Nee dat dacht ik al haha. Maar zou het wel mooi vinden! Of zoiets met een nep plantje erin, beetje een natuurlijke omgeving. Maar daar zullen ze wel weer aan gaan knagen haha.
Ik zal weer eens wat foto's posten van afgelopen weekend.
De bruin-witte is de cavia van m'n zusje. Haar andere caaf was pas overleden en ik heb haar altijd gezegd dat als de oudste dood was ik haar andere cavia bij de groep wil voegen. Nou dat liep iets minder positief dan gedacht. Mevrouw langhaar was op zijn zachtst gezegd 'not amused'. Inmiddels gaat het wel iets beter al krijgt 'bolle' wel nog af en toe een knauw van de rest.
Ik kom hier ook even binnenvallen als meelezer. Sinds een paar dagen lopen mijn borstel caafjes 'mank' (onregelmatig) zonder duidelijk aanwijsbare reden. Ze hebben een grote kooi en mogen, als wij aanwezig zijn, heerlijk vrij rondlopen door de huiskamer. Ze rennen nog steeds rond zonder pijnsignalen, met als enige aanwijzing onregelmatig lopen. Het mannetje (castraat) begon er als eerst mee, en hem heb ik helemaal bekeken maar geen gekke afwijkingen kunnen vinden. Hij is hooguit wat dikkig (maar ja, je bent een cavia of je bent het niet) maar voelt niet opgeblazen aan. Het vrouwtje doet het nu sinds 2 dagen ook, en ook geen aanwijzingen bij haar te vinden. Ze eten / slapen verder niet anders, ik heb de voeding ook niet gewijzigd. Ze krijgen ongelimiteerd hooi en brokken in de ochtend die in de avond op zijn. Ze drinken de laatste tijd wel een stuk minder voor mijn gevoel...
Heeft iemand suggesties of ervaringen hiermee? Als het nodig is ga ik natuurlijk naar de DA, maar aangezien ze beiden verder vrolijk ogen weet ik niet zo goed of dat nodig is. Ik weet dat caafjes een hoge pijngrens hebben, maar kan verder helemaal niets geks vinden.....
Wat voor bodembedekking gebruik je? En heb je dit recent veranderd? Hoe oud zijn de diertjes?
Kunnen ze in het hok ergens op en af springen, springen ze zelf uit het hok als ze los mogen?
Votti
Geplaatst: 07-06-17 10:51
Thanks voor de snelle reacties! De onderkant van de pootjes zien er 'normaal' uit. Ik ben op dit moment niet thuis en kan dus ook geen foto plaatsen helaas, maar ik zal vanavond foto's maken. Ze voelen niet extra warm, hard of opgezwollen, en ik mag er aanzitten. Ik heb ook geen wondjes gezien, maar die kan ik natuurlijk gemist hebben.
Ze hebben als ondergrond grove beukensnippers met daarop een laag plospan (is eigenlijk altijd al zo geweest). Wel heb ik een iets dikkere laag beukensnippers gebruikt de afgelopen week en die zijn vrij hard. Het zou kunnen dat de daarop de pootjes bezeren bedenk ik me, ik ga zo snel mogelijk de bodembedekking naar alleen plospan terugzetten en kijken of ze beter lopen.
Ze hebben een schuilhuisje in hun hok, waar ze naar alle lust op en af springen (daar lagen ook de fleece-mandjes op, die heb ik nu naar de grond verplaatst). Ik heb nooit gemerkt dat ze last kregen van het springen, maar kan het natuurlijk door de tijd komen. Verder hebben ze trappetjes om in en uit de kooi te kunnen gaan en hoeven ze daar niet te springen.. Ohja, en ze zijn nu bijna een jaar oud.
Wat sneu Druppie! Hoe ging het bij de dierenarts? Geef jezelf niet de schuld hoor
Jij hebt echt een geweldig stel bij elkaar Yvje, ik vind ze zoo leuk
Normaal zit in caviavoer wel vitamine C, maar enkel dat is eigenlijk nooit genoeg. Ik zou dus zeker groente bijvoeren, maar of dat het mank lopen kan veroorzaken weet ik niet. De beukensnippers zou natuurlijk kunnen, ik heb ook wel eens een manke gehad toen ze voor het eerst weer naar buiten gingen. Ze had toen veel meer gerend dan ze gewend was en daardoor was ze toen een dag of 2 mank.. 2 tegelijk is dan wel weer gek, dan zou je toch eerder aan een tekort denken.
Lugia wist niet wat ze zag toen ik mijn haar aan het kammen was
yvje86
Geplaatst: 08-06-17 15:35
enamorada schreef:
Lugia wist niet wat ze zag toen ik mijn haar aan het kammen was [ [url=m/mtsS4F.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jaloers?
Yenni
Geplaatst: 08-06-17 22:30
Laatst heb ik hier gepost dat mijn binnencaafs naar buiten gingen. Op jullie aanraden heb ik ze toen weer binnen gezet. Nu is het de afgelopen 2 weken enorm warm geweest (limburg) dus heb ik ze toen het warm was weer buiten gezet. Ze hebben toen ong 1,5 onder gezeten met uiteraard hun voer en water en sinds gisteren loopt de kleinste naar boven. Na een halve dag zat ook de grootste boven
Nu heb ik wat paprika onder neer gelegt en liep de kleinste ook weer naar beneden. Wel sprong hij eraf (bang voor de bakstenen die onder de trap liggen?) Nu heb ik een wilgenbruggetje over de bakstenen gelegt zodat ze het misschien minder eng vinden. Toen kwam ook de grootste naar beneden. De kleinste rent al vrij makkelijk omhoog/omlaag. De grootste is wat banger..
Allebei boven zonder hulp:
Het trappetje:
Al met al ben ik erg trots op ze. Het weer blijft zoals het er nu uitziet goed hier in limburg. Dus over kou maak ik mij nu geen zorgen.
Als iemand nog tips heeft voor het hok of iets zijn die welkom!
enamorada
Geplaatst: 09-06-17 00:05
yvje86 schreef:
enamorada schreef:
Lugia wist niet wat ze zag toen ik mijn haar aan het kammen was [ [url=m/mtsS4F.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jaloers?
Denk dat dat het is ja. Ze knaagt ook altijd het haar van Sushi eraf
Ik had vroeger ook een' Soeshy' cavia. Leukste caafje die ik ooit gehad heb. Ging helemaal mee in de trein toen ik op kamers zat. Ontzettend stoer diertje, nooit schuw daar was ik echt kapot van toen ze overleed!