Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:16

punjab
Dankje xD

Esplendido
Ziet er interessant uit, die cursus!

Kaus
Ja, ik kan me idd voorstellen dat die cursus niet zo goed beviel, mijn god wat een reactie haha. Ik heb Arya niet heel recent meer gemeten, maar zal straks nog eens proberen. De vorige keer, als ik goed heb kunnen meten, zat ze vooraan in de 60cm qua schofthoogte en het gewicht schommelt rond de 27/28kg. Ze is heeft vorige week de 11 maanden aangetikt, dus wat dat betreft; ze is nog steeds wel jong en dat ‘uitzwaren’ moet nog komen. De niet-hondenmensen vinden haar natuurlijk al groot en volwassen ogen, maar dat stookt dan soms weer niet qua gedrag omdat ze nog genoeg moet leren hihi. En wen nog maar niet te snel aan de nieuwe pf, want ik ga weer wisselen een dezer dagen haha. Ik vind de foto te onduidelijk, dus moet nog even zoeken naar iets wat beter past :')

Denies
Dankje. En jeetje dat klinkt wel echt heftig die behandeling! Eerst meer pijn lijden om hopelijk dan wat verlichting te krijgen. Maar als het dan wel iets van verlichting kan geven is dat natuurlijk een strohalm waar je aan vastgrijpt, begrijpelijk. Hopelijk dat dit op lange termijn dan een beetje redelijk blijft werken en dat de pijn je leven idd wat minder in z’n klauwen heeft. Sterke Y;(

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:19

Kaus schreef:
CB, ik moest toen op mijn cursus Dexter laten blijven. Hij moest zitten maar ik vroeg of liggen ook oké was want dat had sterk mijn voorkeur want dat was ook handig met schapendrijven en ik kwam daar toch niet voor het papiertje. Was ze helemaal verbaasd dat je kon schapendrijven met zo'n beest :roll: Die cursus beviel me niet zo goed _O-

Ik blijf Arya zo'n pup vinden! Hoe groot is ze nu?

Bah Denies, die kan ik me ook nog wel herinneren. Ik was daar altijd even goed misselijk van enkele uren daarna.

Ik laat honden sowieso hun voorkeur houden. 'Moeten' zitten is voor sommige honden echt een hel. Dus het rust commando is bij ons sowieso liggen ipv zitten.

Ik ga zometeen schapen drijven met Harvey, ben benieuwd!

Leuke foto's ook weer! <3

Kaus

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:55

Dit was bij een IPO club dus ik snap op zich dat ze daar eisen hebben maar ik kwam daar om te leren dat Dexter zich moest concentreren terwijl er mensen en honden om hem heen waren. Niet om alles precies volgens een boekje te leren en dat had ik van te voren ook aan gegeven. Gelukkig snapte een andere trainer dat wel prima.

Leuk! Laat je weten hoe het is gegaan? :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:27

KimD schreef:
Ik laat honden sowieso hun voorkeur houden. 'Moeten' zitten is voor sommige honden echt een hel. Dus het rust commando is bij ons sowieso liggen ipv zitten.

Ik ga zometeen schapen drijven met Harvey, ben benieuwd!

Leuke foto's ook weer! <3

Ik heb met cursus toen ook afgesproken dat Toby wel moest léren liggen, maar dat hij in rust mocht zitten. Toby ligt niet graag, dat doet hij buiten alleen als hij in de zon kan liggen. Midden in de winter in het donker 's avonds buiten heeft dat niet zijn voorkeur. Dus voor het leren liggen op commando mocht hij op een kleedje oefenen en bij rust/ wacht/ blijf, mocht hij gewoon zitten. Zitten vindt hij geen enkel probleem, in tegenstelling tot veel andere honden. Gaat er uiteindelijk bij het aanleren van dingen als 'blijf' of 'wacht' toch vooral om dat ze op die plek blijven...

