Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:51

Nu is gewoon niet het seizoen om kippen te verkopen.
Ik fok zelf op kleine schaal (niet voor tt's, maar voor hobby) serama's.
Mijn vader fokt met lakenvelders en vorwerkhoenders groot.

Zit zelf in Midden-Limburg. Ken ook nog wel een adres voor baardkrieltjes en hollandse krielen.

Op de kinderboerderij fokken we met zijdehoenders groot.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:51

Toos, het zijdehoentje, haar 1e eitje:
<3
Afbeelding

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:25

Shanelle schreef:
Serama's vind ik ook echt sùper leuk. Hebben die snel ergens last van? Hmm, naar binnen komen zou toch niet lukken vrees ik, of het zou in de garage zijn en die is ook steenkoud. Die sebright: WAUW!!! Die had ik dus nog niet gezien, wat zijn die prachtig zeg. Maar aangezien ik ze dus nog niet ben tegengekomen, neem ik aan dat ze niet zo makkelijk te krijgen zijn? Cochintjes zijn ook erg leuk.

Verkoop jij zelf kippen dan? Welke rassen en waar ergens? Mag ook via PB als je dat liever hebt...

Wij hebben Serama's in de winter 's nachts gewoon in een konijnenren in de garage. Hebben ze al twee winters overleefd. Als het 10 graden vroor ofzo deed ik nog wel een badlaken over de kooi.

Wat betreft het "niks" aan de eitjes te hebben. I.p.v. 1 ei, bak ik nu gewoon 3 eitjes in de pan.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:49

Wij hebben vandaag eindelijk de automatische deur van de dames geïnstalleerd. Althans, we moeten morgen alleen de boel nog geprogrammeerd krijgen. Ze hebben nu een ophaalbrug, hoe stoer is dat :D!

Niks weggewaaid hier vandaag gelukkig, al hebben twee bomen het niet overleefd en hebben wij gratis brandhout.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:19

Marie111 schreef:
Shanelle schreef:
Serama's vind ik ook echt sùper leuk. Hebben die snel ergens last van? Hmm, naar binnen komen zou toch niet lukken vrees ik, of het zou in de garage zijn en die is ook steenkoud. Die sebright: WAUW!!! Die had ik dus nog niet gezien, wat zijn die prachtig zeg. Maar aangezien ik ze dus nog niet ben tegengekomen, neem ik aan dat ze niet zo makkelijk te krijgen zijn? Cochintjes zijn ook erg leuk.

Verkoop jij zelf kippen dan? Welke rassen en waar ergens? Mag ook via PB als je dat liever hebt...

Wij hebben Serama's in de winter 's nachts gewoon in een konijnenren in de garage. Hebben ze al twee winters overleefd. Als het 10 graden vroor ofzo deed ik nog wel een badlaken over de kooi.

Wat betreft het "niks" aan de eitjes te hebben. I.p.v. 1 ei, bak ik nu gewoon 3 eitjes in de pan.

Wij gebruiken ook meer eitjes voor omelet enzovoort.
De meeste grotere serama's kunnen perfect tegen de winter. Zelf heb ik enkele A klasse dieren ertussen zitten die dus erg klein zijn. Die zitten nu onder de warmtelamp, want anders hebben ze het te koud. De rest zit gewoon buiten en scharrelt ook gewoon buiten.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 01:09

Antheman schreef:
Toos, het zijdehoentje, haar 1e eitje:
<3
[ Afbeelding ]

Achossie... :+:

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 01:18

Shanelle schreef:
9m² afgesloten ren, maar als we thuis zijn en het weer het toestaat, dan mogen ze los in de tuin scharrelen.

Ik wil liefst 2 kleine kipjes: zijdehoentjes of serama's. Maar dan heb je weer niets aan de eitjes, toch? Hoewel dat eigenlijk niet belangrijk is voor ons, het zou alleen een leuke bijkomstigheid zijn. Liefst een sterk ras, wat niet snel met kalkpoten oid zit en ook liefst geen hete dozen... Maar ik heb me laten vertellen dat dit net wèl het geval is bij zijdehoentjes?

Ik hoef de kippen niet te knuffelen ofzo, dus dat maakt me niks uit, zolang ze maar braaf zijn (niet aanvallen). Kleur maakt ook niet zoveel uit (al ben ik dol op koekoek en speciale tekeningen), maar als het even kan wil ik wel graag 'mooie' kippen haha, het oog wilt ook wat, toch...

In de categorie kleine kipjes heb je krielen (kleine versie van het ras) die redelijk dezelfde eigenschappen hebben en de sierrassen die in eerste instantie voor de kleur geselecteerd zijn.

