende katten in Tilburg. Als je die boetes wilt uitdelen, moet iemand achter die loslopende katten aan om uit te vinden van wie ze zijn. Nou zijn er echt wel katten die zich door Jan en alleman laten aanhalen, maar de meeste nemen de benen als er een onbekende op ze af komt. Je kunt natuurlijk een foto van zo'n beestje maken en huis-aan-huis gaan vragen of mensen weten van wie de kat is, maar dat moet dan weer in de avonduren omdat mensen overdag niet thuis zijn. Alweer extra kosten. Daarbij kun je je afvragen of het er in de straat gezelliger op wordt als mensen zo door de overheid gevraagd worden elkaar te verlinken. Goed, dan heb je de kat, de eigenaar, en dan kun je aan het werk. Boete opmaken, brief schrijven, acceptgiro erbij. Dan komt de afdeling bezwaar en beroep, daar worden ook wat extra banen gecreëerd, want reken maar dat het lastig is om aan te tonen dat de zwarte kat op de foto ook daadwerkelijk die van meneer Janssen is en niet die van mevrouw De Wit twee huizen verder. Tenzij je natuurlijk de chip hebt kunnen uitlezen, maar daarvoor moet je die kat dus eerst te pakken krijgen. En dan moet hij ook nog een chip hebben en die moet dan ook nog bij de juiste eigenaar geregistreerd staan. Tien tegen één dat het merendeel van de overtreders katten zijn die niet geregistreerd zijn, of geen chip hebben, of geen eigenaar. En zie dan maar eens rond te krijgen dat die niet-gechipte kat inderdaad van meneer Jansen of mevrouw De Wit is (registratie van katten is in Nederland en dus ook in Tilburg niet verplicht). Daarbij heb ik het dan nog niet over het feit dat de netjes met chip geregistreerde katten niet zijn geregistreerd bij een overheidsorgaan en dat de gemeente dus niet het recht heeft om die gegevens op te vragen. Kortom, het gaat de gemeente heel veel meer geld kosten om een boete voor het laten loslopen van katten te innen, dan dat het oplevert.

Nog even terug naar Singapore, met de kauwgum. Je zou kunnen proberen om het houden van katten in Tilburg te verbieden, dat lost het probleem vanzelf op. Katten die er niet zijn kunnen ook niet loslopen. Dat lijkt me een knap stukje juristenwerk, ik zie het niet gebeuren maar ik ken ook niet alle details van gemeentelijke regelgeving. Daar win je vast een aantal stemmen mee, maar ik denk dat het zelfs mensen die echt een enorme hekel aan katten hebben te ver gaat om het houden van katten helemaal te verbieden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 18:00

Ik heb dus eens lichtelijk geïrriteerde overburen aan de deur gehad want mijn roodwitte kater zou bij hun inbreken.
Toevallig wist ik dat er een bijna identieke roodwitte kat 2 deuren van hen woonde, heb ze dan ook naar dat huis doorverwezen na de uitleg dat die van mij al een half jaar eerder was herplaatst.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:41

maura schreef:
Vicky_Belle schreef:
Nu wil ik wel eens horen hoe je deze situatie kan oplossen zonder dme wetgeving te veranderen.

Om de tafel gaan, pot koffie erbij, kijken wie wat nodig heeft en waarom en dat samen in orde maken. Mocht de situatie al zo ver uit de hand gelopen zijn dat de betrokkenen te emotioneel zijn om rustig te bespreken wie wat nodig heeft, dan mediation inschakelen.

Misschien had je gehoopt dat ik nu met een volledig recept zou komen wie wat wanneer zou moeten doen, maar dat kan helemaal niet. Om duidelijk te krijgen hoe de verschillende onderdelen van deze situatie precies in elkaar zitten en welke onderliggende problemen mogelijk ook een rol spelen, moeten de betrokkenen zelf hun verhaal doen (bij voorkeur dus aan die tafel met die koffiepot).

Als je onderdelen overslaat, blijven er gewoon steeds nieuwe problemen komen. Als je wel alle onderdelen meeneemt en open staat voor hulp van anderen, zijn er verbazingwekkend veel dingen mogelijk. Bamboe hoef je bijvoorbeeld niet te laten uitgraven door een hovenier als je daar geen geld voor hebt, dat kun je ook aan een zoon, neef of jongere buurman vragen. Desnoods zet je het op NLdoet. Een bankstel in de tuin kun je met een gladde hoes afdekken, blijft het ook langer mooi en heb je geen last van vogelpoep. Open ramen met een stevig hor ervoor ventileren net zo goed als ramen zonder hor, maar katten (en vogels, muggen en ander vliegend spul) komen er niet door.

Het grappige is dat die buren eigenlijk best goed overeen komen, dus er wordt koffie genoeg gezopen, maar geen echte oplossingen. Kattenbuurvrouw zegt dat de katten buiten moeten kunnen, voila, einde gesprek over de katten. De allergische buurvrouw moet er mee leven. Ook kan ze nog steeds niet tuinieren. Waarom ze in de eerste plaats dat huis met grote tuin gekocht hebben.
Dan lijkt me de wetgeving veranderen een heel makkelijke oplossing voor iedereen.
Ik had de tip over meditatie nog niet aan haar verteld, ik wil haar gezicht echt eens zien dat DAT de oplossing kan zijn voor haar kattenprobleem.

Je laat je konijn / hamster / hangbuikvarken / parkiet / ... toch ook niet los lopen? Waarom enkel dan katten wel?
katten plunderen het klein gedierte (en dat ze enkel zwakke dieren nemen is onzin)
katten hebben een giga ecologische voetafdruk want wat denk je dat er in kattenvoer zit
katten veroorzaken overlast
- geluid (februarie is het hier steevast concert)
- geur (overal kak en gezeik)
- komen in jouw tuin en pakken jouw cavia / konijn ... of jutten de hond op ...
katten brengen het verkeer in gevaar
...

voor mij redenen om de wetgeving te veranderen dat je katten hun vrijheid moet beperken dat ze niet overal kunnen komen. Maak je tuin af of hou ze binnen.
Laatst bijgewerkt door Vicky_Belle op 04-09-17 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:52

Onze kater is verschrikkelijk lief, maar ik merk wel aan hem dat hij echt heel graag naar buiten wil. Hij is nu nog te jong, maar zodra hij wat ouder is gaat hij zeker naar buiten. Er zitten megaveel katten hier in de straat, waar nooit eigenlijk iemand last van heeft. Echter, mocht een van onze buren ooit aangeven last van onze kat te hebben, dan blijft hij vanaf dan binnen.