Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

love_mandy

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:58

Klopt het zou dan Odins neefje/nichtje worden.
Hopelijk een sable merle :')

Volgend jaar zou Odin ook rond de 3 zijn en dat is voor ons net een mooie leeftijd om er een hond bij te nemen. Zeker nu we inmiddels verhuisd zijn en dus veel meer ruimte en een fijne tuin hebben. Anders was een tweede hond er niet gekomen.

Odin krijgt dit jaar zijn oog test en ergens volgend zijn nog wat foto’s en dan hopen we hem ook qua dekking aan te kunnen bieden. Wel nog een klein beetje afhankelijk van hoe hij nog verder ontwikkelt. We hebben in ieder geval bij Kim gezien dat dekken voor hem geen probleem zal worden _O-

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:25

Ik ben voor Fitz ook een paar keer benadert vanuit verschillende kanten of we interesse zouden hebben hem te laten dekken, vanwege zijn stabiele en chille karakter. Ik heb vriendelijk bedankt, ik zie er geen meerwaarde in zijn hormonen te boosten. :') Laat hem maar lekker blije huishond zijn met z'n cherries zonder dat hij ze gebruikt (oké af en toe denkt hij dat z'n vriendinnetje extra lekker ruikt maar dan is het pech, uit met de pret). Dekreuen genoeg :j
Daarbij heb ik niets aan show of sport gedaan wat hem een meerwaarde zou maken dus voor ons helemaal prima zo.

Leuke nestplannen! *\o/* Spannend!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:17

Zo leuk om ook weer nestplannen te lezen. En spannend ook Mandy! Ben benieuwd :D

Hier twee honden, en dat is voorlopig ook goed zo. Jarvis vermaakt zich prima met Parker, en mijn huis is gewoon te klein voor 3. Daarnaast heb ik aan deze twee mn handen ook al wel vol :')

Afbeelding
Parker is inmiddels 2,5 jaar oud, en heeft z'n gezondheidstesten gehad. Hij mag nu eerst volwassener worden voor ik hem beschikbaar stel als dekreu :j

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:32

Spannend al die fokplannen en overwegingen voor het toevoegen van nieuwe gezinsleden!

Leo schreef:
Ik ben voor Fitz ook een paar keer benadert vanuit verschillende kanten of we interesse zouden hebben hem te laten dekken, vanwege zijn stabiele en chille karakter. Ik heb vriendelijk bedankt, ik zie er geen meerwaarde in zijn hormonen te boosten. :') Laat hem maar lekker blije huishond zijn met z'n cherries zonder dat hij ze gebruikt (oké af en toe denkt hij dat z'n vriendinnetje extra lekker ruikt maar dan is het pech, uit met de pret). Dekreuen genoeg :j
Daarbij heb ik niets aan show of sport gedaan wat hem een meerwaarde zou maken dus voor ons helemaal prima zo.

Leuke nestplannen! *\o/* Spannend!

Wij staan er ook zo in. Al moet ik zeggen dat ik de indruk van de fokker van Harrie kreeg dat hij het wel leuk zou vinden als we met Harrie zouden gaan fokken. Sowieso omdat er heel weinig Eurasiers zijn in Nederland en die vaak toch wat aan de kleine kant zijn. Maar goed. Hij is geïmporteerd als niet-rashond en onze huisvriend. Gaan we niet aan beginnen.

Momenteel luistert die buiten ook voor geen ene reet, dus zit helemaal niet te wachten op nog meer hormoon perikelen. Laat hem alleen los als er geen andere honden zijn, of rij naar het losloopgebied waar echt alles los loopt. Dat losloopgebied is een omheinde dijk bij het strand zonder beplanting, dus daar kan je ze goed in het zicht houden. Aangelijnde honden lopen daar niet, want die nemen het fiets-/wandelpad die langs de dijk loopt. Hij loopt namelijk prima met ons mee als wij doorlopen en rent niet weg-weg, maar terugkomen is momenteel 50/50 en moet toch soms echt even zijn pootjes strekken := .