Zelf wil ik wyandotte krielen. Van origine een dubbeldoel (eieren en vlees, dus redelijk ronde bouw) ras, en dus beter om warmte vast te houden, bijna tot geen kam die kan bevriezen (hennen dan, haantjes wel iets, maar die wil ik niet ivm buren), redelijk aantal eieren (omschrijving zegt 180 per jaar), leuke kleurtjes en gezien de maat is wat meer houden ivm maat eieren ook geen probleem qua oppervlakte en voer. Nu hok/ren nog afmaken. :=

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:44

Door alle verhalen hier te lezen baal ik nu als een stekker dat we nog zo lang moeten wachten om kippies te gaan halen... := Ik wil ze NuNuNu! :=

We gaan ze trouwens in onze voortuin zetten, wat vinden jullie daarvan? Er staat een haag voor, dus echt veel zullen andere mensen er niet van zien. Mijn ouders (die 3 huizen verder wonen) vinden het maar een raar idee om ze vooraan te zetten, maar wij niet; het is een stuk tuin waar we verder niks aan hebben of niks mee doen. Maar vanuit de keuken kijk je er wel altijd naar... Pluspunt: de tuinen van de buren zijn ook beide achteraan, sedus zullen ze eigenlijk helemaal geen 'last' hebben van de kippen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:18

Gisteren zijn er 3 wyandotjes bijgekomen bij de legdames en zijdehoentjes. Ik hoop dat het snel matched! 1tje was net aan de leg, ik hoop dat ze dat blijft doen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:56

Dit is onze voortuin van het achterste hoekje getrokken. Van waar de foto getrokken is, zou het hok dus moeten komen, en dan een ren er rond dat net niet even groot is als de hele voortuin (ik wil er graag nog bloemetjes rond planten. http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-JTPEJSOC.jpg
En dit is van binnenuit getrokken, maar sterk ingezoomd dus dat geeft eigenlijk een verkeerd (te klein) beeld. http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-NPZMNNVG.jpg

Het zou fijn als we de kippen naar de tuin achteraan kunnen laten komen, door ze gewoon zelf langs de zijkant van het huis te laten lopen. Dan zouden we enkel moeten zien dat ze niet naar onze buurvrouw kunnen en dan bijvoorbeeld met behulp van een plank ofzo tussen het huis en de struik ervoor de doorgang versperren. Zouden ze dan zo slim zijn om tot achter te komen?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:45

Gewoon in je voortuin doen Shanelle......
Ik heb ook een beukenheg tussen mijn tuin en die van de buren. Dat heb ik opgelost door (van dat doorzichtige) nylon-draad aan de onderkant van de heg (stammetjes) te vlechten. Theoretisch kunnen ze zich er wel doorheen wurmen, maar dat hebben ze nooit gedaan.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:56

Zo, het kippenhok hebben we intussen al! :D Het is eentje in cottage-stijl zo leuk. Wat maken ze toch mooie kippenhokken zeg, wauw. Er zijn zoveel verschillende soorten (en prijzen :+)... Ook gister nog snel-snel kippengaas gaan halen, paaltjes (de verkeerde) en vernis (ook de verkeerde :+), zodat vriendlief vandaag aan de omheining zou kunnen beginnen. Dus straks even saampjes terug naar de winkel zodat we de juiste spullen hebben, hihi.

Intussen heb ik ook contact gehad met een professionele kippenhouder, hij raadde mij wyandotte krielen aan... Aan € 25,00/stuk. Is dit een goede prijs? Als alles goed gaat, kunnen we de kippies misschien deze week nog gaan ophalen, joehoe!

Verder zijn we ook naar de Vogeltjesmarkt gegaan in Antwerpen. Het leek me 'leuk' om eens bij de vogels&kippen te gaan kijken. Nou... Ik ben huilend weggegaan. Wat daar gebeurt is echt een regelrechte SCHANDE. Ik word ZO boos als ik zie dat zulke dingen gewoon nog kùnnen in ons land. Ik had graag 2 dieren 'gered', maar tja dan zitten er morgen gewoon weer 2 nieuwe in die belachelijk kleine, krappe, overbevolkte kooien. Ik was en ben er nog steeds niet goed van. Vreselijk.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:33

Hier betaal ik 5,- het stuk voor wyandotte krielen. Ik ken de prijzen in Belgie natuurlijk niet maar hemeltjelief wat een geld.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:46

JAAA mijn kip is weer gaan leggen! Haar eerste eitje sinds ze bij ons is :D *\o/* *\o/*
Het eitje is trouwens echt groot voor zo'n klein kipje. Bijna even groot als een supermarkt eitje..

Hoe gaan jullie het doen met oud en nieuw en de kipjes?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:49

Hasiinaaax schreef:
JAAA mijn kip is weer gaan leggen! Haar eerste eitje sinds ze bij ons is :D *\o/* *\o/*
Het eitje is trouwens echt groot voor zo'n klein kipje. Bijna even groot als een supermarkt eitje..

