Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:43

Ik vind 2 honden wel echt veel leuker dan 1, al hebben wij er nu 4. Maar; ik vind het wel fijn dat er flink wat verschil in leeftijd is nu. We hebben ze nu van (bijna) 1, (bijna) 5, ruim 8 en ruim 12. Steeds zo'n 4 jaar er tussen is wel chill vind ik. Hopelijk over 3 jaar ofzo weer een puppy erbij!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:02

Hij is prachtig Machie! <3

Ik wil heel graag een tweede hond, lijkt me heel fijn voor Fitz. Ik had bedacht als hij 3 was, maar nu met switch van baan / start eigen bedrijf / afronden studie even niet zo handig. Eerst een goed ritme hebben. En een inkomen is ook wel fijn. :+
Allicht volgend jaar. Dan is Fitz 4 dus ook prima.
Fitz speelt nu bijna dagelijks met de honden op stal dus komt niets te kort, maar thuis probeert hij steeds de katten uit te lokken tot spel en is dan bitter teleurgesteld als ze hem vol minachting aankijken nadat hij zijn bekwijlde ZP balletje verwachtingsvol onder hun neus duwt. :(:)
Een broertje erbij gaat hij dus vast gezellig vinden. Dromen mag. :D Al kijk ik nog niet persé uit naar de puptijd :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:04

Mijn wederhelft wilde er nooit meer dan drie. :+ We maakte altijd het grapje dat tien het maximale zou zijn, nooit gedacht dat we dat grapje waar zouden maken, karma. _O-

Tien is wel echt de max, alles hierboven is ook echt niet meer praktisch. Als de honden van vrienden te logeren zijn moeten we letterlijk stapelen in de auto. :')

Hier zal het wel even duren voordat er iets nieuws komt, zeker een jaar of vier/vijf. Er moet eerst echt iets de pijp uit en ruimte maken. :') Idealiter minderen we ook in aantal uiteindelijk maar dat zal zeker niet zo snel gaan (hoop ik).

Tegen verwachting in en met knikkende knieën gaan we volgend jaar wel een nest met Vixem doen, een aantal van onze puppykopers zou graag een familielid willen toevoegen aan hun huishouden. Dus toch de puppyliefde een beetje in huis. :)F

Het nadeel bij ons is dat we beide dezelfde sport doen en daardoor al snel aan dubbele honden zitten. Ik vind het verder niet erg, ik vind de gekte echt heerlijk. <3 Enige jammer is dat Kay zich nu niet meer in de top tien bevind, uiteraard eerst de honden, en dan Kay.

:))
Afbeelding

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:21

Ik denk dat Chim dit jaar nog wel een Duitse Herder zusje gaat krijgen.

Drie honden was ook nooit mijn voorkeur, maar ik moet zeggen dat de maand dat ik er drie had me enorm is meegevallen. Beter dan één hond.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:24

Ik snap helemaal dat je er goed over nadenkt Pien!! Succes :+:

Hier denken wij ook nog sterk na over een 2e hond. Zoveel plussen en minnen haha!

Maar binnenkort krijgen vrienden die om de hoek wonen een pup dus dat zal vast niet helpen :')

En spannend KimD, een nieuw nest in de planning! Maar super dat er al eerdere pupkopers geïnteresseerd zijn

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 12:44

Hier is t aantal in huis nu 5 :')
Maar eerlijk is eerlijk, zeker in mn eentje is t veel.
De 2 oudste worden in maart en april 9 jaar. Eentje word 6 eind vd maand, eentje 4 in juli en Freddie word 2 in september..

Ik wil ook niet terug naar 5 zo in mn eentje als er een of twee tussenuit piepen..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:24

Ik heb er 2 en ga tzt door natuurlijk verloop terug naar 1.
Praktischer qua meenemen en uitbesteden, wsl goedkoper ook en met de sterk gestegen prijzen van oa de dierenarts waarvan ik verwacht dat die nog meer gaan stijgen is 2 tzt financieel niet meer haalbaar. -O-
Scheelt uiteraard wel dat er nog een oppashond is die meerderen keren per week komt en er bij mijn moeder en ex ook nog honden lopen dus volledig alleen is een hond bij mij ook weer niet. :)

