[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:07

WenMLove schreef:
Mioux schreef:
@wenmlove welkom ! Kom binnen pak een stoel :)

Vragen mag altijd ! Er zijn hier meer mensen met kennis van aquaria en er bestaan geen domme vragen !

Voor je gaat kijken zou ik eerst bedenken welke vissen je wilt, aan die hand kan je zien hoe groot de bak ongeveer moet zijn :) En welke vissen bij elkaar passen, zo hoort bv guppen niet bij malawi, en goudvissen niet bij zoet warm water etc. Mede door temperatuur verschil en verschil in water waardes. Maar ook wegens ruimte etc. Goed dat je eerst informatie inwint ! Heel verstandig !

knip

Bedankt! Zal ik dat eerst eens even gaan bekijken :)
Met welke waarden in het water moet allemaal rekening worden gehouden? temperatuur, hardheid, pH, etc?

Temperatuur sowieso maar ook welke richting wil ik op?

Wil je bv je guppen meenemen in die bak, kijk wat erbij past. Je guppen zitten op een bepaalde temperatuur, ph en dergelijke. Neem bijvoorbeeld geen rovers erbij zoals xxl maanvissen, of betta die gaan (vaak) ook niet samen met guppen.
Hoe groot wil je de bak? Bv 120cm als voorbeeld kan je zeggen ik wil bodem visjes, corydoras zijn hele leuke vissen voor de bodem en erg actief en doen geen vlieg kwaad. Midden in kan je zeggen ik neem bv groepje karidnaal tetra(scholen visje), leuke visjes om mee te beginnen en als schooltje heel mooi om te zien ! Je hebt dan boven in en voor extra kleur guppies, die zou je dan uit kunnen breiden als groep.

Is maar een voorbeeld he ;)

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:08

ik zit op het moment met een zieke vrouwelijke kempvis -O- , ze verliest haar kleur en vertikt het om te eten. ik ben momenteel aan het behandelen met Flagellex tegen de parasieten in haar darmen ( ze had hele dunne ontlasting en wilde niet eten ) nu word er ook aangeraden om Sera Bactopur-Direct te gebruiken ( net besteld !) heeft iemand hier ervaring mee?
---
ze zit nog wel in de bak met de andere vrouwtjes , want de bacterie zou door het hele water heen zitten ? , daarom moet je blijkbaar de hele bak behandelen .
ik hoop echt dat ze opknapt want ik ben erg aan haar gehecht ;(

iemand tips :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:12

Ik noem mezelf ook zeker geen expert maar ook geen beginner, heb toch al vanaf ik 3 ben aquaria :P ooit begonnen met de fout goudvisje in een kom...

En fouten maak ik ook nog steeds hoor.. Voorbeeldje: Ik heb altijd vloeibare plantenvoeding, dit keer zelfde merk andere soort genomen want mijn normale hadden ze niet. Ik gooi de dosering erin die ik bij de oude ook had, dom had even moeten lezen maar automatisme. Nu heb ik een waas in 1 van de bakken omdat het iets te veel was. Gelukkig niet schadelijk, wel vervelend. Dus extra werk met verversen en goede les...

@aidenn bacotpur is een sterk middel, onthoud wel dat betta's gevoelige visjes zijn... reken er maar op dat je andere vissen ook besmet zijn. Gebruik de medicatie nooit door elkaar lees even goed wanneer je weer wat mag gebruiken. Ben zelf geen fan van flagellex met betta... ik kweek ook zelf betta en gebruik liever bactopur en catappa blad. Of alleen catappa blad en zout toevoeging (geen jodium zout!) en temperatuur op 28/29. Temperatuur raad ik je zeker aan dood veel bacterien en als de betta minder actief is is het fijner voor de betta. Catappa blad is een natuurlijk blad met veel goede stoffen waar de betta van opknapt zonder chemische middelen te gebruiken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:13

Aidenn schreef:
ik zit op het moment met een zieke vrouwelijke kempvis -O- , ze verliest haar kleur en vertikt het om te eten. ik ben momenteel aan het behandelen met Flagellex tegen de parasieten in haar darmen ( ze had hele dunne ontlasting en wilde niet eten ) nu word er ook aangeraden om Sera Bactopur-Direct te gebruiken ( net besteld !) heeft iemand hier ervaring mee?
---
ze zit nog wel in de bak met de andere vrouwtjes , want de bacterie zou door het hele water heen zitten ? , daarom moet je blijkbaar de hele bak behandelen .

Heb geen tips.. Wel balen zeg!

Ik heb er zelf 3, waarvan 1 een staartvin mist zag ik laatst.. Ik vermoed dat ze onder elkaar te veel aan elkaar plukken, de andere 2 zien er goed uit. Anders verdenk ik mijn gourami's, die nogal wild kunnen doen.. :j Ik doe niks met de kempvissen, man is overleden, dus... Mocht iemand interesse hebben... Geef maar een gil.

Anoniem

Re: Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:16

Aidenn, Ik kan je helaas niet helpen! Heb (gelukkig) geen ervaring met Bactopur.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:17

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:20

Mioux schreef:
Westernfreak schreef:
Ik word ook niet enthousiast van dat vissenbestand in een 60cm bak, maar ik denk dat we allemaal wel begonnen zijn met fouten.

Mensen hoeven van mij ook niet meteen alles te geloven wat wij hier zeggen, maar ik hoop wel dat ze zich er vervolgens verder in gaan verdiepen. Ik ben ook niet alwetend en voel me nog vaak een beginner terwijl mijn bak inmiddels ook ruim 3,5 jaar staat en ik daarvoor alle beginnersfouten heb gemaakt in een bak van 60cm dankzij de 'ik wil graag een goede omzet draaien' visverkoper in de dierenspeciaalzaak. Drie x raden...daar zaten ook 2 maanvissen in die binnen een jaar zijn verhuisd naar een grotere bak. ;)

Dat dus, als het hier word genoemd en er word verder niet ingelezen of verdiept dan ja.. ga ik erop door. Het komt nu gewoon over van ik wil ze per see erin, een combinatie die niet bij elkaar hoort in een de kleine bak overigens, dat maakt niet uit... en ja dan reageer ik,dit topic is niet alleen van show je aquarium maar ook over het welzijn van de vissen...

En iedereen heeft in t begin fouten gemaakt, bedoel dat is normaal en vroeger was er ook veel minder bekent over het houden van aquaria en vissen als tegenwoordig. Maar als bv 5 mensen het al hebben gezegd en ja er nog niks mee doen of inlezen dan denk ik ook van waarom heb je dan aquarium en of vissen?

:j

Iedereen moet ergens beginnen en fouten maken hoort daarbij. En dan krijg je ook nog eens verkeerde informatie uit de dierenwinkels die voor jou op dat moment 'goeroe' zijn. Ik kan ook nog voorbeelden noemen waar ik mij voor schaam. 2 of 3 visjes van schoolvis bijvoorbeeld of idd veel te groot wordende vis in te klein aquarium. En dan doet het inderdaad zeer als jouw geliefde vissen weg moeten, maar voor het welzijn is het gewoon het beste.

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:20

LoveUggs schreef:
Aidenn schreef:
---

Heb geen tips.. Wel balen zeg!

Ik heb er zelf 3, waarvan 1 een staartvin mist zag ik laatst.. Ik vermoed dat ze onder elkaar te veel aan elkaar plukken, de andere 2 zien er goed uit. Anders verdenk ik mijn gourami's, die nogal wild kunnen doen.. :j Ik doe niks met de kempvissen, man is overleden, dus... Mocht iemand interesse hebben... Geef maar een gil.

ja die vrouwen kunnen er wat van onderling, heb nu zelf ook een die telkens de dupe is van het geklier van de anderen :')

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:25

Klopt maar veel informatie is ook niet meer up to date van dierenwinkels die zich er zelf ook niet in verdiepen. En dat is sonde want hun geven 80% foute informatie. Terwijl er tegenwoordig zoveel bekent is over de vissen, zowel zoet als zee en koud en warmwater.

Zoals je kan prima guppen in een bakje van 60 cm houden, en kan ook prima maar ze vergeten te melden dat je in een jaar er veel meer bij hebt als je man en vrouw neemt.

Of zoals sluierstaarten, ja je kan ze prima op kamer temperatuur houden met meer bij elkaar, maar ze vergeten te melden dat die minimaal een bak van 1 meter moeten hebben.

Of zoals corydoras/kardinaal tetra etc hoor je ook vaak, ja hoor je kan er prima in je bak bij doen maar ze vergeten vaak te melden dat het groepsdiertjes zijn, scholenvisjes. Die houd je minimaal per 5.

Nu ben ik wel van mening dat je je zelf eerst moet inlezen over welke vissen je houd en of het uberhaupt kan in het aquarium welke je hebt en bij de eventuele vissen.. Kijk goede forums die recent gebruikt zijn en nog actief, verschillende facebook pagina etc. Ga niet langs bv de discus winkel of pets place of tuincentra en dergelijke maar naar een echt bekende aquarium zaak die goed bekent staat bij mensen die er ook vaker komen, om daar informatie in te winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:29

Mioux schreef:
Of zoals corydoras/kardinaal tetra etc hoor je ook vaak, ja hoor je kan er prima in je bak bij doen maar ze vergeten vaak te melden dat het groepsdiertjes zijn, scholenvisjes. Die houd je minimaal per 5.

