Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GoGoNut

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:44

Sterkte met het verlies van jullie ratjes..

Kunnen jullie een leuk actief rattenforum aanraden?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:47

*reageermodus aan*
www.ratten.nl
Daar staat alles wat je als beginnende ratteneigenaar ndoig hebt.
*reageermodus uit*

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:48

Ronnie25 schreef:
lieveli: waarom niet? Alle dieren gaan zo liggen als ze het warm hebben. Helemaal uitgestrekt hihi. Hoeft niet te betekenen dat ze bijna doodgaan.

Nee maar ratjes kunnen niet tegen warmte, ze kunnen niet zweten. Als mijn paard er zo bijligt in het land zet ik hem ook op stal hoor.

Sterkte met Stitch!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:01

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:32

Sterkte voor degenen met de overleden ratjes, blijft toch jammer dat ze niet zo oud worden :(

MarcoBorsato schreef:
Ronnie25 schreef:
lieveli: waarom niet? Alle dieren gaan zo liggen als ze het warm hebben. Helemaal uitgestrekt hihi. Hoeft niet te betekenen dat ze bijna doodgaan.

Nee maar ratjes kunnen niet tegen warmte, ze kunnen niet zweten. Als mijn paard er zo bijligt in het land zet ik hem ook op stal hoor.

Sterkte met Stitch!

Na ze kunnen wel degelijk hun warmte kwijt, paarden vind ik ook niet zielig als ze het warm hebben. Ligt natuurlijk aan de temperatuur dat wel :). Maar wij gaan ook liggen lui zijn als het heel warm is. Betekent niet dat we er niet tegen kunnen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:16

Gah dit is een zinloze discussie, google het onderwerp gewoon als je meer wilt weten.

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:54

Wat leuk dat hier ook een forum van is ! Ik heb zelf ook 2 ratjes eerst had ik er 4 maar 2 zijn er helaas overleden. Mijn ratjes zijn nu ongever 3,5 jaar hele leftijd dus al maar het is niet te merken!
Afbeelding
Jep de zwarte mist een oogje toen ik even niet opletten hapte mijn hond zo hup het oogje er uit , heb geluk dat ze dit heeft overleeft ze had een hoop bloed verloren! gelukkig heeft ze er nu geen last meer van! ik hoop ze nog lang bij me te hebben:) en ga nu eens kijken naar jullie ratjes !

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:56

Ronnie25 schreef:

aah wat een geweldige ratjes! ontzettend schattig <3

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:56

Ik heb 2 hele lieve ratjes, ik geef ze misschien niet zoveel aandacht als ik zou willen, maar zeker de dumbo kan ik er altijd uit halen ookal is hij er al een tijdje niet uit geweest. Heerlijk beestje. Ze zijn inmiddels bijna 2 bedacht ik me, hoe oud worden ratjes bij jullie nou gemiddeld? Ze komen van een goede fokster.

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:58

ooit heeft iemand mij verteld dat ze zoń 3 worden , maar laatst vertelde een vriendin dat die van haar al 4,5 waren...

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:59

Zal even vertellen dat er niks mis was met mijn rat
Zowieso als ze het te heet had was ze wel beneden gaan liggen en niet lekker warm tegen een ander ratje aan.

gemiddeld worden ze geloof ik 2 jaar maar er zijn ratjes die ouder worden :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:37

Het is maar als tip bedoeld, ratjes die te warm worden kunnen in shock raken en overlijden. Ik vind het alarmerend als een dier zo uitgeteld erbij ligt, but who am I :).

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:19

Wat een onzin.. :') Als wij met 30 graden onderuitgezakt in de stoel zitten raken we toch ook niet in shock. Daarnaast hebben ratten allerlei rare manieren van slapen dus dit is niks bijzonders. Zeker niet als de sputnik dichtbij de tralies hangt waardoor ze ertussen moeten 'wurmen'.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:11

het is maar een moment opname hoor ;)
Nemen jou ratten nooit rare houdingen aan als ze slapen? De mijne in ieder geval wel.
maar verder snap ik wel dat het goed bedoeld is +:)+

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 06:39

Heb een hele tijd 5 ratten gehad in een furet XL. een amerikaans blauw dumbo , een siamees, twee japanners en een berken. Allemaal mannetjes. Ik heb ze moeten wegdoen (met énorm spijt in het hart) omdat mijn metekindje zwaar allergisch was. Ik woon momenteel nog in mijn ouderlijk huis, daar is wil wet, maar binnen x aantal tijd wil ik alleen gaan wonen (binnen nu en een jaar) dan wil ik er zeker 2 terug. Nadeel is dat ze best ruiken wat je ook gebruikt, en geloof me ik heb véél gebruikt, beste is hennep. Maar misschien ruik ik het gewoon feller dan andere. Heb natuurlijk ook nooit zeep gebruikt en dergelijke. Dan zou ik btw ook gaan voor vrouwtjes.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:20

Mijn ervaring is dat je Ecobed juist niet heel snel ruikt..... :) Corbokorrels daarentegen vind ik persoonlijk heel snel gaan ruiken... :)

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:39

Jammer dat je ze weg heb moeten doen!
Ik gebruik ook ecobed, dat kan ik ook aanraden!
Als je zeep gebruikt met schoonmaken heb je kans dat ze dan nog meer gaan plassen om hun eigen geur terug te krijgen geloof ik.
Ik maak alles meestal gewoon met water schoon en soms doe ik er wat soda doorheen.
En ik las ergens dat mannetjes niet erger stinken maar ze ruiken gewoon anders dan vrouwtjes..

