Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

happyhorse

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:22

De linkse is beertje, maar komt nog ander beertje erbij.
De andere 2 zijn zeugjes. Alleen geen idee hoe oud ze zijn.
Zal binnenkort als ze gewend zijn betere foto's maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 17:24

happyhorse schreef:
@ dubbeldun. dat is apart dat ze verandert is, hoe oud is ze nu?.
Ze is van 4 januari 2017.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:26

Ojee, ben je dan niet bang dat de zeugjes al drachtig zijn?

Nouja op tijd natuurlijk niet want ze zaten vast, maar als het goed is dragen die kleintjes nog geen ziektes. Ik vind het ook echt rotbeesten ja, heb zelf al 10 jaar Lyme & co dus ik wordt er altijd een beetje panisch van als ik er een zie zitten..

Ik gebruik de Nikon D3200 met de Af S NIKKOR 18-200mm, zoeen: https://www.camerashop.nl/product/75597 ... gJuzPD_BwE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:39

He! Ik zou ook graag mezelf aansluiten aangezien ik in het bezit ben van twee caafjes :D Ik stel ze vanavond voor met foto <<) Maar dacht, even stippen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 18:01

We wachten ongeduldig af :D

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:51

Hi, ik lees al een tijdje "stiekem" bij jullie mee maar wil nu toch ff wat in de groep gooien :)

Ik was begonnen met twee beren, helaas klikte dat niet en heb ik ze na lang proberen uit elkaar moeten halen. Voor de ene beer een fijn nieuw huisje gezocht, de andere beer (1 jr en 3 mnd) is inmiddels gecastreerd, dus nog heel even geduld en dan mag er een vriendinnetje bij.

Ik heb een mooi nieuw (buiten) hok gemaakt van 2,15 x 52 cm met daarin hoog nog eens een nachthok van +/- 52x52 cm.

Hoeveel zeugjes zou daarbij leuk zijn? Dacht eerst aan 1 jong zeugje erbij te zetten, maar vanwege de ruimte is het misschien gezelliger om er 2 jonkies bij te doen? Wat is jullie ervaring, beter totaal 2 cavia's? Of 3? Of misschien wel 4? Ik zit een beetje met het formaat van het nachthok, daar moeten ze wel tegelijkertijd inpassen denk ik?

Hoor graag jullie ideeën!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 20:52

Ik denk dat het hok groot genoeg is voor 3 cavia's, maar je nachthok lijkt me wat aan de kleine kant als je ze daar ook echt in op gaat sluiten.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:55

Welkom allebei! :D

Als het nachthok het enige stukje is wat helemaal dicht is zou ik voor 1 zeug erbij gaan, mocht je dat uit kunnen breiden 2 :) 3 cavia's in zo'n nachthokje wordt erg krap.

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:58

Het nachthok wordt inprincipe niet afgesloten hoor, ze kunnen altijd bij de rest van het hok. Maar inderdaad ben ik bang dat het met 3/4 wel wat krap wordt. Zat ook al te denken om nog een apart huisje/nachthokje er bij te maken, dan kunnen ze ook apart liggen mochten ze niet hele dikke vrienden worden..

In de winter gaat het hok grotendeels dicht met plexiglas (wel met ademruimte er tussen natuurlijk) maar met kou verwacht ik ze dan int hoge nachthok idd.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 21:29

vandaag hebben mijn caafjes gedroogde brandnetel gekregen, dat was smullen!!

(Let niet op de haren, momenteel hebben ze luisjes en zijn ze daarvoor behandeld)

Afbeelding

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 21:36

Ohh daar hebben ze vast heerlijk van gesmikkeld!!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 21:48

Als je er nog een nachthokje aan zou kunnen maken (dus niet erin maar echt eraan zodat er wat meer ruimte bij komt) zou ik voor 3 zeugjes erbij gaan, dan kunnen ze zelf vriendjes maken en 2 aan 2 in de nachthokjes gaan liggen (of 3-1 maar daar kiezen ze dan zelf voor :P )

Jij hebt echt een leuk stel Yvje! Brandnetel wordt hier de neus voor opgetrokken, zeker door de mannen. De dames eten het dan uiteindelijk wel op als ze echt niks anders krijgen maar de mannen laten het gewoon liggen :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 22:09

Ik heb eigenlijk nog nooit brandnetel gevoerd. Kon morgen wel eens wat geen plukken voor ze.

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:19

melody7 schreef:
Als je er nog een nachthokje aan zou kunnen maken (dus niet erin maar echt eraan zodat er wat meer ruimte bij komt) zou ik voor 3 zeugjes erbij gaan, dan kunnen ze zelf vriendjes maken en 2 aan 2 in de nachthokjes gaan liggen (of 3-1 maar daar kiezen ze dan zelf voor :P )

Jij hebt echt een leuk stel Yvje! Brandnetel wordt hier de neus voor opgetrokken, zeker door de mannen. De dames eten het dan uiteindelijk wel op als ze echt niks anders krijgen maar de mannen laten het gewoon liggen :+

Haha ja dat kan ook nog idd! Volg je trouwens al een tijdje op Fb komen altijd zulke leuke dingen voorbij hahah.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:35

Dankje! De Facebook houd ik eigenlijk niet zo goed bij.. Instagram wel elke dag.

