Jelleee schreef:Hoi! Mag ik ook meekletsen?
Al zo lang ik mij kan herinneren ben ik gek op dit ras, en nu mijn vriend en ik eindelijk een eigen huis hebben, wordt de droom steeds realistischer natuurlijk.
Ik heb wel een paar vragen. Ik heb geen ervaring met dit ras, en wij zouden graag eerst kennismaken met meerdere honden bij diverse fokkers. Is dat zomaar mogelijk, zonder dat je meteen een pup daar koopt?
Wij zouden graag een rood/witte of eventueel zwart/witte willen. Deze kleur zie je volgens mij vaker bij de pembroke, of heb ik dat mis? Ik weet nog niet zeker of we voor een pembroke of cardigan willen gaan (wat raden jullie kenners aan?)
Wij hebben geen haast en niets is zeker. Er zijn nog wat factoren waar wel of niet een hondje nemen vanaf hangt. Dit willen we eerst zeker weten.
En tot slot. Hoe lang zijn gemiddeld de wachtlijsten voor een pup? Wij willen sowieso bij een erkende fokker kopen, geen broodfok.
Kennismaken met het ras is zeker verstandig. De meeste fokkers vinden dat ook echt geen probleem. Je zou ook altijd eens naar show kunnen gaan of naar een activiteit van de rasverenigingen(www.welshcorgiclub.nl of www.wccn.nl). Daar zijn altijd fokkers aanwezig die heeeel graag over "hun" ras vertellen.
Rood/wit zie je zowel bij pems als bij cardi's. Zwart/wit is er eigenlijk niet. Deze honden zijn eigenlijk altijd brindle pointed tri's, maar met maar heel weinig brindle. Die kleur komt alleen bij de cardi voor.
Of je voor een cardi of pem gaat, ligt helemaal aan wat jouw voorkeur heeft. Ik heb zelf 2 cardi's.
Cardigans zijn een stuk groter en forser en zijn qua karakter wat humoristischer. De pems zijn wat serieuzer.
Hoe lang de wachtlijsten zijn verschilt een beetje per fokker. Wij hebben nooit erg lang hoeven wachten.