Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:42

Suze wat een mooi plekje zeg ! Heerijke foto’s om naar te kijken
Candalisa heerlijk koppie
Kiwiwitje ook al een knap tongetje hihi

Wij zijn aangekomen na een lange reis van bijna 3 uur. Gelijk een klein stukje gaan wandelen heerlijk zeg. Candy gedraagt zich voorbeeldig af en toe wat spanning voor dingen die ze nog nooit gezien heeft. Vandaar ook eventjes 2 riemen om Candy kan soms in paniek los komen daarom even voor de zekerheid een 2e hou vast. Maar tot nu toe nergens voor nodig gehad wat ze is ontzettend lief en rustig. Vanavond een strand opzoeken waar de honden ook los mogen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiwiwitje

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 14:59

Ziet er heerlijk uit daar!

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:34

Biggirl zal zwaaien. Woon aan de andere kant van het water.

Van wat jammer hopen op de volgende echo. Wat denk je zelf ?

De een tel af voor vakantie de ander voor een telefoon. :+

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:46

Helemaal vergeten cursebreaker welkom en spannend welke pup het gaat worden en mooi hoekje voor Rex

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:43

Wat ziet het er heerlijk uit daar Biggirl
Nogmaals veel plezier. Gaat zo te zien helemaal goedkomen :)

@punjab
Dankjewel!!

Vandaag ook weer iets waarvan ik denk, toeval of niet?
We waren voor de pup al met namen bezig, mijn man en ik.
En we hadden zoiets; de meest favo namen laten we staan en dan mag Milan daaruit kiezen. Dan heeft hij het idee dat hij toch bij grote beslissingen betrokken is, en hebben wij alsnog achter de schermen invloed gehad haha. Nu was Milan een vanmiddag filmpje aan't kijken op Youtube en zegt hij opeens 'ja ik heb een naam voor de pup'.En hij zegt de naam die bij ons op nummer 1 stond. Toeval?! lol
Hij wist nog niks van de namen en ons lijstje. Hij hoorde die naam op youtube en dacht toen die is mooi voor de pup :')

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:39

Zow ik loop enoooorm achter. Even goed ziek geweest dus alleen meegelezen.
Afbeelding
Dit is het geworden voor de haren alleen dan een iets grovere variant want dat was Charlie ook haha.

Mila groeit zo snellll. Met dr tongetje haha. Ik doe ook even mee met een tong foto alleen dan oppashond Jansen :P

Afbeelding

Vind alledrie de teven prachtig cursebreaker maar inderdaad die middelste is wel heel sprekend nu al.

Oh lekker hoor biggirl! Geniet ervan!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:56

Succes met kiezen cursebraker!

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:24

Ben je met de boot of auto biggirl? Wij zijn een tijdje geleden eens op daguitstap naar Vlissingen geweest, was erg leuk!

Succes met kiezen cursebreaker!

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:35

Kim wat een leuke oppas hond !
Galaika wij zijn met de auto haha. Is echt prachtig hier heel anders dan het mooie limburg.

Vanavond lekker naar een strand tentje wezen eten met de hondjes en erna het strand op gegaan. Heerlijk gelopen en wat hebben de honden genoten. Candy is zo lief ! Ook voor het eerst in haar leven trappen moeten lopen. Na wat aanmoedigen ging dit super. Nu lekker in het hostel bij komen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:13

Wat heerlijk Biggirl. Die laatste foto ook, KO.

Welke kosten komen er allemaal kijken bij het eerste half jaar na het in huis nemen van de pup.
Ik dacht aan puppy cursus en inenting.
Wat komt er verder nog bij kijken?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 22:46

Is voor iedereen verschillend maar

Voer/snacks
Ontworming
Speelgoed
Wc papier :')
Bench/mand/kussen
Tuig/halsband/lijn en ze groeien hard!
Poepzakjes
Evt verzekering
Aanpassing voor veilig vervoer dus bijv een kennel/kooi/bench of tuigje en gordel oid

