gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:45

Esirene schreef:
Ik heb sinds een klein maandje een nieuwe aanwinst: Onno!
Nja, een soort ruil. Met pijn in m'n hart Luna weg gedaan omdat ze echt aan het vechten waren, in het begin zag ik het nog door de vingers maar het werd steeds erger en toen ik bij een van de andere een wondje ontdekte was het toch wel duidelijk.
Dus Luna zit nu bij een opvang en ik hooop zo dat ze nieuwe vriendjes vinden, maar de verzorger vond Luna een erg mooi konijn en gokte dat ze wel gauw een plekje zou vinden! Duimen dus..
Baalde wel erg dat ik niet nog een koppel ergens kan houden, ik wil beestjes uit de opvang/asiels halen, niet erin doen ;(

Anyways! Onno mocht vandaag voor het eerst in de tuin!
Eerst even rond huppelen maar uiteindelijk overwon de luiheid
[ Afbeelding ]

De groep gaat met z'n drietjes nu heel goed!

Wat een suuuuuuper leuk beestje!

Marloez

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:28

Wat leuk Willeke! Ik heb mijn konijn Floki ook bij Flappus vandaan. Ze staan altijd voor je klaar mocht het uiteindelijk toch niet klikken. Ik heb hele goede ervaringen met ze.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:31

xxxmh schreef:
Ik heb trouwens al spijt dat ik mijn vraag hier gesteld heb betreft mijn konijn..

Vervelend om meningen van dierenliefhebbers te horen? We willen alleen maar het beste voor je konijntje.

Wat betreft het plastic; als mijn nijn daadwerkelijk plastic zou eten dan bande ik al het plastic in zijn buurt en stapte over op houten spullen.

Wat leuk sabine die zandbak. Ik wil zoiets ook nog gaan aanschaffen maar ik ben bang dat hij als wc gebruikt gaat worden. :P Nou ja daar kom ik maar op één manier achter.. ik probeer het eerst met de onderkant van een binnenhok.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:21

Marloez schreef:
xxxmh schreef:
Ik heb trouwens al spijt dat ik mijn vraag hier gesteld heb betreft mijn konijn..

Vervelend om meningen van dierenliefhebbers te horen? We willen alleen maar het beste voor je konijntje.

Wat betreft het plastic; als mijn nijn daadwerkelijk plastic zou eten dan bande ik al het plastic in zijn buurt en stapte over op houten spullen.

Wat leuk sabine die zandbak. Ik wil zoiets ook nog gaan aanschaffen maar ik ben bang dat hij als wc gebruikt gaat worden. :P Nou ja daar kom ik maar op één manier achter.. ik probeer het eerst met de onderkant van een binnenhok.

Dus je wilt nu zeggen dat ik geen dierenliefhebber ben? Geloof me dat ben ik wel zeker. Alle dieren die wij thuis hebben of hebben gehad worden altijd heel oud en we geven alles wat er nodig is. Het konijn is alleen niet van mij (van mijn moeder) en ik heb daar niks over te zeggen.. als ik uit huis ben had ik het zeker anders gedaan maar nu zit mijn vader in de weg.

Ik vroeg alleen tips dat het konijn vaak poep onder zijn kont heeft zitten en dat het vervelend is. Gelukkig heb ik wel wat tips gehad van bokkers!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:42

xxxmh schreef:
Dus je wilt nu zeggen dat ik geen dierenliefhebber ben? Geloof me dat ben ik wel zeker. Alle dieren die wij thuis hebben of hebben gehad worden altijd heel oud en we geven alles wat er nodig is. Het konijn is alleen niet van mij (van mijn moeder) en ik heb daar niks over te zeggen.. als ik uit huis ben had ik het zeker anders gedaan maar nu zit mijn vader in de weg.

Ik vroeg alleen tips dat het konijn vaak poep onder zijn kont heeft zitten en dat het vervelend is. Gelukkig heb ik wel wat tips gehad van bokkers!

Oké als ik nu op dezelfde manier ga reageren zoals jij dat doet dan zal dat zo klinken;

"Dus je wilt nu zeggen dat je ons geen dierenliefhebbers noemt?"

Ik heb nergens ontkent dat je dat niet bent maar je neemt onze goed bedoelde raad niet van harte. En dan komt het inderdaad egoïstisch tegenover je dier over. Waarom wil je niet het beste voor je dier dan? Het is algemeen bekend onder konijnenkenners dat je ze niet alleen moet laten zitten.