Hoe is het drijven gegaan? Dat lijkt me wel gaaf om ooit een keer te doen hoor - ik heb er de honden niet voor uiteraard, maar gewoon om eens te doen... Misschien de border collie van mijn neef lenen :+ }>

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:56

KimD
Oeh ja ik ben ook erg benieuwd hoe het is gegaan? Zal Harvey wel fantastisch hebben gevonden ook denk ik he?

Kaus
Fijn dat het met een andere trainer dan wel werkte idd. Als zoiets vooraf ook afgesproken wordt is dat toch prima. Het trainen met mensen/honden om je heen en dan die focus bij jou houden, is ook wat ik eigenlijk het fijnst van alles vind aan de cursussen omdat ik dat heel belangrijk vind. Moet je buiten dan ook weer verder trainen, maar de basis kun je daar al mooi leggen. De commando’s aanleren kan in principe ook thuis. Maar ik vind het sowieso wel fijn als er iets speling zit in de training ipv dat iedereen strak eenzelfde regime volgt; dat werkt gewoon niet 100% bij elke hond.

skippy
Jaa wel fijn dat je het dan kunt doen op een manier die beter bij Toby past en je rekening kunt houden met zijn voorkeuren. Dat maakt het trainen voor iedere partij dan veel fijner want Toby’s gemoedstoestand zal een stuk minder zijn idd als je ‘m echt verplicht om constant te moeten zitten terwijl zijn voorkeur daar niet ligt.

Arya heeft meer moeite met liggen als zitten, maar goed; ze moet ook nog leren meer rust erin te krijgen als we buiten bezig zijn en ik vraag dan om te blijven/wachten. Ze kan nog niet heel goed en snel omschakelen soms van ‘bezig zijn’ naar rust tijdens een wandeling waar andere honden erbij zijn, maar doet ze aan de lijn of als ik een hele rustige losloop wandeling heb wel al redelijk. Met loslopen van de week deed ze het ook een paar keer tussendoor terwijl het druk was met honden om d’r heen, dat ze rustig bij me kwam zitten ipv maar door te blijven gaan met spelen, en dat heb ik dan ook gelijk beloond. Op de cursus werd er bij ons heel veel vanuit zit gewerkt nog in het begin (je moest tussendoor dan constant bezig zijn met proberen die focus bij je te houden als anderen dan langs je af liepen met hun hond) en erna werd dat wel uitgebreid met dat ze ook moeten gaan liggen. Dat wordt bij de vervolg cursus uitgebreid, net als dat we dan veel meer los moeten gaan doen. Ben erg benieuwd hoe dat gaat hihi. Uit zichzelf gaat ze nu dus sneller zitten, maar is denk ik ook omdat daar de meeste focus heeft gelegen bij ons tijdens de cursus/met training en dat een beetje gewoon is geworden. Met wandelen buiten gaat ze alleen liggen uit d’r zelf als ze veel gespeeld heeft en echt moe is haha.

Ik heb net Arya meegenomen naar school om Milan te brengen. Voorheen ging ze eigenlijk alleen mee met ophalen dus ik ging er wel vanuit dat ze dit spannend zou vinden nu want het is sowieso al maanden geleden sinds ze mee ging naar school en tel daar bovenop dat het dan ook nog Milan is (waar ze normaal niet van afwijkt met wandelen haha) die opeens wegvalt dan tijdens ‘haar wandeling’ en mevrouw liet zich even goed horen voor school toen Milan naar binnen liep. Ze was het er niet mee eens dat Milan uit ‘ons groepje’ ging en ons verliet hihi. Maar goed, moet ze ook leren. Dan komt dat herder gejank naar boven bij d’r, lol. Kreeg wel wat blikken, maar dat probeer ik meer los te laten; ik ben aan’t oefenen/trainen/bezig met opvoeding met m’n hond, en zoiets gaat vaak niet in 1x goed he mensen? (want dit valt in mijn ogen ook eronder) dus ze kunnen me wat. Ze hing me dus wel even in de lijn toen en wilde het liefst achter ‘m aan denderen haha. Ondanks het gejammer reageerde ze wel op mij en wat ik van d'r vroeg. Toen ze naast me zat en het gejank/miemelen zo goed als over was en ze zo rustig mogelijk was, ben ik terug naar huis gelopen met d’r, waarna ze al vrij snel relaxed liep. Denk een kwestie van een paar x doen nu dat ze herhaling en gewenning heeft en dan zal het snel beter gaan. Alle mensen om ons heen negeerde ze natuurlijk dus ook netjes hahaha. Ondanks dat ze stress had en dat ook even uitte vind ik dat ze het niet verkeerd deed nu voor een eerste keer. Nu net thuis en ik hoor een grote zucht toen ze ging liggen, dus nu zal ze wel even rust nodig hebben om alles te verwerken, stresskip hihi. Maar goed; als we niks doen, kan ze ook niks leren natuurlijk :j