En voor corydoras zelfs liever minimaal 6/7 en kardinaaltjes 10 :P Zo is het ook nog wat de ervaringen van mensen zijn :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:30

ja ik hou ze liever in nog grotere groepen maar is vaak de minimale eis.

Mijn corydoras zitten bv met 15 :P en mijn kardinaaltjes inmiddels met 20 hehe

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:33

simpie94 schreef:
Iedereen moet ergens beginnen en fouten maken hoort daarbij. En dan krijg je ook nog eens verkeerde informatie uit de dierenwinkels die voor jou op dat moment 'goeroe' zijn.

Goede aquarianen zijn zeer dun gezaaid in dierenspeciaalzaken. :)
Ik heb de mazzel gehad toen ik nog in Nunspeet woonde dat daar een dierenwinkel (faunaland) zit met een zeer bevlogen aquariaan in dienst.
Die man heeft echt hart voor zijn verkoopwaar en geeft mensen ook geen goudvis mee als hij weet dat ze een kom hebben bijv.
Ook raadt hij ten alle tijde aan om het water (gratis) te komen testen voor je er nieuwe vissen in zet, zijn de waarden niet goed dan krijg je ook geen vissen mee.
Bakken altijd tiptop in orde, bij verdenking van ziekte werd het bestand in die bak(ken) even uit de verkoop gehouden, nieuwe vissen worden ook niet op de dag van levering verkocht maar krijgen 1-2 dagen de tijd om even bij te komen van transport.
Heb je een 60cm bak en wil je maanvissen of bijv labeo bicolor of clownsbotia/polkadotbotia dan verkoopt hij je die niet omdat je dan niet aan de minimumeisen voldoet.

Natuurlijk zijn er mensen die binnenkomen, geen informatie geven en gewoon vissen willen kopen, daar doet hij ook niet moeilijk over omdat hij er dan vanuit moet gaan dat het wel goed zit.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:38

Spruitjee schreef:
Mioux schreef:

En voor corydoras zelfs liever minimaal 6/7 en kardinaaltjes 10 :P Zo is het ook nog wat de ervaringen van mensen zijn :)

Daarom heb ik voor binnenkort nog 4 corydora's op mn lijstje staan.. Dan heb ik er 8! Ik heb er nu 4 maar merk echt dat het groepsdiertjes zijn. Ondanks dat ik me wel heb ingelezen heb ik dit nergens terug gelezen en dus een groepje van 4 gekocht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:42

Maar je gaat het wél aanpassen :)! Dus voor even kan het ook geen kwaad in mijn ogen ;)

Mioux, kijk, dat zijn mooie aantallen! Maar jij hebt ook een huge-ass bak, dus dan kan het :P

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:45

haha ja anders had ik er ook minder hoor, had eerst groepje van 8 in de 120 cm :P

Is ook 1 van de redenen geweest dat ik groter wilde, meer ruimte voor echt visjes die in groepen leven en ik geniet er nog elke dag van ! Zo gaaf om zo hele groep bezig te zien,zowel de cory's als de kardinaaltjes. Er zijn overigens 4 zwarte neon bij gekomen, niet de zwarte tetra hoor. Maar die zwemmen ook gewoon mee met de kardinalen :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:47

Spruitjee schreef:
Maar je gaat het wél aanpassen :)! Dus voor even kan het ook geen kwaad in mijn ogen ;)

Mioux, kijk, dat zijn mooie aantallen! Maar jij hebt ook een huge-ass bak, dus dan kan het :P

Klopt, maar ook omdat ik niet beter wist, en ik nu gewoon heel erg merk dat ze echt in groepjes leven. Ik ga ze dan bij http://corydora.nl bestellen. Gelijk nog wat vuur garnaaltjes erbij, en dan zit ik precies op 25€ om te laten bezorgen. Ik krijg alleen woensdag pas weer salaris, en komende zaterdag leveren ze weer aan huis, dus dat zou pas over 2 weken zijn, maar dat overleven ze vast wel. De eerst volgende levering hoop ik ze er dus bij te hebben :j Toch zou je denken dat als je informatie opzoekt je dit gewoon kan terug lezen, maar dit heb ik helaas nergens zien staan..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:51

@loveuggs maar je staat wel open voor hoe het beter is zeg maar. Je haalt er corydora bij.

http://www.aquariumvissenwinkel.nl/zoet ... ?mode=list :)

Daar staat bijvoorbeeld wel bij:

De Corydoras dient in een school gehouden te worden van minimaal 7 vissen.
De Corydoras Schwartzi zwemt graag in schooltje van minimaal 7 stuks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:09

