Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:31

Hier denkt een van de hennen dat ik haar haan ben, dus als ik aan kom lopen gaat ze vaak half zittend wachten tot ik haar ga "treden". Die is dus wel makkelijk op te pakken dan, maar voor de rest pak ik ze alleen savonds even op om ze te controleren.

Meelwormen haal ik trouwens per 25 liter bij Junai. Hier krijgen ze dagelijks enkele handjes meelwormen.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:45

Grote rassen zijn orpingtons vaak wel heel mak, en kriel vind ik de sabelpootjes tot nu echt steeds het liefste en rustigste.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:58

Sussex groot zouden ideale beginners kippen zijn.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:47

Mijn kapper is dicht.

Afbeelding

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:54

Onze cochins zijn erg leuk voor de kinderen en de Brahmas ook (die worden wel groot).
Onze red een legkip, kippen zijn ook tam.
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:23

Hallo mag ik mij hier melden? Ergens komende week komen onze 2 krielkipjes. Vroeger (toen ik thuis woonde en heb nu mijn ouderlijk huis gekocht) van die leghennen gehad die zaten destijds in de paardenstal en weide, maar dat gaat niet meer (omheining is anders). Dus we beginnen met een "klein" hok met ren. Maar wil in het voorjaar een flink stuk omheinen zodat ze meer ruimte hebben en wil dan ook meer kippen (zelf uitbroeden ofja... De kip dan :+ ).

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:48

Leuk Maartje1990, kippen geven altijd veel gezelligheid en eitjes :D natuurlijk

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:41

fardoe schreef:
Leuk Maartje1990, kippen geven altijd veel gezelligheid en eitjes :D natuurlijk

Ja ben heek benieuwd. Deze zijn nog jong 6-7 weken en gaan eerst naar binnen. Wyandotte kriel ga ik halen. Heb me er uitgebreid op ingelezen en uiteindelijk daat op uitgekomen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:46

Heb hier piep eieren dus nog even afwachten wat eruit ga komen.

En de haan heeft gisteren zijn lot bezegeld.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:53

Marcella schreef:
Heb hier piep eieren dus nog even afwachten wat eruit ga komen.

En de haan heeft gisteren zijn lot bezegeld.

Ik hoop kippen? :))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:55

Ik hoop het ook en anders haal ik wel de krant.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:57

Marcella schreef:
Ik hoop het ook en anders haal ik wel de krant.

Familielid van mij heeft een kip wel eens eendeneieren laten uitbroeden. Moeder kip was schijnbaar in complete paniek toen haar kinders allemaal in de beek sprongen :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:59

Sorry beelddenken. _O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:34

Ja dat vinden mama kippen niet zo tof.. als de ukkies het water in duiken :+

Maartje, leuk wyandottes, waar ga je ze halen? Hopelijk heb je er geen troela zoals hier bij zitten. Zeiksnor _O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:39

Wyandottes zijn leuk, ik vind de kleuren vaak schitterend.
Ik had vanmorgen ruzie met Meneer de Haan. Hij vertoont al een aantal maanden agressief gedrag tegen me. Toen we er hennen bij kregen werd het even beter maar hij doet regelmatig weer een poging.
Ik had erover gesproken met degene waar ik onze nieuwe hennen heb gehaald en volgens haar moest ik hem op z'n rug leggen, net als bij een hond. Hij was me altijd te snel af of ik reageerde gewoon uit een reflex en gaf hem een schop (niet echt een schop maar ik smijt hem achteruit met mijn voet). Vanmorgen dus weer, ik eerst uit reflex weer uitgehaald, en hij bleef aanvallen, nog een keer met m'n voet gedaan maar ik was inmiddels zo pissig op dat dier, en ik had handschoenen aan en was opeens klaar ermee. Greep hem vast, hij protesteerde flink maar ik kon z'n poten ook in bedwang houden dus hij kon geen kant op. Heb hem een poos zo laten liggen tot hij rustig was. Hopelijk heb ik hem lang genoeg in de houdgreep gehad. Zo klaar met dat gedoe. Hij solliciteert naar een eerste klas ticket wintersport :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:42

