Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoor

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:53

Hoe gaat het met de kleine? :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:42

Ben ook benieuwd naar de vorderingen van Mairy! Hoe is het met d'r beentjes? Staat ze nu samen met t andere vaarskalfje?

Hier vanochtend een tweeling geboren, helaas een stiertje en een vaarsje. Jammer...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 23:03

Is er al een uitslag van die dna-test?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:30

Gisteren heb ik de uitslag van de bloedtest van het andere kalf gekregen en ze was ibr vrij, wat dus betekend dat ze gewoon bij Mairy in kan. Alleen nu is mairy sinds gisteren een beetje dun op de mest, verder niet ziek maar vertrouwen doe ik het ook niet helemaal. Ik kijk het even aan of het niks ernstigs is want dan wil ik dat andere kalf natuurlijk ook niet besmetten.

Dna test is nog niet binnen zal wel augustus worden denk ik.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:36

*\%/* een vriendinnetje! Super leuk dat ze in elk geval samen mogen. Het zal nog wel eventjes duren voordat ze nog weer bij anderen kunnen.

jammer dat ze een beetje dunnetjes is, ik hoop dat het snel over gaat.
Spannend nog steeds hoor...

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 17:07

Nou ik ging net kijken en ze had weer super mooie mest. Dus ik ben zo het andere kalf gaan halen! Ik kon niet meer wachten hoor.

Maak kennis met Mariëtte:

Afbeelding

ik vind haar stiekem een veeeeeel mooier kalf als Mairy

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 17:20

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:24

Mariette is leuk en stiekem idd wel mooier.
Ze lijkt wel energieker dan Mairy, zo rondhupsen.

Heb je de indruk dat Mairy rechter op de pootjes komt?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:25

:oo wat een mooi kalf die Mariëtte! Fijn dat ze samen kunnen spelen, dat ziet er gezellig uit haha! Vrolijke kalfjes :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:47

ook een leuk kalf!

Van die scheve pootjes. Ik heb weleens gezien dat ze bij zulke kalven de pezen doorsnijden en dan ingipsen zodat ie langer en het beentje dus recht weer tereruggroeit. ik-s dat geen optie voor je kalf? :D

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 19:41

Thioro schreef:
Mariette is leuk en stiekem idd wel mooier.
Ze lijkt wel energieker dan Mairy, zo rondhupsen.

Heb je de indruk dat Mairy rechter op de pootjes komt?

Mariëtte komt uit een eenlinghokje en is gewoon heel blij met de ruimte daarom springt ze zo, net als een koe die voor het eerst buiten komt.

Mairy daar in tegen heeft nog nooit een ander kalf gezien en was gewoon een beetje onzeker ze wist niet zo goed wat ze er mee moest.

Ja ik heb wel het idee dat de pootjes van Mairy bij trekken marriette staat trouwens bijna even krom op haar pootjes. Maar je kunt er nog weinig zinnigs over zeggen ze zijn nu zo hard aan het groeien. Over een jaar durf ik pas te zeggen of ze goede benen heeft ja of nee, misschien zelfs over 2jaar pas. Als haar uier ertussen komt gaan de benen soms ook inneens veel rechter staan doordat het uier ze uit elkaar drukt.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 19:47

Zoe_97 schreef:
ook een leuk kalf!

Van die scheve pootjes. Ik heb weleens gezien dat ze bij zulke kalven de pezen doorsnijden en dan ingipsen zodat ie langer en het beentje dus recht weer tereruggroeit. ik-s dat geen optie voor je kalf? :D

Dit heeft niks met pezen te maken meer de stand van haar botten. Ze is gewoon wat 'hakkig' het is niet zo dat ze een strekpoot heeft of overkoot staat.

Afbeelding

Mairy heeft kromme benen ik denk score 7/8, vind ik niet zo'n probleem tegenwoordig zijn rechte benen namelijk een heel groot probleem in de fokkerij.

Afbeelding
Hier heeft mairy misschien wel score 2/3 niet goed dus we zien het liefst 9. Maar daar mag je bij een kalf dus eigenlijk nog weinig over zeggen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:56

Wauw, mariette mag er ook wezen zeg, wat een knap kalfje!
Heerlijk dat ze lekker samen staan nu. Zijn vast snel dikke matties

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:29

Mariette is toch een stuk jonger dan Mairy? Ze oogt zo groot, ondanks dat ze jonger is.
Mairy kijkt inderdaad wel een beetje als "wat de piep is dat?" Hahahaha. Ze zullen vast leuke maatjes worden.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 14:48

djinnie schreef:
Mariette is toch een stuk jonger dan Mairy? Ze oogt zo groot, ondanks dat ze jonger is.
Mairy kijkt inderdaad wel een beetje als "wat de piep is dat?" Hahahaha. Ze zullen vast leuke maatjes worden.

Mairy komt uit n vaars (eerste kalf van zwartje) en Mariëtte is al het 3e kalf van haar moeder. Oudere koeien krijgen over het algemeen grotere kalveren. Maar als je ze naast elkaar zet is mairy toch zeker wel groter.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:18

Gaan ze goed samen?

Hier druk met kalveren, laatste week een 5 geboren: 3 stiertjes en een tweeling (vaarsje en stiertje) Jammer hoor.

