Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:09

Hier waren de grootste kosten Ylvi zelf en die spoedopname...

Dan 2 titersessies, vaccinaties weil en controles tikten ook aan.

Benches had ik gelukkig nog. Wel 1 extra voor de auto moeten kopen. En dan extra tuigje, 2 lijnen, voerbak.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:28

punjab schreef:
Biggirl zal zwaaien. Woon aan de andere kant van het water.

Van wat jammer hopen op de volgende echo. Wat denk je zelf ?

De een tel af voor vakantie de ander voor een telefoon. :+
Ik denk zelf dat er echt niks in zit. Doe de 2e echo ook alleen omdat de da het voorstelde en het gratis is :Y)
Ze is wel flink schijnzwanger :=

Als kleine troost zijn er vandaag wel 2 kuikens geboren uit eieren waarvan ik niks meer verwachte. Was de 3e poging van deze hen en eindelijk gelukt. 3 keer is scheepsrecht misschien geldt dat ook wel voor Roek

Hier in principe ook tuigjes bij pups. Alleen had Roek van begin af aan al een hekel er aan. Uiteindelijk met een maand of 6 toch maar een halsbandje en sindsdien staat ze naast me te springen als ik de riem pak in plaats van onder de tafel weg te kruipen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:42

Afbeelding
Ruffwear tuig. Hier ben ik zeer tevreden over. Voor €21 inclusief verzendkosten van marktplaats af gehaald. Maat is bij deze tuigjes wat lastiger omdat ze niet in een winkel te passen zijn.

Afbeelding

Julius K9 voor €20 inclusief verzendkosten van marktplaats af. Deze had ik eerst in een dierenwinkel gepast, dus ik wist welke maat ik nodig had.

Beide tuigjes zo goed als nieuw.

De Julius heb ik eigenlijk alleen gekocht zodat ik er tekst labels op kan plakken zoals niet aaien.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:34

Ik denk dat ik de fokster even vraag om in de week voor de we pup gaan halen, of ze dan even de maten wilt opmeten van de borst omvang e.d. en dat ik dan een tuigje ga halen. Ik wil het tuigje dan graag meteen gebruiken als de we pup gaan halen ipv dat ik eerst weer iets anders moet kopen en dan met de pup naar de winkel moet gaan om te passen. Al is de kans ook weer aanwezig dat het tuigje misschien niet lekker zit bij de pup ondanks de juiste maten, dus dat is wel weer zoiets. Maar ik ga er vanuit dat ik tenminste gewoon een tuigje kan kopen aan de hand van de maten die opgenomen worden bij de pup. Wat ik nu denk qua gewicht, zal het Julius tuigje bv. maat S moeten zijn, die is vanaf 7 kilo. Tuurlijk is het dan idd even kijken wat er bij het opmeten van de pup uitkomt en dan daar naar kijken, maar dat kan ik dan hopelijk aan de fokster vragen, zal vast geen probleem zijn. Dan heb ik in ieder geval het tuigje in huis als de pup klaar is om hierheen te komen.

Ik moet hoe dan ook wel iets hebben voor de pup er is, dus het is dan of de fokster laten opmeten en dan ervan uitgaan dat het tuigje goed gaat zitten als het een beetje aangepast wordt, of toch een halsbandje tot ik met de pup zelf kan meten in de winkel. Wat raden jullie aan?

Goed idee om idd dan ook even marktplaats af te struinen. Ik zag er daar idd al een paar staan. Al vind ik de nieuwprijzen van de S maat nog wel meevallen als ik zie dat die tot ongeveer 15 kilo te gebruiken is. Die zou ik dus ook nieuw kunnen kopen en dan doorverkopen als hij nog in goede staat is tegen die tijd haha.

