Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:47

@ dubbeldun: kan zijn omdat ze pas aantal maanden is dat vacht nog veranderd?

@ melody7: alleen met de reis hebben ze samen gezeten. Oef dat niet fijn dat je lyme hebt.
Zal de mijne extra controleren ze zitten dicht bij de bomen en de honden hebben soms wel eens een teek.
Je maakt echt mooie foto's! ik fotografeer zelf het meeste met canon 5dmark lll met 70-200 2.8 lens.

@fantaghiro: welkom! heb je een foto van je buitenhok?

@yvje86: Ik ga ook eens op zoek naar brandnetel. Genoeg gras rond de boerderij maar nog geen brandnetel gezien.

@ bizzybijtje: welkom, leuke cavias!

Cavias vanochtend vroeg even buitegelaten.
De kleinste niet die sinds gisteren heb. Had gekeken en ze paste niet door de omheining. maar binnen minuut waren ze ontsnapt. kreeg ze gelukkig gelijk gevangen. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 13:23

happyhorse schreef:
@ dubbeldun: kan zijn omdat ze pas aantal maanden is dat vacht nog veranderd?

Ik denk het niet. De andere Teddy ('t Schaapje )was hetzelfde en die is duidelijk Teddy geworden.
Pas geboren
Afbeelding
Hier 5 weken
Afbeelding

Scary van die ontsnapping... wat voor omheining heb je ??

yvje86

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:22

Oef ontsnapping! Die van mij waren ook eens ontsnapt, gelukkig heb ik een border collie die kan drijven := .
Maar leuk is anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 14:26

Ik heb 2 ontsnappingen gehad; eentje ging via het weiland van de buren het achterliggende bos in. Dus daar hoefde ik niet achter aan en de ander kroop in de bodembedekker en heeft een nachtje buiten gezeten. Die vond ik de volgende ochtend weer toen hij er onder uit kwam omdat ie de rest hoorde piepen :D

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:27

Ik heb een vraagje voor jullie, omdat ik het zelf even niet meer weet...
Ik had 2 mannetjes (Pasta en Pesto), van 4 jaar. Ik heb net telefoon van dierenarts gekregen dat Pasta is overleden. Heel jammer, veel verdriet.
Ik ben al aan het denken aan Pesto, alleen blijven is uiteraard geen optie. Maar wat zet ik het er beste bij?
Mannetje? Vrouwtje? Jong? Wat ouder?

Als jullie tips en adviezen hebben, ik hoor het graag. Ik kan zelf niet zo goed nadenken want het verdriet zit hoog...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 14:37

Een vrouwtje alleen als ze gesteriliseerd is, anders krijg je jonkies :D
Een jong mannetje heb je de grootste kans op acceptatie, maar wel met de opmerking dat als die gaat puberen met 3/5 maanden en de oude accepteert zijn gedrag niet kún je ruzie krijgen.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:42

Bedankt DD, Pesto is een heel rustig mannetje en zeker niet dominant. Dat kan hij natuurlijk worden als er een jonkie bij komt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 15:02

Maar het kan ook zijn dat als het jonkie gaat puberen hij zich onderdanig op stelt en dan heb je ook geen probleem.
Bij beertjes vind ik het toch altijd af wachten.
Mijn vader en zoon kombi gaan goed zolang ze de meiden groepen niet horen of zien. Zodra ze door hebben dat die in de buurt zijn gaan ze meteen 'purren' en kontje dreigen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:43

Stefaaah, ik zou gaan voor een jong beertje erbij. Dat kan idd later wel fout gaan maar meestal gaat dat goed samen :)

Mijn broertjes doen het prima, hebben echt wel eens mot maar zijn duidelijk vriendjes. Behalve wanneer ze in een bak zitten waar de vrouwen in gezeten hebben, dan rollen ze al vechtend rond. Die fout maak ik niet meer :=

Hier weer pech helaas. Nibbit heeft een verstopping -O- We geven haar al Critical care en cisaral drops, er komt wel wat diarree uit nu maar ze heeft nog bij lange na niet genoeg ontlasting..

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:36

De dierenarts zei om er een jong vrouwtje bij te zetten en hem te laten castreren (omdat steriliseren een zwaardere ingreep is dan castreren) Hij is wel al 4 jaar, maar zij zag er geen probleem van in...
Ik ben volop aan het zoeken, want Pesto is heel erg stilletjes zonder zijn vriendje...
Daarstraks Pasta begraven, pfff, nooit leuk! :(

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:44

Ik zou echt niet op 4 jaar nog durven castreren :n Ze worden gemiddeld een jaar of 5-6 dus 4 is al best oud, dan is zo'n narcose extra zwaar. Ik geloof dat ongeveer 20% overlijd tijdens of binnen 2 weken na de operatie dus ik vind het sowieso maar eng.