Bij ons heb je een mooi veldje met maar één smalle uitgang (de rest is sloot). Dan mag hij daar even rennen met de bal met Freek en blijf ik bij de uitgang staan zodat ik hem tegen kan houden mocht die weg willen. Van de week liep er alleen aan de andere kant van de sloot ineens een hond die ik even had gemist. Nou hij sjeesde zo langs me heen, het pad af, de brug over en naar het andere hondje. Gelukkig was dit een stalgenootje die in hetzelfde dorp woont en ken ik haar hond dus was het helemaal niet zo erg, maar heel irritant was het wel. Op zo'n moment roep ik hem ook één keer, maar als hij niet luistert haal ik hem gelijk op. Blijven roepen heeft toch geen zin en bevestigd alleen maar dat hij niet hoeft te luisteren.

Hij is nergens echt helemaal gek op zoals een piepertje, kipfilet oid. Dat zou hem wel een stuk trainbaarder maken. Hij pakt een koekje wel aan, maar het interesseert hem niks. Andere hondjes zijn gewoon veel leuker. Hopelijk wordt het weer beter als straks de hormonen minder zijn, want thuis luistert hij top.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 11:41

Ik heb meerdere reuen ter dekking(gehad) en ik merk eigenlijk totaal geen verschil in negatieve zin qua hormonen en gedrag. Ze zijn eerder makkelijker dan lastiger geworden. Gelukkig. Anders had ik t ook nooit gedaan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:58

Kan heel goed hoor, dat het geen verschil maakt :j maar van mij hoeft het allemaal niet. Reuen zat. :D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:33

Haha herkenbaar dat niks zo leuk is als andere honden. Jabba pakt lekkers niet eens meer aan wanneer we in het bos zijn (pas na ongeveer een halfuur rennen wil hij wel weer iets eten als ik dat heeeel graag wil). Een bal of piep is leuk, maar niet zo leuk als een andere hond. Wij hebben hem aan de lange lijn in losloopgebied maar dat is best lastig met alle onhandige mensen die er lopen. Honden zijn er altijd heel handig mee, maar laatst was er iemand die bijna over de lijn heen viel. Ook niet de bedoeling :(

Jabba heeft laatst ook voor het eerst een hond afgesnauwd. Was een hele grote hond die hard op ons af kwam rennen, kreeg eerst nog voordeel van de twijfel maar bleef zich opdringen en toen had Jabba er genoeg van en heeft hij duidelijk aangegeven dat hij er geen behoefte aan had. Toen was het gelukkig ook klaar en wilde die hond naar Obi toe gaan maar was ik snel genoeg om ertussen te gaan staan en die hond weg te sturen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:37

Bonne heeft vorig jaar zijn eerste show meteen gewonnen en er is wel eens naar hem gevraagd maar ja, hoe serieus is dat?

We gaan weer meedoen aan ringtraining en hopelijk halverwege/eind dit jaar wat shows meedoen. En dan zien we wel of hij het goed doet.
Bonne kan wel last hebben van zijn hormonen als er een loopse teef is dus ik neig ook om er niet aan te beginnen plus ik hem hem er nooit voor genomen. Hij is bovenal mijn maatje. (Ik stoor me overigens wel aan hoe makkelijk sommige eigenaren zijn met loopse honden. Los laten lopen, gewoon contact laten hebben en dan pas zeggen ze is loops. Zo kan ik Bonne ook niet goed helpen/begeleiden)

Bekenden van mij hebben hun vorige reu met 6 jaar een keer laten dekken en die werd zo vervelend daarna dat ze hem alsnog hebben laten castreren. Dus de ene reageert wel en de ander niet.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:38

Ik lees nog steeds mee maar heb al een hele tijd niet meer gereageerd. Vind het wel heel leuk om te lezen hoe het met iedereen z’n honden gaat!