Moet zeggen dat ik ontzettend blij ben dat Dívka zo gezond is, anders had het nu wsl al niet meer haalbaar geweest om 2 honden te hebben.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:30

Wij hebben er twee en hoe gek ik ook op ze allebei ben moet ik ook eerlijk bekennen dat één kleintje wel echt veel praktischer is. Freek ging eerst vrijwel overal mee naar toe, maar blijft nu toch vaak thuis met Harrie. Nu zijn ze hier heel weinig alleen thuis, dus het is helemaal niet erg. Alleen bijvoorbeeld even een terrasje pakken met één grote en één kleine hond is toch minder praktisch dan met één kleintje. Hetzelfde geldt voor een drukkere verjaardag, dagje mee op wedstrijd als er geen oppas is enz.

Ook het loslopen vind ik met twee veel lastiger. Ik ben echt minder handig met twee dan met eentje, maar dat zal ook liggen aan mijn onhandigheid. Ze zijn echt een team samen, dus als er een vreemde hond snauwt naar Freek komt Harrie wel even verhaal halen of andersom _O-

Het is wel weer heel leuk om te zien hoe gek ze zijn op elkaar. Ze zijn áltijd bij elkaar in de buurt en kunnen onwijs leuk samen spelen. Ze zijn echt een verrijking voor elkaar.

Zou ze allebei niet kunnen missen hoor, ons (hier wat smoezelige) top duo <3
Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:50

Ja dat praktische is ook een beetje onze twijfel mavantos. Vakanties, dagje oppas, altijd twee honden om "op te letten" als je ergens heen gaat. Evi schuif ik op kantoor makkelijk onder een bureau en heeft niemand last van _O- met twee honden is dat minder makkelijk regelen.

Ze zijn wel heeeel leuk samen :+:

Evi had een bevroren modderplas gevonden, perfect om te rollen natuurlijk.

Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:20

Vooral dat makkelijk mee naar toe nemen is nu even nadenken. Zo past de herder al niet bij mijn/moeders auto in de kofferbak. En aangezien de auto crème lederen bekleding heeft mag ze ook niet op de achterbank. Dus even een hoes aanschaffen mocht het een keer zo uitkomen. Nu past ze prima achterin in mijn vaders auto en helemaal in mijn vriend zijn auto die we vaker pakken dus het is geen ding maar toch. Bonne kan altijd op de grond bij de passagiersstoel.

Ook terrasjes pakken, Bonne kan overal onder elke stoel maar met een herder ga je al iets meer de rand opzoeken zodat je niet in de weg zit qua doorloop. Uiteraard is het ook even wennen, ik heb nog nooit een grote hond gehad.

Sanne, voor jou helemaal lastig want super ideaal dat Evi mee kan naar kantoor. Maar accepteren ze twee honden mee naar kantoor? Als dat een nee is zou ik een hond mee naar werk niet willen opgeven. Laatst weer een balletje opgegrooid voor een kantoorhond _/-\o_

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:28

Haha ik kan me voorstellen dat je een flinke achterbak moet hebben dan :))

Haha Evi gaat geen vaste dag mee naar kantoor hoor! Maar het is wel verrekte handig als het zo een jeer uitkomt!

De hoeveelheid honden zit niet echt een limiet op :+ maar het moet natuurlijk niet storen. Evi in dr eentje ligt gewoon de hele dag te slapen of snacken & doet tussendoor een spelletje met collega's. Twee honden gaan ook weer interactie met elkaar aan natuurlijk :+

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:49

Oh ja dat klinkt ook wel heel anders dan bij ons. Obi is sowieso niet zon 'neem je overal mee naartoe' hond. Hij vindt het heel ingewikkeld om rustig te liggen op een vreemde plek met ook overal mensen. Inmiddels kan hij het na veel oefenen wel en dat kan handig zijn maar doe hem er geen plezier mee. Daarin maakt tweede hond dus weinig verschil, Jabba kan zelfs veel makkelijker mee ergens naartoe. En ze zijn zelfde ras dus ook niet opeens een grote hond erbij (Jabba blijft ook stukje kleiner dan Obi).

Maar nu Jabba mega aan het puberen is vind ik het wel pittig :') Hij is zo anders, we lopen met hem tegen vanalles aan waar Obi nooit last van had. En we merken ook dat ze elkaar enorm kunnen aansteken (bijvoorbeeld met blaffen als mensen binnenkomen en als ze mee gaan ergens naartoe met debiel doen). Dus daar moeten we nu wel even aan werken.