Ik heb je veel tips gegeven overigens, dankjewel dat je het nu doet over komen alsof de rest alleen maar tips gaf en ik het alleen had over het feit dat je konijn alleen zit.. Thanks! +:)+

Je kunt je ouders ook gewoon goed uitleggen waarom een konijn niet alleen hoort te zitten met alle artikelen die daar over gaan als bewijs. Ik kan me gewoon zo moeilijk voorstellen dat je ouders zo star zijn daar in. Ik heb echt niet meer ruimte nodig voor twee konijnen en het kost amper meer moeite.. Maar goed.. Ik zal nog eens advies geven en helpen. Je wilt blijkbaar alleen horen wat je wilt horen. Ga dan maar lekker naar een dierenwinkel met je vragen, je kunt je vast wel vinden in hun adviezen. Je kunt in een konijnen topic verwachten dat mensen het gaan hebben over het feit dat je nijn alleen zit.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:57

Marloez schreef:
xxxmh schreef:

Oké als ik nu op dezelfde manier ga reageren zoals jij dat doet dan zal dat zo klinken;

"Dus je wilt nu zeggen dat je ons geen dierenliefhebbers noemt?"

Ik heb nergens ontkent dat je dat niet bent maar je neemt onze goed bedoelde raad niet van harte. En dan komt het inderdaad egoïstisch tegenover je dier over. Waarom wil je niet het beste voor je dier dan? Het is algemeen bekend onder konijnenkenners dat je ze niet alleen moet laten zitten.

Ik heb je veel tips gegeven overigens, dankjewel dat je het nu doet over komen alsof de rest alleen maar tips gaf en ik het alleen had over het feit dat je konijn alleen zit.. Thanks! +:)+

Je kunt je ouders ook gewoon goed uitleggen waarom een konijn niet alleen hoort te zitten met alle artikelen die daar over gaan als bewijs. Ik kan me gewoon zo moeilijk voorstellen dat je ouders zo star zijn daar in. Ik heb echt niet meer ruimte nodig voor twee konijnen en het kost amper meer moeite.. Maar goed.. Ik zal nog eens advies geven en helpen. Je wilt blijkbaar alleen horen wat je wilt horen. Ga dan maar lekker naar een dierenwinkel met je vragen, je kunt je vast wel vinden in hun adviezen. Je kunt in een konijnen topic verwachten dat mensen het gaan hebben over het feit dat je nijn alleen zit.

Mijn moeder en ik willen wel een konijn erbij maar het mag niet van mijn vader dus gebeurt het bij mij thuis niet en daar kan ik en mijn moeder niks aan doen!

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:03

Ik snap de situatie waarin je zit wel :) Mijn mannetje heeft ook veel te lang alleen gezeten omdat ik nooit ben ingelicht over het belang van samen houden. Mijn ouders wilden in eerste instantie ook niet aan een tweede konijn, maar ik heb er gewoon op de klassieke manier over doorgezeurd en mijn ouders keer op keer verteld hoe sneu het was dat hij alleen zat en dat hij een vriendinnetje verdiende. Mijn ouders gaven uiteindelijk toe en nu heeft hij een vriendinnetje uit de opvang en hij is echt opgeleefd.

Waarom wil je vader geen tweede konijn? Heb je hem uitgelegd waarom je er eentje bij wil? dat het niet voor jezelf is maar voor je konijntje? Ik ken je thuissituatie niet, maar waarom kan jouw vader zijn wil zo doordrukken als jij en je moeder het wel willen?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:07

xxxmh schreef:
Mijn moeder en ik willen wel een konijn erbij maar het mag niet van mijn vader dus gebeurt het bij mij thuis niet en daar kan ik en mijn moeder niks aan doen!

Als je door je starre vader je konijn geen volwaardig leven kunt geven dan zou je hem kunnen laten adopteren door iemand die hem wel een maatje kan bieden. Bij opvangcentra's kunnen ze je daar heel goed bij helpen. Als je geen afstand kunt doen van je konijn om deze reden dan is dat jouw eigen emotionele stukje dat ten koste gaat van het dier.

Uiteindelijk moet iedereen zelf weten wat ie doet, ik geef alleen maar dit advies omdat ik voor het konijn op kom, niet omdat ik bijdehand wil lopen doen of whatever.

