[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:06

20-21 graden :)

We zitten niet bij elkaar in de buurt zeker? Ik woon in België, naast Leuven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:11

Nate, welke Danio ga je ophalen? Op google zie ik alleen al 7 vissoorten :)

Solleke_Noa, de CPO'tjes zijn klootzakjes over het algemeen.

Edit; kan de post zelf niet meer vinden. Maar mijn CPO man heeft, nadat vrouw+jongen vast kwamen te zitten en dood zijn gegaan, nog een vrouw gekregen van mij. Deze heeft hij toen de jongen al uit waren gekomen gepakt, gedood, de jongen opgegeten en ook de vrouw was zeer gehavend. Daarna heb ik besloten dat hij als eenzaam man zou sterven. Ook pakte hij wel eens een jonge gup bij de staart, zodat die gehavend door het aquarium zwom :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-15 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:14

Danio Choprae volgens mij worden die max 3 cm
Danio Chinese sluier die wordt max 4 cm

Neem aan dat dit nog jonge dieren en zijn dus iets kleinder, ze zijn bij Ruinemans besteld via PP.

Zebra Daino had ik zowiezo van mijn lijstje geschrapt, gezien deze iets agressiever zijn en groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:21

Bij de eerste worden minimale bakmaten van 80x30 aangeraden, ze worden inderdaad niet zo groot. De tweede wordt aangeraden vanaf 60x30 :) De eerste soort blijft kleiner maar schijnt vele malen actiever te zijn. Ik denk inderdaad niet dat ze een volwassen garnaal zullen pakken, dus als je genoeg verstop plekken hebt als in mos/plantjes, zal het goed moeten komen.

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:35

Super dank je!! mijn gevoel wordt weer wat beter.
Ik hoop ook dat deze 2 soorten gezellig gaan scholen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:39

@keeyzie nou maanvissen horen niet in zo kleine bak :) is gewoon een feit. Ze vergroeien aan de binnenkant ook al zie jij dat niet, dus lijden ze er zeker wel onder. Je ziet het misschien niet maar het gebeurd dus wel langzaamaan van binnen uit. Maar het is je al door meer mensen verteld hier op t forum,sommige hebben al jaaaaaren maanvissen,ik zou wat met die tips dus doen voor de vissen hun welzijn...

@nate klinkt super ! netjes geregeld allemaal dus!

@calanddra corydora hoor ik wel eens over dat t wel keurig verder is, zelf nooit wat besteld nog moet ik zeggen. Leuk dat je voor een grotere bak gaat kijken ! Wat spruitje ook zegt soms willen mensen er goedkoop/gratis vanaf, scheelt je altijd ! Wel tip kijk de bak als die vol zit voor eventuele lekkages te controleren, sommige willen ook lekke bakken kwijt en zijn ze zo mooi ritje bespaard om weg te brengen.

@nate garnalen zijn soms inderdaad 1 haps crackers voor visjes, helemaal jongen. Maar als je geen plannen heb die veel te kweken dan kan het prima met danio hoor ! Garnalen passen zeker wel in die bekjes, dat wel, maar dan worden ze zeg maar "afgescheurd" tijdens zwakte of vervellen of dood . Maar de danio is een vriendelijk visje en niet echt een jager dus dat zal echt wel mee vallen :)

@solleke_noah ik heb altijd garnalen en kreeftjes gehad, ook de dwerg. Hele leuke dingen ! Zoals de CPO maar pas op dat je neit een jonge marmer kreeft ofzo krijgt aangeboden als cpo, hoor je ook wel eens. En die worden rond 10 cm ;). Kan prima in die ruimte hoor, zijn over het algemeen hele vriendelijke diertjes,heb ze zelf ook gehad en kennis van me ook. Ze verdedigen zich alleen door knippen als er op ze gejaagd word of te veel in te kleine ruimte.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:56

Ik lees nog altijd mee in dit topic. Gaat soms zo snel :')
Eigenlijk doen mijn 2 aquaria het super. Discussen hebben zo nu en dan eitjes, verzorgen ze dan braaf en vreten het weer op. Ze hebben niet echt last van andere vissen maar ik vind dat het 'stel' geen goede band heeft. Verdedigen het nest ook niet fel, maar enkele pikjes en thats it.