Daar hebben ze ook al over de 5000 volgers, zo bizar :')

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:45

DubbelDun schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit brandnetel gevoerd. Kon morgen wel eens wat geen plukken voor ze.

Ik zou het wel even laten drogen hoor.
Anders moesten ze het hier al helemaal niet hebben.

Vorige week heb ik ook kleefkruid gevoerd, dat was zo weg.

Bedankt Melody, ik heb zeker een leuk stel :D .
Komend weekend komt er nog 1tje bij.
Een oudje waarvan haar vriendinnetje vandaag is ingeslapen.

Iemand tips om te koppelen?
Mijn langhaar is nogal dominant namelijk.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:11

Brandnetel? Ik zie een gat in de cavia markt _O-
Koop nooit geen voer meer :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:51

Afbeelding

Nou dit is Arlo. Een lunkarya beertje van iets meer dan een half jaar met een bijzonder karaktertje :') Heel lief en sociaal maar "nee is nee". Ik wou net zijn haren wat bijknippen maar hij veranderde in een fidget spinner.

Afbeelding

En Raptor. Deels bulbasaur zoals je ziet. CH Teddy beertje met onregelmatig haar, wat betekent dat hij permanent een tutu heeft. Hij is iets ouder dan 1.

En hier toen ze net meeten :D

Afbeelding

Raptor had ik eigenlijk tegelijkertijd met een ouder beertje gekocht, helaas kreeg die niet lang na aankoop een maagtorsie :n Dus toen is Arlo er bij gekomen. Klikte gelijk goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 00:02

yvje86 schreef:
DubbelDun schreef:

Ik zou het wel even laten drogen hoor.
Anders moesten ze het hier al helemaal niet hebben.

Vorige week heb ik ook kleefkruid gevoerd, dat was zo weg.

Bedankt Melody, ik heb zeker een leuk stel :D .
Komend weekend komt er nog 1tje bij.
Een oudje waarvan haar vriendinnetje vandaag is ingeslapen.

Iemand tips om te koppelen?
Mijn langhaar is nogal dominant namelijk.

Iig op 'vreemd terrein' voor beide cavias. Ik heb die van mij in een *kleine* ren gezet met nog een tussenschotje van tralies, en toen ik zag dat ze oké reageerden heb ik dat schot weggehaald en ze even gelaten. Was eigenlijk niets aan de hand, scheelde dat Arlo nog jong was natuurlijk. Daarna samen in het hokje gegaan en sinds toen nooit ruzies oid :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 00:15

Die van jou zijn ook leuk Bizzybijtje! :D

Bij koppelen ligt het eraan of er een castraat bij zit. De meeste castraten nemen hun werk erg serieus en zorgen er zelf voor dat de dames aardig tegen elkaar zijn. Ik zou sowieso even de kooi schoon maken zodat ze er tegelijk weer in kunnen en idd even op neutraal terrein uitproberen.

Koppelingen met zeugen gaan ook niet zo vaak fout. Ik heb er wel 2 die elkaar echt absoluut niet mogen maar dat los je met een goede koppeling ook niet op, die matchen gewoon niet. Als je nieuwe niet ook heel dominant is komt het vast helemaal goed :)

Mijn huidige castraat heb ik er zo bij gezet, dat ging ook prima. Er waren er toen een paar berig dus meneer had meteen de tijd van zijn leven :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 09:01

Ik zet de castraat even bij de nieuwe zeug zodat zijn lucht er aan komt, dan accepteren de andere dames de nieuweling ook eerder.

Onkruiden hebben we hier ook genoeg, dus ik zal ook eens kliskruid (er stond ineens kluskruid :D ) plukken. Mijn paarden zijn er ook gek op.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:33

Bedankt voor jullie reacties, het is een onderdanig zeugje van ongeveer 4 á 5 jaar.
Ik denk dat ik ze eerst aan de 3 makkelijke laat wennen op onbekend terrein en als dat goed gaat dan de baas erbij.

Haha op de boerderij waar de paarden staan staat ook onkruid zat.
En de cavia's vinden het heerlijk.
Zo pluk ik in de zomer echt verschillende soorten en sommige laat ik eerst even drogen voordat ik het geef.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:37

Dan komt het vast helemaal goed! Ze zal wel even laten merken dat ze de baas is, ,maar dat nieuwe zeugje accepteert dat waarschijnlijk gewoon.

Ik pluk wel eens ganzentongen en gras, maar dankzij die teken wordt dat nu alleen maar ganzentongen.. Ik koop wel altijd gedroogde kruiden, groente en fruit bij beestenplein :)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:31

Ik Heb echt nog nooit een teek bij een cavia gezien :=

Gelukkig zitten die hier in de buurt dan wat minder vermoed ik.

Heel af en toe een op mijn hond en in al die jaren heb ik er maar 1 op een paard gezien.
Wel sneu zo'n teek op zo'n klein caafje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 12:56

Hier ook niet niet... afkloppen :)
Het binnenspul maar weer binnen gehaald, het werd toch ook weer erg warm buiten.