Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 21:59

Veel sterkte Isabonny ! Y;(

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 23:30

Mira283 schreef:
Rikky heel veel sterkte met het verlies

Melody7 tarwegraspoeder kan ik hier in de kruidvat altijd wel krijgen. Heb standaard het op voorraad, handig als dwangvoer maar zo als papje uit een bakje vinden ze ook heerlijk

Morgen maar meteen naar het Kruidvat. Ook wat op voorraad nemen.

Vanmorgen weer even paniek. Cavia Bonny had dezelfde symptomen, dus hup weer naar de da. Was gelukkig nog lang niet zo ver weg als Rikkie. Had wat plakpoep, geen diarree.

Zelfde medicijnen weer kunnen gebruiken. 2 spuitjes in zijn lijf ...en gillen dat ie deed . Daar had Rikkie helemaal de kracht niet meer voor |( .Na de eerste druppeltjes laxeermiddel kwam de ontlasting bij Bonny meteen los, wat dus bij Rikkie helaas niet is gelukt. Misschien hadden Rikkies darmen toch al te lang stil gelegen....

Maar, Bonny poept weer gewoon, eet ook zelf,

En wat is nu de oorzaak?
We kunnen alleen maar gissen. We vermoeden dat ze de bladeren van de plataan hebben gegeten, die nu in grote getalen van de boom vallen.
Die zouden niet giftig zijn, wel de zaden van de plataan, maar die bollen liggen er momenteel niet, er hangen er ook bijna geen in de boom. Ik denk dat ze gewoonweg te veel van die bladeren hebben gegeten en dat die (half)droge bladeren iets van een verstopping en/of gasvorming hebben veroorzaakt.

Dus nu alle caafjes van het gras af en nu zit Bonny tijdelijk alleen binnen, zodat we precies kunnen zien wat en hoeveel hij poept en hoeveel hij eet.
De andere twee zitten in de serre, waar we een heel deel hebben afgezet, zodat ze lekker veel ruimte hebben om rond te rennen en ze zo in en uit hun kooi kunnen lopen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 00:35

Spul staat bij de reform/dieet afdeling. Kan het hier wel gewoon goed krijgen gelukkig en anders online bestellen?

Oei gelukkig is het goed afgelopen met Bonny

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:19

Tja bladeren en bomen kunnen soms voor nare situaties zorgen... ik ben eens een cavia verloren omdat onder een schuilplaats (omgekeerde grote hondenmand) stiekem een wortelstok van een Fluweelboom van de buren was gaan uitlopen. Die had een caaf dus kaal gegeten en heeft het ook niet kunnen navertellen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:40

@isabunny, sterkte met je verlies, gelukkig was je er met Bonny snel bij.

Cavia's zijn ook wel hele gevoelige dieren wat dat betreft, kan ook zo ontzettend snel bergafwaarts gaan.

Mijn drie dames zijn naar de (onverwarmde) schuur verhuisd. Hun buiten villa houdt het vocht niet zo goed tegen dus nu weet ik zeker dat ze lekker droog zitten. Ik moet alleen nog een beetje klussen, de tweede verdieping moet nog afgesloten worden en dan kunnen ze ook omhoog. Nu zitten ze met z'n drieën wel wat krapjes.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:02

Gelukkig heb je Bonny nog kunnen helpen! Dat zal wel schrikken zijn geweest zeg :(:)
Mira283 schreef:
Spul staat bij de reform/dieet afdeling. Kan het hier wel gewoon goed krijgen gelukkig en anders online bestellen?

Oei gelukkig is het goed afgelopen met Bonny

Heb je misschien een foto van de verpakking? Ik ga straks even kijken, online kan ik het niet vinden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:20

Met Bonny gaat het gelukkig goed. Net naar da geweest voor controle. We hoeven alleen nog de antibiotica te geven. Hij poept flinke drollen (nog wel wat week, maar dat komt misschien nog van het laxeermiddel; geen idee hoe lang dat doorwerkt). Hij eet zelf.

