Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:05

Nou ja zeg, moeders heeft gewoon het volgende ei al weer gelegd, en de kleintjes zijn pas +- 6 weken. Ik ga deze vervangen voor nep eieren, maar moeders doet nu wel fel naar de kleintjes en ze kunnen nog niet allemaal zelfstandig eten, dus uit elkaar halen wil ik eigenlijk ook niet -O- Zit echt te twijfelen wat ik nu moet doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:26

Dat gebeurt helaas wel vaker. Bij valkparkieten komt het ook voor. Dan gaan ze soms ook plukken.
Ik zou de eitjes zeker niet opnieuw laten uitkomen. Dat kost veel te veel energie.

Heb je nog een nestblok hangen? Die moet je dan wel weg halen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:27

Djinti wilde aandacht :')
Afbeelding

En even kroelen met Brandi <3
Afbeelding

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:43

Dani199764 schreef:
Nou ja zeg, moeders heeft gewoon het volgende ei al weer gelegd, en de kleintjes zijn pas +- 6 weken. Ik ga deze vervangen voor nep eieren, maar moeders doet nu wel fel naar de kleintjes en ze kunnen nog niet allemaal zelfstandig eten, dus uit elkaar halen wil ik eigenlijk ook niet -O- Zit echt te twijfelen wat ik nu moet doen.

Kan je niet de vader en ukkies apart zetten?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:50

Meliaforever schreef:
Dani199764 schreef:

Kan je niet de vader en ukkies apart zetten?

Heb ik ook nog aan zitten denken, papa is heel leuk met de kleintjes, maar aan de andere kant, dit koppel is wel heel erg verliefd op elkaar, wil die eigenlijk ook weer niet uit elkaar halen, want dan zit mama alleen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:51

Je kunt de kooien wel naast elkaar zetten. Dan zien ze elkaar maar zullen ze niet zo snel gaan roepen.
Nu opnieuw eitjes leggen kost ook heel veel energie en calcium van de moeder. Als ze een tekort krijgt zal ze dat uit haar botten halen en verzwakken. Dus ik zou nu sowieso extra calcium gaan bijvoeren.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:53

Cayenne schreef:
Dat gebeurt helaas wel vaker. Bij valkparkieten komt het ook voor. Dan gaan ze soms ook plukken.
Ik zou de eitjes zeker niet opnieuw laten uitkomen. Dat kost veel te veel energie.

Heb je nog een nestblok hangen? Die moet je dan wel weg halen.

Ga ze sowieso niet opnieuw uit laten komen, vind 6 vogeltjes ook wel even genoeg :=
Er hangt nog een nestblok in, maar dat is het nestblok waar de kleintjes van nu +-6 weken (en nu dan dus 1 ei) in zitten. De 2 oudste zijn er al uit, maar die andere 2 eigenlijk nog niet, die eten ook nog niet volledig zelfstandig.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:40

Ik zou de moeder even in een andere kooi ernaast zetten. Dan voed de vader de ukkies verder op. Doen ze bij grasparkieten volgens mij als de moeder agressief wordt. :=

En als de ukkies zelfstandig zijn kan je de vader weer bij de moeder zetten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:41

@ Dani : amai, overijverige mama :wow: . Die kokosnoot is haar goed bevallen!

@ Cayenne: ach, wat lief zeg!

@ b0hemian en Meliaforever: nou, en ik dacht dat ìk nieuwsgierig was ;) .
Goh, hoe zal ik een Johnny typeren? Een jongen die stoer doet (maar er eigenlijk niet zo uitziet), heeft een (te) strakke broek aan of juist zo'n gabber broek, vaak basketters aan de voeten, een petje op dat hij bij voorkeur achterstevoren draagt, trainingsvestje, oorbel, soms een dun miezerig paardenstaartje, ... Oja en zijn auto is uitgebouwd zodat hij amper nog over een vluchtheuvel kan en de muziek hoor je straten ver.
Hebben jullie het beeld?

b0hemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:27

Ohhh wat een mooie foto's Cayenne. Vooral die kroel met Brandi vind ik speciaal <3 oogt echt als een band samen!

Oh nee Dani, dat doen ze snel := Hopelijk kun je het oplossen zonder drama.

