gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:01

Ik ben er heel blij mee. Zat niet echt op 8 kleine nijntjes te wachten... :roll:
Boaz is nog wel erg moe, hij ligt nu weer lekker languit te tukken.

Gaaf zo'n groep Tarzan. Dit hoop ik uiteindelijk ook te kunnen bereiken, maar eerst Bibbi en Boaz maar eens koppelen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:28

Ik heb er 6, 4 in een groep en 2 apart als koppel. Het was de bedoeling om de 6 als groep te houden maar helaas na 2 maanden begon het mannetje van het koppel toch het baasje te spelen en daar waren de 2 uit de groep niet gecharmeerd van! De 2 mannetjes in de groep klikken gewoon echt super! Ollie is de baas en dat weet Flip gewoon en respecteert dat (hij kint Ollie wel vaker :') maar doet nooit bazig tegenover hem)

Ooit hoop ik weer een groep van 6 konijntjes te hebben!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:29

Als je een groep van vier wilt vormen met 2 rammen, is het dan verstandig er een jonge(re) ram bij te zetten? Of is het geen garantie dat een jonge(re) ram gezag heeft voor een oudere ram?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:41

Willeke_ schreef:
AnnaB schreef:
Zometeen het dierenasiel te pakken zien te krijgen, vind het toch wel een beetje spannend! Ik hoop dat ze me gewoon gerust kunnen stellen en met zekerheid kunnen zeggen dat ze bij een gecastreerde ram heeft gezeten..

Bibbi wordt wel steeds feller in het verdedigen van haar nachthok / het stuk waar haar "nest" (het is niet zo netjes meer) zit.

Op dit moment is Boaz bij de dierenarts om gecastreerd te worden. Ik moest hem vanochtend vroeg al brengen en kan hem - zonder tegenbericht - om drie uur weer op gaan halen. Het arme ding.. Hoop dat alles goed verloopt. :)

Edit: "Nee, we weten dat alleen van onze konijnen. Ik kan dus niet met zekerheid zeggen of ze bij een gecastreerde ram heeft gezeten." Mijn dierenarts is gelukkig bereid het even te checken en te kijken of mijn zorgen terecht zijn..

Ah nee he? Dus het zou toch zo kunnen zijn... Wat balen zeg.
Hopelijk meer duidelijkheid voor je in de komende dagen. Dit is echt vervelend voor je.

Even gebeld met het asiel of ik inderdaad bij hun een kwartetje kan koppelen: die raden het me dus weer heel erg af om twee rammen in een verblijf te houden.
Pffff... Ik vind het zo lastig!

Andere opvang proberen? Ik weet niet welke regio je woont?

Wat fijn AnnaB!
Leeftijden maken weinig uit, al zou ik geen konijn van 14 weken koppelen. De karakters moeten matchen.
Mijn groep van 5 bestaat uit een ram van nu 2 jaar, twee voedsters van april 2016, een oudje en een waarvan ik de leeftijd niet weet.
Mijn groep van 4 heeft 2 rammen, eentje leeftijd onbekend, de andere is van juli 2014. Dan nog 2 voedsters, een van juli 2014 en een uit 2012.

Ik droomde ooit van een grote groep, heb hem ook even gehad (8 konijnen en op het laatst 12) maar dat werd hem helaas niet.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:43

Dit was asiel Overgelder (Apeldoorn).
Ze willen er wel aan meewerken maar raden twee mannetjes wel af

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:40

Probleem is voor mij dat een opvang die geen meerdere rammen in een groep wil koppelen, waarschijnlijk niet zoveel verstand heeft van groepskoppelingen..

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:13

Eoweyn_x schreef:
Probleem is voor mij dat een opvang die geen meerdere rammen in een groep wil koppelen, waarschijnlijk niet zoveel verstand heeft van groepskoppelingen..

Daar heb je een punt!
Ze willen het wel, maar raden het af. Ik ga nog even contact opnemen met Huizepluis

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:37

Willeke_ schreef:
Eoweyn_x schreef:

Daar heb je een punt!
Ze willen het wel, maar raden het af. Ik ga nog even contact opnemen met Huizepluis

Ook zij raadt het af:

Citaat:
2 rammen met 1 voedster gaat fout
2 rammen met 2 voedster gaat ook negen van de tien keer fout
Met gevolg dat je goede koppeltje hun huwelijk ook stuk kan zijn.

-O-

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:47

Ik denk wel dat je eerder kans krijgt vooral met het koppelen zelf op gedonder binnen de groep. Als je er op Googled dan zie je dat er tijdens de meeste groepskoppelingen wel gevochten wordt. Waarschijnlijk kost het meer tijd en moeite dan een koppeling tussen twee konijnen en durven de meeste mensen dat niet aan.

Met genoeg ruimte en afleiding in de ruimte plus niet al te dominant aangelegde konijnen zou het uiteindelijk wel moeten kunnen!

Er zijn ook filmpjes van groepskoppelingen te vinden op Youtube, misschien interessant om te bekijken. :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:55

Goh, wil je dat even tegen mijn groep zeggen :P de enige groepen die bij mij vrijwel altijd slaagden was 2 x ram en 2 x voedster.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt wat verder te reizen, naar een andere opvang?

Vechten (dus echt vechten, over de grond rollen, wonden en bloed) hoort niet bij een groepskoppeling. Dan is er namelijk geen goede match en die zal ook niet komen. Been there, done that.
En het is juist prettig om een dominant konijn te hebben die de boel een beetje regelt. Dat doet Lolo hier ook bij zijn dames.

