Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 09:21

Groot gelijk inderdaad! Ben benieuwd waar je voor kiest uiteindelijk! :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 09:57

Cream legbar x aracuana 20 stuks en cream legbar 10 eitjes.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:23

Wel veel haantjes Liesju. Jammer van de zo genaamde raszuivere

Hier waren er uiteindelijk 8 van de 15 uitgekomen. Niet super maar ook niet slecht voor een eerste keer :Y)
Heb er nu spitskuif, Brahma en wat onbekende eitjes in zitten.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:27

Marcella! Tof! :D Ik hoop volgend jaar toch ook nog echt mijn handen aan goede cream legbar eitjes te kunnen krijgen.

Van, kwa haantjes vind ik het mee vallen, ja deze ronden zitten meer haantjes. Maar de 1e 2 rondes samen zijn 10 kuikens en daar heb ik maar 2 haantjes bij zitten dus ik mag niet klagen in dat opzicht. Alhoewel ik ook erg blij ben met haantjes want die eten we op.

Nette uitkomst ook wel hoor! :D

Zooo spannend! het 1e eitje begint te bewegen :D
ik heb nu dus 6 dorking eitjes erin, die hebben 5 tenen. De haantjes hebben effen gele kopjes en de hennen hebben er ook strepen op.
Dan nog 7 Olijf legger eitjes (olijf x dorking) die hebben dus zo wel dezelfde kleur alleen hebben die geen 5e teen, en ik dacht een andere poot kleur.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 11:53

woehoeee! Het 1e kuiken kroop al op dag 19 uit het ei. Ondertussen zijn er 11 kuikens uit gekomen en liggen er nog 2 eieren in de broedmachine waarvan ik bij 1 duidelijk barsten zie.

Gisteren avond ook mijn hen 2 kuikens gegeven. Het moment dat ze het 1e kuiken onder zich voelde bewegen was zo magisch mooi om te zien. Je zag haar echt helemaal verwonderd zijn en ze begon direct te kloeken en maakte zich nog eens 3x zo breed <3
Ik vond het toch nog steeds wel heel erg spannend, daarom ook maar 2 kuikens (vorig jaar ging het niet zo goed) dus vanochtend voorzichtig gekeken en toen ik eten neer zette begon ze dus ook meteen weer te kloeken en kropen de kuikens onder haar vandaan en begonnen ook te eten <3
Mijn hen vorig jaar was helemaal niet zo'n lieve en super mama als Toef so far lijkt te zijn <3 <3
<3
Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:08

Sommige hennen zijn zulke goeie moeders <3
Helaas hier ook van die loeder moeders er tussen zitten :+

Ik baal een beetje maar 8 van mijn 16 spitskuif eieren zijn bevrucht

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:13

Oef 50% maar bummer.

Heb de haan kuikens naar buiten gedaan wordt te warm in huis. Ze zaten al aardig in de veren.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:24

Hier zitten alle kuikens buiten :D De jongste zelfs meteen vanuit de broedmachine :)

Van, balen van die bevruchting! :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:49

Ja maar jij hebt mogelijkheid tot warmteplaat buiten toch. Ik niet.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:47

Ik heb de jongste idd onder een plaat zitten met een verlengkabel door een raam naar binnen. De rest heeft geen plaat of lamp meer, ook de kuikens van 5 weken hebben geen warmtebron meer want die zitten gewoon ook al vol in de veren. Sinds ik ze vanaf het begin buiten houd heb ik ze eigenlijk altijd wel rond 5 weken al zonder warmtebron rond lopen :)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 13:05

Onze haan zagen we inmiddels actief zijn dus we hebben voor het eerst eitjes in de broedmachine gelegd. En inmiddels drie ontwikkelende eitjes *\o/*

Afbeelding

Hopelijk geeft deze man ons knappe kipjes <3

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:39

Oh wat leuk zeg! Graag kuiken fotos straks!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:36

O hopelijk kuikentjes. Hier helaas geen broedse hen. Anders had ik het wel gewild voor mijn zoontje.