Maar het is ook heel gezellig <3
Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:53

Zooo zoet die foto :+:

Evi is heel chill op andere plekken, dit is op kantoor :')
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:28

Kijk haar liggen _O-

Bonne is altijd eerst even druk maar land vrij snel. Daarnaast kan hij goed mensen kijken dus op het terras ideaal.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:34

Ik ging gerust met zes honden op het terras zitten, niet op ieder terras overigens, maar hier in de omgeving bij de wandelcafé is dat heel goed te doen. Dan waren we vaak de attractie van de dag. :+

Met tien doe ik dat niet meer, maar dat is meer omdat ik de twee jongste telgen er voor aanzie op de tafel te gaan staan. En Nil zou iedereen bodychecken. :')

Neeee, dat is maar lekker dutjes doen in de auto, hahaha!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:18

hahahaha ja niemand is veilig voor Nil 8-) maar idd Kim kon prima met meer honden op een terras zitten terwijl ik met mijn ene hond al zenuwachtig ben _O-

Wij vinden 1 hond wel echt meer dan zat nu, en ik geloof oprecht dat Arya sociaal gezien binnen het gezin niet Perse behoefte heeft aan een andere hond erbij en dat het haar misschien zelfs juist meer stress zou opleveren- zeker met de huidige woon ruimte en gebrek aan goede tuin. Ivm mijn gezondheid zou een tweede hond hier sowieso gewoon echt niet kunnen meer voorlopig, daar moeten we gewoon eerlijk in zijn. Arya is volwassen en is in haar behoeftes nu anders tov toen ze jonger was • al voel ik me oprecht poedersuiker dat ik haar niet meer mijn 100% kan geven, wat ik eerder kon maar ik blijf zoeken naar wat wanneer wel kan en vang het op andere manieren deels op/pas dingen aan waardoor ze alsnog wel haar mentale uitdaging heeft ook • en met een jonge telg erbij zou dat weer heel anders zijn. Het merendeel zou hiervan namelijk op mij terecht komen en dat kan gewoon niet nu en de toekomst is nog te onzeker hierin. Al vangt mijn man nu ook veel op, iig qua basis wandelingen, maar zou dit niet kunnen doen op een niveau van wat je met een jonge hond moet doen allemaal ook weer plus het management van 2 honden want de hond die Arya is, zou ook weer management nodig hebben met een nieuwe hond erbij wat extra energie vreet.

Hier is het vooral (proberen te) genieten van de kleine dingen, en hetgeen wat wel nog lukt • al is dat niet veel momenteel := (vandaag was dat een rondje van welgeteld 1km; voor mij dan, met m’n man loopt ze dan wel meer)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar Arya vermaakt zich wel en haalt het beste uit de situatie • die dacht net ook nog even lekker te gaan zwemmen in die kou met een bevroren vijver because ‘why not’ _O-

Afbeelding

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:39

Wij zijn bijvoorbeeld 1 van de pup kopers van Kim die er nog eentje willen O:)

Odin is geen terras hond, daar doe ik hem echt geen plezier mee. Opzich doet hij het wel goed, maar uit zichzelf rustig liggen slapen zit er niet in. Misschien als we zouden oefenen zou hij het prima vinden, maar wij zitten zelf echt nooit op een terras dus ik vind dat niet zo nodig. Dus met een volgende hond er bij maakt het niet zo veel uit voor ons.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:31

Als het maar even kan gaat Bonne mee, zo was hij laatst mee naar de welsh hengstenkeuring. Met rondlopen is hij dan druk maar veel mensen kennen hem ook en dan krijgt hij veel aandacht. Maar met kijken ligt hij vooral te rusten, heerlijk vind ik dat.

Borrelen met collega's gaat hij ook geregeld mee, die willen hem dan ook weer zien. Ik heb zelf inderdaad terras/restaurant training gedaan toen hij klein was. Als een hond niet op het gemak is zou ik hem ook niet meenemen. Enige dat Bonne laatste tijd wil doen is als andere honden op elkaar aanslaan hij ook wat gaat brommen/blaffen. Dat deed hij eerst niet. Tijd dat het weer mooi weer wordt en we weer meer kunnen oefenen.