Ik heb net even vluchtig gekeken, maar de meest gebruikelijke infobronnen als de LICG en Wikipedia spreken er niet over. Maar nu weet je het :D Op het Aquaforum wordt het altijd erg snel duidelijk gemaakt :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:13

Haha dan ga ik dat eens onthouden voor in het vervolg! Ik kwam steeds bij sites uit waar ik eerst een account op moest hebben voordat ik verder kon lezen. We veel info gevonden over de grote, leefgebieden en in wat voor bakken ze gehouden willen worden zegmaar. Misschien dat ik toch een keertje ergens overheen gelezen heb :+ maar het staat idd wel op mijn lijstje. :j

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:16

Bedankt voor alle adviezen maar voel me toch erg aangevallen..
Dat ik de maanvissen liet zitten was ook meer bedoeld in het kader van: ze zitten al 3 jaar zo dus waarom veranderen. Maar omdat jullie mij advies gaven heb ik uiteindelijk toch besloten een ander huis voor ze te zoeken. Ze gaan wss na het weekend naar onze kennis.

De sluierstaarten kan ik dus ook beter wegdoen als ik het goed begrijp? Waarom worden die beesten dan überhaupt verkocht?

Heb vroeger ook altijd een aquarium gehad dus een echte beginner ben ik niet. Dat van die maanvissen wist ik ook niet. Had er toen ook twee inzitten (kleinere).

Voorlopig houd ik het bij kleine vissies....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:24

Het is niet aanvallend bedoeld, maar ik snap dat je je aangevallen kunt voelen :) Mooi dat je maanvissen een nieuw tehuis krijgen!

Ze worden nog steeds verkocht omdat het geld oplevert. Simpeler dan dat is het helaas niet. Ze gaan, doordat ze doorgaans te klein zitten, snel dood en dan wordt er weer een nieuwe gekocht. En geld moet er wel binnenkomen, en veel dierenzaken die vissen voor erbij hebben, nemen het voor lief dat de vissen ergens komen waar ze niet goed op hun plek zitten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:26

Ik denk zelf ook dat mensen sluierstaarten snel kopen omdat ze niet beter weten, maar ook omdat ze zo goedkoop zijn, ong €3,- tot €5,- per stuk.
Is 'ie dood heb je zo weer een nieuwe natuurlijk. :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:28

Het is niet aanvallend bedoelt, maar we willen je wel duidelijk maken wat voor de visjes het beste is.. het is een beetje alsof jij in een hokje leeft van 2 meter bij 2 meter, kan prima je hele leven maar of het menselijk is is een tweede. Of alsof jij schoenen aan hebt maat 38 maar je hebt maar 40 het kan wel maar uiteindelijk zullen je voeten pijn doen vanaf binnenuit en scheef gaan worden. Snap je het een beetje?

Omdat net als andere vissen hun ook gewoon in een aquarium kunnen, sterker nog sluiers moet je niet in vijvers doen. Alleen ze hebben ruimte nodig, dus bij 1 meter bak kan dat prima ! Net als maanvissen 120 cm breed 50 cm hoogte minimaal nodig hebben en bij altum peru minimaal 60 cm hoogte en 120 breedte.

Dus als je bv 1 meter bak hebt, kan je er prima sluierstaarten inhouden, die zitten ook minimaal 20 graden en zo heb je een boel visjes die er nog bij kunnen. Heb hierboven ergens de site vermeld waar je ook op rond kan kijken welke in jouw aquarium passen, er past genoeg in 60 cm zeker weten, maar bepaalde vissen passen er ook niet in...

Veel winkels verkopen de sluiers zonder informatie, want tenslotte is elk visje weer een paar euro, en in die condities leven ze niet lang die hun prima aanraden dus kom je weer sneller terug omdat de sluier sneller overlijd als normaal. Normaal kunnen ze rond de 20 jaar worden, meeste mensen overlijden ze al binnen 5 jaar. Dat is omdat ze niet in de juiste zorg gehouden worden.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:35

Bedankt nu is het me duidelijk je krijgt van iedereen advies en dat is soms erg verwarrend.

Maar om even te relativeren hoeveel paarden staan er 3x3 opgehokt? En dat wordt tegenwoordig heel normaal gevonden.. Mijn paarden staan overigens 24/7 buiten met inloopstal. Vind het ergens dus ook wel grappig dat er zo bezorgd wordt gereageerd over vissen. :Y)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:36

Het word normaal gevonden door sommige ;) maar vind jij dat "humaan" als er paarden in een te klein hokje gezet worden ?

Het is maar net of je bv een handelaar hebt die alleen aan geld denkt, vergelijkbaar met sommige dierenwinkels dus. Of dat jij ergens heen gaat waar men wel om de paarden denkt, zoals een echt goede aquariumzaak bijvoorbeeld.