Sterkte nog, een beestje verliezen is nooit leuk :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 20:48

Een oudere cavia zou ik idd niet laten castreren.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:36

Bedankt voor de tips/adviezen, ik twijfelde er inderdaad ook wel aan om hem op die leeftijd nog te laten castreren. Mijn "medische" kennis over cavia's reikt niet zo ver, daarmee dat ik veel geloof wat de dierenarts zegt natuurlijk.

Mijn zoektocht naar een nieuw vriendje of vriendinnetje gaat verder..

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:13

@happyhorse, wat een prachtige kleuren hebben de cavia's! Veel plezier met ze. :D

Mogen cavia's ook brandnetels ja? Die kun je gewoon random plukken en laten drogen, en dan geven? :-)

Ik heb inmiddels foto's ontvangen van de twee meisjes die over drie weken naar mij komen. :D

Afbeelding

Afbeelding

Kan niet wachten!

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:43

@Evelien, misschien overbodige info hoor, maar ik zou brandnetels plukken niet langs een grote of drukke weg doen ivm uitlaatgassen en ook niet naast een akker waar misschien chemische zooi wordt gebruikt om de planten beter te laten groeien... Je weet maar nooit ;) ik heb eens na het voeren van zo'n kruidje bij ons naast de wei een cavia heel benauwd zien worden. Ik bedacht later pas dat er misschien wel eens iets van de akkers overheen was gekomen, geen idee wat ze daar allemaal gebruiken maar misschien was het door de wind wat afgedwaald en ook in de bermen gekomen? Caaf heeft het niet overleefd in elk geval :(

Heb die van mij ook brandnetels gegeven, maar ze doen er nog niets mee, ook al zijn ze al even gedroogd. Gras en paardenbloemen zijn ze wel dol op!

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:58

Oei, dat is niet best. Zielig voor het beestje. :-( Goed dat je het zegt!! Dus gewoon in de winkel kopen of?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:01

Wat een schatjes! <3 Die zwart witte is echt mooi getekend!

Ik koop kruiden ook altijd, dan weet ik zeker dat het van een veilige plek af komt.. Waar ik het koop heb je heel veel soorten kruiden, gedroogde groenten, gedroogd fruit etc. dus ik koop altijd allerlei zakjes ipv. snoepjes uit de dierenwinkel :)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:03

Ja he, vond ik ook! <3 Zo'n subtiel wit streepje.

Waar koop jij je kruiden als ik vragen mag? :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 09:04

Die zwarte met die witte streepjes is idd heel leuk.

Net het binnenspul, maar naar buiten gedaan. Het wordt vandaag niet zo warm en er staat gras genoeg.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:08

http://www.shop.beestenplein.nl
Zij heeft zelf ook een opvang, daar komt Zippy vandaan. Vroeger had ze af en toe een nestje (toen was de opvang nog van de dierenarts assistente) daar komen Effie en Nibbit van, Effie is ook bij haar gedekt :D

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:04

melody7 schreef:
http://www.shop.beestenplein.nl
Zij heeft zelf ook een opvang, daar komt Zippy vandaan. Vroeger had ze af en toe een nestje (toen was de opvang nog van de dierenarts assistente) daar komen Effie en Nibbit van, Effie is ook bij haar gedekt :D

Bij mij geeft ie aan dat de site niet beschikbaar is.

Idd, die zwart/witte! Wat een snoetje ook.
Jonge caafjes zijn zó leuk.

Ik pluk de brandnetels op de wei. Laat deze week of 3 drogen er dan voer ik ze. Ze zijn er hier dol op! Zeker de stengels ook, daar knagen ze flink aan.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:13

Oh ik zie het, dan heb ik iets fout gedaan in de link. Als je beestenplein intypt staat het bovenaan, dan moet je naar het shop gedeelte :)

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:01

Ik pluk meestal op plekken waarvan ik vrij zeker weet dat er geen chemische troep op zit; in t bos of in de wei van de paarden, maar kopen kan natuurlijk ook!
Overleden caafjes was ook al ouder hoor, dus kan niet met zekerheid zeggen dat dat de reden was. :)

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:28

Ik koop m'n kruiden ook altijd, ben ook bang dat ik het verkeerde pluk of dat er inderdaad nare stoffen gebruikt zijn.

Net even via m'n IP camera gespiekt, heren liggen heerlijk relaxt, Joris op de icepod en pluis vind dat maar niks dus die ligt lekker open en bloot op de bodembedekking.

Afbeelding

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:36

@ Dubbeldun: Dat is wel een hele verandering van kleur.
De omheining is standaards ren voor konijnen en cavias.
En had gekeken en paste er niet doorheen. Maar was even vergeten dat ze ook flexibel kunnen zijn,.
Vond ook doodeng, ze rende de struiken op en kon haar daar gelukkig vangen.
@_Evelien: Mooie cavia's, zwart witte is erg leuk net of die een kraagje omheeft.
@ taartje: mag ik vragen wat voor bodembedekking je gebruikt?