Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 12:49

1 nieuwe kip bij een toom zetten is recept voor ellende, laat haar apart of zet er 1 jonge kip bij om te beginnen. Pas als dat goed gaat er nog iets van 2 bij zetten. Als het met de buren kan is het simpeler als er ergens in die groep ook een haan zit, al is dat als 1e nieuwe niet altijd prettig voor maar 1 hen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 12:56

Andersom: twee nieuwe kippen bij 1 'oude' kip lukt hier ook nog niet zo. De 'oude' kip ligt vooralsnog dwars.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:43

Wij zitten er aan te denken om er eerst een jonge maar al wat grotere kip bij te zetten. Uiteindelijk willen we er dan nog twee jongere kippen bij zetten.
Vandaag zijn we naar iemand gegaan die kippen verkoopt om te oriënteren.
Het is een Cochinkriel volgens hem.
We hadden alleen geen goed gevoel erbij, dus gaan verder kijken.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:16

Hallo allemaal,
Wij zijn vandaag de troste eigenaren geworden van 4 dames die niet meer productief genoeg waren voor de kippenboer. Ze zouden vanavond geslacht worden. We hebben alles in 1 dag moeten organiseren, maar zijn best tevreden met het resultaat (omheining + hok). Het is de eerste keer dat we kippen hebben (al heb ik wel op plekken gewoon waar ze er waren dus niet helemaal onervaren), dus ben bang dat ik dingen vergeet.
We hebben nu:
- hok van betonplex met kalk, tabak en beukensnippers en stokken zo'n 40 cm boven de grond
- een biologische volledige kippenvoer mix, dit zit in een hangende bak die van boven dicht zit.
- een bak met een mineralen grit
- een zandbad
- water dat ook van boven dicht is
- een ruime ren met beschutting (en overdekt van boven nu vanwege de vogelgriep.

Vergeten we nog iets?
Ze zien er niet heel goed uit op het moment. Bleke kam, veel kale plekken, maar ze komen dus uit een schuur met 20000 kipjes. Ze zijn nu 1.5 jaar oud.
Alvast bedankt voor het mee denken!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:31

Misschien een vitaminekuurtje door hun water doen. En regelmatig wat ruwvoer. Wel voorzichtig mee beginnen want deze kippen zijn waarschijnlijk alleen legmeel gewend. Hebben ze het warm genoeg? Weet niet hoe warm het in zo'n legbatterij is?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:13

Heb 3 kuikens eigen kweek die worden morgen 9 weken en zitten al mooi in de veren. Zou ik die morgen naar buiten kunnen doen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:09

mysa schreef:
Misschien een vitaminekuurtje door hun water doen. En regelmatig wat ruwvoer. Wel voorzichtig mee beginnen want deze kippen zijn waarschijnlijk alleen legmeel gewend. Hebben ze het warm genoeg? Weet niet hoe warm het in zo'n legbatterij is?

Als ik op ruwvoer voor kippen zoek kom ik op luzerne uit - bedoel je dat?

1tje is bijna kaal, maar ze zoeken elkaar niet op voor warmte volgens mij. Hok staat wel heel beschut. Ze lijken alleen niet op stok te willen in het hok zelf... morgen maar kijken of het aan de stokken ligt.. volgens mij wilde ze liever buiten blijven. We hadden ze in het nachthok gedaan met deurtje open zodat ze naar buiten konden als ze er klaar voor waren (hadden dat ergens gelezen). Na 1.5 uur kwam de eerste er uit. Uiteindelijk allemaal gezien, maar 3 vd 4 gingen buiten "op stok" (in een boom in de ren). Die hebben we binnen gezet en deur dicht gedaan.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:23

Zulke kippen zijn niet gewend om op stok te gaan, wij hebben er ook 2 en die gaan niet op stok.
Het zijn wel hele leuke kippen!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:28

Wat hebben die kippen het getroffen met jullie Oshaa!
Ik hoop dat ze snel opknappen en eindelijk kunnen genieten van hun leven <3

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:32

Wat leuk Oshaa, wat een geluk hebben deze kippen gehad.

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:21

Marcella schreef:
Heb 3 kuikens eigen kweek die worden morgen 9 weken en zitten al mooi in de veren. Zou ik die morgen naar buiten kunnen doen.

