Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:35

Even een update van mijn kant. Mijn twee wuppies zijn naar de DA geweest (gelijk allebei maar even door de APK), die (gelukkig) geen maagdilatie, geen tekorten en geen gekke dingen heeft geconstateerd.
Ze vond ze aan de dikke kant (vooral t mannetje (1.15 kg0, vrouwtje was 1.08 kg). Het zijn borstel caafjes (brede bouw), weet ook niet zo goed hoeveel het gewicht heeft geschommeld. Nu moeten ze iets minder brok (hij vooral). Voor het manke pootje krijgt t mannetje pijnstilling en ontstekingsremmers, omdat ze denkt dat er een ontsteking in het gewricht zit (misschien door overbelasting ivm gewicht?).

Ik ben benieuwd of het helpt, ik ga ervanuit dat hij weer helemaal opknapt. Verder springt hij namelijk nog lekker in het rond en is hij actief.... Over een week weet ik meer als het goed is :)

_Evelien

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:15

Fijn he, zo'n uitgebreide check. Weet je zeker dat alles weer in orde is. :) Hopelijk knapt het mannetje ook gauw op met de ontstekingsremmers! Ben benieuwd!

Ik heb geen idee wat ik een cavia normaal mag wegen.. misschien doordat hij wat te zwaar is dat hij inderdaad daardoor wat last van zijn pootje kreeg?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:02

Lijkt me niet door het gewicht... ik heb een cavia van 1800 gram en niks mis mee.
Beterschap voor het pootje :(:)

Heeft even geduurd maar ik mag morgen ook weer naar de dierenarts 8)7 8)7

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:16

Moeten ze een beetje extra sporten Votti :D
Hopelijk knapt ie wel op van de medicijnen! :j

Ik heb trouwens geen idee wat mijn caafs wegen := zal ze van de week eens in de keuken weegschaal doen haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 21:18

Die van mij zijn niet van die 'zwaargewichten' :D Daarvoor maken ze teveel meters op een dag. Ik gok dat ze rond de 800/900 gram zitten.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:01

Ik voer pokon.... gemiddelde zitten zo rond de 11 a 1200 gram. Met dus de uitschieter die niet eens dik is. Heb wel een vadsige die 1500 gram weegt maar die is echt lui

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 07:35

Haha, even een loopband neerzetten voor ze ;) Ze mogen bij ons vrij door de woonkamer lopen als we thuis zijn, ik denk dat ze minimaal 8 uur per dag lekker kunnen schooieren. Ze gaan liever lekker in een hoekje liggen slapen, daar niet van, maar ze kunnen ook gewoon rondlopen als ze dat willen.
Ik had niet het idee dat ze echt te dik waren, maar ik heb gewoon iets teveel brok gegeven denk ik. Nu meer groente en minder brok, denk dat ze dat helemaal niet erg vinden :+
Benji (het mannetje) krijgt nu pijnstiller en ontstekingsremmer, gisteren na de eerste dosis was hij gelijk al een stuk beweeglijker en vrolijker, dus ik ben heel erg blij dat het werkt. Nu hopen dat het over een week over is en hij weer pijnloos rond kan lopen! <3

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:24

Hoe veel geven jullie eigelijk? Moet je het voer echt afwegen en dan geven, of gewoon het bakje vullen tot een bepaalde rand? :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 09:28

Wegen is weten ;)
Was het niet 75 gram per cavia per dag??

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:33

25-35 gram per cavia per dag afhankelijk van de cavia. Ik weeg het niet af, maar weet wel dat mijn bakjes ongeveer 25 gram zijn. Dat is genoeg voor mijn dikkerds :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 09:54

Ik vond het al veel klinken toen ik het schreef :D
Hier krijgen ze een flinke hand per dag en dat gaat schoon op.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:57

En als het dan dus op is, volgende ochtend pas weer bijvullen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 10:00

Ja, hier krijgen ze binnen 's avonds om een uur of 7-8 hun brokjes en de buitencaafs als ik de hokken dicht ga doen voor de nacht.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:39

Is dat beter, s'avonds voeren? Of maakt het niets uit? :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 10:50

Maakt niets uit, het past hier gewoon beter in het schema; paarden brok, cavia's brok :D