Dat ruffwear tuigje ziet er ook goed uit!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:50

cursebreaker schreef:
Ik denk dat ik de fokster even vraag om in de week voor de we pup gaan halen, of ze dan even de maten wilt opmeten van de borst omvang e.d. en dat ik dan een tuigje ga halen. Ik wil het tuigje dan graag meteen gebruiken als de we pup gaan halen ipv dat ik eerst weer iets anders moet kopen en dan met de pup naar de winkel moet gaan om te passen. Al is de kans ook weer aanwezig dat het tuigje misschien niet lekker zit bij de pup ondanks de juiste maten, dus dat is wel weer zoiets. Maar ik ga er vanuit dat ik tenminste gewoon een tuigje kan kopen aan de hand van de maten die opgenomen worden bij de pup. Wat ik nu denk qua gewicht, zal het Julius tuigje bv. maat S moeten zijn, die is vanaf 7 kilo. Tuurlijk is het dan idd even kijken wat er bij het opmeten van de pup uitkomt en dan daar naar kijken, maar dat kan ik dan hopelijk aan de fokster vragen, zal vast geen probleem zijn. Dan heb ik in ieder geval het tuigje in huis als de pup klaar is om hierheen te komen.

Ik moet hoe dan ook wel iets hebben voor de pup er is, dus het is dan of de fokster laten opmeten en dan ervan uitgaan dat het tuigje goed gaat zitten als het een beetje aangepast wordt, of toch een halsbandje tot ik met de pup zelf kan meten in de winkel. Wat raden jullie aan?

Goed idee om idd dan ook even marktplaats af te struinen. Ik zag er daar idd al een paar staan. Al vind ik de nieuwprijzen van de S maat nog wel meevallen als ik zie dat die tot ongeveer 15 kilo te gebruiken is. Die zou ik dus ook nieuw kunnen kopen en dan doorverkopen als hij nog in goede staat is tegen die tijd haha.

Julius K9 werkt met maten

Baby1 baby2 Mini-Mini Mini maat 0,1,2,3,4

Skip is 23kg en heeft hier een maat 0 oftewel maat M

Toch past dit tuig net niet lekker op Skip. Schouders worden belemmerd. Maar één maat kleiner: mini was de riem om zn buik veel te klein, dus moest wel deze maat.

Ali Express heeft trouwens hele goede namaak van zowel Julius K9 als Ruffwear. Duurt ff voordat je het in huis hebt, maar zeker puppy's groeien zo snel dat je iedere 3 maanden wel een nieuw tuig kan kopen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:53

Even snel tussendoor ik heb evt een puppy pakket in de aanbieding heb nog geen foto’s gemaakt maar een
Puppy tuig
Riempjes
Halsbandjes
Hele pak puppy pads
Een transport bench (die ze ook in het vliegtuig gebruiken)

Ik ga hem strak op fb zetten maar denk als iemand hier er interesse in heeft!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:58

@mvdende
Ja, vandaar dat ik me niet blind staar op de gewichten alleen, maar dus wil kijken dat de fokster ook de pup opmeet en ik dan kijk welk tuigje het beste zou moeten passen. En zelfs dan is het idd kijken of het tuigje wel lekker zit ofniet. Maar gaat me erom dat ik in ieder geval iets heb, want ik kan niet passen in de winkel als ik geen pup hier heb natuurlijk. Als ik naar gewicht kijk, zou ik zeggen dat ik dadelijk maat S nodig heb - vanaf 7kg - maar wie weet zit die idd nog veel te ruim om de schouders e.d., zelfs met verstellen. Dus ik hoop met de afmetingen die de fokster dan zou opnemen, dan weer net wat verder kom. Het is in ieder geval niet mogelijk voor me om te passen met de pup voor ik de pup hier heb en ik heb toch iets nodig natuurlijk. Misschien dat ik wel nog even verder zoek dan om het tuigje tweedehands te kopen voor Nu dan even zeg maar tot ze er zou zijn en ik dan in ieder geval iets heb voor ik in een winkel ga passen met de pup.

