gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:38

snorremans schreef:
Dank jullie wel! Dat is zeker iets om rekening mee te houden.. Hopelijk blijft het goed gaan! Is castreren anders een optie? Of is er als het fout gaan niets aan te doen?

Als konijnen écht vechten, kun je ze beter maar uit elkaar halen.

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:20

Castreren kan, maar als konijnen eenmaal gevochten hebben is samen plaatsen erg lastig.
Wat je dan kunt doen is er een gecastr ram bij plaatsen. In het ergste geval twee, dus een groep van 4, of twee losse koppels. Je kunt dan ook een voedster herplaatsen.

Misschien kun je 1 voedster nemen en die, als ze wat ouder is, in de opvang laten koppelen aan een gecastr ram?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:15

Er zijn natuurlijk ookk genoeg gevallen bekend van zusjes die wel prima samen gaan. Maar hou idd rekening mee dat het fout kan gaan, bedenk je alvast wat je dan zou gaan doen want dan is scheiden echt de enige optie.
Ik denk zelf dat castratie zeker kan helpen. Voedsters kunnen flink last hebben van hun hormonen en dat kan best invloed hebben op gedrag naar elkaar. Castratie maakt ze gewoon stabieler. En je voorkomt de grote kans op baarmoederkanker! Daarom castreer ik sowieso alles hier.

Nou, vanmorgen flinke workout gekregen van mn halfwildje. Leuk hoor, zo'n enorme ren, maar zie zo'n klein snel en beweeglijk ding dan maar eens te pakken! Normaal helpt mn vriend mee en dan kan je haar ergens opsluiten, in je eentje gaat dat lastig. Maar het is gelukt! Ze zitten nu binnen en ik ben erg blij dat ik dat heb gedaan. Het is wat sneu, zo'n grote hangoor in een kooi (2 kooien aan elkaar), maar het is hier in huis 20 graden en dat is veel beter dan 30+! Hij is ook al een stuk wakkerder en vrolijker dan gister overdag. Halfwilde Foetsie is het er veeeeeel minder mee eens. Die zit nog in een hoekje gepropt en komt daar ook niet echt meer uit, haar kennende. Ik heb haar eerder in kooien gehad (tijdens koppelproces) en dit is haar standaard reactie bij opsluiten. Daar merk je echt dat wildere aan, ze kan er gewoon niet aan wennen. Gelukkig weet ik ook dat ze ondanks stress prima blijft eten en drinken. Zondag mag ze weer buiten gaan spelen.

Hoe doen jullie nijntjes het met deze hitte?

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:40

Mijne ligt nu in het hok. Even een koude fles en natte handdoek in het hok gelegd. Ook een handdoek over zijn een gedaan. Kon maar 1 witte handdoek vinden dus heb alleen het begin gedaan. Maar denk dat hij toch binnen blijft vandaag

Edit terwijl ik dit typ komt hij naar buiten. Lekker op dr natte tegels hij vind de handdoek maar raar

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:07

Hoi hoi, ik kom even binnenvallen.

Mijn konijnen, franse hangoor en nederlandse dwerg die zitten lekker buiten in de ren, met doek erover. maar ze laten de ingevroren fles met handdoek en 2 stoeptegels die koel zijn met rust. Ze liggen wel in het zand. Wat moet ik nog meer doen om ze koel te houden?

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:55

Fluffy zit nu lekker binnen. Hij zat echt vijf seconde stil voor de foto en ging toen weer verder met zijn hele belangrijke bezigheden (lees: eten, takken slopen en in de handdoek graven) ;)
*knip foto*
Laatst bijgewerkt door Myrsky op 11-02-19 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:06

Nijn heeft het nu al erg warm net lag hij languit in de ren.
Heb de tegels nat gespoten, en een fles ijswater in de ren neergelegd.
Zijn hok staat al in de schaduw.(balkon)
Iemand tips wat ik nog meer kan doen om het hem zo makkelijk mogelijk te maken?
Naar binnenhalen heeft geen zin hierbinnen is het net zo warm als buiten. en buiten kan ik de vloer nog nat maken voor hem.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:24

Als je verkoelende spulletjes hebt neergelegd, vers water geeft en schaduw, dan doe je alles wel wat je kan. Enige wat je nog kan doen is regelmatig even controleren, bijv even iets lekkers geven. Zolang ze eten en drinken komt het wel goed. Als ze daarmee stoppen en erg heet aanvoelen, dan de oren koelen, maar hopelijk komt het bij niemand zo ver!