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:04

Ja uiteraard train je dat inderdaad buiten weer door! Waar wij Dexter echter als pup kregen was niet ideaal, iedereen aaide hem daar zonder pardon en we zijn bijna geen leuke honden tegen gekomen. Was dus even ideaal om op training mensen te kunnen 'commanderen' van 'blijf van mn hond af' of 'ga maar gekke geluiden naar hem maken' :+ :+

Skippy, Dundy wil ook echt niet liggen, die kent eigenlijk alleen het liggen om z'n rug met zn poten wijd om geaaid te worden _O-

Hahaha wat schattig CB! Leuk dat die twee het zo goed kunnen vinden <3

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:37

Harvey vond het bij de schapen erg leuk maar de aanleg is er niet. Hij is meer van het jagen en schapen afspitsen. Had geen balanspunt en werd heel hyper zonder doseren. Wat geen verrassing is want Harvey doseert nergens. Dus als we de aanlegtest willen 'passeren' dan moeten we het trainen, want op commando kan ik hem natuurlijk wel al veel laten doen maar dat is de bedoeling niet.

Heel leuk om te zien en hij heeft zeker lol gehad maar niks voor ons, zeker niet voor mij.

We gaan binnenkort naar de fokker en dan mag zij even voelen hoe hij is. Als hij dan hetzelfde vertoont gaan we de aanlegtest niet eens doen. Die hebben we niet nodig om te mogen fokken en wij willen niet schapen drijven dus geen man overboord.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:43

@KimD in elk geval fijn dat hij lol gehad heeft :) Dat is ook wat waard. En je bent een hoop informatie wijzer weer over Harvey denk ik?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:49

Interessant Kim! Zo zie je maar dat genen niet alles zijn bij het schapendrijven :Y)
Die aanlegtest zijn inderdaad nog redelijk wat eisen voor. Je zou denken dat ze alleen kijken naar de aanleg maar nee, je hond moet ook echt wat kunnen :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:06

Kaus schreef:
Interessant Kim! Zo zie je maar dat genen niet alles zijn bij het schapendrijven :Y)
Die aanlegtest zijn inderdaad nog redelijk wat eisen voor. Je zou denken dat ze alleen kijken naar de aanleg maar nee, je hond moet ook echt wat kunnen :')

Ja en dat vind ik dus zo krom als een hoepel. Ik kan Harvey uiteraard gaan trainen zodat hij de sterren van de hemel loopt maar dat vind ik geen aanleg. :Y) Dan kan ik die aanlegtest ook met Dana of Abbay doen. :+

Skippy01 schreef:
@KimD in elk geval fijn dat hij lol gehad heeft :) Dat is ook wat waard. En je bent een hoop informatie wijzer weer over Harvey denk ik?

