gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:00

Schijnzwanger kan ook nog. Beetje jammer van het asiel...
Zou niet op laten voelen, evt kleintjes kunnen dan doodgedrukt worden.

Eunomia

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:02

Dat kan inderdaad ook nog, wordt ze dan ook dik(ker)?

Dan wachten we gewoon even af. :)

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:07

Ik vind het wel slecht van een asiel, normaal gesproken worden ze ook daar gekoppeld en eerder worden er geen konijnen meegegeven toch? Als zal een nestje stiekem ook wel leuk zijn.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:08

Ik denk dat dat toch het verschil tussen een konijnenopvang en een dierenasiel is? Het zag er allemaal prima uit en ik kreeg ook een heel boekwerk aan informatie over koppelen mee en een dierverzorger heeft mij nog informatie gegeven over de verzorging van een konijn. Toen ze in haar reismand zat zeiden ze wel "Ze is wel een beetje dik, haha". Toen ze hier een nestje ging maken en ik flinke tepels voelde (en later dus zag) was het wel even 1+1.... We gaan het zien.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:48

Hoe lang is een konijn eigenlijk drachtig? Dan kan je zo'n soort van afteltopic maken :D ;) . En reclame om de kleintjes een goede thuis te geven :D .

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:57

:+
Afbeelding

Volgens mij maar een maandje ofzo toch? Zal wel leuk zijn een afteltopic idd :D

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:58

Op internet staat dat ze 28-32 dagen drachtig zijn. Ik weet natuurlijk niet zeker óf ze drachtig is en ik weet ook niet precies wanneer ze dan drachtig zou zijn geraakt. Maandag wil ik denk ik even naar het asiel bellen om te vragen of zij de data hebben van wanneer ze naar die ram is geweest en wanneer ze teruggekomen is... Als ik uit ga van de informatie die ik nu heb dan zou ze aankomende week kunnen bevallen. Las alleen wel dat het vrij snel kan gaan als een drachtige voedster een nest gaat bouwen.. :roll:

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:00

Jannickee: Haha :D . Spijtig dat de oren niet echt zijn. Je konijn zou er nogal van opgekeken hebben :D .
Dat is niet lang, ik stem voor een (wrs kort ;) ) afteltopic! :o :)

AnnaB: Oei, ik zou maar snel een topic aanmaken ;) (en wat spullen halen + wat lezen op internet natuurlijk :+ )!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:03

Ik ga morgen het nest nog even goed bekijken en als ik het idee heb dat ze daar echt druk mee bezig geweest is dan zal ik misschien wel een topic gaan maken. Al vind ik het niet echt een leuke bijkomstigheid, maar dat komt ook wel weer goed. Mijn ram gaat maandag naar de dierenarts dus mocht mijn vermoeden morgen nog meer bevestigd worden dan zal ik daar zeker ook even navraag doen. Toch hoop ik dat ze schijnzwanger is..

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:08

Anna:jeetje wat knullig als ze idd zwanger is. Maar onze Kees heeft ook tig keer nestjes gemaakt, dikke buiken gehad. Dus hopelijk toch schijnzwanger. Schijnzwanger vind ik wel echt sneu.. zit je te wachten op babies met je complete babykamer uhh nest, maar er komt niks.

Dames ik kom even vragen maar de bekende weg.. hoop dat jullie het uit m'n hoofd kunnen praten want ik krijg het niet uit m'n hoofd :=

Vanmiddag even brokjes gehaald voor Paul (ram, gecastreerd) en Kees (voedster, gesteriliseerd). De dierenwinkel heeft altijd jonge beestjes zitten. Maar nu zat er ineens een rammetje van 6 maanden. Hij kwam naar me toe, koppie omlaag om geaaid te worden en toen was ik verkocht..
Over drie weken verhuizen we naar ons nieuwe huis waar de bunnies straks een lekkere plek in de tuin krijgen. Als het werkt, zou ik een derde en eventueel een vierde bij in dienst willen nemen.
Zouden jullie er überhaupt nog eentje of twee bijnemen? En zo ja, welk geslacht zou het dan moeten worden? Zijn mannetjes ook lastig als ze gecastreerd zijn om te koppelen?
Mijn plan is eigenlijk te informeren en eventueel te koppelen bij de opvang of asiel. Maar het rammetje van vanmiddag laat me echt niet los...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:13

Ik hoop inderdaad ook dat ze "gewoon" schijnzwanger is; al is het wel typisch dat er daar in het asiel totaal geen sprake van was? Ze heeft daar geen nesten gebouwd o.i.d. en is daar echt afgelopen nacht ('s avonds nog niks, vanochtend was er een nest) mee begonnen.. Op het konijnenforum las ik dat drachtige konijnen net voor de bevalling pas een nest gaan maken dus dan zou het snel moeten gebeuren; anders kan ik van schijnzwangerschap uitgaan.