Leuk nog een erbij love_mandy. Odin was er al een van vixem toch? Dus dan een half broertje/Zusje <3

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:04

Odin is van Dana, Vixems moeder.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:01

Oh leuk weer een kaal nest! <3 Heb je een reu op het oog al? Wat gaaf dat er meerdere pupkopers zijn die nog een exemplaar wensen! Mandy, tof joh, dat wordt een nichtje/neefje toch?

Ves is bijna 3 en op dit punt wilde ik ook wel kijken naar nummer twee, ofwel zelf fokken ofwel fokkers spammen. Zelf fokken wordt hem definitief niet want daar we drie jaar geleden dachten dat we inmiddels wel groter zouden wonen is dat nog steeds slechts een illusie := Daarnaast moet ik gewoon aan mezelf toegeven dat ik een nest mentaal zelf helemaal niet aankan; niet met eigen bedrijf en chronisch zieke partner :knuffel:

Mijn honden dagopvang is sinds dit jaar benchvrij (eigenlijk al sinds oktober) en hoewel dat erg gezellig is merk ik dat Ves in gedrag daar is veranderd. Veel meer aan en veel meer herderen/corrigeren. Weet vaak niet waar ze het zoeken moet. :(:) . Ze was altijd al een renner maar vind dat ik eerst op zoek met gaan naar management oplossingen voordat ik überhaupt aan pup nummer twee ga denken. Ik vermoed dat meer factoren meespelen dan alleen de benchvrije setting hoor maar goed, eerst daar grip op krijgen vind ik.

Mijn collega heeft wel een nest gefokt en nummer twee daaruit gehouden en dat verhaal gaat ook niet over rozen, soms weet ik überhaupt niet of ik daar nou zo graag aan wil beginnen :')

Maar goed, laat die extra Evi en Odin maar komen, plaatjes kijken doet het wel altijd goed bij mij! <3

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 10:56

Hier hopelijk dit jaar weer een nestje
Maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog niks negatiefs had aan zelf een nest fokken en daar een pup uit aanhouden.
Behalve dat t intensief is en dat is een nest ook. Dus dat opvolgend van elkaar kan best pittig zijn. Vooral met t aantal honden wat we(toen) hebben

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:33

love_mandy schreef:
Odin is van Dana, Vixems moeder.

Ah dan zat ik daar naast. Maar wel leuk,toch familie van elkaar.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:41

Hier 2 mechelaars, working kelpie en een bordercollie. In mijn ogen te weinig _O-

Maar zolang beide mechels er nog zijn, is het wel prima zo. Beide dames kunnen niet met elkaar overweg. Britt is ook een opvanger en heeft altijd in een kennel gezeten. En maak je ook absoluut niet blij met hele dagen in huis leven. Dus ze heeft een ren van 8 bij 2 m. En ze gaat overdag regelmatig mee, heb een boerderij.

Cyr is toen ze 7 was compleet verlamd geweest aan beide achterpoten. Loopt inmiddels aardig goed weer, maar is wel zorgintensiever.

De jongens zijn super makkelijk, daarvan kan ik er wel 10 hebben.

Waar ik eerst riep ik wil nooit geen mechelaar weer. Hebben we inmiddels wel besloten, dat als 1 van de dames wegvalt. Dat er wel weer een mechelaar reu erbij komt, helemaal nu er al meerdere keren is ingebroken in de buurt.

Daarnaast zou ik ook iets van een jack russel oid willen hebben voor ongedierte bestrijding _O-

En inmiddels is Rush ook alweer bijna 1.5 jaar. Zoveel plezier aan hem, super hulpje bij de koeien. Het blijft een kleine opdonder tussen de rest van mijn honden. Met zijn 15.8 kilo :')
Afbeelding
Afbeelding

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:47

Hier hebben we zeven grote honden en een achtste komt eind volgende week. Drukte van belang, maar ach, ik vind het ook heerlijk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:28

Flux schreef:
Oh leuk weer een kaal nest! <3 Heb je een reu op het oog al? Wat gaaf dat er meerdere pupkopers zijn die nog een exemplaar wensen! Mandy, tof joh, dat wordt een nichtje/neefje toch?