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:32

Stampertje ligt lekker tegen de koude steen :)

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:04

Die van mij liggen te 'chillen' in de ren. Is het zo heet gaan ze ook nog tegen elkaar aan liggen :')

De oren voelden van beide nijntjes verbazingwekkend koel aan! Zijn wel erg rustig maargoed dat ziin wij ook!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:01

Konijnen lijken het te doorstaan... ze liggen languit op de koude tegels. Morgen ga ik ze naar binnen halen, vrijdag wordt Kyra gesteriliseerd.

Afbeelding
Nu zitten ze er zo bij; wit laken en een schaduwdoek. Aan de andere kant is het meer open, dus er is wel ventilatie.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:06

Ik heb een koppel naar binnen gehaald die ook op een warme plek in de tuin staan, wel deels schaduw maar gewoon echt te warm nu. Binnen hebben we het tot noch toe aardig koel.
Het andere koppel zit wel buiten maar op een koele zonvrije plek en die doen het prima. Komen nog net zo enthousiast aanrennen, heb nu wel een nat handdoekje in het hok liggen en vanaf morgen ga ik regelmatig de tegels natsproeien. Verder lekker koude andijvie uit de koelkast haha.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:24

Hier wordt dankbaar gebruik gemaakt van de fles ijswater door Theo.
Afbeelding

Ook leg ik telkens een natte koude handdoek voor ze neer.
Erop liggen doen ze niet maar ze zijn er wel mee aan het klooien dus verkoeling krijgen ze er wel van.
Tis hier niet echt koel maar gelukkig te doen voor ze. Alles potdicht in huis en de ventilator draait over uren.
Gisteren lag Theo iets te hijgen maar vandaag niet.
Hij voelt wel warm maar zijn oortjes voelen 'normaal' aan.
Bijouxtje lijkt nergens last van te hebben.

al met al gaat het hier in huis hartstikke goed!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:55

Ha! Bingo!!!

Ze krijgen wel genoeg vocht binnen!
Betrap ze er net op dat ze het vocht van de fles ijswater oplikken.
Lekker koud natuurlijk en ze kunnen niet veel binnenkrijgen en dus niet ziek worden!

Slimmerds!!
Afbeelding

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:02

Fijn dat er tot nu toe nog geen oververhittingen zijn geweest bij de konijnen hier in het topic! :)
Hier zijn de dames de dagen ook goed doorgekomen, ze liggen wat meer als anders maar voelen niet extreem warm aan en gaan nog meteen eten als ik ze iets geef.

Heb ook nog ooit de tip gekregen dat je ruziënde voedsters samen in een doos kunt stoppen en dan schudden, zo zouden ze weer elkaar nodig hebben voor steun en zou de ruzie over zijn :') Vond het toendertijd maar een rare tip (en nu nog), wat vinden jullie hiervan?

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:03

Ik heb ze net een bakje gegeven met lekker sla en wat komkommer, lekker fris en krijgen vocht binnen! En goed om te zien dat goed eten!

Vandaag zijn we iig goed doorgekomen! Hoe ging het bij jullie?

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:23

Bij mij ging het vandaag wel goed, Stampertje heeft wel veel gelegen. Maar het ging wel goed! {:}

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:25

Ze lijken het goed te hebben doorstaan, ondertussen zijn ze ook alweer actiever :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:03

Lientjuhh22 schreef:
Fijn dat er tot nu toe nog geen oververhittingen zijn geweest bij de konijnen hier in het topic! :)
Hier zijn de dames de dagen ook goed doorgekomen, ze liggen wat meer als anders maar voelen niet extreem warm aan en gaan nog meteen eten als ik ze iets geef.