Hoe gaan jullie het doen met oud en nieuw en de kipjes?

Gefeliciteerd *\o/* *\o/* blijft altijd leuk <3

Onze kippen scharrelen vrolijk door in hun hok, de kat heeft meer last van het geknal dan de dames buiten :')

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:15

Leuk zeg, zo'n eerste eitje!

Ik ben hier in de twijfelstand geschoten wat betreft mijn kippies....
Ik heb nu dus 2 New Hampshires en, zo is het nu eenmaal gelopen, 1 Wyandotte kriel.
Dus 2 totaal verschillende formaten in mijn tuin...

En hoe langer ze er zijn, hoe meer ik dat krielformaatje zie zitten en hoe minder ik de groothoender formaat zie zitten...
Ze zijn nu ruim 4 maanden, dus nog even en ze gaan leggen... waar ik toch erg naar uitgekeken heb.
Maar nu zit ik er toch over te denken om een nieuwe plek voor deze 3 te zoeken ( ik wil ze niet uit elkaar halen) en dan komend voorjaar opnieuw te beginnen met 3 krielkipjes....
Die New Hampshires zijn echt supermooi om te zien, alleen heb ik zoveel méér met het krielformaat...

Pfff....

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:23

Weer een eitje vandaag , alweer een stuk groter en zwaarder dan eergisteren <3

Hoe weet ik eigenlijk of de eitjes bevrucht zijn? Er heeft een haan bij gelopen , maar na dat ze het eitje gelegd heeft loopt ze er weer af en gaat ze haar gangetje weer..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:38

Hasiinaaax schreef:
Hoe weet ik eigenlijk of de eitjes bevrucht zijn? Er heeft een haan bij gelopen , maar na dat ze het eitje gelegd heeft loopt ze er weer af en gaat ze haar gangetje weer..

Als een ei niet bebroed is kun je niet zien of het bevrucht is (gelukkig).

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:46

Hihi de kippen schrokken tijdens oud en nieuw zo van een knal dat ze van de schrik een meter de lucht in sprongen :+

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:06

goeroe schreef:
Hasiinaaax schreef:

Als een ei niet bebroed is kun je niet zien of het bevrucht is (gelukkig).

Wat bedoel je met bebroed :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:29

:= Heb je je dan niet ook maar een klein beetje ingelezen voordat je aan kippen begon?

Zonder warmte van een broedse hen of broedmachine kan het vruchtje zich niet ontwikkelen en gebeurt er dus niets in het ei. Daarom zie je ook geen verschil tussen een onbevrucht ei en een ei dat weliswaar bevrucht is, maar niet de kans heeft gehad om zich te ontwikkelen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:54

Hasiinaaax schreef:
Weer een eitje vandaag , alweer een stuk groter en zwaarder dan eergisteren <3

Ei boven een sterke lamp houden: zie je er een luchtkamer of bloedvatenstelsel in? Bevrucht ei. (Goed zichtbaar vanaf ong. een dag of 5.)

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:04

goeroe schreef:
:= Heb je je dan niet ook maar een klein beetje ingelezen voordat je aan kippen begon?

Zonder warmte van een broedse hen of broedmachine kan het vruchtje zich niet ontwikkelen en gebeurt er dus niets in het ei. Daarom zie je ook geen verschil tussen een onbevrucht ei en een ei dat weliswaar bevrucht is, maar niet de kans heeft gehad om zich te ontwikkelen.

Toevallig wel ;)
Alleen over huisvesting ziektes voeding en kuikens , omdat ze toen nog kuikens had. Niet over de eieren.

Bedankt Irma! Ik wil niet dat ze weer kuikens krijgt , want dat wordt te veel voor d'r geloof ik. Ze stapt ook gelijk van haar eitenen af, dus dan worden ze niet bebroed?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:45

Als een kip niet op het ei heeft zitten broeden is het dus (hoe verrassend) niet bebroed.

Een ei kan best bevrucht zijn (als de haan de kip getreden heeft) maar dat maakt helemaal niet uit als je elke dag de eitjes raapt (en de kip dus niet de kans krijgt erop te blijven zitten)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:30

Dames, even jullie advies nodig: wij zijn daarstraks onze kippen gaan halen, 2 grijze cochin krielen en 1 grijze legkip. Nu zitten ze in hun hok wat bestaat uit een klein rennetje en boven zit het legnest en de zitstok. Vanaf morgen mogen ze in het stuk afgemaakte tuin. Maar mijn vraag: moeten we straks het luikje bovenaan dicht doen zodat ze er niet meer uit kunnen naar beneden? En hoe zit dat dan met eten en drinken? Dat staat natuurlijk wel beneden...