Ik vind de prijzen op zich wel meevallen van de originele merken. Is de kwaliteit van alie dan toch goed? Mijn schoonzus had me getagt op Facebook bv. in een bericht van iemand doe een julias namaak weg deed en daar zag je in ieder geval op de foto's toch echt al verschil met de originele Julius - zag er allemaal uit alsof het veel dunner materiaal was enz. Wat mij betreft hoef ik zelf niet te besparen op een goed passend tuigje, of het nu om een pup of volwassen hond gaat. Met alles wat we moeten aanschaffen, is die 30e voor de originele Julius voor mij ook niet te veel zeg maar. Maar dat ben ik natuurlijk :)

De S maat bv, wat ik denk ik nodig ga hebben voor de pup tot 15 kilo, is 30e nieuw bv. En als die gewoon nog netjes is na gebruik, kan ik 'm nog doorverkopen. Het zal inderdaad maar om een paar maanden gaan voor ze de 15kg aantikt en ik over moet op een volgende maat, maar so be it haha. Ik ga het met aliexpress sowieso niet meer redden om binnen nu en een maand binnen te hebben natuurlijk. Wel een goede tip voor mensen die goedkopere alternatieven fijn vinden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:09

cursebreaker schreef:
@mvdende
Ja, vandaar dat ik me niet blind staar op de gewichten alleen, maar dus wil kijken dat de fokster ook de pup opmeet en ik dan kijk welk tuigje het beste zou moeten passen. En zelfs dan is het idd kijken of het tuigje wel lekker zit ofniet. Maar gaat me erom dat ik in ieder geval iets heb, want ik kan niet passen in de winkel als ik geen pup hier heb natuurlijk. Als ik naar gewicht kijk, zou ik zeggen dat ik dadelijk maat S nodig heb - vanaf 7kg - maar wie weet zit die idd nog veel te ruim om de schouders e.d., zelfs met verstellen. Dus ik hoop met de afmetingen die de fokster dan zou opnemen, dan weer net wat verder kom. Het is in ieder geval niet mogelijk voor me om te passen met de pup voor ik de pup hier heb en ik heb toch iets nodig natuurlijk. Misschien dat ik wel nog even verder zoek dan om het tuigje tweedehands te kopen voor Nu dan even zeg maar tot ze er zou zijn en ik dan in ieder geval iets heb voor ik in een winkel ga passen met de pup.

Ik vind de prijzen op zich wel meevallen van de originele merken. Is de kwaliteit van alie dan toch goed? Mijn schoonzus had me getagt op Facebook bv. in een bericht van iemand doe een julias namaak weg deed en daar zag je in ieder geval op de foto's toch echt al verschil met de originele Julius - zag er allemaal uit alsof het veel dunner materiaal was enz. Wat mij betreft hoef ik zelf niet te besparen op een goed passend tuigje, of het nu om een pup of volwassen hond gaat. Met alles wat we moeten aanschaffen, is die 30e voor de originele Julius voor mij ook niet te veel zeg maar. Maar dat ben ik natuurlijk :)

De S maat bv, wat ik denk ik nodig ga hebben voor de pup tot 15 kilo, is 30e nieuw bv. En als die gewoon nog netjes is na gebruik, kan ik 'm nog doorverkopen. Het zal inderdaad maar om een paar maanden gaan voor ze de 15kg aantikt en ik over moet op een volgende maat, maar so be it haha. Ik ga het met aliexpress sowieso niet meer redden om binnen nu en een maand binnen te hebben natuurlijk. Wel een goede tip voor mensen die goedkopere alternatieven fijn vinden.

Er zit zeker wel verschil in kwaliteit tussen Ali en origineel! Maar daar is de prijs ook naar. Bijvoorbeeld €9 voor een Ruffwear namaak terwijl een nieuwe echte Ruffwear €54 kost.

Maar zeker als een hondje nog zo klein is= minder gewicht= minder kracht wat op het tuig komt. Kan het heel voordelig zijn om het eerste jaar bijvoorbeeld goedkoop te kopen en zodra uitgegroeid een mooi duurder tuig.

Iemand in dit topic heeft trouwens ook een True Love tuigje van Ali.