Vandaag wel de dames een stuk extra ren gegeven. Het was nog een stuk onkruid groei tussen de schuren van de buren en ons. Echt een soort niemandsland. Dus even overleg hup een stuk gaas ertussen bij mijzelf wat extra gaas dat ze niet opeens in de siertuin lopen en ze kunnne onkruid wieden.

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:15

Oh je hebt een stel kippen heul erg blij gemaakt :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:10

Gaabje wat leuk!!
Mag ik je 1 tip geven? Gebruik geen stiften op de eieren dit trekt door de schaal heen en is niet zo gezond O:)

butengeweun, blije kipjes, Blij baasje :D :D

Hier heb ik de 1e paar jonge hennen te koop gezet. De 2 oudste groepen (de barnevelders). Ik heb 8 hennen en voor nu heb ik er 3 geselecteerd. rastypisch zijn ze eigenlijk allemaal niet geweldig dus heb degene geselecteerd die toch het mooiste tonen, en groot zijn. Wel altijd nog met her en der een flinke fout.
De groep van 19 loopt sinds een week ook los tussen de rest. <3 heerlijk al die kleintjes <3 <3 Die groep is ook echt heel leuk, niet alleen kwa kleur maar ook karakters. De orpington springt regelmatig op mijn rug of op schoot en loopt altijd bijna tussen mijn voeten haha, ik hoop zooo erg dat hij lief en leuk blijft <3 in die groep is ook een sussex hen die heel tam is en elke keer op of tussen mijn voeten gaat slapen.

Stiekem schrok ik wel toen ik ging tellen hoeveel kippen/kuikens ik heb lopen op het moment (46 :oo) daarvan zijn er zowieso 12 hanen voor de vriezer en van de jongste 13 weet ik de geslachten nog niet, maar ik gok op 6, dus dat zijn dan 18 hanen voor de vriezer. De volwassen barnie en 1 van de 2 araucana's mogen eind volgende maand ook verhuizen. En verder moet ik tegen die tijd eens gaan kijken welke hennen blijven en welke verkocht worden :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:06

Jeetje 46, flink wat liesje.

Butengeweun, heb nog wel twee broedse in de aanbieding.
Al vijf weken hardnekkig broeds haha..

Gaabje, spannend.

Onze Peppa, dochter haar lievelings kipje lag vanmiddag dood in de weide.
Helemaal gaaf, geen wondjes oid , geen losse veren..
Was pas een week of 20.
Zo sneu, haar cream legbar maatje loopt nu eenzaam alleen (loopt tussen mog zes maar dit was haar maatje).
Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:13

Oh goede tip, voor nu helaas te laat… hopelijk houden deze kuikens er niets aan over. We hebben maar een klein broedmachinetje. Deze draait en zou de eieren zelf ook moeten draaien. We wilden en weten wanneer welk ei erin is gegaan en weten of dat draaien wel goed gaat. Iemand andere tips om dat toch te kunnen monitoren?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:55

Nieuwe kippen-eigenaar meldt zich! *\o/*
Afbeelding

We hebben ze overgenomen van vrienden die eind deze maand naar het buitenland verhuizen.
Als ik het goed heb, zijn het 2 koekoekjes en 2 cochinen (cochins? hoe zeg je cochin in het meervoud? :') ).
Ze wonen hier sinds zaterdag, ik heb ondertussen het 7de eitje opgeraapt.

Ze zijn zooooo leuk! En heerlijk nieuwsgierig, ze durven al héél dichtbij komen. Ik kan ze ook optillen, ze zijn best knuffelig haha. Ik heb ze naar mijn vrienden vernoemd, zo zijn ze toch nog dichtbij na de verhuis :')
Afbeelding

We zijn volop aan het discussiëren hier. Ik overweeg een zandbak-schelp te kopen en te vullen met (pluimvee)zand, mijn vriend heeft zoiets van "je neemt daarmee ruimte in". Ze graven rondom de boomstronk (we hebben een handje geholpen haha), dus we weten niet goed of een extra zandbad nog nodig is.. Iemand tips? :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:45

Liesjuh ik heb er dus ook alweer 40! Bizar. Ik heb zoveel kippen opgevangen, oorspronkelijke had ik er 16. Slik....

