Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:34

Je mag een haan best op zijn rug leggen , als je weet wat je doet. In een natuurlijk gevecht tussen hanen kan het ook zo gaan. Een hen op haar rug leggen wat ook gebeurd is onnodig. Hanen hebben allemaal een eigen karakter “ het zijn net mensen :D “ . De één is feller dan de ander. Dat een haan aanvalt heeft niets te maken met het proberen van handtam maken.
Veel heeft te maken met hoe consequent men is in het tolereren van bepaald gedrag.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:36

Nou niet dus die van liep een zondag tegen mijn voet.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:48

Dat snap ik Marcella. De hanen van mijn vriend zijn toevallig heel vriendelijk. We hadden in Nederland ook weleens een loslopende haan van de buren die bij onze kippen kwam, die viel ook aan. Toevallig had ik een emmer en een hooinet vast, daar heb ik hem mee op afstand gehouden, hij raakte verstrikt in mijn hooinet met zijn poot en was daar schijnbaar zo van onder de indruk dat hij afdroop toen hij los was. Maar zo’n haan die aanvalt is niet tof.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:10

Kunnen jullie mij trouwene adviseren. Ga deze middag de kuikens (7 weken) halen, ze komen binnen in tuinhuis met lamp. Voor het echye hok heb ik beuken snippers gehaald grof en fijn (na inlezen was dat met oog op bloedluis de beste keus) vanwege bloedluis wordt stro,hooi en zaagsel afgeraden. de kuikens gaan in een grote honden bench en de wanden ga ik afzetten met karton.Zal ik gewoon de beukensnippers gebruinen of toch tijdelijk hooi of stro (warmer?).

Edit zo ziet het er nu uit, bodem ook karton gedaan ivm koude ijzeren plaat. Zit dus nog geen bodem bedekking in. Lamp zou ik ook in de bench kunnen hangen indien noodzakelijk.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 26-01-21 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:45

Mijn vriend gebruikt zaagsel en haalt iedere dag de poepjes weg en hij zet het water op een steen zodat het hok niet nat wordt ivm coccidiose.
Volgens hem maakt het niet uit wat je gebruikt, doen wat je zelf prettig vind qua bodem, zegt hij.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:07

Hoor ook dat mensen van die puppie trainingsmatjes gebruiken.

Heb zelf hennepvezel en mocht het echt nodig zijn kan ik altijd wat diatomeeënaarde erbij strooien.
Afbeelding
Zitten nog geen kuikens in. Heb vannacht nog 2 kuikens erbij gekregen. Stand staat tot nu op 6 van de 9 eieren (1 heeft zich verdronken helaas). 1 Ei word 100% niks meer en andere heeft nog wel aders lopen, maar lijk mij erg onder ontwikkeld. Maar is wel een groot ei.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:19

Dat diatomeeënaarde was toch voor bloedluis of niet?

Hoeveel kuikens heb je nu? Lijkt net of ze geplet worden maar dat zal wel niet neem ik aan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:42

6 Stuks en net met mijn buurman verlegt die jaren kippen en kuikens gehad/gekweekt heeft. Maar ze gaan verhuizen zo en de hennepvezel is eruit en komen eerst op kranten. Wegens risico op eten hennepvezel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:44

Maartje1990 schreef:
Marcella schreef:
Ik hoop het ook en anders haal ik wel de krant.

Familielid van mij heeft een kip wel eens eendeneieren laten uitbroeden. Moeder kip was schijnbaar in complete paniek toen haar kinders allemaal in de beek sprongen :+

:')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:50

Maartje1990 schreef:
Doen jullie trouwens zelf oude hennen en (jonge) hanen slachten? Ik vind zelf dat dsar niks mis mee is, integendeel beter zo'n kip dan een supermarkt kip. Alleen weet ik niet of ik het kan (durf).

Ik heb die van mij vorig jaar naar het werk gebracht als voer voor de andere dieren. Uiteraard in overleg met de DA van het werk, die de kippen eerst heeft laten hemelen en toen naar de voeruitgifte heeft gebracht. Daarna pas weer nieuwe hennen aangeschaft. Het jaar ervoor had ik allemaal hanen uit eigen broed, die zijn toen ze uitgegroeid waren door verschillende liefhebbers gehaald voor in de soep. Ik heb bij eentje geholpen met vasthouden, toen er een bijltje gebruikt moest worden (de man wilde geen levende kip in zijn fietstas vervoeren), maar het slachten zelf heb ik nog nooit gedaan. Zelf hou ik overigens helemaal niet van kippenvlees. :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:01

Marcella schreef:
6 Stuks en net met mijn buurman verlegt die jaren kippen en kuikens gehad/gekweekt heeft. Maar ze gaan verhuizen zo en de hennepvezel is eruit en komen eerst op kranten. Wegens risico op eten hennepvezel.