Wat leuk! Die van mij waren vorige week 9 weken en heb ze toen naar buiten gedaan bij de andere 2 dames.
In het nachthok had ik de eerste 3 nachten voor de koudere nachten nog even de lamp erbij gehangen.
Het wordt deze week aangenaam met de temperatuur. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:45

Heb op de moestuin waar de kippen zitten alleen geen stroom. Wel 6 andere hennen met 1 hen die duidelijk een haan nodig heeft om zich te gedragen. Zag haar vandaag een hennetje treden. :')

En dan kan ik 's ochtends weer normaal doorslapen zonder 04.30 uur wakker gemaakt te worden. :')

Mogen ze nog een maandje scharrelen vetmesten voor ze wintersport mogen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 07:51

Eliana schreef:
Zulke kippen zijn niet gewend om op stok te gaan, wij hebben er ook 2 en die gaan niet op stok.
Het zijn wel hele leuke kippen!

Ze probeerde wel in de ren op stok te gaan. Ach we komen er wel uit!
Ben het nu al met je eens - het zijn echt leuke kippen en we zien van alle 4 al herkenbare karakter trekjes. 1 is bijvoorbeeld een beetje verlegen - die heeft het langst in het hok gezeten en keek steeds even om het hoekje. En 1tje is echt super feisty - die was zelfs de hond aan het uitdagen. Dit is ook de kale kip, dus misschien is dat aan elkaar gerelateerd.

Fardoe &Lieszje dankjewel. Hopelijk wordt het een leuke tweede leven. We zitten wel in een bos dus ben een beetje nerveus voor vossen. Al hebben de achterburen een heel stuk bos met kippen zonder hok en die zijn er ook nog allemaal.
De eerste nacht is in ieder geval goed gedaan - het hok is niet leeggeroofd! Nu maar zien wat vandaag ons brengt. We vragen ons een beetje af of ze een boom gaan gebruiken om over het hek te gaan. Gelukkig dat we beide thuiswerken :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Oshaa op 29-03-21 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:00

@Oosha, ik bedoel eigenlijk groenvoer, zoals groenten en (on)kruiden. Al heb ik hier ook van die geperste ruwvoer blokken van de welkoop, die vinden ze erg lekker. Ik zit ook in het bos en heb het nachthok 's nachts afgesloten want het gaat niet alleen om vossen maar ook marters, hermelijnen etc kunnen een slachting aanrichten.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:02

Wij hebben geperste luzerneblokken. De kippen vinden dat heel lekker.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:30

Ik moet zeggen dat ik nu ook een beetje begin te twijfelen om anders twee leghennen een tweede leven te geven.
Als we kuikens willen moeten ze ook nog een tijd apart.
We kunnen de cochin in haar eigen hok met ren eraan laten zitten en de legkippen met een nachthok in de ren die we zelf gaan maken (zit om het andere hok heen straks).
Dan kunnen ze eerst wennen aan elkaar en de leghennen nog even bijtrekken.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:25

mysa schreef:
@Oosha, ik bedoel eigenlijk groenvoer, zoals groenten en (on)kruiden. Al heb ik hier ook van die geperste ruwvoer blokken van de welkoop, die vinden ze erg lekker. Ik zit ook in het bos en heb het nachthok 's nachts afgesloten want het gaat niet alleen om vossen maar ook marters, hermelijnen etc kunnen een slachting aanrichten.

Groenvoer zullen ze zeker (gaan) krijgen, al hebben ze nu nog aardig wat in de ren staan.
Ga ook eens kijken naar die geperste brokken, gewoon voor erbij misschien.

Lieszje weet te weinig over kippen om daar iets op te zeggen, maar wij zijn in ieder geval blij met de hennen ;)

Ze hebben vandaag vrijwel de hele dag lekker buiten gescharreld, al duurde het een uur of 2 voordat ze het hok verlieten. Er zijn ook al 3 eieren gelegd! Nu maar hopen dat ze niet teveel gaan leggen ;)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:42

Kippen hebben zowel groenvoer als ruwvoer (zoals luzerne) nodig als ze dat zelf niet bij elkaar kunnen scharrelen :)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:16

Lieszje schreef:
Ik moet zeggen dat ik nu ook een beetje begin te twijfelen om anders twee leghennen een tweede leven te geven.
Als we kuikens willen moeten ze ook nog een tijd apart.
We kunnen de cochin in haar eigen hok met ren eraan laten zitten en de legkippen met een nachthok in de ren die we zelf gaan maken (zit om het andere hok heen straks).
Dan kunnen ze eerst wennen aan elkaar en de leghennen nog even bijtrekken.