Ahh Lukasje, now it makes sense! Ik zie ook regelmatig Johnny's rondwandelen dan _O-
Ik vind het wel nog steeds een leuke naam, misschien meer in het kader Johnny Bravo of Depp <<)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:59

Meer een beetje een Sjonnie en Anita idee? :+

Ik vind het nog steeds een leuke naam haha. Meer Johnny depp inderdaad. Of Jon Snow. *D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:42

Heb ze gescheiden. Papa en mama samen in de nieuwe kooi en de kleintjes nog in de kleine zodat ik daar iniedergeval makkelijk bij kan. Ze staan direct tegen elkaar aan dus kunnen elkaar zien, maar er kan niet meer gevoerd worden nu natuurlijk. Gezien ze op deze leeftijd al een beetje zelfstandig kunnen eten had ik zo het idee dat ik papa en mama 's ochtend en 's avonds iniedergeval een uurtje er uit haal, dan kan papa 2x per dag voeren, dit schijnt toch ook gebruikelijk te zijn, en de overige tijd kunnen de kleintjes de zaadjes etc. proberen.

Ik hoop wel dat ik de kleintjes een beetje tam krijg, ze blijven mij toch als een monster zien, zeker nu ze kunnen vliegen, vliegen ze gewoon weg natuurlijk :+ Je merkt ook echt hoe "afhankelijk" ze van hun ouders zijn, gaan er overal achteraan en als die bij mij zitten is het goed, maar als die weg gaan dan is het paniek.

Ik ga nu maar gauw slapen, ik vermoed dat het vogelalarm rond een uur of 6 af gaat. :wave:

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:47

Meliaforever schreef:
Meer een beetje een Sjonnie en Anita idee? :+

Ik vind het nog steeds een leuke naam haha. Meer Johnny depp inderdaad. Of Jon Snow. *D

Precies :j !! Bij jullie noemt dat Sjonnie en Anita, bij ons Johnny en Marina.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:55

Hallo, daar kom ik weer even binnenvallen met een vraagje!

Ik was een tijdje geleden op zoek naar een nieuwe kooi voor de grasparkieten van mijn oma en heb nu tweedehands een kooi gevonden van geschat een meter hoog en een meter breed, waarschijnlijk minimaal 6 keer zo groot als wat ze nu hebben en voor een goede prijs. Er is echter één probleem: de tralieafstand... Ik heb hem niet opgemeten, maar hij is waarschijnlijk wel boven de 1 cm, net geen 1.5. Kan dit of is dit al te groot? Wat is de maximale tralieafstand die veilig is voor de pootjes?

Alvast bedankt :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:57

Dani199764 schreef:
Heb ze gescheiden. Papa en mama samen in de nieuwe kooi en de kleintjes nog in de kleine zodat ik daar iniedergeval makkelijk bij kan. Ze staan direct tegen elkaar aan dus kunnen elkaar zien, maar er kan niet meer gevoerd worden nu natuurlijk. Gezien ze op deze leeftijd al een beetje zelfstandig kunnen eten had ik zo het idee dat ik papa en mama 's ochtend en 's avonds iniedergeval een uurtje er uit haal, dan kan papa 2x per dag voeren, dit schijnt toch ook gebruikelijk te zijn, en de overige tijd kunnen de kleintjes de zaadjes etc. proberen.

Ik hoop wel dat ik de kleintjes een beetje tam krijg, ze blijven mij toch als een monster zien, zeker nu ze kunnen vliegen, vliegen ze gewoon weg natuurlijk :+ Je merkt ook echt hoe "afhankelijk" ze van hun ouders zijn, gaan er overal achteraan en als die bij mij zitten is het goed, maar als die weg gaan dan is het paniek.

Ik ga nu maar gauw slapen, ik vermoed dat het vogelalarm rond een uur of 6 af gaat. :wave:

Nu heb ik dit zelf nooit bij de hand gehad, maar is het juist niet beter om (vooral bij de kleintjes) nog 1 ouder te houden? De papa in dit geval omdat hij nog volop voorde?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:58

xxShetLover schreef:

Ik was een tijdje geleden op zoek naar een nieuwe kooi voor de grasparkieten van mijn oma en heb nu tweedehands een kooi gevonden van geschat een meter hoog en een meter breed, waarschijnlijk minimaal 6 keer zo groot als wat ze nu hebben en voor een goede prijs. Er is echter één probleem: de tralieafstand... Ik heb hem niet opgemeten, maar hij is waarschijnlijk wel boven de 1 cm, net geen 1.5. Kan dit of is dit al te groot? Wat is de maximale tralieafstand die veilig is voor de pootjes?

