Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:21

Sterkte. Onze kip net laten euthanaseren helaas. Onontwikkelde eieren die niet eruit kwamen maar zich ophoopten in de buikholte.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:31

mysa schreef:
Sterkte. Onze kip net laten euthanaseren helaas. Onontwikkelde eieren die niet eruit kwamen maar zich ophoopten in de buikholte.

Ach wat sneu sterkte. Is dat een aandoening?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:33

Aahw altijd sneu!

Wij hebben 1 kipje met een dik hangbuikje. Maar zo loopt ze al ruim een jaar, houden haar extra goed in de gaten. Bij ongemak is het ook gewoon klaar.

Balen coccidiose! Hopelijk snel weer opgeknapt!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:45

Maartje1990 schreef:
mysa schreef:

Ach wat sneu sterkte. Is dat een aandoening?

Niet echt een aandoening maar het komt vaker voor, met name bij kippen die gefokt worden voor de leg. Wist ik allemaal niet.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:25

Veel sterkte Mysa, altijd verdrietig zoiets.
Hopelijk knapt je kipje op Maartje1990.

Volgens mij heb ik hier verteld dat mijn vriend en ik in oktober twee kuikens hebben gevonden langs de snelweg. Één kuiken was dood, de ander hebben we meegenomen.
Vandaag heeft ze haar eerste ei gelegd. Een groen ei.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:48

Wat leuk! Wag voor soort kip legt zon kleur eieren?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:02

We denken dat dit een kruising is met een Schijndelaar, door het uiterlijk. Maar er zijn meer rassen die groene eieren leggen

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:26

Hoe gaat het nu met de kip Maartje1990?

Leuk Fardoe! Mooie kip!

Ik kom hier ook meelezen :)
Ik heb de laatste pagina's een beetje doorgelezen :)

De reden is heel simpel, mijn vriend en ik hebben het nu al bijna twee jaar erover om een paar kippen te houden.
Op de volkstuin mag het jammer genoeg niet, bij onze vorige woning was het niet ideaal.
Inmiddels zijn we verhuisd en willen we het nog steeds heel graag.
We hebben gewoon een rijtjeshuis dus wonen niet landelijk.
We zijn nu aan het inlezen en aan het bedenken of we het echt gaan doorzetten.

We vinden kippen echt hele leuke dieren en het lijkt ons leuk om af en toe een vers eitje te kunnen eten van onze eigen kippen.
We hebben alleen wel drie katten dus ben nog aan het bedenken of het wel goed gaat allemaal.
Al zijn het geen grote jagers :')

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:31

Dank je Lieszje, weten jullie al welk ras jullie kiezen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:59

Ik kom nu vooral uit op de Cochinkriel. Maar hebben zelf weinig verstand van rassen.
We willen graag een rustige soort, hoop ze tam te kunnen krijgen :P

Er is redelijk in de buurt een soort van dierenzaak/handel met meerdere soorten etc.
Lees daar goede dingen over, ik denk dat we daar een keer heengaan om te oriënteren.

Mochten er mensen nog andere leuke rassen weten hoor ik het graag :D

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:16

Orpington kriel Lieszje

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:17

Meelwormen helpt met tam krijgen, tijd investeren ook.
Ik zou wel voor een kale pootjes ras kiezen, krijg je gelazer met kalkpoten dan is dat en sneller te zien en beter te behandelen. Zulke kippen hebben ook minder problemen met een keertje wat nattigheid omdat er geen veren zijn waar van alles aan blijft plakken.
Zowel practisch als welzijnstechnisch zou een ras met pootveren geen optie zijn voor mij.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:24

Goed punt Tamary van de poot veertjes.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:45

Liezje, gelukkig helemaal opgeknapt!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:01

Bedankt voor de tips!

Dat van de pootveren is inderdaad een goed punt om rekening mee te houden! Ik geloof dat de cochin wel aardig wat veertjes bij de poten heeft. Dus dan kunnen we beter nog even verder kijken.

Ik ga gelijk de orprington kriel even opzoeken :)

Wat fijn Maartje! :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:16

Sussex kriel misschien ook een leuke.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:07

Hai, ik meld me ook even!

Heb al vele jaren een paar kipjes in de tuin rondlopen. Op dit moment een tweetal chabo hennen en een drietal cochin kriel hennen en een cochin krielhaan.

Ben nu bezig met het bouwen van mijn tweede kippenhok, zodat er deze zomer een tweede toom bij kan komen. Zullen ook krielen zijn, die vind ik het allerleukst!