Charley heeft al zijn gezondheidsonderzoeken gehad en toevallig heeft hij gisteren zijn fokcertificaat ontvangen. Nu moeten we nog even goede foto’s insturen voor op de website en dan is hij officieel dekreu. Ik ben heel benieuwd of we aanvragen gaan krijgen, hij is natuurlijk wel outcross dus het is maar net de vraag of er fokkers zijn die die kant op willen gaan.
Verder gaat alles goed met hem, hij is een ontzettend lieve, blije maar af en toe ook af en toe wat intense hond. Hij kan gelukkig zijn ei helemaal kwijt in behendigheid, dat vindt hij echt helemaal het einde. Hij moet alleen nog even leren dat hij af en toe iets meer naar mijn instructies mag luisteren in plaats van zijn eigen plan trekken haha. Hij is echt bloedfanatiek op het veld, en als je dan net niet snel genoeg bent om hem de juiste instructies te geven dan krijg je het wel te horen van hem _O-
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Larissajulia op 21-02-25 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:43

Ik vind Charley zooo knap... zo'n fantastische kop <3 <3

Heel leuk alle fokplannen en overpeinzingen haha! Zelf zullen wij niet fokken haha, al lijkt het met echt ongelofelijk bijzonder (en ook spannend), een eigen nestje. Evi is er niet geschikt voor :+

En superleuk love_mandy, een neefje of nichtje voor Odin in de toekomst :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:51

StalMelyn schreef:
Bekenden van mij hebben hun vorige reu met 6 jaar een keer laten dekken en die werd zo vervelend daarna dat ze hem alsnog hebben laten castreren. Dus de ene reageert wel en de ander niet.

Dat ligt dan eerder aan de algemene opvoeding en overall congtrole die ze al (niet) hadden dan aan het dekken zelf.

Een goede dekreu is stabiel van karakter en netjes opgevoed.
Zelfs méér dan een "gewone" huishond, zou toch de vereiste moeten zijn.

Als mijn reuen hoogloopse teefjes langs hebben, kan ik ze op elk moment van de dekking onderbreken, pauzeren, bij me roepen, doen af liggen, laten wachten... En dat is ook belangrijk want sommige teefjes hebben nu eenmaal een adempauze nodig tijdens het kennismaken en een reu die dan bij te sturen valt, is dan een vereiste.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:10

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:41

Little_Gift schreef:
Een goede dekreu is stabiel van karakter en netjes opgevoed.
Zelfs méér dan een "gewone" huishond, zou toch de vereiste moeten zijn.

Helemaal mee eens. Bij 'ons' ras zie je tegenwoordig steeds vaker dat er volledig op show resultaten wordt geselecteerd. Ontzettend jammer want dat maakt het meer een mode hond dan een allround werkhond. Het totaalplaatje moet kloppen, niet alleen in de ring. Ik vind het op een show vaak een momentopname en het geeft geen totaal beeld van een dier. Het is ook ontzettend belangrijk hoe een hond functioneert in huis en buiten met andere honden, tijdens training of sport. Er komt zoveel meer bij kijken inderdaad. En daarnaast vind ik het ook heel belangrijk dat de teef en reu goed bij elkaar passen en elkaar aanvullen indien nodig. Stabiel in de kop wordt tegenwoordig vaak vergeten heb ik het idee.

Edit: ik heb het niet over de nestjes die hier in dit topic zijn gefokt en de dekreuen die hier voorbij komen. Daar stoppen jullie zo ontzettend veel tijd en liefde in. Kan menig fokker wat van leren.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:16

Little gift, dit was een huishond die een keer mocht dekken en geen echte dekreu. Bedoelde meer dat je niet weet of het dekken gedragsverandering teweeg brengt, los van training. Bij de ene doet het misschien niks en bij de ander wel. Het blijven dieren.

Deze betreffende reu werd gekozen juist omdat deze zo goed luisterde en koel in het hoofd was. Maar na dekken luisterde hij niet meer als er een loopse teef was en liep weg. 6 jaar nooit last van gehad.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:58

StalMelyn schreef:
Little gift, dit was een huishond die een keer mocht dekken en geen echte dekreu. Bedoelde meer dat je niet weet of het dekken gedragsverandering teweeg brengt, los van training. Bij de ene doet het misschien niks en bij de ander wel. Het blijven dieren.