Nee, eigenlijk niet. Niks wat ik niet verwacht had. Ik ben ervan overtuigd dat een hond een voorkeur heeft voor het een of het ander, voor Harvey is dat vooral iets wat je samen doet. Hij vind het heerlijk om samen te werken. En de paarden joeg hij ook rond ipv drijven.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:23

Ja, helemaal mee eens! Veel honden, en zeker border collies en dat soort rassen, kan je het drijven heel goed als 'trucje' leren. Met een goed luisterende poedel zal dat vast ook lukken. In Dexter zie ik echt een heel sterk instinct, hij weet zó veel beter waar hij mee bezig is dan ik en gaat dus ook constant tegen mij in omdat ik hem dingen vraag waarvan hij denkt 'waar ben jij nou mee bezig?'

Mijn trainer zei laatst ook tegen mij: 'Dexter denkt regelmatig als jij iets vraagt "prima baasje, vraag maar lekker, je ervaart vanzelf dat je straks die schapen kwijtbent" ' _O- _O-
Maar goed dat instinct kan dus net zo goed niet aanwezig zijn in lijnen die wel gefokt zijn op schapen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:37

@KimD ah ok, hij haalt dus geen voldoening uit het drijven zelf?

@Kaus haha, mijn vader was in Australië echt enorm onder de indruk van de kelpies daar 'Die doen het gewoon écht zelf!'. Waren van die demo's dat de schaapsherder zelfs gewoon op 1 plek bleef staan kletsen met de toeschouwers en de hond alle schapen ging halen en een kleine paddock in dreef.
De demo's die ik hier wel eens zie op fairs en zo zie je best veel interactie tussen schaapsherder en hond. Dat was daar dus blijkbaar heel weinig. Echt 'ga maar halen' en zelf een sigaretje gaan roken bij wijze van spreken.

En wat je zegt: een goed luisterende hond kun je het natuurlijk als trucje leren. Ik heb ooit een west highland white terrier een rondje schapen zien drijven. Die vond dat best een leuk spelletje. Maar dan zie je wel heel duidelijk dat er instinct ontbreekt natuurlijk. Hij deed gewoon wat hem gevraagd werd.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:45

Ik denk dat dat ook zal zijn om te demonstreren wat de honden precies kunnen? Door hekjes heen drijven enzo? Ik vraag Dexter tijdens het drijven niet bijzonder veel. We hebben laatst een les grenslopen geleerd en dan moet je dat principe wel even uitleggen. Dat vinden ze niet zo 'leuk' want je vraagt iets dat volledig tegen hun instinct ingaat (Dexter wil áltijd op 12 uur lopen). Maar als hij dan eenmaal snapt dat hij niet over dat lijntje heen mag, past hij zich daarop aan en dan doet hij eigenlijk automatisch wat volgens het boekje de bedoeling is.

Zelfde als samen op 6 uur lopen wat we vorige week hebben gedaan. Vindt hij ook even heel lastig als ik hem vertel dat hij naast moet blijven. Zeker als de schapen even wat onrustig zijn en gaan lopen. Dan moet ik hem wel even overtuigen om naast mij te lopen. Maar als hij dat eenmaal snapt kan ik hem ook relatief vrij laten.

Als je een hond dus eenmaal hebt aangeleerd wat 'grens' betekent of 'ga maar halen' betekent, hoef je dus weinig te doen. Maar een hond gaat natuurlijk niet snappen dat ie een clubje schapen door de hekken heen moet brengen, dan heb je dus een stuk meer interactie met de hond.

Edit: nee volledig tegen het instinct in gaan is niet helemaal de juiste benaming. Maar een hond loopt het makkelijkst op 12 uur. In principe zal elke hond met een beetje drijfinstinct dat wel snappen. Als je verder niks van ze vraagt zullen ze dus altijd dat doen want dat is goed en veilig. Je hond vragen om dus iets anders te doen dan op 12 uur lopen zal altijd een beetje een reactie op wekken in het begin van 'dit gaat niet goed, je schapen lopen weg', en dát wil een hond niet. Een hond moet ervaren dat jullie samenwerken en hij zijn werk mag doen zolang hij naar jou luistert en doet wat je van hem vraagt. Ook als die hond dan zelf soms denkt 'mijn god wat vraag je nou van me >;) >;) '