Ik zou het zeker aanraden. Ik heb ook leghennen gehad van Red een Legkip. Echt heel dankbaar is dat.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:01

Nu heb ik zelf dus sinds gisteren nog maar 1 kip over. De kip die ik nog heb ik een kleine witte krielhen, geen idee welk ras. Ze is nu een jaar of 12 al. Ik heb haar van een oude vrouw bij wie ze al 10 jaar alleen in de tuin los rondliep. Het heeft dan ook best lang geduurd voordat ze niet meer als de dood was voor mijn andere kippen. En nu is ze dus alleen over.
Eigenlijk wil ik er maar 1 kip bij, maar wat? Een kuiken? Zou ze die niet verrot pikken vraag ik me af?
Wat zouden jullie doen? Ik wil het liefst een klein ras, omdat ik ze s nachts in de ren opsluit, ivm ratten.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:08

.
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 04-09-24 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:40

We hebben besloten om inderdaad niet voor legkippen te gaan.
De broodfok is ook wel een ding wat ik in mijn achterhoofd had. Maar we gaan het niet doen vanwege de cochin hen die we krijgen.
De hen is al wat ouder en heeft altijd laag in rang gestaan. Het stukje waar ze op komen is 2x3.60m (maar eens gemeten hoe groot het nou echt was :')).

Ik ga het risico niet nemen dat het misschien toch mis gaat. We gaan voor 2 jonge cochin hennen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:39

JustMeKV schreef:
Even een niet kwalijk bedoelde mening in verband met red legkippen.

De kippen zijn je misschien dankbaar. Maar zo mooi is een legkip redden niet. Integendeel....
Het is broodfok die je steunt
De meeste, leg een redkip instanties, kopen de legkippen bij de boer op voor een meerprijs dan de slachtwaarde.
In feite steun je net de praktijken die beter zouden verdwijnen..

Bovenop zijn deze kippen eigenlijk hybriden,niet eens een volwaardig ras.
Een doorn in het oog voor kleinschalige fokkers die vechten om een oeroud ras in bestand te houden.
De markt word overstroomd door dergelijke leghybriden aan spotprijzen terwijl mooie rassen verdwijnen.
Een nadenkertje ;)

Ik denk niet dat je er zo zeer de broodfok in stand houd. Uiteindelijk zijn de legkippen er vooral om heel veel eieren te produceren. Zolang de consument zulke eieren blijft kopen, zullen er legkippen worden gefokt. Ook als je kijkt naar de cijfers zijn er vorige jaar in België ongeveer 11000 leg kippen "gered". Het bedrijf waar wij onze kippen vandaan hebben had er zelf al 20000. Die 11000 in totaal is dus een super klein aandeel. Over de meerprijs weet ik niet. Las wel dat er ook stichtingen zijn die 'gewoon' de slachtprijs betalen. Andere vragen een (denk ik) iets hogere prijs. Wij zelf zijn rechtstreeks bij de kippenboer geweest en we hebben €2 per kip betaald. Denk dat dat de slachtprijs zal zijn.

Het hybride verhaal kan ik me wel in vinden, al is dat natuurlijk ook gewoon een gevolg van de consumptiemaatschappij. Mensen willen niet te dure eieren, en dat is wat legkippen kunnen geven, omdat ze er zoveel geven. Neemt niet weg dat het ontzettend jammer zou zijn als de oeroude rassen verdwijnen. We hebben het al vaak gezien met de voorouders van het 'vee'.

Op termijn zou ik zeker ook naar andere rassen willen kijken. Voor nu was dit net het zetje dat we nodig hadden om met kippen te beginnen. Nu een periode van ervaring opdoen en veel leren, en daarna wie weet. Het heeft me wel al doen beseffen dat ik nooit meer 'vrije uitloop' eieren ga kopen. Ik ken alle informatie er achter (als in, hoeveel ruimte ze hebben etc) en ben ook wetenschappelijk kritisch opgeleid (dus ik had, vind ik, me moeten realiseren hoe die informatie er in de praktijk uit zou zien), maar toch was het naast die schuur staan het geen wat me echt deed realiseren wat 9 kippen per m2 eigenlijk inhoud.
Ben het op dat vlak dus helemaal met je eens - het is een praktijk die beter zou verdwijnen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:47

Ik heb een aantal legkippen gered jaren geleden, en ik zou het zo weer doen. Als je de industrie niet wil steunen dan helpt het meer om geen eieren in de winkel te kopen inderdaad. Die paar geredde legkippen veranderen weinig.
En het zijn zo'n leuke kippen, heerlijk tam, en zo mooi om te zien hoe ze langzaam leren om te scharrelen en hoe ze weer mooi in de veren komen te zitten <3

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:08

Ik heb/wil geen leghybride. Maar een kipje dat ook in de winter eitjes legt zonder toevoeging van kunstlicht zou ik toch ook weo interessant vinden. Ik las dat sussex dat zou doen. Iemand enig idee?