Ik zou me niet af laten schrikken door voetbevedering hoor. Ze hebben er geen last van, je krijgt niet sneller kalkpoten ( ik heb nog nooit kalkpoten gehad bij mijn kippen) . En ja, ze zijn wat sneller modderig, maar die modder ligt de volgende ochtend lekker in droge korreltjes onder de zitstok op de mestplank.

Dat kippen met voetveertjes minder goede de tuin omploegen is overigens ook een fabeltje. ik heb daar nooit enig verschil tussen kunnen ontdekken.

Cochin kriel is erg populair, mede omdat ze heel makkelijk te houden zijn, heel makkelijk tam te maken zijn en gewoon in allerlei leuke kleuren voorkomen. Ik heb zowel de krul als de gladvederige. Ik vind ze helemaal geweldig.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:07

Lieszje schreef:
Ik kom nu vooral uit op de Cochinkriel. Maar hebben zelf weinig verstand van rassen.
We willen graag een rustige soort, hoop ze tam te kunnen krijgen :P

Er is redelijk in de buurt een soort van dierenzaak/handel met meerdere soorten etc.
Lees daar goede dingen over, ik denk dat we daar een keer heengaan om te oriënteren.

Mochten er mensen nog andere leuke rassen weten hoor ik het graag :D

Hier (Krul) Cochin krieltjes en ze zijn zó leuk! Kan ze iedereen aanraden. Mijne zijn heel tam, komen dagelijks in de hand dus dan kan ik ze checken. En hun ren is altijd droog. Als de rest van het erf wel nat is, laat ik ze niet uit de ren. Met regen komen ze zelf al niet naar buiten want het zijn watjes haha. Hier dus nooit problemen gehad tot nu toe met hun poten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:10

De sussex kriel is inderdaad ook heel leuk!
Vind het wel lastig hoor :')

Wij hebben in de tuin voornamelijk tegels (en twee borders).
Er ligt een stukje kunstgras in maar we zijn er nog niet uit wat we daarmee gaan doen.
De ren zal op de tegels komen, en grotendeels droog staan waarschijnlijk. Waarschijnlijk gaan ze wel los in de tuin als we erbij zijn.

Ahh wat zijn ze leuk Merel <3

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:27

Lieszje schreef:
De sussex kriel is inderdaad ook heel leuk!
Vind het wel lastig hoor :')

Wij hebben in de tuin voornamelijk tegels (en twee borders).
Er ligt een stukje kunstgras in maar we zijn er nog niet uit wat we daarmee gaan doen.
De ren zal op de tegels komen, en grotendeels droog staan waarschijnlijk. Waarschijnlijk gaan ze wel los in de tuin als we erbij zijn.

Ahh wat zijn ze leuk Merel <3

Ik zie wel bij mijn kipjes dat ze vooral de hele dag bezig zijn met badderen in zand, graven in aarde, op zoek naar wurmpjes e.d. Dus van alleen tegels worden ze naar mijn idee niet helemaal gelukkig. Dus zou proberen een soort mix te maken zodat ze verschillende ondergronden hebben! :)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:48

Heb het toevallig net met mijn vriend erover gehad via de telefoon (kon niet wachten tot morgen :')).
Mijn vriend zat er ook al aan te denken om het kunstgras voor echt gras te vervangen. Zou het een optie zijn om een soort zandbak in de ren te maken?

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:02

Met een kleine tuin en een klein stukje gras, gaat dat gras waarschijnlijk niet lang overleven.

Maar ze hebben echt behoefte aan natuurlijke ondergrond; zand, aarde, houtsnippers, struikjes, alle helpt.
In mijn vorige tuin legden we elk jaar 10-13 m2 nieuwe graszoden in het kippendeel. Werkte prima, maar moest wel elk jaar opnieuw...

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:21

In de ren komen sowieso beukensnippers (of is er wat beters?) . Daaronder zitten dan wel tegels. Het gras is waarschijnlijk meer voor als ze los in de tuin gaan. Dat is denk iets van 2x3 meter.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:25

Waarschijnlijk zijn de plannen iets gewijzigd :)
Het stuk waar nu het kunstgras ligt gaan we waarschijnlijk omtoveren tot de kippenplek.
Volgens mijn vriend is het iets van 4 bij 2,5m. Daar willen we dan echt gras en een stuk zand gedeelte.
Voor de rest zijn we nu nog aan het inlezen.

Het ziet er naar uit dat we een kippenhok met ren van iemand overnemen die we kennen. Hier zit nog één oudere kip bij (nog even vragen welk ras maar lijkt wel op een Cochin). Zij komt naar ons toe en wij willen haar weer aan soortgenootjes koppelen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 12:10

Niet om de pret te bederven, maar gras op zo'n stukje is zo omgewoeld en niets meer van te zien. Kippen slopen dat heel snel. :)