gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:20

Hoeveel weegt ie? Is ie te dik?

Eventueel eens kijken wat er gebeurt als je minder biks geeft, een kwart bakje bijv.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:09

Heeft hij ook stro om op te knabbelen? En hoeveel groenvoer geef je hem per dag?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:19

Eoweyn_x schreef:
Hoeveel weegt ie? Is ie te dik?

Eventueel eens kijken wat er gebeurt als je minder biks geeft, een kwart bakje bijv.

De dierenarts zei dat hij goed op gewicht is (december 2016). We gaven eerst een bak vol bix en nu dus minder maar blijft hetzelfde met de poep. Zal het aan het bix liggen?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:21

Marloez schreef:
Heeft hij ook stro om op te knabbelen? En hoeveel groenvoer geef je hem per dag?

Hij heeft een hok vol stro en we geven hem geen groenvoer. Vorige konijn kreeg dat wel maar die kreeg daar ook snel diarree van dus daar zijn we erg huiverig voor. Hij krijgt bix en hooi en als het groeit af en toe een paardenbloem blaadje (zo heet dat toch?)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:59

Dat kan ja, ik heb een konijn gehad die alleen Hope Farms verdroeg. De rest kreeg hij gelijk plakpoep van.
Welke biks voer je?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:43

Eoweyn_x schreef:
Dat kan ja, ik heb een konijn gehad die alleen Hope Farms verdroeg. De rest kreeg hij gelijk plakpoep van.
Welke biks voer je?

Het ziet er zo uit:

Afbeelding

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:59

Misschien is het beter om voer met meer ruwe vezels te geven zoals dit;
http://www.topdierenshop.nl/hope-farms- ... Gwod6mUL2g

Ik geef het ook aan mijn konijnen en ze doen het er super goed op!

Heeft hij ook genoeg beweging? Een ren aan zijn hok waarin hij een rondje kan rennen en sprongen kan maken? Als hij alleen in een binnenhok zit dan kan het zijn dat hij steeds op dezelfde plaats blijft zitten met alle plakpoep gevolgen van dien.

Daarnaast lees ik dat je rammetje nog zijn ballen heeft. Dat betekend waarschijnlijk dat hij alleen zit. Castreren en een vriendinnetje erbij zorgt er voor dat hij zich niet gefrustreerd en eenzaam hoeft te voelen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:20

Marloez schreef:

Heeft hij ook genoeg beweging? Een ren aan zijn hok waarin hij een rondje kan rennen en sprongen kan maken? Als hij alleen in een binnenhok zit dan kan het zijn dat hij steeds op dezelfde plaats blijft zitten met alle plakpoep gevolgen van dien.

Daarnaast lees ik dat je rammetje nog zijn ballen heeft. Dat betekend waarschijnlijk dat hij alleen zit. Castreren en een vriendinnetje erbij zorgt er voor dat hij zich niet gefrustreerd en eenzaam hoeft te voelen.

Hij heeft een groot hok met een ren en als het regent mag hij altijd binnen los.

Een tweede konijn wordt het helaas niet, mag niet van mijn vader hoe graag ik en mijn moeder het willen.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:32

xxxmh schreef:
Marloez schreef:

Hij heeft een groot hok met een ren en als het regent mag hij altijd binnen los.

Een tweede konijn wordt het helaas niet, mag niet van mijn vader hoe graag ik en mijn moeder het willen.

Kan je het niet stiekem doen? Het maakt iig je konijntje veel gelukkiger, lijkt me toch wel belangrijk :')
Mijn pa wilde ooit uberhaupt nooit dat er konijnen kwamen, laat staan een hond.. we compromised and got a dog and 3 rabbits :j

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:38

Ik heb sinds een klein maandje een nieuwe aanwinst: Onno!
Nja, een soort ruil. Met pijn in m'n hart Luna weg gedaan omdat ze echt aan het vechten waren, in het begin zag ik het nog door de vingers maar het werd steeds erger en toen ik bij een van de andere een wondje ontdekte was het toch wel duidelijk.
Dus Luna zit nu bij een opvang en ik hooop zo dat ze nieuwe vriendjes vinden, maar de verzorger vond Luna een erg mooi konijn en gokte dat ze wel gauw een plekje zou vinden! Duimen dus..
Baalde wel erg dat ik niet nog een koppel ergens kan houden, ik wil beestjes uit de opvang/asiels halen, niet erin doen ;(

Anyways! Onno mocht vandaag voor het eerst in de tuin!
Eerst even rond huppelen maar uiteindelijk overwon de luiheid
Afbeelding

De groep gaat met z'n drietjes nu heel goed!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:43

Cute! <3 Foto op het juiste moment +:)+ .

