Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 08:14

Bij ons staat het voer in de stal, zodat er ook geen vogels de winterren in komen om mee te eten. Ik heb het gewoon in een voerbakje staan en geef ze zowel legkorrel (blijft gewoon normale korrel, dus niet plakkerig) als kuikenopgroeimix. Dat laatste stond er voor de Ayams en als extraatje voor de leghennen, maar laat ik nu staan voor als ze in de rui komen. Heb me ooit laten vertellen dat ze er dan makkelijker doorheen komen. Bij onze vorige hennen werkte het ook goed, dus zet ik het bij deze ook voort.

Tinkermuts

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 08:25

Ik heb het ook in een silo welke in opgehangen heb, korrel blijft tot nu toe daardoor goed droog

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 09:59

Extra eiwitten zijn belangrijk bij de rui en ei productie.

Hier ook geen last van vochtige legkorrel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:07

ik heb zo'n trapbak buiten staan, ook geen probleem met legkorrel.
Ff hen showen :D
Afbeelding

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:37

Mooie kleur Kinke

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:47

Leuk om alles kipjes te zien!
Hier groeien de brahmas kuikens lekker door, ik ben benieuwd hoe groot ze zijn als ze uitgegroeid zijn.
De kippen lopen hier in een wei van 40 bij 6. Ze slapen snachts in de blokhut.
Ook lopen er nog 3 konijnen door de wei.
Naast brahmas lopen er cochins, zijdehoenders,2 red een legkippen en nog 1 andere.
Afbeelding
Afbeelding
Hier zie je het achterste deel van de wei
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 17:27

wat gaaf Eliana! Ik heb nog ergens een foto van vroeger dat ik zo'n Vlaamse reus optil :D Volgens mij was dat konijn bijna net zo groot als ik :)
Vind het zelf wel belangrijk dat kinderen al jong in aanraking komen met dieren.

Onze stoere Meneer de Haan. Momenteel gedraagt hij zich, maar hij stond op de nominatie om op wintersport te gaan :+ :D :o
Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:55

Wat een ontzettend mooie komen er voorbij! :j

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:48

Goedemorgen, ik kom het topic een beetje binnenvallen, maar met al jullie ervaring vind ik wellicht een antwoord op mijn vraag.
Onze kippen zijn broeds, we hebben nu zo'n 5 kippen op eieren zitten en 2 die net kuikens hebben. 1 kip met 1 kuiken, zij heeft het nest verlaten met haar kuiken en vanochtend is de buurvrouw op haar eieren gaan zitten en heeft haar eigen eieren verlaten. En nu zag ik net dat een andere kip van het nest af is om te eten, wellicht dat ze nog verder gaat broeden, en een andere kip van nest gewisseld is en op haar nest is gaan zitten.
Heeft iemand een idee waarom de kippen van nest wisselen?

Btw. Wat een mooie kipjes komen er hier voorbij <3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:55

Omdat veel broedse kippen het niet veel uitmaakt welke (warme) eitjes ze op gaan zitten, dus als ze ver(der) weg kunnen van het nest kan het dat ze ergens anders verder gaan broeden. Mijn kloekje vondt ik ook een keertje op de verkeerde plek terug. Broedse kloek sluit ik dus op met haar eitjes, voer & water, dan ben ik verzekerd van kuikens en is ze een goede kloek. Maar gelukkig staat haar klok op april ipv december.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:06

Tamary, ah bedankt voor je duidelijke uitleg :) Het is de eerste keer dat we kuikens krijgen / hebben dus ben me nog aan het inlezen over hoe het allemaal werkt maar de geboren kuikens zien er tot nu toe goed uit, we halen vandaag speciaal voer voor ze en hebben ze de eerste dag hard gekookt ei gegeven.
Wij zitten in Tanzania dus de zomer begin hier nu dus de kippen hebben een iets andere klok denk ik.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:27