Wat doen jullie aan de enorme hoeveelheid vliegen in stal?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:37

Wij spuiten de koeien in met vliegenspray en bij de melkrobot hangt een vliegenlamp/elektrisch ding :P

Hier deze week een fleckvie/holstein rood stierkalf (had zo gehoopt op een vaarsje ;( ) en een brownswiss/belgisch blauw stierkalf, hier wel weer blij mee want blauwe stiertjes brengen meer op dan vaarsjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:41

Hoe is het met de kleine? Pootjes al wat rechter?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:37

Eloya schreef:
Hier deze week een fleckvie/holstein rood stierkalf .

Haha hier ook een fleckvieh (zuiver) geboren, ons eerste kalf van dit soort. Geniaal kalf, zo'n lekkere lobbes onder de hals, ik moet er zo om lachen :)

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 09:24

Ik ben net terug van een weekje boerin spelen op het bedrijf van mijn oude stage boer die op vakantie was. Was een hele verantwoordelijkheid maar het is gelukkig allemaal goed gekomen uiteindelijk.

Mn moeder had mairy en Mariëtte een weekje verzorgt en ik had ze een week niet gezien. Wow wat is ze gegroeid ze doet het super haar benen zijn ook echt iets bijgetrokken en ze hebben enorm schik samen. We hebben de oude geitenwei al helemaal klaargemaakt dat als ze van de melk af zijn ze daar in kunnen. Lekker samen naar buiten dus met een hokje om in te schuilen.

Uitslag is nog steeds niet binnen dus ik houd nog even geduld.

Wij hadden vorige week een enorm bijzonder kalf. Uit een zwartbonte koe en een rode stier. (Talentino ) het kalf werd zwart geboren maar naarmate hij droog werd werd hij steeds roder/bruiner. Hij was uiteindelijk echt een beetje chocolade bruin. Nog nooit gezien zo iets.

Ook minder goed nieuws van de week is onze naja ik kan wel zeggen lievelings koe doodgegaan. Terwijl ik niet thuis was. Ik kan het nog steeds niet helemaal bevatten omdat ik er niet bij ben geweest. Ze hete Johanna maar iedereen kende haar als 'hantje' ze was als kalf kampioen op een keuring met mijn broertje en ik.ben ook nog 2x met haar naar een keuring geweest. Machtig vond ze dat als ze het scheerapparaat hoorde kwam ze er meteen aan en wou ze geschoren worden. Je kon haar zo pakken en dan deed ze trots haar kop in de lucht. Ze was zo'n mooie koe. 3x gekalfd en ze stond droog hoogdrachtig van haar 4e kalf. Dat kalf is dus in de baarmoeder dood gegaan en is gaan rotten. Toen ze van de week veelste vroeg begon te kalven was de lucht ondraaglijk die er uit haar kwam. Veearts erbij maar het was al te laat. Ik zal alle ranzige details over een dood kalf verlossen jullie besparen. Het moet vreselijk zijn geweest als ik de veearts moet geloven heeft me pa er haast bij staan janken. Ze is dus al heel snel overleden aan zwangerschap vergiftiging. Dood ziek. De veearts had voorspeld ze komt waarschijnlijk niet meer overeind als ze vanmiddag nog zo slecht is slapen we haar in. Maar ze is toch nog gaan staan heeft wat gedronken is toen weer gaan liggen en dood gegaan. Zegt toch wel wat over het bijzondere karakter wat ze had.
Laatst bijgewerkt door Lisadliam op 01-08-15 09:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:27

Oh mooi dat ze zo hard groeien!!

Cool zo,n apart kleurtje. Wij hebben ook een talentino koe en die heeft donkerbruine vlekken! Niet zwart of rood maar echt er tussen in.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:16

Wat zonde van de overleden koe!
Maar wat bijzonder van dat kalf en goed dat het zo goed met Mairy gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:21

Och jee, vreselijk van de koe. Altijd erg om 1 van je lievelingsdieren te verliezen.

Volgende week hebben wij trouwens melkcontrole, dan wordt ook gecontroleerd op para. Vind het altijd spannend, hoop niet dat we koeien moeten afvoeren...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:27

Wat een verdrietig nieuws, zeker ook de oorzaak. Zo sneu...

Wel super dat de twee vaarsjes t zo goed met elkaar kunnen vinden! Zie ze al helemaal voor me, heerlijk! Snel maar weer ns foto's of filmpje maken hoor!

Dat chocobruine uit roodbontxzwartbont herken ik van vorig jaar. Daar uit zelfde kleurencombi ook soortgelijke kleur, zo gaef! Leek eerst donkergrijs te worden maar kleurde toch weer terug naar het choco.
Benieuwd eigenlijk wel hoe ze nu is. Ze lopen in een natuurgebied en kom er zelf eigenlijk te weinig :o

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:51

Wat jammer van die koe. Sorry als ik er nu weer over begin, maar hoe kan iemand (of half Nederland...) ooit zeggen dat de gemiddelde boer met koeien het welzijn van de dieren niks kan schelen als je duidelijk zo verdrietig bent over dit dier. Ik zie toch echt liefde voor de dieren.

Ik zag pas in de krant staan dat er in de buurt een driekleurig kalf was geboren. Wit, zwart en roodbruin. Ik weet niks van koeien, maar was volgens mij gewoon zo'n koe die je overal in de wei ziet. Maar dan een ander kleurtje.