Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:19

_Floss_ schreef:
Ik had vlas liggen, maar ben overgestapt naar die stropellets, ideaal!

Ik maak die korrels eerst nat in een cementkuip, zodat het 'poeder' wordt (geen 'papje')
Dan gaat alles in het nachthok. Mijn nachthok is 2 x 1 meter (stuk in mijn schuur afgezet met volierewanden) en daar gooi ik dus 1 zak stropellets-in-poeder leeg.

Dat heb ik in oktober gedaan.
Nu ligt het er nog steeds. Nog steeds schoon, stinkt niet, schimmelt niet.
De kippenpoep droogt op en valt uit elkaar en verdwijnt als het ware in de bodem.
Ik sta er iedere ochtend met mijn nette schoenen in om de kippen te voeren en om een nieuwe krant onder de zitstok te leggen, en kom nooit met vieze schoenen buiten. Superspul dus!

Als het ververst moet worden (ik denk dat dat pas over een maand of 2 is) dan schep ik alles eruit en verspreid ik dat tussen de planten, schijnt een goede bodemverrijker te zijn.

Het vlas heb ik aan de kant gegooid.... Hopelijk komt die baal vlas ooit op bij een ander project.

Na het lezen van dit ook maar een zak gehaald! Het is nu aan het drogen , maar er blijven wel nog echt korrels in zitten.. Hoe heb jij dat gedaan? Ik heb verder hooi in hun hok zitten. Heeft niemand van jullie dit?

Oh en mijn kip legt geen eitjes helaas :( d'r jongen zijn nu weg dus hopelijk komen de eitjes nog.

Marie111

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:21

Hier heb ik laatst strokorrels in het nachthok van de kippen gedaan. Dat is een konijnenren die in de garage staat. En ik moet zeggen dat het ideaal is. Voorheen zat er stro met daaronder beukensnippers in. Maar dat stuift zo vreselijk. Alles in de garage was bedekt met een laagje geel stof. En rondom het hok een hoop zooi van het stro en de snippers. Dat is nu verleden tijd. Het is allemaal een stuk schoner en stinkt ook een stuk minder. Ik heb de korrels er trouwens zo in gedaan (doen ze bij de dierenwinkel ook heb ik gezien). Langzamerhand vallen ze uitelkaar.

In het hok in de tuin zit trouwens stro in de legkastjes en nu ook strokorrels in het nachthok. Onderin de ren ligt nog wel gewoon stro.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:26

@ Hasiinaaax:

Ik had daarna ook geen 100% poeder, zaten her en der ook wel wat korrels bij.
Het was een beetje 70% poeder en 30% korrels toen ik het in het nachthok deed.
De rest scharrelen ze idd vanzelf uit elkaar.
Ben er nog steeds heel blij mee!
De kippen zandbadderen er ook in, zeer grappig om te zien...

Ik heb geen hooi, wel wat stro voor de koudere dagen straks.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:41

Jemig :+ Hoe lang duurt t voordat een puberende haan uitgepuberd is?

Hij dekt en kraait werkelijk de hele dag door. Zijn eigen hoentje( het is een zijdehoenhaantje) vindt t allemaal best en is nu broeds en heeft nog nooit een ei gelegd. Maar die verwacht ik wel binnenkort :(:)

Henk had de legdames ook in de tang, wilde dekken, maar Marga pikte dat letterlijk niet en is hem behoorlijk aangevlogen. En vannochtend moesten de legmeisjes uit het kuikenbakje eten van Henk, die pikte de grote voerbak in, samen met Toos. Toos zit nu als prinses in het stro, moest daarvoor eert de kat wegjagen 8-)

Het is hier een een soapserie, kostelijk om naar te kijken. :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:27

hahahaha Antheman! Dat klinkt als een mooie soap!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:48

Wat vinden jullie van 9 m² voor 2 kleine kippen? Dat is dan de opp. van de ren, waar ook het hok in komt te staan. Verder mogen ze los in de tuin als wij thuis zijn en het weer het toestaat...

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:14

Shanelle schreef:
Wat vinden jullie van 9 m² voor 2 kleine kippen? Dat is dan de opp. van de ren, waar ook het hok in komt te staan. Verder mogen ze los in de tuin als wij thuis zijn en het weer het toestaat...

Meer dan genoeg lijkt mij. Staat het nachthok trouwens op de grond? Dat kan wel wat koud zijn in de winter.

Wij hebben deze voor twee kippetjes en een haan (Serama's).

http://www.dierenverblijf.eu/dierenverb ... h=81_28_61

Dat is in principe groot genoeg, maar wij hebben rondom de trampoline ook gaas gemaakt met een doorgang naar de ren, zodat ze genoeg bewegingsruimte hebben. Op deze manier kunnen ze in de tuin zonder toezicht.