Ik ben niet zo'n voorstander van dieren bij de dierenwinkel kopen, maar ze zijn inderdaad erg schattig. Met koppelen heb ik zelf nog geen ervaring, maar wat ik tot nu toe gelezen heb is dat 2 rammen en 2 voedsters wel goed kan gaan, maar het is natuurlijk altijd afhankelijk van de karakters.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:17

Ik heb zelf eem groep met 2 rammen en 2 voedsters. Dat is dan wel wat ik je aan zou raden.
Maar ik zou ze dan naar een opvang brengen, een groep is toch vaak wat anders. De kans bestaat dat jouw koppel niet klikt met de ram.

Ik hoop dat het een combi is van nieuwe omgeving en het voorjaar, AnnaB. Je hoort het al wel veel, mijn ongeholpen voedsters zijn ook lastig.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:20

Eoweyn_x schreef:
Ik heb zelf eem groep met 2 rammen en 2 voedsters. Dat is dan wel wat ik je aan zou raden.
Maar ik zou ze dan naar een opvang brengen, een groep is toch vaak wat anders. De kans bestaat dat jouw koppel niet klikt met de ram

Ja lijkt me echt lastig om te koppelen en wil daar heel graag goede professionele begeleiding bij.
Maar potverdorie deze ram is zo leuk!

AnnaB schreef:
Ik hoop inderdaad ook dat ze "gewoon" schijnzwanger is; al is het wel typisch dat er daar in het asiel totaal geen sprake van was? Ze heeft daar geen nesten gebouwd o.i.d. en is daar echt afgelopen nacht ('s avonds nog niks, vanochtend was er een nest) mee begonnen.. Op het konijnenforum las ik dat drachtige konijnen net voor de bevalling pas een nest gaan maken dus dan zou het snel moeten gebeuren; anders kan ik van schijnzwangerschap uitgaan.

Ik ben niet zo'n voorstander van dieren bij de dierenwinkel kopen, maar ze zijn inderdaad erg schattig. Met koppelen heb ik zelf nog geen ervaring, maar wat ik tot nu toe gelezen heb is dat 2 rammen en 2 voedsters wel goed kan gaan, maar het is natuurlijk altijd afhankelijk van de karakters.

Hoe heb je haar nu zitten? Misschien is het verstandig ze even van je ram te scheiden. Al zou ik dan wel de ram weghalen ivm stress voor haar nest.

Ik ben ook niet voor konijnen uit de dierenwinkel maar ik vermoed dat deze door een klant is (terug)gebracht.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:22

Als je dat zeker weet zou ik de gok aangaan en kijken of je het konijn niet gewoon zo meekrijgt. Dan steun je ook niets... En verkocht worden gebeurt niet meer zo snel als ze wat ouder en groter zijn. Terug naar waar ie vandaan komt kost ook geld ;)

Wel een plan B in je hoofd houden: wat als het niet klikt? Kun je dan 2 koppels houden? Of ruil je hem om?

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:25

Ik heb in 2012 een Hollander uit de dierenwinkel (tuincentrum :') ) gehaald, ze is tot nu toe nooit ziek geweest. Wel een keer naar de DA geweest voor een beschadiging van het oog, dat waarschijnlijk door een stukje hooi kwam. Verder heeft ze een heerlijk karakter.
Nu zou ik ze niet meer uit de dierenwinkel halen, je weet niet hoe ze gefokt zijn en zo houd je de verkoop aan de gang.

Ik heb zelf een groep van 3 (ongeholpen) voedsters en 1 gecastreerde ram. Ik heb ze op een mooie dag eens met zn allen bij elkaar gezet :=
Het was eerst een koppel met 2 voedsters en een koppel voedster met ram.

Edit: ik heb die Hollander van de dierenwinkel zo in het verblijf van de andere Hollander gezet, ik mag van geluk spreken dat het zo goed ging :+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:38

Willeke: Ze zit op dit moment nog alleen omdat mijn ram maandag pas gecastreerd wordt. Daar heeft ze dus geen stress van. Ik hoop morgenochtend geen verrassing in het nest te hebben, we gaan het zien.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:41

Eoweyn_x schreef:
Als je dat zeker weet zou ik de gok aangaan en kijken of je het konijn niet gewoon zo meekrijgt. Dan steun je ook niets... En verkocht worden gebeurt niet meer zo snel als ze wat ouder en groter zijn. Terug naar waar ie vandaan komt kost ook geld ;)

Wel een plan B in je hoofd houden: wat als het niet klikt? Kun je dan 2 koppels houden? Of ruil je hem om?

