Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mysa schreef:Misschien een vitaminekuurtje door hun water doen. En regelmatig wat ruwvoer. Wel voorzichtig mee beginnen want deze kippen zijn waarschijnlijk alleen legmeel gewend. Hebben ze het warm genoeg? Weet niet hoe warm het in zo'n legbatterij is?
Marcella schreef:Heb 3 kuikens eigen kweek die worden morgen 9 weken en zitten al mooi in de veren. Zou ik die morgen naar buiten kunnen doen.
Eliana schreef:Zulke kippen zijn niet gewend om op stok te gaan, wij hebben er ook 2 en die gaan niet op stok.
Het zijn wel hele leuke kippen!
mysa schreef:@Oosha, ik bedoel eigenlijk groenvoer, zoals groenten en (on)kruiden. Al heb ik hier ook van die geperste ruwvoer blokken van de welkoop, die vinden ze erg lekker. Ik zit ook in het bos en heb het nachthok 's nachts afgesloten want het gaat niet alleen om vossen maar ook marters, hermelijnen etc kunnen een slachting aanrichten.
Lieszje schreef:Ik moet zeggen dat ik nu ook een beetje begin te twijfelen om anders twee leghennen een tweede leven te geven.
Als we kuikens willen moeten ze ook nog een tijd apart.
We kunnen de cochin in haar eigen hok met ren eraan laten zitten en de legkippen met een nachthok in de ren die we zelf gaan maken (zit om het andere hok heen straks).
Dan kunnen ze eerst wennen aan elkaar en de leghennen nog even bijtrekken.
JustMeKV schreef:Even een niet kwalijk bedoelde mening in verband met red legkippen.
De kippen zijn je misschien dankbaar. Maar zo mooi is een legkip redden niet. Integendeel....
Het is broodfok die je steunt
De meeste, leg een redkip instanties, kopen de legkippen bij de boer op voor een meerprijs dan de slachtwaarde.
In feite steun je net de praktijken die beter zouden verdwijnen..
Bovenop zijn deze kippen eigenlijk hybriden,niet eens een volwaardig ras.
Een doorn in het oog voor kleinschalige fokkers die vechten om een oeroud ras in bestand te houden.
De markt word overstroomd door dergelijke leghybriden aan spotprijzen terwijl mooie rassen verdwijnen.
Een nadenkertje