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:55

Knappe Candy ! <3

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 23:11

Super gaaf biggirl! En wat zul jij een zandmonster hebben straks _O-

Ik vind een puppy niet specifiek duurder dan een volwassen hond (behalve dat onze hond voor +-€550 zn poot brak :roll: ). Wij hebben wel redelijk gezocht naar passend voer en dat is natuurlijk wel door de als je steeds halve zakken hebt. Maar verder koop je lijkt mij niet veel meer dan wat nieuwe speeltjes en basisspullen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 23:14

Vergeet de liters bleekmiddel niet :D

Ik heb zoveel gekocht (En nog steeds). De grootste uitgaven zijn de cursus, entingen, mand en riem, halsband, tuig.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:02

Mooie foto's ook zo aan zee! Ik loop ook een beetje achter dus zeg nu pas welkom Cursebreaker! Leuk dat je het keuzeproces hier met ons deelt en later natuurlijk de verplichte lieve puppyfoto's hihi.

Wij hebben alles nieuw gekocht omdat we niks hadden dus dat kost wel even wat maar goed de meeste spullen gaan natuurlijk lang mee.
Verzekering is wel goed om je in te verdiepen, als je hond jong is maak je er vaak geen gebruik van tenzij je dus pech hebt maar bij oudere honden die eea aan kwaaltjes ontwikkelen hoor ik vaak dat ze het toch jammer vinden hem vroeger niet verzekerd te hebben (want op latere leeftijd met problemen lukt dat niet meer). Zelf een spaarpot bijhouden werkt natuurlijk net zo goed. :D

Weten jullie toevallig nog leuke gebieden in of rondom Nederland om met je hond op vakantie te gaan en waar je de natuur in kan? Niet heel ver weg, Ardennen / Eifel oid?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:48

@Kimvicious
Die sieraad met de haren erin is echt prachtig!
Mag ik vragen, kan ook via pb, waar je ‘m gekocht hebt :)?

En die foto. kijk dat tongetje hahaha! Zo schattig!

Qua sprekend uiterlijk zeiden mijn man en zoon ook al meteen de middelste pup, maar het zijn natuurlijk ook nog moment opnames. Pup 3 staat niet heel charmant erop. Qua kleuren ben ik van juist pup 1 en 3 heel erg benieuwd ook hoe ze uitgroeien. Wordt dus echt zaterdag even goed kijken hoe de pups reageren op ons en bij welke we dan een voorkeur aangeven. De reutjes in het nest waren ook echt heel erg mooi trouwens.

@Zoe_97 & Galaika
Dankje! Gaat hopelijk helemaal goedkomen hihi.

@biggirl
Heerlijke foto’s! Dat gaat echt alleen maar genieten worden zo te zien.
Die pootafdrukjes in het zand ook > Smelt. En die laatste foto, lol. Helemaal KO.

@welmoed
Wij zijn dan nu ook met dit hele traject bezig dus misschien kan ik ook nog wat inbrengen.
Het is met sommige dingen echt afhankelijk van wat je wilt, waar je voorkeur ligt.
Is dus voor iedereen wel verschillend, maar veel dingen komen wel overeen denk ik qua aanschafkosten en terugkerende kosten;