Slim! Dank voor de tip!
Plan B is in ieder geval niet meer terug naar de dierenwinkel. Zou ik 'm eerder naar het asiel of opvang brengen zodat ik weet dat ie goed terecht komt.

Maar moet hij dan eerst gekoppeld worden aan een voedster? Stel dat ik de gok ga nemen, wat zou je aanraden als aanpak?
Hij zal denk ik niet gecastreerd zijn..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:52

Laten castreren, 2 weken daarna je 3 konijnen naar de opvang brengen en laten koppelen met een voedster erbij.
Natuurlijk wel op tijd even contact opnemen en bespreken hoe en wat :P

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:54

Eoweyn_x schreef:
Laten castreren, 2 weken daarna je 3 konijnen naar de opvang brengen en laten koppelen met een voedster erbij.
Natuurlijk wel op tijd even contact opnemen en bespreken hoe en wat :P

Hmm.. ik denk dat ik dat ga doen...
Wat erg, ik dacht echt dat jullie het me zwaaaar zouden afraden en dat ik daarna weer kon slapen maar niets is minder waar :')

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 00:29

Nee hoor, er zijn veel mensen op tegen, ik toevallig niet. Het is het proberen waard. Ik ben zo aan Happy gekomen. Zat bij een fokker en zou geslacht worden omdat ze een verkeerde kleur heeft..
Ik ging naar die persoon toe om naar de watervogels te kijken, wist niet dat ie ook konijnen had. Ik was gelijk verkocht en had plek voor een voedster dus waarom niet.. Bijna een jaar later is ze er nog steeds :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:58

Willeke, ik ga mee met wat Eoweyn zegt, meenemen, castreren en 2 weken later alle 3 meenemen naar de opvang en met een voedster erbij laten koppelen :)
Ik denk dan altijd, weer een konijn gered ;)

Ollie komt ook uit de winkel, prima stabiel konijn die nooit iets mankeert, hij is alleen de angstigste die ertussen zit, m'n andere 5 komen uit de opvang.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:09

_Tarzan schreef:
Willeke, ik ga mee met wat Eoweyn zegt, meenemen, castreren en 2 weken later alle 3 meenemen naar de opvang en met een voedster erbij laten koppelen :)
Ik denk dan altijd, weer een konijn gered ;)

Ollie komt ook uit de winkel, prima stabiel konijn die nooit iets mankeert, hij is alleen de angstigste die ertussen zit, m'n andere 5 komen uit de opvang.

Thanks! Ik ga kijken of het gaat lukken. We zitten nu in een mini studiootje met onze konijntjes dus ik kan hem nu sowieso nog niet ophalen. Even kijken of ik iets kan afspreken met de winkel.

Paul komt ook uit de winkel. Destijds had ik hetzelfde gevoel met hem als met het rammetje waar ik over schreef. Alleen woonde ik toen tijdelijk bij mn vader en die vond het een zeeeeer slecht idee. Dus ik heb drie weken gezeurd, beloofd dat ik Paultje naar hem zou vernoemen en toen zei ie: overleg maar even met je stiefmoeder.
Mijn antwoord: is goed, doe ik morgen. Ik ga eerst paultje ophalen *D :D

Paul is gelukkig ook helemaal gezond. Kees komt van de fokker en is een stuk schuwer.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:09

Het is meer dat ik de broodfok niet in stand wil houden, maar ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat ik nooit een konijn uit de dierenwinkel zal halen. Ze hebben zo'n hoog knuffelgehalte.. :+:

Vanochtend bij Bibbi gekeken en toen ik extra hooi in haar nachthok wilde doen probeerde ze me aan te vallen. Haar buik is ook nog steeds hard, dik en opgezet. Verder lag er gelukkig nog niks in het nest vanochtend en Bibbi zat nu lekker in het zonnetje te genieten. Vanavond maar weer even bij haar kijken.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:21

Spannend! :D

Ik ben net nr de dierenmarkt geweest en ben er nog zekerder van geworden dat ik nooit meer een konijn van de dierenmarkt haal! -:(- Hoe ongevoelig kan je zijn... :?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:23

Ik zit echt heel erg te twijfelen of ik het moet aankijken of toch even langs de dierenarts moet gaan morgen. Nu ik me aan het inlezen ben zie ik dat het best gevaarlijk kan zijn als een ouder konijn jongen krijgt, maar ik weet niet hoe oud Bibbi is.. Ik hoop dat het "gewoon" schijndracht is, maar ik wil niet naïef zijn en daar zomaar vanuit gaan.