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 11:46

Ik geef ook wel eens een balansdag tussendoor. Bij mij krijgen ze niet iedere dag brok.
Ik voer namelijk veel vers van verschillende soorten, verder is wel altijd onbeperkt hooi aanwezig.
Gisteren hebben ze bijv. aardbei, gras, paprika, druivenblad, komkommer gekregen.
Soms maak ik ook fruit of groente salades voor ze :o .
Momenteel probeer ik ook wat kruid bij te voeren, gedroogde brandnetel, kleefkruid, herderstasje etc. Ik geef ze ook wilg, appel/peren/pruimen/kersen takken om op te knagen.
Ik denk dat ze op die manier ook veel verschillende mineralen en vitaminen binnenkrijgen. Daarom dat ik 'maar' 3 á 4x in de week brok geef.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 13:21

Ik denk dat ze met dat groenvoer niet aan de hoeveelheid vit-c komen die ze nodig hebben. Of je moet specifieke soorten voeren die dat heel veel bevatten zoals kiwi's.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:49

Ik vul het bakje met nieuw voer als ik ze schoonmaak. En om de dag gooi ik er wat bij. Krijgen veel groentes en hooi.
Sommige hebben ook gewoon vetzucht aanleg :')

Afbeelding
Hier mijn patiënt voor de komende tijd.
Een kies probleem wat door te weinig eten gelijk lever vervetting veroorzaakt. Ook zat er bloed in de urine. Zucht.... zijn vriendin is ook veel te wild dus hij zit bij een rustig zeugje en zijn vriendin even alleen. Ik weet nog steeds niet goed wat ik met haar aanmoet soms.
Blijft zo schuw en vaak erg spastisch

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:05

Ik heb een vintage rood tupperware maatschepje waar precies 20 gram in past. En ik geef 2 schepjes per dag; 1 per cavia. Het schepje is nu nog wel verkrijgbaar geloof ik, maar in lelijk groen.
Ik denk dat mijn cavia's, zeker nu het nieuwe hok er sinds zondag is, goed bewegen. Het hok heeft twee etages. Op de begane grond staan alle huisjes en tunnels en op de eerste verdieping het water, het hooi en de brokjes. Ik zie ze nu steeds heen en weer lopen/springen van voer naar huisjes en vise versa. Vooral mijn jongste is er al zeer bedreven in :) !
Mijn oudere cavia is wel 1150 gram (jaar of 2,5), maar zo te voelen niet te dik. De ander is nog geen 1,5 en dus niet volwassen.

Sterkte met de patient, LukieBradley! Arme ziel.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:10

Wat een leukerd, hopelijk komt hij er snel weer bovenop.

Voor de beeldvorming heb ik ook een tweetal foto's van mijn duo (bruin mannetje, driekleur vrouwtje):

Afbeelding

Afbeelding

Edit: even kijken hoe dat ook alweer moet
Laatst bijgewerkt door Votti op 15-06-17 15:15, in het totaal 3 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 15:11

Gaby: ik denk dat een cavia van 1,5 al behoorlijk volwassen is hoor :D (er van uitgaande dat je jaren bedoelt :D )

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:16

DubbelDun schreef:
Gaby: ik denk dat een cavia van 1,5 al behoorlijk volwassen is hoor :D (er van uitgaande dat je jaren bedoelt :D )

Ik begreep dat als een cavia 1,5 jaar/18 maanden oud werd, hij/zij als volwassen werd gezien. Mijn wandelend bolletje pluis is van half oktober. Dus *telt* 7, bijna 8 maanden.

*ziet nu foto's pas* ahhh, wat schattig! Zijn ze erg aan elkaar gehecht?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:18

Votti schreef:
Wat een leukerd, hopelijk komt hij er snel weer bovenop.

Voor de beeldvorming heb ik ook een tweetal foto's van mijn duo (bruin mannetje, driekleur vrouwtje):

[ [url=m/p5qnEO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RBhgCn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: even kijken hoe dat ook alweer moet

Oh die liggen er lekker bij :))

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:20

DubbelDun schreef:
Ik denk dat ze met dat groenvoer niet aan de hoeveelheid vit-c komen die ze nodig hebben. Of je moet specifieke soorten voeren die dat heel veel bevatten zoals kiwi's.

Uiteraard! Kiwi krijgen ze maar af en toe maar paprika en rozebottels wel iedere dag, de rozebottels vries ik in en voer ik het hele jaar door.
En af en toe een vitamine c tabletje (ik weet dat daar de meningen over verdeeld zijn).

Gebruiken jullie trouwens extra hulpmiddelen om vitamine c toe te dienen en zo ja welke?

Edit... Votti; die van jou doen ook de lady & de vagebond :+ :D
Schattig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 15:23

Als een zeugje vanaf 5 maanden drachtig mag raken vind ik dat al een jong-volwassene. Uitgegroeid zijn ze met 1 jaar.

Hier krijgen ze gewoon tabletjes van de Kruitvat, die eten ze uit de hand.