En nu zal ik er over ophouden _O-

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:52

@kaus ik zit daar dus écht niet in merk je al, in de schapen en het drijven. Ik zie bést veel schapen, en bést veel veedrijvers en herders, maar hoe die training precies loopt... GEEN IDEE :+ :')
Wel heel interessant overigens! :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:31

Voor de nieuwsgierige:

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:46

Oh ja, die snapt er niet zo heel veel van :') Hij vliegt ze nog net niet aan, da's dan wel weer netjes. :))

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:18

Ah, ja, dat dit niet écht eentje is die het 'van nature' doet, zie ik inderdaad ook.
Ieder zijn kwaliteiten ;)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:24

Interessant om te lezen over het schapendrijven! Ik heb er absoluut geen verstand van, dus leuk om meer over te weten te komen. Filmpje ga ik later even bekijken Kim.

Doet me er wel aan denken dat ik eens op zoek moet gaan naar een goede jachthondenschool hier in de buurt. Lijkt me leuk om daar serieuzer met Pomme mee aan de slag te gaan :)

[edit] Pomme is trouwens gister voor het eerst wezen varen met mijn vriend! Ze vond het helemaal leuk. Blij mee, want mijn vriend en zijn familie zijn nogal botenliefhebbers, dus er wordt in de zomer vaak gevaren. Wel handig als dan de honden gewoon mee kunnen en het ook leuk vinden.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Many op 11-06-20 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:27

@Many oeh, leuk leuk leuk! Als ik een geschikte hond had, zou ik ook echt jachttraining gaan doen. Helaas: Toby jaagt en apporteert graag, maar zijn recall is niet-bestaand en als hij eenmaal in de flow zit, heeft hij bananen in zijn oren. Dus opstoten - wachten - apporteren, gaat hem écht niet worden haha (er was een reden dat ik een spaniël-mens ben, van origine :') )

Foto-spam gewenst als je gaat beginnen! :D
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 11-06-20 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:28

Skippy, misschien blijkt dat bij Pomme ook wel het geval hoor :)) Sowieso zijn we allebei absolute beginners, voor mij zou het ook voor het eerst worden dat ik zoiets doe. Pomme speurt op dit moment echt op álles, dus dat instinct zit er wel in. Nu de rest nog...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:30

@many dan is speurtraining of mantrailing een leuke andere optie toch, mocht reguliere jachttraining niet lukken? Toby vindt alleen spoor volgen STOM, met hoofdletters. Er moet wel ook iets te rennen en pakken zijn, anders is er écht geen lol aan...

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:33

Haha, en gelijk heeft ie eigenlijk ook, toch? :)) Die varianten zouden inderdaad ook best een optie kunnen zijn. Nou ja, eerst maar eens een fijne trainer zoeken en gewoon beginnen. Dan komen we er vanzelf achter!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:35

Kaus schreef:
Oh ja, die snapt er niet zo heel veel van :') Hij vliegt ze nog net niet aan, da's dan wel weer netjes. :))

Dat deed hij overigens niet, hij had 0 intentie om te happen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:36

@many Haha, ja, absoluut hoor. Ik heb altijd 'dieren-met-een-mening', dus waarom zou deze een uitzondering zijn :') O:)

Zeker waar, gewoon lekker beginnen! :j

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:08

Helaas voor ons voorlopig nog geen pup, er zat helaas net 1 teef te weinig bij.. de fokker heeft nog wel een ander nest op de planning staan dit jaar, dus hopen dat er daar wel 1 bij zit :)

@Kimd hij heeft er inderdaad niet heel veel kaas van gegeten. Zelfde bij Skye, op papier zou hij heel veel talent moeten hebben maar in tegenstelling tot zijn broertje en zusjes bakt hij er precies niets van :') gelukkig voor Harvey en Skye doen ze het in de behendigheid beter :D