- pup zelf natuurlijk hihi
- in ons geval komt daar ook bij dat we best een stuk moeten rijden een aantal keren dus dat is toch benzine kosten waar je rekening mee houdt. We wonen op 3u afstand van de fokster en zullen toch zeker wel 3x gaan rijden er naartoe. Misschien denkt niet iedereen daar aan, maar de benzinekosten kunnen dan toch best wel oplopen. Voor ons geen probleem verder, maar als je fokker idd wat verder weg zit, zul je hier wel ook rekening mee moeten houden in je budget denk ik. Je bent immers toch geld kwijt aan benzine dan.
- poetsmiddelen, maar dat valt bij mij onder kleine en verwaarloosbare kosten die ik bij de gewone boodschappen mee bestel.
- eventueel puppy pads? ivm zindelijk maken.
- cursus (dit zal denk ik wel verschillen per school. Die wat bij ons bovenaan de lijst staat kost €100 voor 13 weken en ik heb geen idee nog of dat veel of weinig is en in hoeverre het scheelt met andere scholen omdat ik nog in het proces van zoeken en vergelijken zit - ga ik vandaag mee verder.
- bench/mand (zooplus is een webshop waar ik graag kijk hiervoor) Wij starten met een bench en ik wil een ren erbij zodat ik een iets groter stuk buiten en binnen kan afzetten in het begin voor als ik bv. even boven was moet opruimen en even naar de winkel ga voor boodschapjes, dat soort dingen. Dan heeft ze wel gewoon even wat meer loopruimte en kan ze toch niks uitvreten hihi - zolang ze nog klein genoeg is. De ren die we op het oog hebben is 80cm hoog dus dat moet voorlopig wel hoog genoeg zijn voor ons herder pupje. Mand willen we dan kopen als ze haar pubertijd denk ik een beetje achter de rug heeft?
- voer/snackjes > is dan iets wat maandelijks terug gaat komen. Dat is natuurlijk erg afhankelijk van de grootte van de hond ook en hoeveel ze dan mogen hebben qua voer, welk voer je kiest enz. dus dat is lastig vergelijken denk ik. Hier zit ik zelf ook nog in het proces van uitzoeken wat ik nu precies wil qua voer. Ik ben sowieso bezig met het inlezen over vers voer. Bij de fokker krijgen ze brok en vlees, dus ik zal ook zaterdag met de fokker nog even uitgebreid erover praten en kijken wat haar ervaringen zijn enz.
- DA kosten zullen de eerste maanden ook net iets meer aanwezig zijn maar is ook erg afhankelijk van hoe je wilt enten, Titeren of gewoon alles geven, en wat de consultkosten bij je DA zijn is dat wel ook iets waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf van een pup. Het eerste jaar zoiets zul je denk ik dan wel meer kwijt zijn.
- Daar komt dan ontworming bij. Hier kun je er ook voor kiezen om op een gegeven moment niet op een vast moment te geven, maar om onderzoek te doen naar de poep en te kijken of de ontworming echt nodig is ja of nee. Werkt dan een beetje hetzelfde als Titelbepaling met de entingen en wat we met de ontworming van de paarden tegenwoordig ook veelal doen ipv preventief ontwormen. Ook weer iets wat iedere eigenaar toch voor zichzelf moet beslissen.
- Voor ons komt daar ook bij de aanschaf van tanden borsteltjes en tandpasta (zijn dan wel kleinere kosten, maar is iets wat ik de pup wel vanaf het begin wil aanleren. Ik heb als paraveterinair in het verleden gebitten gezien en gebitsbehandelingen uitgevoerd bij honden dat je denkt, mijn hemel. Dus ik wil wel proberen de pup dit aan te leren. Onze Rex had een vrij goed gebit nog met 13,5 jaar en als de pup het eenmaal gewend is heeft het imo alleen maar meerwaarde als je dit kunt doen)
- Speelgoed (zeker in de pup periode, wat ik gelezen heb dan, is het dan aan te raden meerdere dingen op verschillende plekken te leggen zodat er genoeg afleiding is en je het knagen ook kunt tegengaan, maar zo worden ze ook op verschillende manieren gestimuleerd) En hier kun je het zo gek maken als je wilt natuurlijk qua kosten.
- tuig/halsband/riem. Hier ben ik nog even niet over uit waar we mee willen starten want ik wil sowieso dat de hond later op tuigje overgaat maar ik weet niet hoe praktisch dit in het begin is, ook met de puppy cursus en ik wil wel dat ze ook leert lopen aan de halsband dus ik denk dat we wel met een halsbandje beginnen en als de trainingen erop zitten overstappen op tuigje? Geen idee nog, we zullen zien. Tuigje wil ik dan bv. voor een tuigje van de K-9 shop gaan en die gaan wel richting de €100 geloof ik dus dat is even een grotere uitgave, maar heb je wel lang van. Voor Rex hadden we bv. een handgemaakte leren halsband met riem die je kon verstellen op lengte. Heeft het 12,5 jaar gedaan en het leer is nog steeds super soepel en in perfecte conditie. Was zijn geld dus helemaal waard - deze hebben we gekocht bij iemand die als hobby zelf met leer werkte. Ik heb deze kwaliteit leren riem nog niet in een winkel gevonden jammer genoeg.
- eventueel een Verzekering inderdaad. Ik twijfel er nog over. Bij Rex nooit gehad, hoor er in directe omgeving geen hele goede dingen over, maar ik ga me er wel zeker nog even in verdiepen en kijken bij verschillende verzekeraars.
- Dan idd nog even kijken wat we nodig gaan hebben voor het vervoeren in de auto. Ik wil of een transportbench achterin met een inklapbare loopplank (onze kofferbak is vrij hoog) of dat we met het tuigje dus kiezen voor een gordel sluiting - die hebben we nog liggen van Rex.