Een groepskoppeling is lastiger dan 2 konijnen. Zou het daarom ook echt door een opvang laten doen die er verstand van heeft.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:25

Als jullie namen hebben van goede opvangcentra dan hoor ik het graag! Ben bereid te reizen :-)

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:38

Helaas, net bij de dierenwinkel geweest: de handelaar heeft hem al meegenomen

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:25

Oh spijtig! -O-

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:21

Of je hebt geluk Eoweyn? Ik heb er niet veel verstand van, maar ze zeggen het vast niet voor niets.

Vriendin van me heeft trouwens een groep van alleen maar dames, stuk of 8 volgens mij. Ze hebben echt nooit ruzie en leven echt in harmonie. Mooi om te zien <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:31

*Verwijderd*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-18 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:36

Especial: Ik ben van plan om binnenkort Teddy Dwergen aan te schaffen! +:)+ Dus misschien is de jouwe wel een optie :) . Heb je een foto?

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:40

Especial, ik ben het niet volledig oneens met het kopen van dieren in de dierenwinkel. Heb een poosje stage gelopen bij de PetsPlace en hier hebben ze ook echt betrouwbare vaste adressen waar ze regelmatig langskomen om te zien hoe de ouderdieren er bij zitten. Ook vaak dieren met stamboom ect. Hier zit het dus ook echt wel goed. Maar er zitten zo veel dieren in de opvang die zo veel meer verdienen. Er zijn veel te veel thuisloze dieren op de wereld, en ik vind dat die voor gaan.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:52

Ik vind dat er niet zoveel gefokt moet worden met konijnen zolang er nog zo ontzettend veel konijnen in opvangen en asiels zitten. Daarnaast kijkt een dierenwinkel er vaak ook niet naar aan wie ze een konijn verkopen wat dus bijdraagt aan een hoop ondoordachte aankopen: konijnen voor jonge kinderen enz. en deze komen vroeg of laat ook weer in de opvang of het asiel..

Het lijkt mij ook een geweldige ervaring ooit een nestje te fokken, maar ik weet ook dat dat betekent dat een aantal konijnen uit een opvang of asiel geen huisje krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:02

*Verwijderd*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-18 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:05

AnnaB schreef:
Ik vind dat er niet zoveel gefokt moet worden met konijnen zolang er nog zo ontzettend veel konijnen in opvangen en asiels zitten. Daarnaast kijkt een dierenwinkel er vaak ook niet naar aan wie ze een konijn verkopen wat dus bijdraagt aan een hoop ondoordachte aankopen: konijnen voor jonge kinderen enz. en deze komen vroeg of laat ook weer in de opvang of het asiel..

Het lijkt mij ook een geweldige ervaring ooit een nestje te fokken, maar ik weet ook dat dat betekent dat een aantal konijnen uit een opvang of asiel geen huisje krijgen.

Hier sluit ik mij bij aan :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:20

Mijn groep is een uitzondering in wat? En welke groep? Ik heb er nu 2, maar heb hiervoor al meerdere groepen gehad...
Ik heb nu een groep van 2 rammen met 2 voedsters. Dat heb ik 4 keer eerder gehad.
Verder heb ik nog een groep van 5, 1 ram en 4 voedsters, wat in mijn ogen een hele grote uitzondering is gezien de felheid van voedsters in het algemeen.
Verder heb ik ooit een groep van 4 rammen en 4 voedsters gehad. Ging redelijk maar twee konijnen (voedsters) daarvan pasten uiteindelijk niet in mijn groep wegens fikse gedragsproblemen. Een groep van 3 rammen en 5 voedsters, was ook onrustig en onstabiel. Een groep met 3 rammen en 9 voedsters, wat dus fout ging.
Dus ben benieuwd wat de uitzondering is :)

En Especial, wat zijn de geslachten? 4 voedsters?

AnnaB schreef:

Mee eens.

Ik heb de "konijnenverkoop" van de welkoop meegemaakt (stage) en dat waren gewoon groothandelkonijnen die met 5-6 weken oud in de winkel kwamen. Alleen maar voedsters, want voedsters gingen volgens hen toch wel goed en zo had je geen nestjes.... :(
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 07-03-17 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:23

Schattige Teddy! <3

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:28

Hoi allemaal! Ik meld me ook aan :)) voornamelijk voor het meelezen hoor en af en toe reageren.

Wij hebben zaterdag 2 teddy widders geadopteerd, een gecastreerde ram en voedster van ongeveer 4 jaar.
Leven buiten en zijn heel lief, ze zijn van mijn jongere zusje.

Nu hebben ze helaas klitten... dus een afspraak gemaakt bij een trimster. Een hele prettige, ben hier ook geweest met Mn cavia's. Wel pas 12 april, maar goed zolang we kammen wat we kunnen.
Denk dat ik ze maar helemaal kort laat doen en vanaf dan goed bijhouden...

Maar nu uitgepraat :) dit zijn ze:

Afbeelding

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:43

Ik bedoelde er niks geks mee, vond het alleen opmerkelijk dat de opvangen die Willeke heeft benaderd benoemen dat 2 rammen + 2 voedsters niet goed gaan, en dit toch bij jou vaak wel goed gaat. Hiermee wou ik duidelijk maken dat je iets goeds doet met je konijnen, of dat je invloed op ze + de omgeving ze gewoon goed doet. Het lijkt alleen aan je schrijfstijl te zien dat je je aangevallen voelt. Dit was niet mijn bedoeling.

Edit: @Eoweyn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:17

*Verwijderd*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-18 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt