De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 06:29

Ik heb er geen ervaring mee Pandameisje, misschien even flink ad Google gaan? Dat is wat ik altijd doe in dit soort situaties. Op het konijnen forum Bunnybunch staan misschien wel nuttige tips? Succes! :(:)

@rebecca; ocharme Tarzan. :+ Heeft hij geen snijtanden meer? Hoe komt dat?

laughterline

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 07:31

Sterkte Tarzan!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 07:41

Wanneer moet je met medicijnen een verschil gaan zien?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 07:46

Panda, medicatie bij EC kan lang duren, hou zeker 2 weken aan voordat je zichtbaar vooruitgang ziet, eerder is mooi meegenomen. Je moet de eerste 2 weken dubbele dosis geven en in totaal 1 maand lang geven, als hij dan nog niet beter is blijf je doorgaan met de medicatie.
Je kunt voor nu handdoeken oprollen en hem daar tussen leggen, helpen met eten en drinken en ze kunnen zich slecht warm houden en slecht tegen licht, beste dus in een binnenkooi en handdoek er (half) over leggen. Alleen ligt dit in de mate hoever hij het heeft, ik heb ze zelf altijd gewoon bij hun maatjes gelaten maar dit zul je zelf het beste zien/weten.
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust!

Rebecca, hier krijgen ze soms ook zo’n staaf, vinden ze heerlijk :D

Paashazen aan het welverdiende ontbijt :')
Afbeelding

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:03

Pandameisje schreef:
Iemand ervaring met EC?

Heb alles waar die tegen aan kan vallen al uit hok gehaald zijn waterbakje!/ voerbakje in de ren gezet zodat die niet zijn bak hoeft in te springen al kleedje neer gelegd zodat de vloer niet koud en glad is en een kruikje neer gelegd

. Wat kan ik nog meer voor hem doen??

Ja, ik heb er eentje die EC (gehad) heeft. Daarom dat ik ook vroeg welke symptomen hij heeft.
Die van mij at b.v. niet door de misselijkheid van het slechte evenwicht. Dat was wel snel beter vanaf we medicatie gaven. Maar hij is sowieso een moeilijke eter dus ik bood heel veel eten op een dag aan dat hij altijd de keus had. Van EC vallen ze namelijk snel af en met deze methode is hij mooi op gewicht gebleven.
Daarnaast inderdaad een waterbakje geven, aangezien ze niet meer uit een flesje kunnen drinken dan.
Ook heb ik hem een hele tijd op kranten gehad zodat hij beter zijn evenwicht kon behouden. Stro is al heel oneven.
En binnen houden, maar aangezien je over een kleedje praat, neem ik aan dat hij al binnen zit.
Hier ging mijn konijn eerst nog een klein beetje meer achteruit voor hij vooruit begon te gaan. Dus je mag zeker niet te rap opgeven. Ik heb in totaal 3 maanden behandeld en de 3de maand was eerder voor de zekerheid. Dus na 2 maanden vond ik hem goed. Maar als je te rap stopt met behandelen kan het terugkomen. Hij heeft nu nog altijd niet zo'n goed evenwicht. Als hij op/af zijn nachthokje springt, mislukt dat nog wel eens. Maar hij heeft gelukkig (hout vasthouden) nog geen terugval gehad.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:07

_Tarzan schreef:
Panda, medicatie bij EC kan lang duren, hou zeker 2 weken aan voordat je zichtbaar vooruitgang ziet, eerder is mooi meegenomen. Je moet de eerste 2 weken dubbele dosis geven en in totaal 1 maand lang geven, als hij dan nog niet beter is blijf je doorgaan met de medicatie.
Je kunt voor nu handdoeken oprollen en hem daar tussen leggen, helpen met eten en drinken en ze kunnen zich slecht warm houden en slecht tegen licht, beste dus in een binnenkooi en handdoek er (half) over leggen. Alleen ligt dit in de mate hoever hij het heeft, ik heb ze zelf altijd gewoon bij hun maatjes gelaten maar dit zul je zelf het beste zien/weten.
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust!

Rebecca, hier krijgen ze soms ook zo’n staaf, vinden ze heerlijk :D

Paashazen aan het welverdiende ontbijt :')
[ [url=m/KjKl7a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt ik heb hem al op dikke kleed gezet van fleece met een kruik er bij zijn eten staat voor zijn neus en ik zou hem afdekken met een handdoek hij ligt nu in de ren maar is het misschien handige om hem echt in zijn hokje te leggen want hij wil nog wel rond lopen ( zover het lukt) en wil absoluut niet dat die zich pijn doet als die het hok wilt uitspringen.

