'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:33

Sonja89 schreef:
Mij bekruipt het gevoel dat het er voor een paar mensen vooral om gaat dat er nu iemand op de heksenstapel moet, maakt verder niet uit hoe of wat. En ik zou er geen bezwaar tegen hebben mijn hond tijdelijk te muilkorven tot er degelijke plannen zijn uitgewerkt, want ook ik snap dat de maatschappij nu bloed wil zien.

De maatschappij wil net géén bloed zien. Om dat te bekomen zou iedereen moeten meewerken, zowel de eigenaars van zgn. hoog-risico honden, als de andere hondenbezitters. Als dat wil zeggen dat alle honden een muilkorf moeten, dan is dat maar zo. Ik heb geen honden die op de befaamde lijst staan, en zou ze ook niet willen, maar een muilkorf lijkt me niet onoverkomelijk. Een halsband zijn ze ook gewoon geworden, dus dat gaat wel lukken.
De discussie over de rassen is een straatje zonder einde, dus het Spaanse systeem is misschien nog niet zo slecht.
Cursus en examen is zeker een goed idee, maar of het voldoende is begin ik meer en meer te betwijfelen na dit topic gelezen te hebben.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:39

Het was uiteraard figuurlijk bedoeld Sclimpre. Als iedereen wil meewerken aan herhaaldelijke cursussen en examens, waarom niet? Levert werkgelegenheid en geld op, de hondenbezitter betaalt uiteraard. De controle van de muilkorfplicht zou daarentegen alleen maar geld gaan kosten en wie gaat dat betalen? De maatschappij? Bovendien is het een extra stimulans om honden maar helemaal niet meer op te voeden, want bijten kunnen ze toch niet. Als er dan per ongeluk een muilkorf kapot gaat, is de ellende niet te overzien.

En inderdaad, een lijstje met rassen zal niet werken en zorgen voor verschuiving. Dus daarom iedereen van groot tot klein van de bank en samen zorgen voor een veiligere straat. Dat begint ook bij het kleine keffertje dat zich asociaal gedraagt en daarmee onbedoeld een reactie uitlokt. Alle honden kunnen leren luisteren en focussen op de baas.

secricible

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:42

kunnen ze wellicht eindelijk van de hondenbelasting toch nog een doelbelasting gaan maken O:)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:44

Ja goede smiley erbij.
Hier gaat de hondebelasting naar de plaatselijke voetbalclub.

Oh wacht dat is wel een mooi omheind speelveld :)*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:44

bruintje123 schreef:
Ja goede smiley erbij.
Hier gaat de hondebelasting naar de plaatselijke voetbalclub.

Oh wacht dat is wel een mooi omheind speelveld :)*

:') Dat dan weer wel!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:46

daarnaast wat heeft het voor zin om een lijst op te stellen waar een deel van de rassen niet eens bekend zijn met bijtincidenten??

maar alleen omdat ze een hoge bijtkracht hebben,nou wake up...: alle grote honden hebben een hoge bijtkracht en zijn echt niet plezant als je daardoor gebeten wordt,schade gegarandeerd..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:46

In Den HAag werd het destijds gebruikt om de hondenvoorzieningen mee te slopen. Oh en om bordjes te plaatsen op het enige losloopveld in de buurt: barbecueën toegestaan, maar let op voor loslopende honden :j
Nu heb ik niks te klagen, ik betaal minder hondenbelasting maar heb er een hoop voorzieningen voor terug.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:51

Maar Kimmie, of we het nou leuk vinden of niet.
De staffords en aanverwanten hebben het laatste jaar zeker toch wel erg negatief in het nieuws gestaan door ernstige incidenten.
En andere grote honden toch minder. En de schade bij een schuddende pitbull achtige met de kaak op slot is toch groter dan wanneer een hond "alleen maar" hapt.
Dus in die zin begrijp ik een rassenlijst wel.
En ja ik zie er ook honden op staan dat ik denk ??
Maar ergens moet er begonnen worden. Het goed gaan inventariseren en daarop de lijst aanpassen vind ik ook noodzaak.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:55

En daarom dus gewoon alle honden. Groot, klein, braaf, niet braaf. De hele bende gaan reguleren en eisen stellen aan hondenbezig. Blijkbaar is de tijd geweest dat we dat zelf kunnen regelen en we zelf onze verantwoordelijkheid nemen als hondeneigenaar en omstander dus dan ook gewoon de hele bups ineens.
Onderscheid op ras hebben we geprobeerd. Been there, done that, got the tshirt. Werkte niet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:56