Ves is bijna 3 en op dit punt wilde ik ook wel kijken naar nummer twee, ofwel zelf fokken ofwel fokkers spammen. Zelf fokken wordt hem definitief niet want daar we drie jaar geleden dachten dat we inmiddels wel groter zouden wonen is dat nog steeds slechts een illusie := Daarnaast moet ik gewoon aan mezelf toegeven dat ik een nest mentaal zelf helemaal niet aankan; niet met eigen bedrijf en chronisch zieke partner :knuffel:

Mijn honden dagopvang is sinds dit jaar benchvrij (eigenlijk al sinds oktober) en hoewel dat erg gezellig is merk ik dat Ves in gedrag daar is veranderd. Veel meer aan en veel meer herderen/corrigeren. Weet vaak niet waar ze het zoeken moet. :(:) . Ze was altijd al een renner maar vind dat ik eerst op zoek met gaan naar management oplossingen voordat ik überhaupt aan pup nummer twee ga denken. Ik vermoed dat meer factoren meespelen dan alleen de benchvrije setting hoor maar goed, eerst daar grip op krijgen vind ik.

Mijn collega heeft wel een nest gefokt en nummer twee daaruit gehouden en dat verhaal gaat ook niet over rozen, soms weet ik überhaupt niet of ik daar nou zo graag aan wil beginnen :')

Maar goed, laat die extra Evi en Odin maar komen, plaatjes kijken doet het wel altijd goed bij mij! <3

Ice (https://www.smooth-collie.net/view.php?id=25276) is een grote kanshebber, helaas is fatsoenlijk bloed echt bijna niet te vinden in de kortharen en ik wil pertinent niet naar de Amerikanen uitwijken. Ice is volledig vrij en ik wil wel vooruit fokken en niet achteruit, aangezien Vixem +/- is voor MDR1 wil ik alleen een +/+, en dat verkleint de poule met zo'n 80% want de meeste zijn +/- of -/-. Helaas zijn de honden van ons die in de fok zijn beland bijna allemaal +/- & en de 'huishonden' +/+. :Y) Maar dat is niet erg. Ice is ook een lekker onbezonnen vent, wel een goed karakter en zeker niet slaafs maar ook geen onhandelbare, onzekere of te vocale reu. Voordeel ook van Ice is dat hij niet in de NL pot roert qua bloed en ik heb hem nu een aantal keren gezien en hij kan me steeds meer bevallen. Het is ook geen slagschip qua grootte, aangezien ik toch meer naar de flexibele sport collies fok voor mij heel belangrijk.

Hij wordt dit jaar twee en ik wil volgend jaar het nestje doen dus dan is hij om en nabij de drie, dus hopelijk ook iets koeler in de kop mbt dekken, dan heeft hij zijn hormonen wat meer onder controle. Bij Raven (de vader van ons vorige nest) was dat nog een hele uitdaging. Die wist wel wat de bedoeling was, maar door hij leeftijd en de hormonen all over the place was het nog een uitdaging om hem ervan te overtuigen dat het ook echt mocht. _O-

Een nest fokken is echt een van de leukste en mooiste dingen die ik ooit heb mogen meemaken, mits het goed gaat. Als het niet goed gaat dan is het afschuwelijk en de hel op aarde. De afgelopen twee nesten zijn nu een jaar geleden en als ik zie hoeveel mentaal me dat de afgrond ingewerkt heeft, dat is echt bizar. En nog steeds kan ik instant janken bij het zien van de foto's. De klappen en het verdriet daarvan kan ik met niks vergelijken. Ik had ook nooit gedacht dat ik het nog eens zou doen, ik riep het toen heel hard, maar toch, de mooie momenten zijn prachtig, en overall is hetgeen wat je eraan overhoud veel meer waard (en dan bedoel ik niet het geld, want ik moet nog drie nesten fokken wil ik ooit nog quitte spelen! _O- ). Overigens hebben wij er er natuurlijk meer aangehouden uit eigen fok, vier nu. Vixem, Nil, Dutch & Spicy en het is wel heel speciaal, je 'eigen kind'. Ik heb met alle vier een hele andere band dan met de rest en het zijn eigenlijk ook ontzettend makkelijke honden want ze draaien meteen mee van dag 1. Nu zijn Spicy & Dutch wel een andere tak van sport, maar zeker niet minder leuk daarom.