Marktplaats blijft bij mij wel favoriet, origineel spul voor vaak een Ali prijsje.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:20

Ik ben groot fan van de DC tuigen sluiten super mooi aan en kunnen ze niet over hun hoofd heen wurmen als ze in de ankers gaan dat gebeurt bij een Julius wel namelijk.
Ik had dan idd bij wish een paar namaak tuigen besteld op de groei en ben er zo blij mee. Een DC tuig kost €60 en dan wacht ik liever tot ze uitgegroeid is maar voor nu hebben we dan de namaak tuigen in verschillende kleurtjes die waren dan €16 incl verzenden.
Ook de namaak Julius heb ik daar besteld en die is dus niet van echt te onderscheiden. Ik had ooit een voor Joy in leger print die vond ik zo lelijk dus daar andere kleurtjes besteld en die heeft ze nu al 4 jaar.
Ik heb van alles zowel merk en merkloos van hunter vind ik de riemen met neopreen dan heel fijn in de hand liggen.
Alleen ruffwear vind ik minder prettig omdat die zo stug blijven en schuurplekken kunnen geven.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:32

Hmm oké die laatste berichten stemmen me dan wel positief haha! Die neppe Julius wat ik op Facebook zag staan zag er kwalitatief op de foto niet goed uit maar nu zullen er wel verschillende soorten ‘namaak’ te vinden zijn. Heb je toevallig linkjes van wish voor me?

Qua levertijd kan ik daar nu niet veel mee natuurlijk omdat de pup eind augustus hierheen komt als we voor die teef gaan maar dan kan ik idd misschien toch kijken hoe ze bevallen totdat ze volgroeid is en eentje bestellen. Voor €16 kun je geen bult vallen denk ik haha

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:38

Met DC wordt Dog Copenhagen bedoeld ;)

Is een zelfde soort tuig als de Ruffwear.

Lijken mij ook fijne tuigen, maar heb toen zelf voor Ruffwear gekozen omdat ik dat merk al kende. (En veel vaker op marktplaats aangeboden worden)

En met een beetje geluk heb je het wat betreft Ali tegenwoordig wel binnen 3 weken in huis. Bij je bestelling even een berichtje toevoegen met ASAP PLEASE wil ook nog wel eens helpen het sneller binnen te krijgen.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:48

€ 4,89 40%OFF | Nylon Zware Hond Huisdier Harnas Kraag Verstelbare Gewatteerde Extra Grote Grote Medium Kleine Hond Harnassen vest Husky Honden Benodigdheden
https://s.click.aliexpress.com/e/MeE1SkC

Ik zie bij deze recenties dat hij snel binnen is. Weet niet of dit is wat je zoekt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:51

Na wat meer gelezen te hebben, spreekt de DC me nu erg aan moet ik zeggen.
Dingen waar ik eerst niet bij stil stond in vergelijking met bv. de Julius, waar ik nu over lees, zijn wel dingen waardoor ik idd meer naar DC neig; de sluitingen liggen op een veel betere plek dan die bij het K9 tuig bv.
(Al het zal ook per hond verschillend zijn hoe ze reageren natuurlijk op de tuigjes en zal niet iedere hond perse last hebben van de plek van de sluitingen). De herder van m'n schoonzus heeft een K9 en die heeft nergens problemen mee bv. Dat ging vanaf moment 1 super met dat tuigje bv.

Maar ik vind de DC wel positief ook met het feit dat hij ademend en waterafstotend is, waar bij K9 erbij staat dat hij warmte vasthoudt. Dit zijn de nadelen van de DC volgens de site waar ik kijk:
Nadelen:

- Niet onbeperkt verstelbaar, passen of twee maten bestellen bij twijfel is aan te raden
- De bevestiging voor de naampenning is niet ideaal geplaatst (op de ruggengraat), hiervoor kan eventueel ook de voorste ring gebruikt worden. Ook zit er aan de binnenzijde een label waar je gegevens op kan vermelden
- Prijzig