Banjer ik gebruik in mijn poepbakjes corbo.. wat gebruik jij dan dat minder ruikt? Ben ik wel benieuwd naar. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:55

Saaarr schreef:
het is maar een moment opname hoor ;)
Nemen jou ratten nooit rare houdingen aan als ze slapen? De mijne in ieder geval wel.
maar verder snap ik wel dat het goed bedoeld is +:)+

Jooon schreef:
Wat een onzin.. :') Als wij met 30 graden onderuitgezakt in de stoel zitten raken we toch ook niet in shock. Daarnaast hebben ratten allerlei rare manieren van slapen dus dit is niks bijzonders. Zeker niet als de sputnik dichtbij de tralies hangt waardoor ze ertussen moeten 'wurmen'.

Ik zei dat het een zinloze discussie was maar soit, ja mijn ratjes slapen heel debiel, maar debiel slapen icm met warmte vind ik gewoon spannend, en jooon, het is kansloos om jezelf in een stoel te vergelijken met een rat.

So there. Google gewoon hoe dat zit met ratjes en hou er verder over op, het was maar als tip bedoeld, ik neem aan dat iemand zo goed mogelijk voor z'n dieren wilt zijn toch?

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:16

Maar er is gewoon niks om paniek over te zaaien als je ratje zo ligt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:17

Ik zaai geen paniek, ik stip gewoon iets aan. Er is niets mis met extra voorzichtig zijn toch?

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:28

lieveli: Of jij google't even :D :+

Anyway'ss, ik gebruik cotton comfort. Echt geweldig spul vind ik het :D

Afbeelding

En sinds kort was er in de dierenwinkel wat nieuws te koop. Een natuurlijke bodembedekker met houtjes, hooi, en allelei natuur
dingetjes. Heel leuk, die doe ik er dan weer overheen want dat vinden ze helemaal leuk om mee te spelen en in te rommelen. Alleen die is vrij duur. Betaalde 8,- en als zou ik alleen die gebruiken kan ik mijn bak daar 2 keer mee vullen. Dat vind ik wel een beetje veel aangezien ik hem 2x per week leeghaal en verschoon :o

Maar ik ruik dan niks :D Als ik ook de plateau'tjes af en toe even afneem met een doekje.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:56

Saaarr schreef:
Banjer ik gebruik in mijn poepbakjes corbo.. wat gebruik jij dan dat minder ruikt? Ben ik wel benieuwd naar. :)

Vlas, dat ook in een paardenbox gaat... ik heb nu een zak van 25 kilo staan en daar doe ik al anderhalf jaar mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:49

Jooon schreef:
Maar er is gewoon niks om paniek over te zaaien als je ratje zo ligt.

Misschien geen paniek, maar het is wel degelijk iets om alert op te zijn. Er valt niet eens over te discussiëren, dieren die er zo bij liggen hebben het te warm. Dat je er niet altijd veel aan kunt doen is een tweede, wel is het zaak om dan extra goed op je dieren te letten. Mijn wilde ratjes liggen bv. nooit open en bloot op de plateautjes, logisch want dan zijn ze kwetsbaar. Als het echter heel warm is doen ze dat wèl, daarmee gaan ze dus eigenlijk buiten hun comfort zone om nog aan wat verkoeling te komen. Dat vind ik sneu. Ik kan er helaas niet heel veel aan doen op zo'n moment, maar goed op ze letten en ze wat extra verkoeling bieden dmv een ventilator in de kamer en wat koelelementen in de kooi is wel het minste wat je kunt doen. Je kan jezelf niet als referentiekader gebruiken, mensen zitten fysiek anders in elkaar en wij hebben bovendien meer mogelijkheden om verkoeling te zoeken. Paniek is niet nodig, goed kijken naar je dieren echter wel. En alles wat ze daarbij anders doen dan normaal is reden tot oplettendheid en eventueel ingrijpen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:18

Hallo allemaal!

In de beginpost stond niks over mijn vraag dus dan maar even zo:

ik en mijn vriend willen binnenkort ratjes aanschaffen. Nu is onze vraag; wat is het verschil tussen mannetjes en vrouwtjesratten? En stinken mannetjes echt heel erg?

Internet geeft alleen maar onbetrouwbare bronnen die elkaar erg tegen spreken, dus misschien heb ik wat aan jullie ervaringen!

Dankje!
Laura

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:16

Mannetjes vind ik persoonlijk niet stinken... en vrouwtjes ook niet.. het is gewoon een kwestie van de kooi goed schoonhouden... :)

Vrouwtjes zijn over het algemeen wat kleiner en actiever... mannen wat groter en meer een "dweil"... maar ik heb ook vrouwtjes die zich als een dweil gedragen en een man die een blik springbonen opheeft ofzo... :')