Horsii wat onwijs sneu. Misschien kun je de 2 Araucana hennen van liesjuh overnemen.

Daisy welkom bij de kippen club :D wat een leuk toompje. Ik zeg altijd cochins. Een zand bad is wel favoriet hoor. Ik zou het zeker doen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 00:17

Ik kijk eerst even aan of Pippi haar plekje vindt zonder Peppa. Wil er liever niets bij }:0

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 01:22

Ben benieuwd naar mijn kuikens. Vooral de araucana's x cream legbar kruisingen.

De eerste groep begin mooi door te kleuren nu en ook al te zien welke hanen zijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:04

Ik snap het horsii voor je het weet heb je er 40 lopen ;)

Marcella ik ben ook benieuwd. Vrienden van mij hebben eitjes van mij gekregen en hebben nu kuikens. Allemaal araucana kruisingen met orphington, kuifhoender Brahma of cochin. Zo leuk <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:10

Gaabje schreef:
Oh goede tip, voor nu helaas te laat… hopelijk houden deze kuikens er niets aan over. We hebben maar een klein broedmachinetje. Deze draait en zou de eieren zelf ook moeten draaien. We wilden en weten wanneer welk ei erin is gegaan en weten of dat draaien wel goed gaat. Iemand andere tips om dat toch te kunnen monitoren?

Met potlood kun je prima op de eieren schrijven zonder dat het schadelijk is :j

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:13

Ik gebruikte ook stift en de kuikens zijn allemaal groot geworden. Tegenwoordig pak ik ook potlood, maar heb zelf nooit verschil gezien of gemerkt. Ik gebruik potlood omdat ik vooral hoor dat het gebruik van stift niet goed zou zijn. Ik zou mij dus niet teveel zorgen maken.

Ik neem aan dat in een broedmachine het nog simpeler is omdat dan meestal alle eitjes er tegelijk in gaan. Dat kun je dus gewoon in de agenda van je telefoon zetten.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:26

Horsii, wat een knappe kip! <3

LWDaisy, welkom en geniet van jouw kippen :D :D Hier kan ik zandbakken neer zetten zo veel als ik wil maar ze kiezen toch hun eigen plekjes, dus ik zet hier niks neer maar strooi soms wel wat diatomeen aarde neer waar ze veel hun zandbad nemen of in de winter gooi ik er houtas neer voor in de zomer of wanneer ze in de winter een zandbad willen nemen :)

Mer, hihi het vermeerderd snel he :P Kwa kippen van mij over nemen gaat denk ik niet zo makkelijk zijn voor het overgrote deel van bokt :P Ik woon namelijk in Frankrijk :)

Marcella, spannend :D :D

Ik schrijf, als ik al op eitjes schrijf ook altijd met potlood :)

Gisteren zijn de 1e 2 jonge barnevelder hennen verhuisd :) Die zijn naar buren 2 huizen verder gegaan (2 huizen is alsnog bijna 1 km haha :P ), Zondag verhuizen de andere 3 jonge barnevelder hennen die ik te koop aangeboden heb ook al. Had niet verwacht binnen 2 uur alle 5 al verkocht te hebben :oo
Dus vanaf zondag zit ik weer terug op 41 :P Scheelt iets :P
Dan dat -de hanen die de vriezer in gaan - de volwassen hennen die nog weg gaan kom ik dan op 21 :P Ik moet dus nog eventjes kijken hoe en wat ik daarmee ga doen hihi :P Ik denk dat ik van de dorking nog wat verkoop en van de olijfleggers ook. En dan heb ik denk ik wel weer mijn toom klaar voor volgend jaar :D