Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:29

Heb ik er ook eentje vandaan, ze is vrij schrikachtig en heeft veel moeite gekost om haar een beetje tam te krijgen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:05

Ze komen oorspronkelijk niet van Queenies maar van iemand anders, ik heb ze alleen daar opgehaald.
Weet ook niet precies uit welk nestje ze komen, er was wat miscommunicatie. Ik had twee vrouwtjes gereserveerd, maar door slordigheid van die andere fokster werden het uiteindelijk twee mannen. Ook blij mee hoor ;)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:12

Ooh okee.
Vrouwtjes of mannen maakt niks uit dus wat dat betreft is het niet erg maar wel slordig van de andere fokster.
Ik ben heel erg benieuwd naar ze. Eigenlijk kan ik geen 3 weken wachten om ze op te halen := Voel me net als een klein kind voor Sinterklaas :') Maar voorpret is ook leuk. Volgend weekend ga ik het verblijf ophalen en kan ik die vast gaan inrichten.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:20

Wat voor verblijf heb je voor ze? Ook een terrarium van Queenies?

Ja ze zijn echt leuk, zo actief bezig altijd, knagen, graven, stoeien met elkaar <3

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:22

Ik neem van Martijn een 100 x 40 x 40 aquarium over en maak er zelf een deksel op. Ik wou graag een groot verblijf en die in de webshop zijn zo duur dus gekozen om 2e hands te zoeken.
Jij hebt er wel 1 uit de webshop? Welke afmetingen?

Ja maak me maar jaloers, haha :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:23

Ja, 80x40x50 is hij geloof ik.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:04

Wat hebben jullie voor bodembedekking?
Ik heb er nu een dikke laag zaagsel in liggen, maar daarover lees ik niet zulke goeie dingen. Ze kunnen er wel goed gangen in graven maar het schijnt ook giftig te zijn?

edit: http://www.konijnen.nl/diversen/zaagsel.htm

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:33

Ik was van plan om Eco-nest en zaagsel als bodembedekking te gebruiken maar ik vind via Google nu idd ook veel artikels waar in staat dat zaagsel slecht voor ze is. Athans, het zaagsel dat gemaakt is van naaldbomen. Geen idee welk zaagsel daar niet van gemaakt is :P
Ik heb nog geen zaagsel gekocht dus misschien Cotton Comfort ofso gaan.
Ik ben ook benieuwd naar wat anderen gebruiken :)
Edit: Hmm, het zou zelfs schadelijk zijn voor paarden.
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 12-11-13 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:35

Ik gebruik zaagsel, no smell en hooi. Nooit problemen gehad met zaagsel.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:29

Ik gebruik ook zaagsel, hooi en hemp-bedding. Werkt prima.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:52

En kunnen ze daar een beetje gangen in graven?

Hemp-bedding ken ik niet, maar dat ziet er op google heel 'fijn' van structuur uit, en no smell/eco-nest/cotton comfort ziet er juist weer heel grof uit.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:01

Ik heb even een lijstje zitten maken met bodembedekking dat geen zaagsel is en betaalbaar is.
Ik ben op Naturel Supasoft Bedding (gerstestro), Cotton Comfort (natuurproduct uit Afrika) en Barn I Cotton Clear (katoenzaad vezel) uit gekomen. Iemand hier ervaring mee?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:12

Over hennep en katoen lees ik ook goede verhalen..

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:22

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:24

Ik gebruik een mix van chipsi en supasoft. Chipsi is een soort zaagsel, maar dan erg goed ontstoft, goed voor de gene met allergien haha. Supasoft is eenheel erg fijn, heel zacht gehakselt stro. Het voelt heel erg zacht aan en de gerries gebruiken het graag om hun nest er van te maken. Nadeel is wel dat je dit echt in combinatie moet gebruiken met chipsi of zaagsel, anders kunnen er geen gangen gegraven worden. Ik gebruik per keer 1 zak zaagsel met ongeveer een kwart pak supasoft. Het heeft erg veel volume, dus als je het mixt kan je 1 pak meerdere keren gebruiken.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:26

Dat klinkt wel goed. Met zaagsel bedoel je dan Chipsi? Over Chipsi heb ik ook goede dingen gelezen, het gaat mij er om dat ze gangen kunnen graven..