Denk niet zozeer dat het met de veiligheid van de pootjes te maken heeft als wel het feit dat ze zich er doorheen kunnen proberen te proppen. Ik zou de aanbevolen maasgrootte aanhouden. Ik weet niet wat dat is voor grasjes.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:16

IMJ schreef:
xxShetLover schreef:

Denk niet zozeer dat het met de veiligheid van de pootjes te maken heeft als wel het feit dat ze zich er doorheen kunnen proberen te proppen. Ik zou de aanbevolen maasgrootte aanhouden. Ik weet niet wat dat is voor grasjes.

Bedankt voor je reactie!
Ja, tegen doorheen wurmen en voor de pootjes is schijnbaar een maximale afstand. Ik heb op een Duitse site 1.3 cm gevonden, dat is dan net aan denk ik.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:52

Citaat:
Nu heb ik dit zelf nooit bij de hand gehad, maar is het juist niet beter om (vooral bij de kleintjes) nog 1 ouder te houden? De papa in dit geval omdat hij nog volop voorde?

In principe word er op deze leeftijd (6 tot 7 weken) sowieso maar 2 keer per dag gevoerd. De oudste 3 heb ik al zelfstandig zien eten, alleen de jongste is heel schuw, die zal dus nog wel wat nodig hebben, maar papa en mama morgen er sowieso 's ochtends en 's avonds uit en op mijn vrije dagen ook nog s 'middags dus dat zou genoeg moeten zijn :j

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:02

Bij de tralie afstand moet je erop letten dat er geen koppie doorheen past, anders kunnen ze vast komen te zitten. Je kan de 1,3 cm aanhouden, maar als de vogels zo groot zijn dat ze er niet tussen komen zou het geen probleem moeten zijn.
Wat betreft de pootjes is het handig als ze kunnen klimmen, wijde tralies maken het lastiger voor kleine pootjes, het is dus even opletten of de grasjes van je oma ermee overweg kunnen.

Ik heb nog een leuke foto die ik helemaal was vergeten te delen met jullie. Een kartonnen buisje gevult met vastgeplakte en losse zaadjes heeft Lugia een tijdje zoet gehouden :)
Afbeelding

b0hemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:47

Leuk speelgoed zo Reetch! Goed idee :D

Een van Cap's favo bezigheden: poetsen op schoot in een lekker dekentje. Hoezo verwend
Afbeelding
Fase 2 :')
Afbeelding

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:57

Lekker zo'n dekentje. Blijven daar geen nageltjes in hangen? Ik blijf de kleurtjes van Cap echt zo leuk vinden <3

Met de kou heb ik geprobeerd hoe Mew erop reageert als ik haar onder mijn vest laat zitten. De muts zocht een lekker zitplekje en ging vervolgens aan de rits knabbelen :')

b0hemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:07

Ach lieff <3 ze kunnen soms zo onweerstaanbaar zijn he.

Mbt nageltjes: Cap dr nagels slijten gelukkig natuurlijk heel goed af en blijven niet hangen aan stof oid. Ik heb verschillende takken en slijtstokken in de kooi en een java boompje buiten de kooi, wat haar helpt denk ik. Of ze is het gewoon gewend en weet hoe ze met stof moet omgaan, aangezien ik haar vanaf baby al gek maak met allerlei doeken :+ Heb het in ieder geval nog niet meegemaakt dat ze echt blijft hangen (gelukkig!)

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:09

Heb hier ook houten stokken en slijtstokken. Tess en Lugia hebben ook vrij botte nagels, bij Tess is het topjes zelfs zowat rond. Maar Mew lijkt wel weerhaken te hebben. Zal dit aan Mew liggen of dat ze nog maar 2,5 bij mij is. Geen idee wat voor stokken ze hiervoor heeft gehad.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:13

xxShetLover schreef:

12mm ?
Wel erg belangrijk zijn horizontale tralies. Indien deze kooi ook nog eens verticale heeft, zou ik ze zeker laten staan!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:15

@ Reetch: leuk bedacht! Hoe plak je de zaadjes vast?

@ b0hemian: ach, te lief weer <3