Dat zijn voor mij dus geen nadelen die effect hebben op mijn beslissing zeg maar. Het heeft in principe niet echt te maken met de werking van het tuig en de kwaliteit. De prijs is voor mij niet belangrijk met een goed passend tuig, en het is dan idd even goed kijken wel met welke maat enz. Verder maakt die plek van de naampenning bevestiging voor mij ook niet veel uit.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:01

Ik heb voor Skye een tuig van aliexpress en die doet echt niet onder voor de DC. Heel fijn tuig en voor die prijs kun je na een tijdje ook gewoon een nieuwe kopen als ze eruit gegroeid zijn. Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:06

Thanks voor de feedback.

Maar helaas kan ik momenteel niet op korte termijn iets met Alie/Wish want als het zaterdag goed gaat, mag mevrouw 3 weken erna zoiets hierheen komen en zo snel is Alie/Wish toch niet is mijn ervaring. Maar dan kan ik wel even marktplaats afstruinen en misschien dat ik daar wat tegenkom wat toevallig zou gaan passen. Ik ben nu wel nieuwsgierig naar de Alie/Wish tuigjes geworden en voor dat geld kan het geen kwaad om eens eentje te bestellen straks en 'm zelf uit te proberen.

Het is hoe dan ook met elk tuigje, ongeacht welk merk en prijs enz, kijken wat het fijnst zit bij de pup. Dat kan idd zo verschillend zijn per individu dus ik wil me ook zeker niet blindstaren op een bepaald merk/model ofzo.

Denk dat ik dan wel nog steeds in die laatste week de fokster even vraag om de borst dan sowieso op te meten en dan even snel te kijken voor een tuigje wat dan in ieder geval voldoet tot ik bv. eentje van alie/wish binnen heb. Maar nog even een paar nachtjes over slapen, heb nog even de tijd voor ik echt een beslissing moet nemen hierover.

Heeft iemand een linkje van een van de tuigjes die ze via Alie en/of Wish gekocht hebben?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:57

Door het geklets hier over tuigjes/ halsband kon ik het niet laten een nieuwe te bestellen voor Skip op Ali

Afbeelding

Zn nieuwe tuig vloekt nogal zoals je op deze foto kan zien:
Afbeelding

Blauw met oranje :+

(Halsband is toch al helemaal verkleurd en echt niet mooi meer.)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:15

cursebreaker schreef:

Aangezien je kort bij de grens woont, ga even langs de Fressnapf. Die hebben super fijne tuigjes die €7,- euro kosten. Als hij eruit gegroeid is haal je een nieuwe. Ik denk dat ik inmiddels iedere maat in huis heb ervan. :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:30

Ik ben geen fan van alie halsbanden of tuigen. De kwaliteit is toch minder (dus ook die van de sluitingen). Voor de honden wil ik niet op veiligheid besparen.

Mijn honden wandelen aan lederen halfchecks van dary animal shop. Wanneer we in een gebied komen waar ze aan de flexis gaan ipv los lopen ze aan de Julius k9 IDC tuigen (beter gevormd bij de schouder dan de gewone).
Aan een halsband heb ik niet graag een flexi maar ik wandel liever met halsband.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:34

Behoorlijk divers dus waar ieders voorkeuren liggen haha!

Ik laat het me even bezinken allemaal.

Prijs is voor mij ook niet belangrijk, ook al is de pup in de groei en moet ze elke zoveel maanden een nieuw tuigje. Dus ik ga er ook eens met manlief over praten en misschien ook op het Herderforum even een balletje opgooien. Daar zitten natuurlijk mensen met eenzelfde soort hond qua bouw e.d. dus ik denk dat het misschien niet verkeerd is om ook daar te kijken wat de ervaringen zijn van iedereen. Al zie ik ondertussen door de bomen het bos al niet meer hoor dus of het handig is om Nog meer ervaringen te horen hihi :')