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:26

Goed dat je zegt dat Supasoft beter kan in combinatie met iets anders! Ik denk dat ik dan Supasoft in combinatie met Mini Hemp of Cotton Comfort doe. Chipsi ga ik 's even opzoeken :j
Edit: Ik zie dat er 3 soorten zijn, Citrus, Classic en Super. Welke gebruik jij? :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:07

Ik gebruik chipsi classic. Citrus is bewerkt met een 'luchtje', die laatst ken ik niet, maar classic is in ieder geval de standaard variant.
@Karlijn: zaagsel en chipsi zijn eigenlijk twee verschillende producten. Met zaagsel bedoel ik gewoon het spuk wat we allemaal kennen. Chipsi is een fijner gehakt, ontstoft soort zaagsel. Dit wordt ook gewoon verkocht in de gerbil webshop, op die site kan je wat meer lezen over chipsi.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:11

Na wat opzoeken las ik dat Chipsi ook van naaldbomen is gemaakt en daar komt het kankerverwekkende vandaan. Dus ik ga denk voor Mini Hemp of Cotton Comfort i.c.m. Supasoft. :P

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:15

Ik heb Mini Hemp, Cotton Comfort, Supasoft en Eco-nest besteld, 's zien wat bevalt :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:21

Haha gelijk een flinke voorraad! Econest is volgens mij meer geschikt als extra erbij maar niet om alleen als bodenbedekking

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:31

Ja klopt :j Ik had eerst dat alleen besteld en wou zaagsel wat ik voor de paardenstal gebruik gaan gebruiken. Dan zou Econest als extra dienen om nestje te maken enzo. Maar kwam er al snel achter dat dat zaagsel veel te stoffig is dus toen ben ik verder gaan zoeken. Econest wil ik als het beval dus als extra houden :j En met de 3 bodembedekkers ga ik kijken wat bevalt als bodembedekker en houd ik er denk 2 van als standaard. Of als alle 3 bevallen wissel ik het af :D

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:15

Ik heb ook altijd van die grote pakken zaagsel (bij de Welkoop vandaan) die je ook voor paardenstallen kan gebruiken. Doe ik superlang mee en ik vind het stoffen heel erg meevallen. Ik heb mijn gerbils nu 1 jaar en 4 maanden en heb nog maar 2x een nieuw pak moeten kopen, terwijl ze een mooie dikke laag hebben voor het bouwen van gangen in een 1 meter-bak. Hemp-bedding/mini hemp vind ik vrij zwaar voor het bouwen van gangen maar in combinatie met zaagsel is het wel mooi. Bij mij gebruiken ze vooral het zaagsel en daar slepen ze hooi heen, samen is dat vrij stevig. Ook gebruiken ze karton (versnipperd of gewoon halve theedoosjes e.d.) en versnipperd keukenpapier en wcpapier. Zijn creatieve beestjes :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:49

@MadelonSunny: Je kan supa soft altijd goed mengen met minihemp. Ik zou denk ik die twee altijd gebruiken als basis en dan cotton comfort en eco nest met elkaar afwisselen.
Ik denk dat ik ook maar eens een pakje van die twee ga kopen om te testen :) Lijkt me fijn spul als nestmateriaal voor de gerrie's

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:05

Okee dat is fijn om alvast te weten :) Van die 2 heb ik ook de grootste verpakkingen besteld.
Ze krijgen natuurlijk ook karton en hooi enzo. Zat om mee te bouwen en spelen :j
Damn, kan echt niet wachten :') Zondag verblijf en spullen ophalen, 27e de dames ophalen.