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:17

xxxmh schreef:
Marloez schreef:

Kan je het niet stiekem doen? Het maakt iig je konijntje veel gelukkiger, lijkt me toch wel belangrijk :')
Mijn pa wilde ooit uberhaupt nooit dat er konijnen kwamen, laat staan een hond.. we compromised and got a dog and 3 rabbits :j

Haha denk dat ik dat risico niet moet nemen mijn vader kennende. We gaan nu ander voer proberen kijken of het dan minder wordt.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:20

Als ik mijn konijn onder dwang alleen moest houden dan zocht ik een nieuw huisje voor hem waar hij wel een maatje kon hebben.. Als je eenmaal gezien hebt hoe fijn het voor konijnen is om een soortgenoot erbij te hebben dan begrijp je waarom ik dit zo zeg.

Een ongecastreerd konijn alleen laten zitten is echt heel sneu. Castreren zal er voor zorgen dat hij niet alleen zit met zijn lusten dus misschien is dat nog een optie om in elk geval te laten doen.. Maar dat zal wel weer te duur zijn omdat mensen tegenwoordig wel dieren willen aanschaffen maar het mag niets kosten. Sorry als dit niet zo is maar het gebeurd echt zoooo vaak dat ik er een beetje pessimistisch van word.

Waarom een dier aanschaffen en het vervolgens niet de zorg geven die hij nodig heeft?

@ Esirene; Wat een mooi konijntje. Leuke foto!

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:31

Ja helaas gebeurt dat te vaak. De dierenarts zei ook dat heel veel mensen afhaken om hun konijn te laten castreren/steriliseren als ze de prijs horen..

xxxmh ik zie dat je 21 jaar bent, in principe zal je het dus wel zelf kunnen betalen. Is je vader dan ook niet over te halen? :)

Esirene wat een mooierd, helemaal mijn ding zulke konijntjes <3

xknurrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:37

Hoi, ik kom even binnenvallen. Heb een korte vraag *D

Wij hebben sinds oktober een leeuwenkop konijntje. Hij staat binnen en hij poept en plast keurig netjes op zijn wc'tje, maar sinds de laatste paar dagen knaagt hij echt aan het wc'tje. Hij heeft ondertussen al een hele hap uit het wc'tje genomen. Natuurlijk super slecht, want het is plastic wat in zijn maagje komt.
Hij krijgt voldoende eten en heeft het staat ook altijd in de kooi (ook hooi). Als we hem eraan zien knagen spreken we hem er natuurlijk wel op aan. Maar het blijft maar...

Weet iemand wat het is en hoe we dit tegen kunnen gaan?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:39

Jannickee schreef:
Ja helaas gebeurt dat te vaak. De dierenarts zei ook dat heel veel mensen afhaken om hun konijn te laten castreren/steriliseren als ze de prijs horen..

Ja sommige huisdieren mogen blijkbaar niets kosten. Goudvissen, hamsters en konijnen zijn helaas vaak de pineut. Er is zoveel onkunde over, in de dierenwinkel geven ze slechte adviezen en verkopen ze verblijven voor deze dieren die door kunnen gaan voor martelwerktuigen maar voor de mens ziet het er leuk uit. Ik hoop dat daar gauw verandering in komt.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:41

xknurrie, alweer een alleenstaand konijn? :7

Eet hij het plastic ook echt op dan? Mijn konijnen knagen ook aan alles wat los en vast zit maar ze eten het niet op.

xknurrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:44

Marloez schreef:
xknurrie, alweer een alleenstaand konijn? :7

Eet hij het plastic ook echt op dan? Mijn konijnen knagen ook aan alles wat los en vast zit maar ze eten het niet op.

Ik heb voorgaande berichten niet gelezen, dus weet niet wat er vooraf speelde.

Ja, klopt, hij is alleen. Hij is perongeluk bij ons gekomen, heel lang verhaal (is trouwens wel een heel leuk verhaal :P ). Hij is wel gecastreerd, en hij loopt los als wij ook beneden zijn.