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:41

Mvende: ik heb zo’n halsband gekregen van een vriendin voor Naya haar verjaardag. Moet wel zeggen dat ik verbaasd was van de kwaliteit in een positieve zin.
Maar Naya gaat niet met gewone gesloten halsbanden dus nog niet echt in gebruik gehad. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:49

Ik ben sowieso pro tuig tot zeker 18 maanden ivm het groeien van de pup, het liefst in combinatie met een aaieneerstvragen sleeve zodat je pup ook gewoon met rust gelaten wordt. :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:51

Ik denk dat het aai en niet vragen bij mij sowieso wel snel klaar is zodra de hond ouder wordt, want de Herder is nog steeds een van de rassen die door heel veel (en ook hondenmensen) mensen vermeden wordt buiten. Dus ik maak me juist eerder druk erom dat ik moeite ga hebben met het socialiseren van m'n pup tzt. Veel mensen reageren echt bijna panisch als ze een herder tegenkomen :( Da's wel iets waarvan ik toch hoop dat het me dus reuze mee gaat vallen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:54

cursebreaker schreef:
Ik denk dat het aai en niet vragen bij mij sowieso wel snel klaar is zodra de hond ouder wordt, want de Herder is nog steeds een van de rassen die door heel veel (en ook hondenmensen) mensen vermeden wordt buiten. Dus ik maak me juist eerder druk erom dat ik moeite ga hebben met het socialiseren van m'n pup tzt. Veel mensen reageren echt bijna panisch als ze een herder tegenkomen :( Da's wel iets waarvan ik toch hoop dat het me dus reuze mee gaat vallen.

Helaas, een puppy is een puppy, die zijn toch om geknuffeld te worden?! Vreselijk vind ik dat...

Die wat bij ons het schattigste uitziet bijt, dat is altijd een probleem. Mensen duidelijk maken dat je niet zomaar je poten moet uitsteken naar een hond die je niet kent. Blijkt toch lastig.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:59

Ja, je komt niet snel mensen tegen die eerst vragen ofzo. Dat is wel ook iets waar ik tegenop zie haha. Maar we zien wel hoe het gaat. Ik zie het wel idd veel gebeuren bij andere hondeneigenaren. Het is of ze zijn bang en vermijden je als de pest, zoals ik met Rex vermeden werd op straat (maar goed, hij kon mensen ook nog wel eens uit blaffen en een blaffende herder is natuurlijk een teken dat ze je dood willen bijten dus tja, daar moetttt je uit de buurt blijven, lol) zeker als je met een specifiek ras loopt, of ze komen dus idd gewoon op je af. Zucht. Maar werkt ook weer andersom; mensen die hun honden maar gewoon loslaten overal en zich er niks van aantrekken waar hun hond op afrent, zowel mens als dier. Daar erger ik me ook groen en geel aan.

We gaan het zien, hoe het ons straks afgaat haha. Voorlopig sowieso even niet de heide op. Sowieso omdat de pup voorlopig toch nog niet heel veel mag lopen en dat langzaam opgebouwd moet worden. En er is hier in de buurt zelf ook genoeg wat ik tegenkom qua honden en kinderen en dat soort dingen, dus het moet idd niet te overweldigend worden. Dus ik was van plan om gewoon hier in de buurt te starten en dan op een gegeven moment 1 van de rondjes te vervangen met bezoekje aan de heide. De heide wil dan later wel gebruiken om m'n vaste grote ronde van de dag te doen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:06

Cursebreaker deze zijn dat! Zelfde die kim voor skye heeft ook!

Ik denk dat je Front Range Dog Harness Adjustable 3M Reflective Nylon Oxford Vest Harness for Dogs Easy Control for Small Medium Large Dogs wel leuk vindt. Voeg het toe aan je verlanglijstje!

https://www.wish.com/share/2858fmoczy

Afbeelding
Afbeelding

En hier de echte en de neppert naast elkaar
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb aardig wat klanten op een dag die Ali en wish tuigen en riemen hebben en geen 1 die ontevreden is.

Van wish had ik hem met 8 dagen!