Heb ook nog ooit de tip gekregen dat je ruziënde voedsters samen in een doos kunt stoppen en dan schudden, zo zouden ze weer elkaar nodig hebben voor steun en zou de ruzie over zijn :') Vond het toendertijd maar een rare tip (en nu nog), wat vinden jullie hiervan?

Dat is hetzelfde als ze samen in een vervoersmand stoppen en een stuk auto gaan rijden. Ik ken dat soort maatregelen alleen als echt allerlaatste optie. Je zorgt namelijk voor flinke stress, waardoor ze hun ruzie als het ware vergeten. Incidenteel schijnt dit te werken, maar die stress kan natuurlijk ook verkeerd aflopen. Dus echt alleen doen als het niet anders kan.

Ik merk hier weer het grootste nadeel van de nijnen binnen halen: foetsie is gestresst en eet niet waar ik bij ben. Doet ze buiten meestal ook niet, maar dan zie ik het van een afstand wel altijd. Gelukkig is het nog altijd goed gegaan, ze eet altijd wel. Ik kan het nu alleen aan de keuteltjes zien. Poeh de hangoor is wel helemaal happy binnen en daar ging het me om!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:06

Afbeelding
Is dit groot genoeg voor 2 konijnen, tot zondag? Bench is 1x0.70. Heb eventueel nog een panelenrennetje, maar daar zijn ouders niet blij mee ...

Vanaf vrijdag moeten ze sowieso, vanwege de sterilisatie.

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:31

Als ze niet los mogen vind ik het persoonlijk wel te klein.

Drinken jullie konijnen nu veel? Die van mij hebben vandaag ongeveer 100 ml gedronken met zijn 2e. Is dat te weinig? En hoe kan ik er dan voor zorgen dat ze meer drinken, dwingen gaat lastig...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:33

Je kan ze wat groente met veel vocht geven, dat werkt het beste denk ik, als ze weinig drinken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:11

Ik verbaas me er ook over hoe weinig ze hier drinken. Sowieso kan ik er geen peil op trekken. De ene dag drinken ze een halve of bijna zelfs hele fles leeg en de andere dag amper iets.
Ik heb nu 2 flessen hangen met water en een bakje staan met water. Ik heb het idee dat ze niets drinken uit de flessen. Het bakje is moeilijk in te schatten aangezien ze die soms ook verschuiven en omgooien. Ik ververs alles dagelijks en vul het bakje meerdere keren per dag.
Maar ze zijn gewoon op hun gemak en eten verder wel goed.

Ik geef ze nu voor het vocht iets meer groente die ik afspoel onder de kraan en zo geef zonder af te drogen of uit te schudden.

Eskegirl, mag je van je ouders daar geen paneelren aan vast maken waar ze overdag en 's avonds in kunnen als jullie erbij zijn?
Anders vind ik hem ook aan de krappe kant. Ik zou dan ook bang zijn dat ze onderling misschien wat irritatie krijgen door de kleine ruimte.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:15

Delphi schreef:
Ik verbaas me er ook over hoe weinig ze hier drinken. Sowieso kan ik er geen peil op trekken. De ene dag drinken ze een halve of bijna zelfs hele fles leeg en de andere dag amper iets.
Ik heb nu 2 flessen hangen met water en een bakje staan met water. Ik heb het idee dat ze niets drinken uit de flessen. Het bakje is moeilijk in te schatten aangezien ze die soms ook verschuiven en omgooien. Ik ververs alles dagelijks en vul het bakje meerdere keren per dag.
Maar ze zijn gewoon op hun gemak en eten verder wel goed.

Bij mij precies hetzelfde!

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:18

Woezel en pip houden zich ook goed!
Zityen dan wel lekker binnen.
heb 2 drink flessen voor ze hangen een fles uit de koelkast in het hok liggen..
Ze eten goed en drinken ook voldoende!
Kijk om het kwartier even bij ze hihi