Mijn kippen hou ik in de winterren, vanwege de ophokplicht die momenteel geldt. Nu is er een hen die aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid IB heeft en dit al over heeft gedragen aan de volgende. Dit omdat er dagelijks een verfrommeld ei ligt en sinds vandaag ook een zand ei. Voor zover ik kan nagaan, voldoe ik momenteel aan alle minimale eisen. De hennen zijn geënt, ze krijgen dagelijks goed voer (dus niet het goedkope bulkvoer), waarbij ze kunnen kiezen tussen kippenkorrel en kuikenkorrel (dit laatste als ondersteuning tegen de rui), heel af en toe krijgen ze een handje gemengd graan erbij, ze krijgen dagelijks vers fruit en verse groente (elke dag iets anders), ze hebben een buitenren van 30 m2 met z'n vieren en een binnenverblijf van vierenhalve m2. Ze mogen dagelijks ook nog extra scharrelen in de gang van de stal, zodat ik hun verblijf kan schoonmaken. Elke week krijgen ze ter ondersteuning Cox & Worm en appelazijn extra en heel af en toe wat gedroogde meelwormen. Tot voor kort kregen ze ook zo nu en dan verse wormen. Ik ben heel bang dat er toch iets aan is komen waaien, want aan stalhygiëne en voeding ligt het niet. Of heeft één van jullie nog een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb dit nog nooit aan de hand gehad. Het gaat om hennen die ik van het voorjaar en de zomer tegen de leg heb aangeschaft. Ik hoop uiteraard niet dat ik straks een paar dode hennen heb, want het is zo'n ontzettend gezellig viertal!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:01

Kalk geef je ook bij? Want legkorrel alleen is daarvoor niet genoeg, eventuele haan eet daar namelijk ook van mee en die zou dan problemen krijgen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:51

Oeps, vergeten te melden. Ja, er staat ook standaard een bak met pikmix.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:56

Nu even snoeihard duimen: sinds gisteren geen frommeleieren meer. Eergisteren nog één half zand ei, maar gisteren en vandaag waren ze allemaal van goede vorm en uitstraling. Hopelijk was het een aangewaaid staartje van een vogelvirus en hebben ze het niet volop te pakken gehad. Twee van de vier hadden sowieso - nogmaals afkloppen - geen rare eieren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:58

Mijn haan word geplukt. >;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:10

gaat ie op wintersport Marcella?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:04

Nog niet eigenlijk wil eerst nog kuikens van hem. Maar vermoed dat de dames hem plukken of 'helpen' met de rui. Zijn poten en keel zijn al behoorlijk kaal en hij vind mij absoluut niet lief meer met mijn sudocreme acties (net een mager speenvarken). :roll:

Is wat mij betreft ook nog steeds niet duidelijk of de kuikens van nu hen of haan zijn (oude haan). betreffende scharrel gedrag zeg ik hen, want ze zijn net zo druk als de hennen.

Zijn wel hennen die mogelijk binnenkort op wintersport mogen, maar dit hangt af van de kuikens wat die zijn. :+

Afbeelding
Afbeelding
Hier waren ze net 2 maanden oud gepasseerd. <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:15

Iemand een idee waarom meelwormen niet geschikt zijn voor duiven en pluimvee ?
Ik heb net een zak gekocht voor de vogeltjes waar mijn kipjes ook wel graag van meesmullen.
En toen las ik dat dus op die zak :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:18

Zover als ik weet mag je meelwormen gewoon voeren aan kippen. Als ik met zak aan kom word ik aangevallen. :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:21

Zo gaat het hier ook ongeveer :') En de dames zijn heel erg kieskeurig, maar meelwormpjes vinden ze wel heerlijk.
En nu zag ik dat dus op die zak staan.
Misschien heeft het te maken met de kippen die voor consumptie bedoeld zijn ofzo.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:25

Dan zou ik niet mijn kippen mogen voeren. Denk dat dan ruzie ga krijgen met de kippen. :')

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:43

Voor zover ik weet kun je die meelwormen gewoon voeren: vol met eiwitten en ook hier zijn de kipjes zijn er enorm dol op.
Ik vermoed dat het alleen niet geschikt is als volledig voer, omdat de voedingsstoffenbalans niet goed is. Maar als snack / extraatje is het prima te geven hoor!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:07

Heeft te maken met de voerbasis van de meelwormen, die is niet altijd geschikt voor dieren die vervolgens voor menselijke voedselvoorziening bedoeld zijn (vlees & eieren). Ik maak mij er niet zo druk over, maar aangezien ze duur zijn, kijk ik wel rond naar een alternatief (zelf kweken wil ik niet, heb al genoeg dieren en diersoorten te verzorgen).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:11

Dank dames ! Dan blijf ik ze ook gewoon af en toe voeren. Ze zijn er heel blij mee :D
Inderdaad wel pokkeduur. Zo'n zakje is al 4 euro duurder dan vorige winter :7