Gisteren nog even 2 simpele plantjes gehaald bij Petsplace. Gelukkig hadden ze een aparte plantenbak want echt in elke bak met vissen lagen dode of half dode vissen. Vol met stip en schimmel.
Vreselijk om te zien hoeveel kapitaal aan vis daar gewoon aan het lot werd overgelaten. |(

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:59

Ja hier hebben ze ook sinds kort een aquarium-afdeling bij de Petsplace, maar was na 5 minuten al klaar daar. Terwijl ik er vroeger zelf altijd gewerkt heb en de vissen toen wel in orde waren.

Ga zelf altijd naar het tuincentrum hier in de buurt. Die hebben een uitgebreide aquarium/vijver afdeling. De man die daar staat heeft zelf ook een hoop aquarium thuis en er dus ook ruim voldoende verstand van.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:14

@simpie94 leuk de eitjes ! Soms is het ook on ervarenheid en kan het de volgende ronde wel goed gaan ! Kennisje van me kweekt ook de discus, erg gaaf om te zien hoe zo klein rond dingetje uiteindelijk prachtig kleur krijgt !

@keeyzie enig mens met maanvis kennis zal hetzelfde zeggen, jouw aquarium is te klein, is al zo vaak verteld tegen je maar je lijkt het niet te willen horen. Welzijn van t dier vind ik moet voorop gaan boven je eigen willen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:18

Mioux: Ik snap niet helemaal waarom je daar binnen een half uur twee keer over begint?? Ik weet het nu ondertussen en ben al stappen aan het ondernemen. Maar ik zal dat volgende keer meteen even melden. Want blijkbaar zit het je erg hoog. Dus niet gaan zeggen dat ik niets doe met de adviezen hier. Ik ben alleen niet iemand die meteen dingen aanneemt wanneer iemand iets roept en dus eerst zelf op onderzoek uit wil gaan.

De post boven jou gaat helemaal niet over de maanvissen maar puur over het kopen van vissen en aanverwante artikelen. Maar goed, laten we het gezellig houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:22

Simpie, leuk dat je nog meeleest :D Maffe discussen, gewoon je eigen kinders opeten :=

Mioux, niet te druk om maken, denk aan jou eigen maanvissen. Daarover gesproken, is je bak al binnen :D?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:24

keeyzie schreef:
Mioux: Ik snap niet helemaal waarom je daar binnen een half uur twee keer over begint?? Ik weet het nu ondertussen en ben al stappen aan het ondernemen. Maar ik zal dat volgende keer meteen even melden. Want blijkbaar zit het je erg hoog. Dus niet gaan zeggen dat ik niets doe met de adviezen hier. Ik ben alleen niet iemand die meteen dingen aanneemt wanneer iemand iets roept en dus eerst zelf op onderzoek uit wil gaan.

De post boven jou gaat helemaal niet over de maanvissen maar puur over het kopen van vissen en aanverwante artikelen. Maar goed, laten we het gezellig houden.

Omdat je nogal tegenstrijdig overkomt? Want hiervoor zeg je nog:

Citaat:
Mioix: Nee, voorlopig laat ik ze nog even zitten. Mochten ze er echt onder lijden dan kunnen ze altijd naar een kennis die heeft een groter aquarium. Maar die was komen kijken en zei dat het zo prima kon. Als ze maar niet groter werden. Eventueel de sluierstaarten in een ander bak maar het zag er rustig en keurig uit.

En daar reageerde ik op.

