Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 12:17

Voor een DA ook moeilijk een diagnose te stellen. Ze zal wel een 'opkikker' krijgen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:32

Hoe bedoel je daar mee??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 13:26

Dat de kans bestaat dat de DA een 'opkikker'-injectie geeft, waardoor ze beter lijkt, maar als die is uitgewerkt ze weer dezelfde symptomen gaat vertonen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:39

Ze eet nu wel haar plakje komkommer en eet af en toe een hooitje en der kin is droog. Zal ik alsnog gaan?

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:05

Misschien voor de zekerheid? Beter een keertje te veel dan te weinig...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 15:00

Persoonlijk zou ik het nog even aan kijken, want zolang niet duidelijk is wat ze heeft kan een DA er ook weinig mee.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:04

Nu is het al te laat om af te bellen dus ga wel...

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:10

DubbelDun schreef:
Persoonlijk zou ik het nog even aan kijken, want zolang niet duidelijk is wat ze heeft kan een DA er ook weinig mee.

Maar juist om duidelijkheid te krijgen ga je toch naar een DA? :+ Bij ons kwam dit gedrag voort uit een tumor die in de buik groeide. Die konden wij zelf niet voelen of zien, maar de DA wel. Dus ik zou ook voor de zekerheid even zijn langsgaan. Beter een keer te veel dan te weinig :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 15:33

En dan weet je het... en dan. De DA kan er iig niets aan doen om het te verbeteren. Maar weinig mensen zullen een hele dure operatie laten uitvoeren áls dat al een oplossing is.
Mijn ervaring is dat het met cavia's die iets mankeren meestal snel bergafwaarts gaat áls je al iets aan ze merkt. Ik heb ook wel gehad dat ze ineens dood in het hok liggen, terwijl ze een paar uur eerder nog gezond zijn.

De keren dat ik met een zieke cavia naar een DA ben geweest kreeg die idd alleen een 'opkikker- spuitje' om vervolgens 1 a 2 dagen later alsnog dood te gaan.
Dan denk ik dat ik dat geld beter ergens anders aan besteed en het diertje verder nodeloos lijden bespaar.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:07

Ik had er eentje die reutelde zat tegen een longontsteking aan heeft er nu een kuurtje van 10 dagen opzitten en doet het weer heel goed! Sheila had toen leek het van de epileptische aanvallen bleek gewoon jeuk nu na een pipetje gaat het ook weer helemaal goed. Dus die ervaring heb ik niet altijd. Ook 3 keer wel helaas...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:12

Ze heeft een beginnende gasbuik, dus zeker te behandelen en zeker niet onbelangrijk en ze vonden haar ook mager.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:19

Ze zeggen altijd over de mijne dat ze zo bagger vet zijn! haha Gelukkig weet je nu wat het is hopelijk knapt ze snel op.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:32

Ruby1995 schreef:
Ze heeft een beginnende gasbuik, dus zeker te behandelen en zeker niet onbelangrijk en ze vonden haar ook mager.

Dan is het echt goed geweest dat je zo oplettend was en snel hebt gehandeld +:)+ Beterschap met het dametje, ik hoop dat ze snel opknapt en aankomt!

En DubbelDun, ik herken wat je schrijft gelukkig niet :) Onze DA is altijd eerlijk in wat ze weten en noemen de opties die er zijn. Toen onze cavia een tumor bleek te hebben en echt op was, hebben we haar dan ook direct laten inslapen. Ik vind dat je bij het aanschaffen van een dier de verantwoordelijkheid neemt om het goed te verzorgen, en het nodeloos lijden júist te besparen door te achterhalen wat er aan de hand is en op basis daarvan een keuze te nemen. Maar ik kan me voorstellen dat als je DA alleen 'opkikker-spuitjes' voorschrijft je die moeite niet meer neemt. Dat zou ik ook zonde vinden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:38

Ik zou zelf ook niet blijven tobben. Mijn dierenarts geeft me vaak opties met wat ik kan doen. Een röntgenfoto enzo doe ik uiteraard nog wel hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 18:43

@ruby: gelukkig is het niet iets ernstig of iig makkelijk te behandelen.
Weet je ook waardoor het is ontstaan (teveel groenvoer in 1x bijv....) dan kan je er ook rekening mee houden dat het niet vaker ontstaat.

@irlijn: het is zeker niet zo dat ik er niet goed voor zorg. Ze krijgen op tijd eten, drinken en een schoon hok. Maar het leven van een buitencavia is wat 'harder' als een knuffelcavia. En ze redden het buiten, of niet. Een r-foto zal ik dus idd nooit laten maken. Voor simpele dingen als verkoudheidjes en eens een schurft/mijtplekje heb ik altijd wat medicijnen staan.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:48

Iedereen moet dat voor zich weten ik moet toch wel aardig "zeker" weten dat er niks meer aan te doen is voordat ik ze een spuitje laat geven. Bij die met een longontsteking begon ze al over prednison etc nou daar begin ik dus ook niet aan.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:12

Ik zou denk ik ook geen operaties doen die waarschijnlijk ook niet haalbaar zijn voor ze.

Paar jaar geleden heb ik mijn cavia in laten slapen... Die blafte van de pijn zo erg was het, echt zielig. Dus naar de dierenarts en heel der buik was hard en liet ook plas lopen en was waarschijnlijk een baarmoedertumor, maar heb hier nooit beeld materiaal van laten maken omdat ik zag hoeveel pijn ze had en was ook niet meer de jongste...

Indy is wel echt een beetje zielig, echt sneu....

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:35

Sneu is dat zeg. Bij Swiffer zag ik het ook zelf snel genoeg hoor. De dierenarts geeft dan aan nog wel onderzoek te willen doen maar dat hoefde van mij niet meer. Je kent je dier zelf vaak het beste denk ik altijd maar.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:37

Ja echt sneu... Soms is het gewoon beter voor het dier zelf. Ik zit nu met de medicatie... Ik moet dit drie x daags geven, ik was van plan om het 's ochtends te geven en dan uit stage (6 uur) en dan voor dat ik naar bed ga. Is dit denken jullie goed? Want tussen de middag gaat niet lukken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 20:55

3x daags is dus eigenlijk om de 8 uur, dus je verdeling klinkt niet heel verkeerd.
Wat heb je gekregen ??

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:19

Tussen stage en voor naar bed gaan zit wel minder dan 8 uur... Ik heb Metocloral gekregen en dwangvoeding.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:34

Ze bedoeld denk ik aan dwangvoer?

Ik had er hier gisteren ook 1 die niet lekker was beetje dunne poep. Leek ook wat buikpijn te hebben vandaag leek alles weer normaal hou het wel even in de gaten.

Mijn flat bij de caviaflatmaker besteld 4 verdiepingen 170 hoog op wielen 150 breed 60 diep.
Krijg hem eind september.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:36

Leuk ben benieuwd naar de flat, waar heb je hem uit eindelijk besteld?

Je bedoeld merk dwangvoer? Het zijn groene zakjes en er staat op critical care.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 09:02

@tooske: wordt hij aan de achterkant dicht of ook benaderbaar om schoon te maken. Dan kun je wel overal makkelijk bij.
@ruby: en hoe is het er nu mee ??

Ik heb hier de heren maar binnen gelaten. Het is nu buiten zo nat dat schiet niet op,
Dus een appeltje in partje naar binnen gekieperd en flink wat hooi. Dan vermaken ze zich wel.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:15

Ze eet ook weer normaal, gelukkig.