Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 21:04

Fijne jaarwisseling allemaal! Hopelijk valt t bij de meeste mee met vuurwerk stress!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:38

Jullie ook alvast een fijne jaarwisseling! Hier is "pup" nog relaxter eronder dan pa _O-
Afbeelding

Voor middernacht heb ik alvast wat lekkers in de vriezer liggen voor de kerels.

Hopelijk valt het inderdaad mee bij degene met vuurwerkstress. Hopelijk is het snel weer voorbij voor jullie :(:)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 22:07

Fijne jaarwisseling allemaal! Hopelijk komen alle diertjes er goed doorheen. Heel veel succes voor de angstige dieren :knuffel:

Wij hebben vandaag op de heide vlak over de grens in DL nog even een ronde gedaan, voor het donker en zodat ze nog even alle behoeftes goed kon doen want hier in de wijk is de deur uit gaan met je hond echt niet meer te doen al dagen zelfs. Op de heide hoorde je ook rondom knallen, het hele rondje lang van 50min maar gelukkig heeft ze overdag en zeker in buiten gebied hier echt 0 moeite mee dus ze heeft heerlijk kunnen snuffelen en rennen <3

Afbeelding

Het lijkt hier net alsof alles gebombardeerd word, nietttt normaal. Maar net als vorig jaar, doet Arya het zo onwijs knap en lijken we na een aantal jaren trauma/vuurwerk angst toch weer een vrij stabiele mental state of mind terug te hebben gevonden en ik ben zo blij ermee - ik heb dit jaar zelfs de supplementen niet eens allemaal ingezet en pas paar dagen terug gestart en andere hulpmiddelen gebruikten we vorig jaar al niet meer en nu ook niet dus echt heel trots. - maar vanbinnen zit ik zelf met elke knal wel vol in de stress want ik ben zo bang dat het ineens om slaat weer haha. Ik tel de uren dus echt af nu.

Momenteel ligt ze aan m’n voeten terwijl hier de lichtkoepels in het plafond zojuist nog trilden.
Afbeelding

Edit: en nu is ze zelfs helemaal languit gaan liggen
Afbeelding

Dadelijk verhuizen we lekker naar de bank en kan ze erbij komen liggen- dan gaan we snackjes bakken. Zal ze blij zijn hahaha. Ze heeft haar gewone voerbeurt niet gehad en ik geef nu tussendoor telkens vanalles: lik matten, voer speeltjes, knaagwerk en straks mag ze van ons nog een bitterballetje of twee ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 00:03

Oh wat fijn met Arya <3

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 00:09

LET OP GEVAARLIJKE KAUWSNACKS !

Voor het geval niet iedereen op de hoogte is mbt het gevaar van BARKOO kauwsnacks momenteel;
Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:36

Dank voor het delen kiwiwitje, heb het in de familie ook meteen even gedeeld, wat vreselijk :(

Succes allemaal met de jaarwisseling <3

Evi is er gelukkig super relaxed onder. Koos er zelf voor om de tuin in te gaan en staat gezellig te kijken naar al het vuurwerk, en dat terwijl onze wijk echt als een oorlogsgebied klinkt :+
Heel blij dat ze er zo goed en relaxed onder is. Maar sterkte voor alle hondjes die het zwaar hebben :+:

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 01:38

Hier zijn ze helaas in centerparcs in het park nog veel aan het knallen ondanks dat het eigenlijk niet mag. Maar in huis met Ro erbij en de rexspecs en snoepjes is het wel te doen. Maar snel iets voor volgend jaar boeken wat wel beter is… :')

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:11

-Fijn dat Ayra er wat beter tegen kan. Volgens mij stop jij daar ook aardig wat tijd en training in.
- boffen dat Evi er niet veel om geeft! Is het bij jullie in de buurt ook weinig vuurwerk?
- Imamdra: waren jullie expres weg gegaan voor de hond? Dan is het extra balen als er wel geknald wordt

Onze honden gaven er niks om gelukkig en de oudste is doof, dus dat was ook wel een voordeel nu :')

Vraagje: ik lees bijvoorbeeld bij dierenoppas Amersfoort over het gevaar van ballen gooien.
Mag je dan helemaal niet met ballen gooien en bedoelen dat het geen obsessie moet worden?

Doux (poedel=jachthond) heeft het spelletje apporteren heel snel door. Maar ‘mag’ ik dus wel gewoon af en toe (3x) hem achter een bal aan laten rennen en het terug komen belonen?

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:59

Kaplaars schreef:
-Fijn dat Ayra er wat beter tegen kan. Volgens mij stop jij daar ook aardig wat tijd en training in.
- boffen dat Evi er niet veel om geeft! Is het bij jullie in de buurt ook weinig vuurwerk?
- Imamdra: waren jullie expres weg gegaan voor de hond? Dan is het extra balen als er wel geknald wordt

Onze honden gaven er niks om gelukkig en de oudste is doof, dus dat was ook wel een voordeel nu :')

Vraagje: ik lees bijvoorbeeld bij dierenoppas Amersfoort over het gevaar van ballen gooien.
Mag je dan helemaal niet met ballen gooien en bedoelen dat het geen obsessie moet worden?