@spruitjee mijn bak niet :P heb er al 4 haha nee me kast wel, ben nu aan het lunchen en morgen komt het aquarium erop, dan post ik nog even de hele rits vanaf t begin tot eind :D Even dan foto spam maken haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:25

Stom, ik bedoelde kast! :))
En, tevreden met de kast zoals hij nu aquariumloos staat? :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:27

Corydoras panda past wel in een 60 bak toch?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:29

@spruitjee jaaa ik kan niet wachten ! haha vind geweldig hij is super geworden zeker elke euro die erin zit waard ! Morgen komen 2 man me even helpen want ja zo bak is wel zwaar. Vandaag komt weer me levende voer binnen is weer vrijdag, 2 zakjes rode muggenlarven , 1 tubifex zakje en 2 artemia :D word weer jagen en smullen...5 minuten dan is t op haha

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:33

Keeyzie ik snap Mioux prima en begin nu toch ook jeuk van jouw manier van vissen houden te krijgen. Iedereen hier heeft het beste met z'n visjes voor en jij komt hierbinnen met het voorstel een 20L bakje te kopen om daar je goudvissen in te houden, koopt dezelfde dag een 60cm bak waar maanvissen in zitten en laat die rustig zitten onder het motto 'Nee, voorlopig laat ik ze nog even zitten. Mochten ze er echt onder lijden dan kunnen ze altijd naar een kennis die heeft een groter aquarium. Maar die was komen kijken en zei dat het zo prima kon. Als ze maar niet groter werden'.

Lijkt me verstandig om je voortaan van tevoren in te lezen voordat je ergens aan begint, want al het bovenstaande getuigd niet echt van veel kennis.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:41

Hoi! ik wil me ook graag melden hier, sinds kort (4-5 maanden) hebben we hier thuis een 20L bakje met 5 guppies er in, het lijkt ons erg leuk om over te stappen op een groter en tropisch aquarium, maar daar hebben we nog totaal geen kennis van :+ is het okè dat ik hier meelees en soms wat vragen stel? Of zijn er misschien mensen die mij de 'basis' willen uitleggen/leren wat absoluut belangrijk is om te weten? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:42

Kozbi, de Corydoras Pygmaeus, Habrosus en Panda kunnen in een 60cm bakje. De rest wordt te groot en verlangt een 80cm bak :)

Mioux, Super om te horen! :D Hier ga je nog veel plezier aan beleven hoor ik al ^^ Hier in de baitshop in de buurt schijnt ook levend voer verkocht te worden, ook maar eens kijken :) Heb van het zomer al eens muggenlarven uit de regenton gehaald, de guppen vonden het geweldig! Ik kijk al uit naar de fotospam morgen :D

Keeyzie, ik ga met Vanillia en Mioux mee.
http://www.licg.nl/rx/dieren/vissen/vissen/maanvis.html
https://www.visaquarium.nl/vis/Pterophyllum-scalare
In beiden wordt genoemd hoe hoog ze ongeveer kunnen worden. De jouwe zijn kweekvarianten van de scalare, voor de altum varianten worden hoogtes (top rugvin - top borstvin) van 25/35 cm genoemd.

WenMlove, welkom! Natuurlijk ben je vrij om vragen te stellen :)
Basis; voor guppen is een 60x30 cm aquarium prima. Kleiner kunnen ze zitten maar liever niet. In een (sub)tropisch aquarium is het wenselijk een filter te gebruiken, dit kan intern en extern. Meestal wordt er in kleine bakjes intern gebruik en bij grote bakken extern. Daarnaast kun je gebruik maken van een verwarmingselement, als bijvoorbeeld de temperatuur in je woonkamer/ruimte waar het aquarium staat kouder wordt dan 17 graden. En dit is natuurlijk ook afhankelijk van je visbestand. Ik heb Pangio Semicincta in mijn aquarium zwemmen, die verlangen een temperatuur van 22-26. Daarom staat mijn verwarming steevast op 24 graden.