Ik heb mijn punt nu duidelijk gemaakt, je weet ervan, en ik ga er verder niet meer over door discussiëren. :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:24

Dat zou mijn keuze ook zijn.
Leg je vader anders het belang van een maatje uit, wie weet helpt dat wat. Het maakt vrij weinig uit of je 1 of 2 konijnen hebt

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:59

Sabine: Leuk gemaakt! Daar zullen ze wel plezier aan beleven! :) Alleen zal de witte er als het regent misschien niet meer zo wit uit zien... := :)

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:25

MoppieFilou schreef:
Sabine: Leuk gemaakt! Daar zullen ze wel plezier aan beleven! :) Alleen zal de witte er als het regent misschien niet meer zo wit uit zien... := :)

Ben wel zo slim geweest om een zeil erboven gemaakt te hebben :j

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:30

Sabine leuk die zandbak zo, zijn ze vast blij mee!

Afbeelding

Totaal onschuldig zijn ze :+

Afbeelding

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:49

Ierpier schreef:
Ik snap de situatie waarin je zit wel :) Mijn mannetje heeft ook veel te lang alleen gezeten omdat ik nooit ben ingelicht over het belang van samen houden. Mijn ouders wilden in eerste instantie ook niet aan een tweede konijn, maar ik heb er gewoon op de klassieke manier over doorgezeurd en mijn ouders keer op keer verteld hoe sneu het was dat hij alleen zat en dat hij een vriendinnetje verdiende. Mijn ouders gaven uiteindelijk toe en nu heeft hij een vriendinnetje uit de opvang en hij is echt opgeleefd.

Waarom wil je vader geen tweede konijn? Heb je hem uitgelegd waarom je er eentje bij wil? dat het niet voor jezelf is maar voor je konijntje? Ik ken je thuissituatie niet, maar waarom kan jouw vader zijn wil zo doordrukken als jij en je moeder het wel willen?

Ik heb het wel gezegt maar mijn vader vindt het onzin. Tjaa zo zit helaas mijn thuissituatie in elkaar :(

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:58

Xxxmh, ik snap het volkomen! Ik had ook zon vader die absoluut geen 2e konijn erbij wilde. Ik heb m'n hele leven konijnen alleen gehad en toen ik het besef kreeg dat ze niet alleen horen te zitten woonde ik ook nog thuis. Meermaals gevraagd en uitgelegd maar het mocht echt niet.
Ik heb toen wel met m'n vriend besproken dat zodra we samen zouden wonen er meteen een vriendje voor m'n konijn zou worden gehaald! Zo gezegd, zo gedaan en na 8 jaar alleen heeft mijn konijn nog een half jaar samen kunnen leven :) (inmiddels staat de teller van konijnen op 6 :') )

Ik snap dus heel goed dat je je konijn nu geen maatje kunt bieden, maar zodra je in de gelegenheid bent dan raad ik het zeker weten aan! :)

Wat betreft de plakpoep, misschien even wat minder biks en meer hooi geven.
En het knagen,je zou wilgentakken of speeltjes van wilgenhout of een doos neer kunnen leggen zodat hij iets te knabbelen heeft :)

Succes!

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:11

Jannickee schreef:
Sabine leuk die zandbak zo, zijn ze vast blij mee!

[ [url=m/GUrQBf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Totaal onschuldig zijn ze :+

[ [url=m/KtIlSb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geweldig !!!! +:)+

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:12

_Tarzan schreef:
Xxxmh, ik snap het volkomen! Ik had ook zon vader die absoluut geen 2e konijn erbij wilde. Ik heb m'n hele leven konijnen alleen gehad en toen ik het besef kreeg dat ze niet alleen horen te zitten woonde ik ook nog thuis. Meermaals gevraagd en uitgelegd maar het mocht echt niet.
Ik heb toen wel met m'n vriend besproken dat zodra we samen zouden wonen er meteen een vriendje voor m'n konijn zou worden gehaald! Zo gezegd, zo gedaan en na 8 jaar alleen heeft mijn konijn nog een half jaar samen kunnen leven :) (inmiddels staat de teller van konijnen op 6 :') )

Ik snap dus heel goed dat je je konijn nu geen maatje kunt bieden, maar zodra je in de gelegenheid bent dan raad ik het zeker weten aan! :)

Wat betreft de plakpoep, misschien even wat minder biks en meer hooi geven.
En het knagen,je zou wilgentakken of speeltjes van wilgenhout of een doos neer kunnen leggen zodat hij iets te knabbelen heeft :)

Succes!

Dankjewel! We hebben nu ander biks wat we afwegen en verder hooi. Even afwachten of het werkt :)

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:50

Tarzan, je had het voor mij niet beter kunnen verwoorden. Ik heb stages gehad bij dierenartsen. Maar ik heb nooit geweten dat konijnen groepsdieren zijn. Candy heeft ook altijd alleen gezeten.. want ja: ouders willen geen twee konijnen. Hun wil is wet hier, niet meer dan normaal.