We houden zeker 2 weken aan met de medicijnen. En dan gaan we nog keer naar de dierenarts kijken of er verbetering is.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:17

Leuk die eitjes Tarzan! Hier zijn ze niet zo onder de indruk, heb de nieuwe zak brokken open moeten maken en ze willen d’r nog niks van hebben :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 08:44

Rebecca schreef:
:(:) sterkte met hem

Had vandaag voor een keer knabbelstaven gehaald , ik net 1 ophangen en Tarzan eraan van ohh lekker. Maar ja die heeft geen tanden meer _O- , heb het maar even in stukjes gehakt en nog kleiner verkruimeld _O- (krijgen ze eens in de paar maanden, lekker even ongezond snacken)

Oeps :') . Kan gebeuren!

Lieve foto Tarzan <3

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:49

Mijn vriend en ik hebben wel besloten stel je nu voor dat die heel erg verslechterd dat we hem wel laten in slapen maar als die beetje verslechterd of stabiel blijft gaan we de behandeling door zetten ookal zou half jaar duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:49

Schattig Tarzan <3

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:16

Balou wil op dit moment niet echt eten helaas. We hebben zakje dwangvoeding mee gekregen voor 1 dag wie weet welk dwangvoeding ik kan kopen / halen of zelf maken??

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:20

Ik heb laatst critical care besteld bij medpets. Soms week ik ook wat SS brokjes in gekookt water en geef ik dat. Beterschap met Balou!
Arme Tarzan zonder tandjes :(:) Wel heel lekker voor ze die knabbelstaven.
Leuke foto Tarzan!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:44

Ondertussen op fb gevraagd of iemand zo warmte lamp te leen heeft

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:20

Balou kan nu zelf niet meer opstaan en lopen :( is dit normaal???

Wat kan ik nog meer voor hem doen.

Hij ligt in zijn hok met lading vlas
Water staat voor zijn neus net als brokjes en het hooi :(
Ligt deken over het gedeelte heen waar hij in ligt.
En ga zo 2 handdoeken oprollen en tegen hem aan leggen
En er ligt een kruik bij hem. We zijn opzoek naar warmte lamp.

Ik vind het zo sneu dat die dit mee moet maken :( en vraag mij hele tijd af laat ik hem nu niet onnodig leiden?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:43

Wat krijgt hij allemaal van medicatie?
Die van mij wou de eerste dagen ook niet bewegen omdat hij dan te duizelig werd.
EC is een ziekte die heel snel evolueert en de medicatie werkt natuurlijk ook niet meteen. Dus het kan inderdaad wel dat hij eerst nog wat meer achteruit gaat. Zoals ik hierboven al getypt had...
Ik zou wel oppassen dat hij het ook niet te warm krijgt, zeker als hij zelf niet beweegt. Een warmtelamp zou ik persoonlijk niet doen.
En het is erg om je konijntje zo te zien en medicatie geven was een hel. Maar als ik nu kijk hoe goed die van mij is, was het zeker de moeite waard.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:51

Hou hem goed in de gaten en bij twijfel gewoon bellen naar de dierenarts. Al is het alleen voor advies. Wel even checken of hij niet in z'n eigen urine e.d. zit, anders zou hij nog last kunnen krijgen van urinebrand.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:02

Coconut schreef:
Hou hem goed in de gaten en bij twijfel gewoon bellen naar de dierenarts. Al is het alleen voor advies. Wel even checken of hij niet in z'n eigen urine e.d. zit, anders zou hij nog last kunnen krijgen van urinebrand.

Ik hou dat zeker in de gaten of die niet in zijn eigen plas ligt als dat wel gebeurd moet ik hem dan even wassen? +

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:12

Wat voor medicatie heeft hij gekregen?
Heb je fenbendrops/panacur en geef je dubbele dosis? Zo niet meteen mee beginnen dubbel te geven! (Zelf gaf ik in de ochtend en avond) .. daarnaast heeft je konijn bij de DA een injectie dexamethason en vitamine B moeten krijgen, daar knapte pepper altijd goed van op van die spuiten.

Wat zijn z’n verdere symptomen?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:24

Balou is heel erg verslechterd

We rijden weer met spoed naar de dierenarts

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:07

Helaas hebben we balou in laten slapen, :(

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:12

He bah, veel sterkte

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:15

Ach nee! Wat akelig zeg. Heel veel sterkte gewenst ;(

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:17

Hij was zo verslechterd de dierenarts zei ook wil hem nog wel opnemen maar kans is heel klein dat die het overleefd

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:23

Ai, sterkte.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:27

Je hebt gedaan wat in je vermogen lag. Meer had je niet kunnen doen. EC is echt een &€# ziekte.