Mijn dochter heeft twijfels of ze de 2 kleine caafjes naar binnen moet halen. Die zitten nu in een onverwarmde serre. OF ja, eigenlijk overdekt terras wat met glazen puien wordt afgesloten, Het wordt er toch best nog koud en vanmorgen waren de glazen puien allemaal beslagen van het vocht, dus ik denk niet dat dat ideaal is. Ook omdat nu een van de kleintjes ook wat snotterde. Die is meteen mee gegaan naar de da en daar hebben we doxycycline voor meegekregen.
Ze rennen momenteel gezellig door de serre en kunnen op de warme snuggle kruipen als ze dat willen. Maar vanavond halen we ze denk ik naar binnen, de hal in (onze voormalige keuken, dus ook veel ruimte, geen smal gangetje), daar is het het koelste denk ik.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:57

Isabonny schreef:
Met Bonny gaat het gelukkig goed. Net naar da geweest voor controle. We hoeven alleen nog de antibiotica te geven. Hij poept flinke drollen (nog wel wat week, maar dat komt misschien nog van het laxeermiddel; geen idee hoe lang dat doorwerkt). Hij eet zelf.

Mijn dochter heeft twijfels of ze de 2 kleine caafjes naar binnen moet halen. Die zitten nu in een onverwarmde serre. OF ja, eigenlijk overdekt terras wat met glazen puien wordt afgesloten, Het wordt er toch best nog koud en vanmorgen waren de glazen puien allemaal beslagen van het vocht, dus ik denk niet dat dat ideaal is. Ook omdat nu een van de kleintjes ook wat snotterde. Die is meteen mee gegaan naar de da en daar hebben we doxycycline voor meegekregen.
Ze rennen momenteel gezellig door de serre en kunnen op de warme snuggle kruipen als ze dat willen. Maar vanavond halen we ze denk ik naar binnen, de hal in (onze voormalige keuken, dus ook veel ruimte, geen smal gangetje), daar is het het koelste denk ik.

Volgens mij kunnen cavia's de hele winter gewoon buiten blijven toch? Wanneer ze maar een hok hebben waar ze niet in de tocht zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:26

Met voldoende bedding én in goede konditie zijn...

En eenmaal binnen kunnen ze de rest van de winter niet meer naar buiten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:53

DubbelFun schreef:
Met voldoende bedding én in goede konditie zijn...

En eenmaal binnen kunnen ze de rest van de winter niet meer naar buiten.

OK, dat wilde ik dus net weer gaan vragen.
Bonny zit nu 2 dagen binnen in de hal. In ons huis is het overal dag en nacht ca. 20 graden (warmtepomp he ;) ). "Buiten" in de serre zitten de andere 2 nog steeds, maar we willen ze weer alle drie bij elkaar zetten en ik hoopte eigenlijk dat ik Bonny dan naar de serre kan verplaatsen. Daar is het echter een 10 graden kouder. 's nachts misschien nog wat kouder.
Vorig jaar hebben we ze de hele winter in de serre gehad, en dat ging heel goed.
Maar ja.... om hem nu terug te zetten...naar 10 graden gemiddeld....
er liggen wel snuggles en ze zijn dan met zijn 3tjes om zich warm te houden en er ligt een berg hooi in de kooi en een dikke laag zaagsel eronder...
Andere optie is om de andere 2 ook naar binnen te halen, maar waar plaats ik ze dan? De kooi in de hal is geen optie, want dan moet ik de dubbeldekker kooi pakken en die schuif je niet zo gemakkelijk aan de kant als je in de kasten moet zijn die erachter staan.Die kooi neemt best veel plek in beslag. Het leuke van de serre is ook dat we ze vaak door de hele serre laten lopen en dan zie je ze vanuit de woonkamer voorbij rennen :D . O jonge, was het maar niet opeens zo snel afgekoeld.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:16

Opgelost... ze staan in de woonkamer. Naast de houtkachel, die deze winter dus niet meer gestookt kan worden :+
Nu weer even bepalen wie de baas is...hebben ze elkaar 2 dagen niet gezien }:0