Mahhh hier komt verandering in. :j

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:28

Ik had even nog een vraagje voor jullie.

Als je twee konijnen hebt, hoe zorg je er dan voor dat ze beide evenveel van al het eten krijgen? Want als de ene nu liever eerst de groenten eet, en de andere biks, dan heeft de ene toch geen biks meer en de andere geen groenten?

En dan de tweede vraag: Als je eens een paar keer wilt fokken maar nu niet elke maand een nestje, hoe doe je dat dan met de ongecastreerde ram? Want dan heeft die toch geen "vriendje"?

En de laatste vraag :) : Ik heb een kleine transportbox, een binnenkooi, een buitenhok, mss nog een buitenhok en een ren die je kan splitsen ter beschikking. Hoe doe ik het dan voor de koppeling? Als de ram en de voedster dus nog niet geholpen zijn

Edit: Een paar vraagjes :D :o

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:42

Ik blijf het voeren ook lastig vinden, ik deel alles. Heb 2 bakjes voor biks, groente deel ik in 2 porties etc. Maar mijn voedster is een vreetzak en mijn ram het tegenovergestelde, maar zo blijft het toch aardig in evenwicht.
Over het fokken heb ik verder geen ervaring, denk ook niet dat je hier je vraag gaat krijgen. De meeste zijn hier tegen het vermeerderen van konijnen namelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:44

Ik strooi voer , en dan scharrelen ze het wel op (de wat nettere van bouw is het meest fel heel fijn dan kan dikke nijn niet alles opeten )

Fruit en groenten eten ze samen op :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:56

Ik neem afscheid van dit topic...
Gister wegens verhuizing helaas Kyra en Billy af moeten staan aan de opvang. Vind het heel vervelend en verdrietig, maar ik weet zeker dat ze goed terecht gaan komen. En ze zullen samen blijven.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:05

MoppieFilou schreef:
Ik had even nog een vraagje voor jullie.

Als je twee konijnen hebt, hoe zorg je er dan voor dat ze beide evenveel van al het eten krijgen? Want als de ene nu liever eerst de groenten eet, en de andere biks, dan heeft de ene toch geen biks meer en de andere geen groenten?

Ik geef om die reden biks en groen apart :) vaak 's ochtends biks en 's middags of 's avonds groen.

En dan de tweede vraag: Als je eens een paar keer wilt fokken maar nu niet elke maand een nestje, hoe doe je dat dan met de ongecastreerde ram? Want dan heeft die toch geen "vriendje"?

die zit dan inderdaad alleen. Een ongecastreerde ram kan niet samen over het algemeen.

En de laatste vraag :) : Ik heb een kleine transportbox, een binnenkooi, een buitenhok, mss nog een buitenhok en een ren die je kan splitsen ter beschikking. Hoe doe ik het dan voor de koppeling? Als de ram en de voedster dus nog niet geholpen zijn

hoe bedoel je? Hoe je ze moet huisvesten?

Edit: Een paar vraagjes :D :o

Eske_B schreef:
Ik neem afscheid van dit topic...
Gister wegens verhuizing helaas Kyra en Billy af moeten staan aan de opvang. Vind het heel vervelend en verdrietig, maar ik weet zeker dat ze goed terecht gaan komen. En ze zullen samen blijven.

Sterkte! Ik vind het een moeilijke maar dappere beslissing :(:)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:10

Dankjewel! Ik mis het voeren in de regen niet, maar het is wel heel stil in de tuin.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:21

Eske: Veel sterkte! :(:) Maar je weet dat ze goed zitten en nog steeds samen zijn. Ik had dat ook bij onze pup, die we weg hebben moeten doen ;( . Het vroege opstaan en er heel de dag achter zitten mis ik absoluut niet, maar haar aanwezigheid in huis en haar persoonlijkheid wel.

Dankjewel voor de antwoorden! Voer wat rondstrooien is een goed idee. En biks en groenten apart geven ook.

Dan zijn alle "fokrammen" toch zielig eigenlijk? Dan heeft die niet echt een goed leven denk ik...

Nee, ik bedoel voor de koppeling wie waar moet zitten, omdat je toch nog een tijdje moet wachten voor de ram en voedster gecastreerd en gesteriliseerd zijn. Want ik dacht om ze beide een verdiep van het buitenhok en een deel van de ren te geven en ze daarin te koppelen, maar dan komen ze eigenlijk ook op elkaars territorium.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:23

Ik mis even iets denk ik :') waarom kies je voor twee ongeholpen konijnen?