En jep, hij eet het echt op. Ik zie namelijk geen stukjes plastic liggen op de grond.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:47

Het valt mij ook op dat veel konijnen alleen worden gehouden of een impulsaankoop blijken te zijn. Als je ziet hoeveel (jonge) konijnen er al niet op marktplaats.nl staan omdat kinderen er toch niet zoveel naar omkijken, het toch niet is wat er verwacht werd, o.i.d. dan verbaast mij dat echt. Een dier is geen impulsaankoop en moet je alleen aanschaffen als je er onvoorwaardelijk voor wil gaan zorgen en denkt aan het belang van het dier. Dat betekent dus ook dat je een konijn niet alleen houdt.

Mijn konijn zit nu noodgedwongen nog twee weken alleen in verband met zijn castratie, maar ik kan niet wachten om hem te koppelen aan mijn voedster. Als je niet voor twee konijnen wil/kan zorgen of het financieel niet kan dragen moet je er in mijn ogen niet aan beginnen. Het is toch niet zo'n grote moeite om je voor de aanschaf van een dier in te lezen in de behoeften van het dier? :?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:24

Jannickee schreef:

xxxmh ik zie dat je 21 jaar bent, in principe zal je het dus wel zelf kunnen betalen. Is je vader dan ook niet over te halen? :)

Esirene wat een mooierd, helemaal mijn ding zulke konijntjes <3

Ik kan er wel 10 kopen alleen niet bij mijn ouders thuis. Mijn moeder zou het graag willen maar het mag niet van mijn vader dus dan gaat het niet. Anders was het wel gebeurd.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:25

Ik heb trouwens al spijt dat ik mijn vraag hier gesteld heb betreft mijn konijn..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:54

Mijn ouders waren ook geen voorstander van twee of meer konijnen, maar uiteindelijk heb ik wel twee konijnen zitten omdat ik hun duidelijk gemaakt heb dat het niet eerlijk is om een konijn alleen te houden. Uiteindelijk zijn zij dit gelukkig gaan inzien en hebben zij er geen problemen mee, maar mochten zij niet overstag gegaan zijn dan was er ook geen konijn gekomen. Mijn eigen belang weegt voor mij niet zwaarder dan het belang van een dier. Ik ga geen dier aanschaffen terwijl ik dit dier niet kan voorzien in zijn (natuurlijke) behoeftes.

Je moet het niet opvatten als een persoonlijke aanval aan jou gericht, maar ik (en ik denk ook de anderen hier) vinden het vanuit het belang van een konijn gewoon erg sneu dat er nog zoveel dieren alleen zitten of als impulsaankoop in een gezin terecht komen. Het hebben van een dier betekent ook dat je verantwoordelijkheid moet nemen voor het welzijn van je dier. Je hoeft echt geen groep konijnen aan te schaffen, maar een konijn alleen laten zitten is gewoon sneu voor het dier.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 01:21

Ik ben het helemaal met jullie eens..
Mijn stiefvader kan heel koppig zijn en hij is het ook echt niet altijd eens met mijn konijnen, maar ik had ze al toen ik daar ging wonen. Ik regel die dingen met m'n moeder :')

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 01:34

De zankbak is goedgekeurd :D
Afbeelding
Babbel (de witte) zit er veel in de graven, en daarna aanstampen.
ze wordt een goede grondwerker :j

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:45

Lastige discussie over eenzame konijntjes. Hier ook een collega die al 6 jaar haar konijn alleen heeft zitten. Ze is ooit geprobeerd te koppelen maar was zo onderdanig dat het geen succes was.

Ik probeer telkens uit te leggen dat het echt eenzaam voor een bunny is in zijn eentje maar ze zegt dat ze toch wel een heel gelukkig konijn is. Het is een binnenkonijn, durft niet over het laminaat, mag alleen het hok uit als ze in de kamer zijn en loopt dan alleen over kleden als die neergelegd worden. Ik vind het zo zielig |(

Ik heb trouwens contact gehad met Flappus in Zwolle en zij zijn onwijs goed in groepskoppelingen wordt aangegeven dus die meneer durft het aan :D Kan wel zijn dat ze enkele dagen moeten blijven maar da's niet zo erg, als het maar gezellig is!