Een aquarium kun je inrichten met hout/plantjes/zand/grind. Grind is veelal te grof en daarom wordt zand aangeraden. Ook kan grind te scherp zijn. Wel kunnen ze gemengd worden, maar dit bemoeilijkt het beplanten.

Planten kun je het beste een dag in een emmer laten zitten en een keer of 2 omspoelen, soms gebruiken ze namelijk slakkengif en daar kunnen je vissen ook niet tegen.

Hout, je hebt verschillende stukken hout, maponi/spiderwood, maar je kunt ook eikentakken en beukentakken in je aquarium gebruiken. De laatste twee gaan wel veel minder lang mee als de eerst genoemde.

Decoraties, vele maten en soorten, enkel moet je even kijken of hier niet teveel kalk in zit :) Dit zorgt ervoor dat de hardheid van het water omhoog kan gaan. Maar volgens mij valt het mee als je regelmatig ververst.

Verversen, kan elke week 20% van de bak, maar er zijn ook mensen (ondergetekende) die wisselen en soms 1x per 2 of 3 weken zelfs verversen.

Vissen, Lees je goed in welke vissen wel/niet in een bepaalde bakmaat passen! Er zijn er veel die mooi lijken maar een aquarium van minimaal 80x30/120x40/groter nodig hebben.

Dit is volgens mij de basis wat :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-15 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:44

@wenmlove welkom ! Kom binnen pak een stoel :)

Vragen mag altijd ! Er zijn hier meer mensen met kennis van aquaria en er bestaan geen domme vragen !

Voor je gaat kijken zou ik eerst bedenken welke vissen je wilt, aan die hand kan je zien hoe groot de bak ongeveer moet zijn :) En welke vissen bij elkaar passen, zo hoort bv guppen niet bij malawi, en goudvissen niet bij zoet warm water etc. Mede door temperatuur verschil en verschil in water waardes. Maar ook wegens ruimte etc. Goed dat je eerst informatie inwint ! Heel verstandig !

@spruitjee jaaa mag ook wel, hij moet blijven want ik wil echt even geen grotere bak als nu hahaha. Ben net een klein kind :P kan niet wachten tot morgen ! Ach is de sint ook nog bij mij geweest dit jaar :P

Levend voer ben ik voorstander van, krijgen ze hier meer keren per week ook. Goed voor hun jagen en goede verse eiwitten !

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:47

Spruitjee schreef:
Kozbi, de Corydoras Pygmaeus, Habrosus en Panda kunnen in een 60cm bakje. De rest wordt te groot en verlangt een 80cm bak :)

Mioux, Super om te horen! :D Hier ga je nog veel plezier aan beleven hoor ik al ^^ Hier in de baitshop in de buurt schijnt ook levend voer verkocht te worden, ook maar eens kijken :) Heb van het zomer al eens muggenlarven uit de regenton gehaald, de guppen vonden het geweldig! Ik kijk al uit naar de fotospam morgen :D

Keeyzie, ik ga met Vanillia en Mioux mee.
http://www.licg.nl/rx/dieren/vissen/vissen/maanvis.html
https://www.visaquarium.nl/vis/Pterophyllum-scalare
In beiden wordt genoemd hoe hoog ze ongeveer kunnen worden. De jouwe zijn kweekvarianten van de altum, er worden hoogtes (top rugvin - top borstvin) van 25/35 cm genoemd.

Overigens heeft de altum peru ook minimaal 60 cm hoogte nodig, daarom heb ik pas sinds mijn 2 meter de altum peru erbij. Ervoor in de 120 cm altijd alleen scalare, waarom? die hebben minimaal 50 cm hoogte nodig. En de rio juwel 240 was dat.

edit: Kijk ook eens hiernaar, jouw sluierstaarten zitten veel te klein ook bijvoorbeeld:
Bron: dierenarts de laak: Deze vis kan met de juiste verzorging ruim 20 cm groot en meer dan 20 jaar oud worden!

en:

Naam: Sluierstaart
Omvang: Max 25cm
Kleur: Rood, geel, wit of een mengvorm
Leefomgeving: Groot aquarium (100 cm)
Watertemperatuur: Aquarium +-20 graden Celsius
Goudvissenvoer: Alleseter (zinkend voer)
Laatst bijgewerkt door Mioux op 04-12-15 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:53

Haha, jezelf een cadeautje geven moet zeker kunnen! Nu heb je er zelfs een 'excuus' voor :P Ik kan mij voorstellen dat je staat te springen als een kind! Heerlijk gevoel :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:54

Ja was een project hoor, maar het is elke cent en seconde waard ! Ach en wie weet als ik de loterij win, koop ik er 1 van de gehele lengte van de muur hahahaha

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:00

Ik word ook niet enthousiast van dat vissenbestand in een 60cm bak, maar ik denk dat we allemaal wel begonnen zijn met fouten.

Mensen hoeven van mij ook niet meteen alles te geloven wat wij hier zeggen, maar ik hoop wel dat ze zich er vervolgens verder in gaan verdiepen. Ik ben ook niet alwetend en voel me nog vaak een beginner terwijl mijn bak inmiddels ook ruim 3,5 jaar staat en ik daarvoor alle beginnersfouten heb gemaakt in een bak van 60cm dankzij de 'ik wil graag een goede omzet draaien' visverkoper in de dierenspeciaalzaak. Drie x raden...daar zaten ook 2 maanvissen in die binnen een jaar zijn verhuisd naar een grotere bak. ;)

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:02

Mioux schreef:
@wenmlove welkom ! Kom binnen pak een stoel :)

Vragen mag altijd ! Er zijn hier meer mensen met kennis van aquaria en er bestaan geen domme vragen !

Voor je gaat kijken zou ik eerst bedenken welke vissen je wilt, aan die hand kan je zien hoe groot de bak ongeveer moet zijn :) En welke vissen bij elkaar passen, zo hoort bv guppen niet bij malawi, en goudvissen niet bij zoet warm water etc. Mede door temperatuur verschil en verschil in water waardes. Maar ook wegens ruimte etc. Goed dat je eerst informatie inwint ! Heel verstandig !

knip

Bedankt! Zal ik dat eerst eens even gaan bekijken :)
Met welke waarden in het water moet allemaal rekening worden gehouden? temperatuur, hardheid, pH, etc?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:05

Westernfreak schreef:
Ik word ook niet enthousiast van dat vissenbestand in een 60cm bak, maar ik denk dat we allemaal wel begonnen zijn met fouten.

Mensen hoeven van mij ook niet meteen alles te geloven wat wij hier zeggen, maar ik hoop wel dat ze zich er vervolgens verder in gaan verdiepen. Ik ben ook niet alwetend en voel me nog vaak een beginner terwijl mijn bak inmiddels ook ruim 3,5 jaar staat en ik daarvoor alle beginnersfouten heb gemaakt in een bak van 60cm dankzij de 'ik wil graag een goede omzet draaien' visverkoper in de dierenspeciaalzaak. Drie x raden...daar zaten ook 2 maanvissen in die binnen een jaar zijn verhuisd naar een grotere bak. ;)

Dat dus, als het hier word genoemd en er word verder niet ingelezen of verdiept dan ja.. ga ik erop door. Het komt nu gewoon over van ik wil ze per see erin, een combinatie die niet bij elkaar hoort in een de kleine bak overigens, dat maakt niet uit... en ja dan reageer ik,dit topic is niet alleen van show je aquarium maar ook over het welzijn van de vissen...

En iedereen heeft in t begin fouten gemaakt, bedoel dat is normaal en vroeger was er ook veel minder bekent over het houden van aquaria en vissen als tegenwoordig. Maar als bv 5 mensen het al hebben gezegd en ja er nog niks mee doen of inlezen dan denk ik ook van waarom heb je dan aquarium en of vissen?