Dit is in ieder geval mijn lijstje momenteel. Het daadwerkelijk aanschaffen van spullen moeten we nog, maar ik ben dus wel al druk bezig met voorbereiden en onderzoek doen. Dit lijstje is voor ons momenteel wel een lijstje van dingen waar we sowieso geld aan kwijt gaan zijn, maar zal voor iedereen (nieuwe) eigenaar toch iets anders zijn omdat niemand dingen hetzelfde doet natuurlijk.

Een puppy is dus in die zin duurder dat je met meer aanschaf kosten zit nu natuurlijk. En ook of je bepaalde spullen eventueel tweedehands koopt ofniet maar mij viel op dat veel mensen tweedehands ook nog veel geld vragen voor bepaalde dingen die ik nieuw bij Zooplus voor vergelijkbare kosten tegenkwam, dus ik zou dan ook gewoon even goed zoeken online bv of langs de winkels gaan in je buurt. Maar de terugkerende kosten zullen vergelijkbaar zijn met een volwassen hond verder qua DA, speelgoed, eten en andere spulletjes die je misschien tussendoor wilt kopen. Voor Rex waren we denk ik gemiddeld, met voer, zo’n €60 kwijt per maand waarbij het voer de grootste kostenpost was.

@Simoonzel
Wij gingen met onze Rex regelmatig naar Hoenderloo, Gelderland. We zaten dan in een huisje waarbij we als we het park uitliepen meteen in de Veluwe zaten. Heerlijk rustig en je kon echt zoveel kanten uit om te wandelen, prachtige omgeving. Kan al niet wachten om terug te gaan met onze pupperd. Zelf woon ik dus inZuid-Limburg en heb ik ook zeker een aantal mooie mogelijkheden wat betreft wandelen die ik dan ook echt kan aanraden aan andere honden eigenaars. Ik zit dan bv. vlak naast de Brunsummerheide maar als je richting Epen, Vaals, Vijlen, Valkenburg, Margraten enz. gaat kun je bv. daar de bossen in of door het heuvelland lopen. Heel veel wandelroutes daar aanwezig en vanaf het Vijlerbos bv. kun je ook weer makkelijk wandelroutes nemen die BE en DL inlopen bv. De Eifel zijn we ook geweest en is ook heel mooi! Denk dat je in de Eifel ook eigenlijk altijd wel goed zit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 09:07

Hier de pups voordat ze weg gingen al laten wennen aan een tuigje. Ik ben een beetje ''tegen'' het gebruik van een halsband bij een pup. Dit ivm de schade die dit aan kan richten op de hals/nek. En een pup gaat nog wel eens enthousiast zijn etc dus eerder een klap in de nek/hals krijgen.
Maar ook dat is voor iedereen verschillend.
Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:18

Ja, mijn voorkeur momenteel gaat ook uit naar een tuigje, dus denk dat we daar ook wel mee eindigen. Omdat ik overal bij de puppy cursus foto's zie dat vrijwel iedereen met halsbanden werkte, neigde ik ernaar om de pup dat ook aan te leren, maar in eerste instantie had ik mijn oog op tuigjes laten vallen dus denk dat ik daar wel bij blijf, precies om de redenen wat jij idd aangeeft; het is lichamelijk toch beter en zeker voor een beestje wat in de groei is, moet je zoiets vermijden - zo'n klap krijgen - net als dat je traplopen ook vermijdt met ze.