Aha oke ze kunnen toch lekker onder die warmhoudplaat zitten natuurlijk. Welk ras is het?

Ik wil tzt ook wel kuikens maar dan dus de kip laten uitbroeden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:24

HTK ras, maar vermoedelijk iets van Sussex/Wyandotte/Barnevelder/Brahma/enz. :')
Laatst bijgewerkt door Marcella op 26-01-21 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:35

Maartje1990 schreef:
Heel eerlijk he.. als gt altijd zo'n gevecht is, kun je hem dan niet beter slachten?

Niet altijd, maar hij vertoont het regelmatig helaas. Vind het prima dat hij stoer doet tegen zn chicks maar niet tegen mij. Ik wacht af hoe het nu is en als hij dit blijft doen dan helaas slachten. Helaas omdat het een prachtig dier is

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:38

Ik heb hem ook echt niet op zn rug gehouden tot hij stikte :) en ook niet geprobeerd er een knuffelhaan van te maken. Hij was een maand of 5 toen we hem kregen en direct al vrij dominant

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:15

Meet Mac en Nugget (ja echt waar :') ) 7 weken oud, wyandottekriel :D

Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:17

Stro erin zou ik zelf namelijk niet snel doen. Daar is bloedluis verzot op.

Kuikens snappen eten ook dankzij mijn vinger die een soort van pikken in het voer deed. Drink nippel heb ik ook een paar zien drinken.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 26-01-21 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:20

Marcella schreef:
Stro erin zou ik zelf namelijk niet snel doen. Daar is bloedluis verzot op.

Ja ik heb ook eigenlijk beukensnippers voor die reden maar ivm warmte leek me dit beter. Ze zitten verder binnen, dus geen andere vogels.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:21

Luis zit vaak al in stro omdat het al hol is van zijn eigen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:23

Marcella schreef:

In nieuw stro?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:25

Maartje1990 schreef:
Marcella schreef:

In nieuw stro?

Tenzij je stro geheel steriel gemaakt is, zal er ander leven in zitten. De geconcentreerde voedselbron (kippenbloed hier) zorgt vervolgens voor een bevolkingsexplosie omdat de hoeveelheid beschikbaar voedsel de maximale populatie bepaald.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:30

Dan ga ik wel weer wisselen :')

Edit: alles afgezogen en bodemwit op bodem gedaan, grove beukensnippers en daarboven fijne snippers en tabakstro er in.
Zo zal het wel in orde zijn toch?
Afbeelding

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:55

Leuke kipjes Maartje1990.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:28

In de winter gebruik ik hier altijd stro.. dan is er toch geen bloedluis, want te koud voor ze. Maar met een lamp erop, zou ik voor zaagsel gaan en geen risico nemen. Zomers hier in het hok zaagsel en in de legnesten hooi. Overigens hele jaar door in combinatie met diatomeenaarde en tabaksstelen/legnestkruiden.

Asten.. kan goed dat wij ze daar ook vandaan hadden. Had hij ook Hollandse blauwe? En wyandottes aan de straatkant achter schapenhek?

Ze zijn leuk <3

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:43

idinn schreef:
In de winter gebruik ik hier altijd stro.. dan is er toch geen bloedluis, want te koud voor ze. Maar met een lamp erop, zou ik voor zaagsel gaan en geen risico nemen. Zomers hier in het hok zaagsel en in de legnesten hooi. Overigens hele jaar door in combinatie met diatomeenaarde en tabaksstelen/legnestkruiden.

Asten.. kan goed dat wij ze daar ook vandaan hadden. Had hij ook Hollandse blauwe? En wyandottes aan de straatkant achter schapenhek?

Ze zijn leuk <3

Pfoeh geen idee van dat schapenhek, ook andere vogels iig en andere soorten kippen hollandse blauwe, ik zou het niet weten sorry :+

Ik heb ze nu dus op beukensnippers online las ik dat zaagsel ivm bloedluis ook afgeraden wordt.

Ik wil in de leg nesten boekweitdoppen doen.

Ik heb al anderhalfuur bij ze gezeten, gewoon kijken :')

Heb lamp wel lager gehangen had het idee dat ze het koud hadden. Ze zitten nu deels onder de lamp deels net er naast. Dus denk een goede keuze om lager te hangen zeker metdie kou in de nacht.

Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:47

Hier zomer en winter vlas op de grond en hooi in de legnesten. Het hooi vervang ik wekelijks en twee keer per week vul ik de stal aan met een emmertje vlas (ik schep elke dag de drollen uit stal).