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:46

Merry kipmas!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SaartjeNina op 23-12-13 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:49

Hebben jullie de kippen al vanaf het ei of ergens gekocht?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:07

Antheman schreef:
Hij dekt en kraait werkelijk de hele dag door. Zijn eigen hoentje( het is een zijdehoenhaantje) vindt t allemaal best en is nu broeds en heeft nog nooit een ei gelegd. Maar die verwacht ik wel binnenkort :(:)

Ja, Toos heeft vanmorgen haar eerste eitje gelegd. <3 Knappe meid.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:07

SaartjeNina schreef:
Hebben jullie de kippen al vanaf het ei of ergens gekocht?

Gekregen kipjes en kipjes via donatie van www.redeenlegkip.nl

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:51

Die van mij heb ik op ong. 3maanden bij de fokker opgehaald....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:31

gekocht bij een opvang die ook doet fokken, waren meen ik 3 mnd oud toen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:43

SaartjeNina schreef:
Merry kipmas!
[ Afbeelding ]

Leuk gedaan :j

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:04

Antheman schreef:
Gekregen kipjes en kipjes via donatie van http://www.redeenlegkip.nl

Ik zat te twijfelen of wij daar ook kippen zouden gaan halen, maar toen werd het me afgeraden omdat wij newbies zijn in de kippenwereld, en die kippen niet altijd even 'lief' zouden zijn...?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:40

Zelf zijn we begonnen met legkippen, daarna zijn we overgestapt op sierrassen en ondertussen fokken we met drie rassen.

Ik raad mensen altijd aan om eerst te beginnen met volwassen kippen. Kuikens zijn natuurlijk leuk, maar als je eieren wilt uitbroeden heb je al een broedmachine nodig. Daarnaast als de kuikens uitkomen heb je al warmtelampen enzovoort nodig. Je komt na 3-4 weken erachter wat hanen zijn en de meeste mensen kunnen geen afstand doen van die haantjes...

Er zijn zoveel kippenrassen.
Weet niet of er bij jullie nog tentoonstellingen in de buurt zijn? Maar ik raad mensen ook altijd aan om eens een tentoonstelling te bezoeken waar ook kippen zitten. Dan kan je met je eigen ogen een aantal rassen zien. Fokkers staan je maar al te graag te woord over de keuze en geven je veel informatie.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:46

Een vriendin van me heeft brahma's (of zijn het dinosaurussen? :+) en sinds een tijd heeft ze ook een haan. Nu wil ze dus kuikens en daarvan zouden wij er dan ook mogen uitkiezen als we dat willen... Maar ik vind brahma's: 1. eng en 2. te groot voor op de relatief kleine oppervlakte die wij hebben voor hen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:05

Shanelle schreef:
Antheman schreef:
Gekregen kipjes en kipjes via donatie van http://www.redeenlegkip.nl

Ik zat te twijfelen of wij daar ook kippen zouden gaan halen, maar toen werd het me afgeraden omdat wij newbies zijn in de kippenwereld, en die kippen niet altijd even 'lief' zouden zijn...?

Mijn legkippen zijn echt leuk!
Het waren mijn eerste kippen.

Daarna kreeg ik zijdehoentjes, van een kennis, die handtam waren. Om eerlijk te zijn, de zijdehoentjes zijn veel schuwer dan de legkippen.

De legkippen laten zich aaien, maar laten zich vooral de kaas niet van het brood eten. De kat sturen ze bijv uit het stro, zodat ze hun ei daar kunnen leggen. En de puberhaan wordt dagelijks terecht gewezen door de dames.
Het voelt gewoon heel goed om die kipjes een goede oude dag te geven, voorheen nooit daglicht gezien en nauwelijks de ruimte om te kunnen staan. Nu lekker in de stal als nachtverblijf en de boerderij als uitloopterrein.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:07

Shanelle schreef:
Een vriendin van me heeft brahma's (of zijn het dinosaurussen? :+) en sinds een tijd heeft ze ook een haan. Nu wil ze dus kuikens en daarvan zouden wij er dan ook mogen uitkiezen als we dat willen... Maar ik vind brahma's: 1. eng en 2. te groot voor op de relatief kleine oppervlakte die wij hebben voor hen.

Toen de vos hier had toegeslagen, heb ik Brahma's overwogen. Hoe groter, hoe minder snel kans op roofvogelacties. Hier heb ik veel ruimte. Ach, uiteindelijk lost het zichzelf wel weer op, want mijn tante heeft teveel Wyandottes en daar krijg ik er nu 3 van.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:42

Brahma's hebben veel ruimte nodig.
Elke kip heeft eigenlijk toch wel wat ruimte nodig. Heb hier ooit de maten gepost. Als je teveel kippen op een kleine oppervlakte houdt wordt het een grote modderpoel.