Ik ga er vanuit dat het redelijk makkelijk gaat een pup eraan te laten wennen? Ze zijn immers nog zo jong en snel afgeleid als ook nieuwsgierig naar alles om hun heen, dat je de aandacht snel ervan kunt afleiden en dan vergeten ze op een gegeven moment wel dat ze dat ding omhebben, niet? is mijn logica haha. Maar goed, echt specifiek op zoek naar het tuigje gaan, wacht ik nog even mee tot na deze week. Vanaf komende week zal ik wel echt gericht spullen gaan kopen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 09:21

mijn reu weigerde aan een halsband mee te lopen vanaf t moment dat ie bij mij kwam(8 weken). Toen een tuigje omgedaan en vanaf dat moment gelijk mee gelopen zonder problemen.

Maar ook dit is voor iedere hond verschillend. Net als dat de tuigjes die ''op papier'' het beste zijn niet direct t beste voor de hond is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:24

kiwiwitje schreef:
mijn reu weigerde aan een halsband mee te lopen vanaf t moment dat ie bij mij kwam(8 weken). Toen een tuigje omgedaan en vanaf dat moment gelijk mee gelopen zonder problemen.

Maar ook dit is voor iedere hond verschillend. Net als dat de tuigjes die ''op papier'' het beste zijn niet direct t beste voor de hond is.

True.
Het is echt kijken wat voor je pup en jou het beste werkt idd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 09:32

Mijn honden hebben allebei de julius tuigen (de IDC power en riemtuigen). y tuigen zijn op papier het beste maar mijn teef probeert uit verschillende y tuigen te komen(zonder succes) en loopt er heel verkrampt mee. Mijn reu laat het zelfde zien als met halsband. Door gewoon op iedere vorm van druk stil te gaan staan. Daarnaast, een goed passend ytuig voor mijn reu moet van heeel dun materiaal zijn omdat hij meer niet kwijt kan door zijn bouw.
Dus julius k9 tuigen. En goedgekeurd door de fysio. Voor mijn honden gelukkig geschikt.
Pup loopt nu zowel aan halsband als beide juliustuigen. Misschien dat ik een van de ytuigen die ik heb liggen uiteindelijk eens op haar probeer.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:39

Wederom bedankt voor de info Melissa. Meeste dingen had ik inderdaad ook in mijn hoofd, tuig voerbakje, speeltjes etc vind ik al vanzelf sprekend eigenlijk..
Ging me om de kosten zoals inentingen en ontwormingen.
Ik heb ook contact opgenomen met een aantal kennels die me aanspraken. :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:52

kiwiwitje
Ik had idd al gekeken bij de julius k9 tuigen. Maar even kijken hoe de pup ook uitgroeit en wat dan het beste gaat passen. Ik ben alleen aan't denken wat handig is als ze pup is aangezien ze snel groeit en ik dan dalijk elke 2 maanden een nieuw tuig kan kopen, of zijn ze ruim verstelbaar? Regelmatig nieuwe tuigjes kopen is geen ramp hoor, doen we ook gewoon, maar misschien dat je nog tips had hoe aan te pakken met een snelgroeiende pup.

welmoed
Bij inenting en ontworming is het idd wel afhankelijk van bepaalde factoren en lastig om daar een precies kostenplaatje aan vast te leggen. Hangt af van hoe 'duur' je DA is alsook of je dan idd preventief ent en ontwormt of dat je dat doet met behulp van titerbepaling.

Ik weet niet of ik nog op je laatste pb had gereageerd, anders ga ik dat zo ook nog even doen hihi

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 10:07

Julius is vrij ruim verstelbaar gelukkig. En anders marktplaats :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:07

biggirl schreef:
Kim wat een leuke oppas hond !
Galaika wij zijn met de auto haha. Is echt prachtig hier heel anders dan het mooie limburg.

Vanavond lekker naar een strand tentje wezen eten met de hondjes en erna het strand op gegaan. Heerlijk gelopen en wat hebben de honden genoten. Candy is zo lief ! Ook voor het eerst in haar leven trappen moeten lopen. Na wat aanmoedigen ging dit super. Nu lekker in het hostel bij komen.

[ [url=m/KrCF9j.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/k2lKXW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gFR8lh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7Y7iqJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sypGPC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QJbdpF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die laatste foto raap me op _O-