Deze betreffende reu werd gekozen juist omdat deze zo goed luisterde en koel in het hoofd was. Maar na dekken luisterde hij niet meer als er een loopse teef was en liep weg. 6 jaar nooit last van gehad.

Best bizar, denkende aan al die kampioensdekreuen in de werkhondenrassen die toch ook echt nog steeds kampioenschappen draaien in het veld en op het terrein na dekken...

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:40

Wij hebben een reu die met vijf intacte teven in huis woont. En zelfs op het hoogtepunt van de loopsheid kunnen we hem gewoon aan het werk zetten en luistert hij gewoon. Natuurlijk kost het dan soms iets meer moeite, maar hij verandert echt niet ineens in een niet luisterende ongemanierde reu.

Hier nog een week aftellen en dan komt eindelijk de kleine Afghaanse windhond erbij.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:03

Voor mij is er verder geen issue hoor, ik weet wat ik heb en dat is een rustige, goed gemanierde reu die top luistert. Ook met een loopse teef in zn buurt. Ik heb geen enkele fokambitie dus we hoeven daar verder ook niets voor op scherp te zetten :D

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:16

Leuk Esplendido! Dagen aftellen! Nog even genieten van de puppy voorpret *\o/*

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:36

Mijn reu heeft nu 2 dekkingen gedaan en is daar niks anders van geworden…

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:44

Charley <3 gaaf dat hij zijn certificaat gekregen heeft! Hij is ook wel heel erg leuk!
Esplendido: spannend!! Ben ook benieuwd hoe het gaat met je andere honden. Wel foto’s laten zien!!

Ik lees alles met interesse, maar heb niet altijd iets toe te voegen. Vind het reuen en hormonen-vraagstuk ook interessant, wij hebben eerder nooit zelf de keuze hoeven maken. De bastaarden waren al gecastreerd toen we ze kregen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:52

Lees nog steeds mee, maar Senna is geen puppy meer. Nog 2 maanden en dan is ze alweer 2. Hoe leuk een pup ook is, vindt deze fase ook fijn. Ze wordt wat stabieler en we kunnen lekker de sport in.

Met Senna wordt niet gefokt. Geen interesse in en we hebben een fokuitsluitingsclausule getekend bij aankoop. Haar broer wordt wel dekreu.

Onze fokker heeft haar dekreu tussen de teven lopen en dat gaat prima. Alleen rond het hoogtepunt gaan ze apart. Ook alleen die dagen is de reu ‘vervelend’.

Volgende week weer eens op show. 2 dagen tussenklasse Groningen. Haar broers, halfzus en halfbroer zijn er ook. Dus gezellige dag met hopelijk ren goede uitslag.

Hier komt geen 3e hond. Daar is ons huis en tuin te klein voor en saar onze stabij vindt dit al veel. Dus die doen we geen 3e hond aan.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:05

Ik kan me geen leven meer bedenken met 1 of 2 honden :P praat ook altijd in “wij” (ik en de honden dus). Heb 8 kennels in mn auto en 7 honden op dit moment. Dat is voor nu wel even oké. De drie musketiers gaan dit jaar hun eerste “echte”
Seizoen draaien bij de kudde dus daar heb ik voor nu wel even genoeg hulp van.

We krijgen 2 beschermingshonden bij de schapen ook dus dan zijn er 9 honden te verzorgen. wel even zat :’)

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:46

Ik vind 2 plus 1 (vanaf mei 2) parttime eigenlijk wel meer dan voldoende. :')

Overigens heb ik Dívka gisteravond even uitgekamd met de grove kam, haalde er een halve hond aan vacht vanaf.
Verbaast me elk voorjaar weer dat ze niet kaal is na de rui. :wow:

Afbeelding
Die ogen ook. _O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 16:55

Ik denk dat ze zelf minstens zo verbaasd was aan die blik te zien

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:35

Je zou het haast denken he _O-
Geloof dat Mahdutje aan het klieren was en ik precies op het goede moment op de cameraknop tikte. :+
Zag die ogen zelf pas toen ik de foto bekeek. :')