Ook al mijn haan was een zondag ook niet zo gezellig bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 08:47

Echt nooit een kip op de rug leggen.. dan knelt de boel af en hebben ze gewoon zuurstofproblemen :( Wat een bagger advies. Gewoon oppakken en rechtop beethouden een poos kan al voldoende zijn. En tja sommige hanen zijn gewoon heel fel, zeker als je ze bv handtam hebt willen maken. Werkt dat soms in je nadeel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:03

idinn schreef:
Ja dat vinden mama kippen niet zo tof.. als de ukkies het water in duiken :+

Maartje, leuk wyandottes, waar ga je ze halen? Hopelijk heb je er geen troela zoals hier bij zitten. Zeiksnor _O-

In asten, via marktplaats. Ze zijn pas 7 weken oud dus ze gaan eerst in het tuinshuis met een lamp. Zitten daar schijnbaar zonder (maar ze zitten er daar wel met meer en andere kuikens wel met lamp dus neem aan dat het iets warmer is dan bij mij). Ik vind het iig vanwege de winter toch een beetje eng om geen lamp te gebruiken als ik merk dat ze het te warm hebben kan ik hem altijd hoger hangen of weg halen. Gisteren iig maar even aangeschaft voor de zekerheid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:03

Mijn haan is alleen tam als dat hij zelf wil. Voornamelijk om even snel wat meelwormen van mijn hand te jatten. En dan hard weglopen. :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:04

Kinke schreef:
Wyandottes zijn leuk, ik vind de kleuren vaak schitterend.
Ik had vanmorgen ruzie met Meneer de Haan. Hij vertoont al een aantal maanden agressief gedrag tegen me. Toen we er hennen bij kregen werd het even beter maar hij doet regelmatig weer een poging.
Ik had erover gesproken met degene waar ik onze nieuwe hennen heb gehaald en volgens haar moest ik hem op z'n rug leggen, net als bij een hond. Hij was me altijd te snel af of ik reageerde gewoon uit een reflex en gaf hem een schop (niet echt een schop maar ik smijt hem achteruit met mijn voet). Vanmorgen dus weer, ik eerst uit reflex weer uitgehaald, en hij bleef aanvallen, nog een keer met m'n voet gedaan maar ik was inmiddels zo pissig op dat dier, en ik had handschoenen aan en was opeens klaar ermee. Greep hem vast, hij protesteerde flink maar ik kon z'n poten ook in bedwang houden dus hij kon geen kant op. Heb hem een poos zo laten liggen tot hij rustig was. Hopelijk heb ik hem lang genoeg in de houdgreep gehad. Zo klaar met dat gedoe. Hij solliciteert naar een eerste klas ticket wintersport :(

Heel eerlijk he.. als gt altijd zo'n gevecht is, kun je hem dan niet beter slachten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:06

Die van mij stond al op de nominatielijst. Daarom broedeieren van hem in de machine. }>

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:10

Doen jullie trouwens zelf oude hennen en (jonge) hanen slachten? Ik vind zelf dat dsar niks mis mee is, integendeel beter zo'n kip dan een supermarkt kip. Alleen weet ik niet of ik het kan (durf).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:15

Ja ik slacht zelf. En eigenlijk zorg ik zo dat ik geen oude hennen krijg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:18

Marcella schreef:
Ja ik slacht zelf. En eigenlijk zorg ik zo dat ik geen oude hennen krijg.

Mag ik vragen hoe? Mijn vader deed dit vroeger... Met de bijl. Heb toen wel eens een hoofd gevonden en er hard gillend vandoor gegaan :+

Edit vind het trouwens wel een beetje hyocriet van mezslf als ik wel kipje in de winkel koop en op eet, maar niet zelf durf te slachten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:32

Eh eerst bewusteloos maken en dan keel doorsnijden.