@Sonja89: mijn reactie kan je ook figuurlijk lezen :) nl. het boeit niet wiens schuld het is, maar het moet opgelost geraken.
Dat controle op muilkorven veel geld zou kosten, lijkt me een flauw argument. Je hoeft daar toch geen controleurs voor op pad te sturen, kan gewoon door de politie gecontroleerd worden. En je hond minder opvoeden omdat hij een muilkorf draagt, dat lijkt me ook niet logisch, thuis zet je de muilkorf gewoon af en wil je ook geen problemen.
Aan alle maatregelen zitten wel nadelen, maar feit is dat er een probleem is en dat er een oplossing moet voor gezocht worden. Liefst zo efficient en eenvoudig mogelijk. Ik vind dat alle hondenbezitters er moeten aan meewerken, ook degenen die er zeker van zijn/denken/hopen dat hun hond nooit iets fouts zal doen. Ook de braafste hond van de wereld zou wel eens in de fout kunnen gaan of omgekeerd net slachtoffer worden van een andere hond.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:02

Flauw argument? De aanlijnplicht controleren gebeurt al niet eens, nee ook niet door de politie. Die hebben ook te maken met bezuinigingen.

Ik denk dat de aangedragen oplossing met cursus/examen op de lange termijn veel efficiënter is en zeker eenvoudiger te controleren met een centrale registratie. En het voorkomt symptoombestrijding en stimuleert kennis en vaardigheid. En zoals ik al schreef, voor de korte termijn zou een muilkorf een tijdelijke tussenoplossing kunnen zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:04

bruintje123 schreef:
De staffords en aanverwanten hebben het laatste jaar zeker toch wel erg negatief in het nieuws gestaan door ernstige incidenten.
En andere grote honden toch minder. En de schade bij een schuddende pitbull achtige met de kaak op slot is toch groter dan wanneer een hond "alleen maar" hapt.
Maar ergens moet er begonnen worden. Het goed gaan inventariseren en daarop de lijst aanpassen vind ik ook noodzaak.

aha..ja ik probeer altijd maar weer de logica te vinden voor natte vinger werk voor het toevoegen van rassen welke geen incidenten hebben en dan ook echt gewoon géén in járen ,behalve dan dat ze hun kop of rasbeschrijving tegen kunnen hebben..

hou het gewoon bij feiten en rassen welke daadwerkelijk een maatschappelijk probleem zijn en laat de rest er lekker buiten..

of maak maatregelen voor alle honden...

ter voorbeeld standaard staat de Fila brasileiro,een ras wat zelfs voor de RAD nog nooit een bijtincident heeft gehad en nu nog steeds niet...

waarom deze dan steevast op de lijst staat,is echt totaal de plank misslaan...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 27-02-17 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:10

Tieme schreef:
Riel schreef:
Wat mij betreft mag elke hond die betrokken is bij een ernstig bijtincident per direct worden afgemaakt.

wat dacht je van kijken naar de omstandigheden wat voor het bijten heeft gezorgt??
want volgens jouw bewoordingen had hond van mijn vader dus meteen afgemaakt moeten worden toen hij iemand flink beet. terwijl deze beet een reden had. volgens gedragstherapeuten was hem dit niet eens aan te rekenen.

situatie-schets:
op de hondentraining, een rotweiler met gedragsproblemen schiet los en raakt in gevecht met mijn hond. ging er hard aan toe. hondentrainer komt eraan, gaat hond van mn vader roepen (moet je nooit doen) en probeert hem tijdens het gevecht bij zijn halsband te pakken. hond bijt zonder te kijken automatisch naar achteren en snapt flink in trainer zn hand. vervolgens geeft de trainer hond een schop van achteren. hond draait zich in een reflex om en bijt hem tot het bot toe in zn kuit om vervolgens los te laten en verder te gaan met rotweiler die hem aan viel.
we mochten niet meer op de hondentraining komen en we "mochten blij zijn dat ze de politie niet gebeld hadden want dan was hij afgemaakt". hun waren er van overtuigd dat je een vechtende hond ten alle tijden aan zn halsband moest kunnen pakken zonder verwondingen :')
hond was staatsgevaarlijk, moest afgemaakt worden enz.

hond is bij een gedragstherapeut geweest intern omdat we wilden weten of er wat met hem was. je gaat toch twijfelen. van verschillende hondentrainers, gedragstherapeuten en Dierenartsen hoorde ik dat je een hond NOOIT zo in een gevecht moet roepen, bij zn halsband moest pakken of hem van achteren trappen omdat een hond dan uit instinkt naar datgene zal gaan bijten. hij ziet het in het heetst van de strijd niet en voor hetzelfde geld is het een andere hond die hem aan valt.

hond heeft daar intern gezeten, compleet getest en zeker afgeraden om hem in te laten slapen. dit voorval was puur door de stommiteit van de trainer.

jammer als zo'n dier dan "gewoon" afgemaakt wordt door zo'n fout he :(

Als een hond zo ver heen kan zijn dat hij het verschil tussen mens en hond niet meer ziet dan mag hij wat mij betreft afgemaakt worden ja. Wij leven in een maatschappij waar de meeste mensen geen hondentaal kunnen lezen. Het moet veilig blijven voor iedereen (en daar bedoel ik mee: alle mensen). Ook wanneer een mens een communicatiefout maakt in de ogen van de hond, mag het dier niet bijten. Als mensen een hoogrisicohond willen nemen oke maar dan moeten zij er voor zorgen dat het dier niemand zal bijten. En ja, mensen kunnen vreemde en onverwachte dingen doen MAAR dan moet jij als hoogrisicohond eigenaar er voor zorgen dat je er op in speelt en er voor zorgt dat de hond niet bijt.

En die ja maar het is zijn instinct? Hou dan een hond met een ander instinct als je het niet in toom kunt houden. Rassen voldoende die een mens niet bijten wanneer de mens probeert in te grijpen in een gevecht. Wees blij dat er niet per ongeluk een kind tussen de twee vechtende dieren terecht kwam.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:15

Riel schreef:
Ook wanneer een mens een communicatiefout maakt in de ogen van de hond, mag het dier niet bijten.

Ooit een overzicht gezien van hoeveel signalen honden afgeven voor ze gaan bijten? Communicatie is de basis. Heb je die niet onder de knie of snap je niet hoe hondengedrag werkt, blijf er dan uit de buurt! Dit valt echt in de categorie 'kind trekt hond aan de staart en knijpt in zijn oor, maar hond mag niks doen'. Laten we die cursussen alsjeblieft verplicht invoeren. :n

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:22

Als hondeneigenaar moet je een krak zijn in honden communicatie. Ik ben ook voor een goede en uitgebreide cursus voor mensen die met honden ongaan. Echter zijn er ook mensen die niets met honden hebben en deze kunnen foute signalen uitzenden. De hondeneigenaar moet het dier dan zo onder controle hebben dat deze niets doet.

M.b.t het kind: je laat een kind toch niet alleen met een hond? Als je dan ziet dat het kind het dier lastig valt dan grijp je na 1x onmiddelijk in en geeft het kind een gepaste straf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:24

bruintje123 schreef:
Sidera

Ik zei: "Zet hier eens even een paar links neer uit het nieuws waar een labrador mensen of dieren heeft dood gebeten of zwaar verwond heeft van het afgelopen jaar."

En ja ik ben voor een muilkorfplicht bij sommige rassen omdat ze vaker dan andere ernstig letsel toebrengen.

En ja als een labrador een ander ernstig verwond mag die ook een spuitje krijgen, nergens zeg ik dat ik dat niet vind. terwijl jij wel dacht dat ik dat ergens heb gezegd. Dan zeg ik quote dat maar. :)

Die grote honden zijn mooi en stoer,dat vind ik ook.Maarer moet wel verantwoordelijk mee omgegaan worden. Als je een leeuw of tijger zou bezitten dan laat je die toch ook niet zomaar loslopen in de openbare ruimte. Deze zijn ook al verboden te hebben,daarom moeten liefhebbers van potentieel gevaarlijke andere dieren echt voorkomen dat er ongelukken mee gebeuren. anders worden die dieren (honden) straks toch ook verboden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:25

kimmie261 schreef:
bruintje123 schreef:

aha..ja ik probeer altijd maar weer de logica te vinden voor natte vinger werk voor het toevoegen van rassen welke geen incidenten hebben en dan ook echt gewoon géén in járen ,behalve dan dat ze hun kop of rasbeschrijving tegen kunnen hebben..

hou het gewoon bij feiten en rassen welke daadwerkelijk een maatschappelijk probleem zijn en laat de rest er lekker buiten..

of maak maatregelen voor alle honden...

ter voorbeeld standaard staat de Fila brasileiro,een ras wat zelfs voor de RAD nog nooit een bijtincident heeft gehad en nu nog steeds niet...

waarom deze dan steevast op de lijst staat,is echt totaal de plank misslaan...

Ik heb daar dus duidelijk wat minder moeite mee dan jij.
Ja het slaat de plank misschien mis voor nu, maar laat het een begin zijn voor betere uitwerking.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:43

Als je de rasbeschrijving van de Fila Brasileiro leest begrijp ik wel waarom die op de lijst staat. De lijst heet ook hoog-risicohonden lijst en niet honden-die-gebeten-hebben lijst. Ik vind het net positief dat ze de problemen voor willen zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:45

kimmie261 schreef:
stel een algeheel muilkorf gebod in,voor alle honden >15 kilo ,en wil je van dat gebod afkomen moet je een soort MAG cursus met je hond doen,in ieder geval een theorie en praktijk examen waarin je een bewijs ontvangt dat jij verantwoordelijk met je hond omgaat en je hond maatschappelijk aanvaardbaar gedrag heeft.

lijkt mij een hele faire deal :)

Lijkt mij ook prima.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:46

Ik denk inderdaad wel dat ze met die lijst willen voorkomen dat de tokkies nu de pitbull links laten liggen en naar een ander ras overstappen en die net zo kapot maken.
En je stoer overkomen met een hond met muilkorf is toch net niet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:08

Sonja89 schreef:
Flauw argument? De aanlijnplicht controleren gebeurt al niet eens, nee ook niet door de politie. Die hebben ook te maken met bezuinigingen.

Ik denk dat de aangedragen oplossing met cursus/examen op de lange termijn veel efficiënter is en zeker eenvoudiger te controleren met een centrale registratie. En het voorkomt symptoombestrijding en stimuleert kennis en vaardigheid. En zoals ik al schreef, voor de korte termijn zou een muilkorf een tijdelijke tussenoplossing kunnen zijn.

Dat kan best lukken hoor. Ten tijde van de RAD kon er blijkbaar ook gecontroleerd worden, gezien het aantal honden dat in beslag genomen is. Dus dat kan best.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:10

Sonja89 schreef:
Riel schreef:
Ook wanneer een mens een communicatiefout maakt in de ogen van de hond, mag het dier niet bijten.

Ooit een overzicht gezien van hoeveel signalen honden afgeven voor ze gaan bijten? Communicatie is de basis. Heb je die niet onder de knie of snap je niet hoe hondengedrag werkt, blijf er dan uit de buurt! Dit valt echt in de categorie 'kind trekt hond aan de staart en knijpt in zijn oor, maar hond mag niks doen'. Laten we die cursussen alsjeblieft verplicht invoeren. :n

Dat ben ik helemaal met je eens. We kunnen niet van honden verwachten dat ze zich alles maar laten welgevallen. Verklaart meteen waar alle bijtincidenten met mensen vandaan komen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:49

Dat er op de aanlijnplicht niet wordt gecontroleerd (of juist wel) ligt er maar net aan in welke gemeente je je bevind, hier heb je binnen no time 140 euro aan je broek hangen, da's toch beetje zonde geld.
Hond hier loopt dan ook alleen los in losloopgebieden. (mazzel heb mooie in de buurt)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:13

bruintje123 schreef:

Ben ik het mee eens, al ken ik ook het verhaal van een chihuahua die doodgebeten is door een jachthond. Maar vaker komen ernstige incidenten voor bij de Staffs. Helaas.
Ik denk wel dat alleen een ras verbieden uitlokt tot het nemen van een ander ras en dat zo gevaarlijk mogelijk maken. Dat zie ik al bij de Boerboel die eerst aardig onbekend was en waar nu ook van die foute gasten mee lopen.
Vond het niet zo'n leuke ervaring toen een zes maanden oude Boerboel mijn volwassen herder pakte (wel tenger hondje).
Maar op die lijdt staan imo weer teveel rassen. Cane corso bijvoorbeeld heb ik nog nooit ervaren als moeilijke of gevaarlijke honden. Evenals de vele Rottweiler kruisingen. Die kan je niet allemaal in beslag gaan nemen of muilkorven. Dat gaat mij veel te ver.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:17

Sonja89 schreef:

Met het eerste gedeelte zeer eens Dat laatste wmb niet voor alle grote honden. :n