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:16

Mijn cavia's blijven me verbazen :')
Eerste dagen vol enthousiasme aanvallen op hun nieuwe voer en nu trekken ze hun neus ervoor op -O- |o. Ik blijf stug doorzetten, ze gaan het vanzelf wel weer eten.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:44

Hier gaat het er een beetje te goed in, dikkertjes worden bol en het kost een fortuin op deze manier :') . Ze lijken wel onverzadigbaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:59

Dan geef je ze te veel of ze krijgen te weinig beweging (of beide :D )

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:03

Als ik ze hier los zou laten met een open 8 kilo zak voer weet ik ook niet hoe ik ze een uur later aantref :')

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:23

Ik ben gisteren met mijn cavia's naar de dierenarts geweest. Ik heb een wat ouder zeugje zitten welke het nog erg goed doet en een castraat van nu 2 jaar. De castraat heeft erg veel energie dus ik laat ze geregeld los lopen. Als ik niet in huis ben doe ik ze terug in hun kooi. De castraat heeft soms moeite met zn ademhaling en blijft daar dan even in hangen. Daarom gisteren naar de dierenarts gegaan. Ik heb nu hennepvezel in de kooi liggen. De dierenarts gaf aan dat dat nog te stoffig kan zijn voor hem. Het hooi zit al in een balletje zodat hij er al niet met zijn neus in gaat zitten. Nu gaf de dierenarts aan dat back to nature een goede bodembedekking is. Ik zie ook via instagram veel fleece voorbij komen. Wie heeft er fleece en hoe houden jullie zit schoon? Ik wil het gaan proberen en dan ben ik van plan 1 tot 2 x per week alles te wassen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:29

Back to nature is misschien niet stoffig, maar wel hard, en die korrels kunnen gewoon nooit lekker lopen en liggen, daar geloof ik niks van.

Ik heb batmatten van de Action, niks eronder, absorbeert prima. Het ligt wel op afgekit pvc, maar dat is nooit nat of zelfs maar vochtig als ik de matten weghaal. Ik haal 1-2 keer per dag de poepjes weg, 1 keer per week alles in de was. Wel in een waszak van de hema, en ik haal eerst even een pluisjesborstel erover. Dan zijn de meeste haren er al af.

Afbeelding

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:38

DubbelFun schreef:
Dan geef je ze te veel of ze krijgen te weinig beweging (of beide :D )

Vooral dat eerste :') . Maar Witje is heel heel heel erg zielig als er niks te eten is waar ze op dat moment zin in heeft. Ze zijn verder wel erg dartel. En Witje moest na de laatste dracht en zoogperiode ook echt van ver komen dus die heb ik wat verwend... Alleen nu is ze daar geloof ik aan gewend. Ze zitten nu wel een beetje op rantsoen :Y) .

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:42

Ik gebruik in de huiskamer nu Esve papierkorrels met daar bovenop Carefresh, dat vind ik als stofvrije bodembedekking echt heel fijn!

Voor een cavia met Bumblefoot heb ik ooit een tijd onderop handdoeken, daarop vetbed en bovenop fleece gebruikt. Dat werkt heel goed, maar ik moest het wel twee keer per dag schoonmaken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:06

Carefresh is binnenkort niet meer verkrijgbaar toch? Ik gebruikte het altijd (deels) voor mijn hamster en is ondanks de prijs wel fijn spul.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:17

Oh echt? Dat zou jammer zijn -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:18

Flink inslaan nu het er nog is dus :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:22

Ja dat is dan een goed idee!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:40

Dankjulliewel. Ik ga het eens proberen met de badmatten. Hij had net echt veel moeite met zn ademhaling :( dus ik rij zo naar de action

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:59

melody7 schreef:
Oh echt? Dat zou jammer zijn -O-

Ja de Europese importeur stopt ermee door hoge containerprijzen...

Yenni schreef:
Dankjulliewel. Ik ga het eens proberen met de badmatten. Hij had net echt veel moeite
met zn ademhaling :( dus ik rij zo naar de action

Hopelijk helpt het!