Hoeveel ruimte heb je? En wat zoek je voor een kip? Een kleine kip of een gewone kip?
'Tamme' kippen, waarmee ik dus bedoel dat ze niet schuw zijn? Elke dag een ei of om de dag een ei?
Pootbevedering of geen pootbevedering? Wil je een ras dat broeds wordt of helemaal niet broeds wordt?
Een kleur in gedachte? Of verschillende kleuren?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:49

9m² afgesloten ren, maar als we thuis zijn en het weer het toestaat, dan mogen ze los in de tuin scharrelen.

Ik wil liefst 2 kleine kipjes: zijdehoentjes of serama's. Maar dan heb je weer niets aan de eitjes, toch? Hoewel dat eigenlijk niet belangrijk is voor ons, het zou alleen een leuke bijkomstigheid zijn. Liefst een sterk ras, wat niet snel met kalkpoten oid zit en ook liefst geen hete dozen... Maar ik heb me laten vertellen dat dit net wèl het geval is bij zijdehoentjes?

Ik hoef de kippen niet te knuffelen ofzo, dus dat maakt me niks uit, zolang ze maar braaf zijn (niet aanvallen). Kleur maakt ook niet zoveel uit (al ben ik dol op koekoek en speciale tekeningen), maar als het even kan wil ik wel graag 'mooie' kippen haha, het oog wilt ook wat, toch...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:05

Oh en nog iets... Ze hebben me ook afgeraden om nu kippen te kopen ivm het slechte weer en de mogelijke vries... Klopt dat of maakt het niet uit?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:20

Ik ben zelf een absolute beginner met kippen en ik ben heel erg blij met mijn wyandotjes. Ze zijn niet al te groot, zien er leuk uit, zijn redelijk tam en de eitjes zijn groot genoeg om een broodje te beleggen. Ik had nooit verwacht dat ik zoveel lol zou hebben in het volgen van de interactie tussen de kipjes en het haantje. Komend jaar wil ik er nog 2 of 3 hennetjes bij.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:50

Krielkippen hebben meestal wel de neiging om broeds te worden, maar zijdehoenders steken daar wel bovenuit. Dus die zou ik dan niet nemen. Dat ras is echt gefokt om zijn broedsheid.

Je hebt heel veel leuke krielkippen. Zal er een paar opnoemen die misschien wel bij jou passen.
- Chochin krieltjes, zijn bolle krielkippetjes.
- Wyandotte kriel, leuk kippetje in verschillende kleuren.
- Barnevelder kriel, sterke en goed leggende krielkippetjes.
- Belgische kriel, ook een goed legras en gehard. Zijn wel goede vliegers.
- Chabo, hieruit is de Serama gefokt. Zijn kleine krielkippetjes die laag op de poten staan.
- Hollandse kriel, ook gehard en sterk krieltjes, ook wel goede vliegers. Is ook een klein krielras.
- Sabelpoot kriel, ook een leuk krieltje.. maar zijn erg gevoelig voor de ziekte marek.
- Sebright, klein krieltje erg levendig.
- Serama, leuk krielkippetje. Als je deze neemt zou ik wel de iets grotere variant nemen. De a-klasse kippetjes moet ik 's winters onder de warmtelamp zetten. Verkoop zelf de grotere altijd als 'krielkip'.
- Baardkriel, leuk en gehard kippetje. Heb er zelf ééntje die inmiddels 11 jaar is en nog altijd vrolijk rondscharrelt.

Nu is niet echt de beste tijd om kippen aan te schaffen. Aangezien goede fokkers nu geen jonge dieren hebben zitten. Beste tijd is rond Maart-April in jonge dieren aan te schaffen. Die wat nu jonge dieren hebben zitten zijn meestal mensen die fokken voor het geld.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:01

Serama's vind ik ook echt sùper leuk. Hebben die snel ergens last van? Hmm, naar binnen komen zou toch niet lukken vrees ik, of het zou in de garage zijn en die is ook steenkoud. Die sebright: WAUW!!! Die had ik dus nog niet gezien, wat zijn die prachtig zeg. Maar aangezien ik ze dus nog niet ben tegengekomen, neem ik aan dat ze niet zo makkelijk te krijgen zijn? Cochintjes zijn ook erg leuk.

Verkoop jij zelf kippen dan? Welke rassen en waar ergens? Mag ook via PB als je dat liever hebt...