Doux (poedel=jachthond) heeft het spelletje apporteren heel snel door. Maar ‘mag’ ik dus wel gewoon af en toe (3x) hem achter een bal aan laten rennen en het terug komen belonen?

Ja hoor, het is niet bijzonder goed voor de gewrichten. Maar als jij 1x in de week 3x een balletje gooit dan krijgen ze daar echt niets van. Het is meer een waarschuwing voor mensen die dagelijks een uur met een bal naar een veld gaan. Nog buiten van het feit dat honden er obsessief van kunnen worden.
Voor Odin gooi ik ook af en toe een balletje, soms verstopt ik hem en moet hij hem zoeken, maar met mate kan het echt allemaal geen kwaad.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:03

Jawel kaplaars, het is oorlog in ons dorp :') veel hard en illegaal ook. Maar niet zo knettergek als in de grote steden waar op elkaar wordt geschoten hoor!

Balletje beschrijft lovemandy denk ik goed! Wij spelen ook gerust een apportspelletje af en toe :j

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:11

Bielsje schreef:
Ik heb ondertussen contact gehad met Utrecht. Die denken ook dat het niet goed is en hebben uitgelegd waar ik precies op moet letten, mocht ik die tekenen zien dan gaan we vol gas die kant op. Ze boden ook aan om hem op te nemen, maar dat geeft geen garantie dat we dan meer weten voor de 31ste want de niet spoedartsen hebben vakantie. Dus hij blijft lekker thuis en we houden hem strak in de gaten en maandag bel ik nog even met onze eigen da om te kijken of ze misschien nog even het bloed kunnen testen op het ammoniak level.

Hoe is het nu ondertussen met Chef?
En al een afspraak in de agenda gekregen?

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:43

Bedankt!
Ik ga kijken of ik het om kan buigen naar echt apporteren, want ik heb inmiddels geleerd dat dat heel iets anders is :')
Zo leer ik nog steeds bij!
De piepspeeltjes (vraag van paar weken terug) zijn hier inmiddels volop te vinden :Y) en hij is tot op heden nog niet moordlustig :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:53

Bij ons op de cursus raadde ze het eerste jaar af om met ballen te gooien, omdat die gewrichten dan nog in de groei zijn en het extra slecht is. Daarna kan het wel met mate en liever geen tennisbal gebruiken ivm slijtage aan de tanden.

Nou bedankt allemaal voor de tips van de jassen. Mijn kanjers zijn helemaal chique met hun nieuwe regenjassen van Paikka (via Vinted).

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:34

edit:

Kaplaars
Jaa, we hebben er wel echt onwijs veel bloed, zweet tranen en ook geld in zitten mbt het vuurwerk haha. Maar ik blijf wel realistisch in de wetenschap dat je gewoon nog steeds veel niet in de hand hebt en niet weet wat de toekomst brengt, zoals een eventuele terugval, maar ik heb er veel van geleerd en ook mbt Arya zelf dus hopelijk blijft ze nu gewoon zo stabiel *even afkloppen. Ondertussen loopt ze ook gewoon sinds 3 januari in de avonden weer relaxed met ook poepen erbij (dat was in de ergste dagen rondom oudjaar dan niet meer poepen in de avond) dus haar herstelvermogen mbt de donkere wandelingen is ook echt super voor haar doen nu. Ze zijn hier nog steeds aan’t knallen maar ze is in huis tegenwoordig echt helemaal zen ermee en reageert niet meer _/-\o_

Wat balletje betreft;
Wij hebben toen Arya in de groei was in de regel ook nooit actief gegooid met balletjes, ook in huis niet want daar is het vaak nog erger door de vaak gladdere ondergronden waardoor ze kunnen glijden, wel af en toe rustig aan/gedoseerd en gecontroleerd buiten omdat ik de bal nog wel eens als beloning gebruikte aangezien ze er wel gek op was (dat zit een herder in de genen hahaha) maar net zoals met alles; met mate en nadenken over hoe het gestel van zeker jonge honden (of later ook oudere honden, etc) in elkaar steekt om die ‘klappen’ op de gewrichten te voorkomen (bij jonge honden zitten de heupen namelijk nog lang niet in de kom (Ellebogen zelfde idee) en komt het vooral op spieren en pezen aan dus qua belasting wel iets om over na te denken). Zo ontweken wij ook mul zand in het begin maar toen er meer spieropbouw was, kon ze dat matig wel aan als we dan met hondenvriendjes gingen lopen bv en pasten we dat in de dagen erna weer aan en deden we het ontwijken, en in en uit de auto deden we consequent met een loopplank totdat we onze huidige auto hadden welke laag genoeg is qua instap en nu is ze ja ook volwassen, geen trappen toen ze jonger was, dat soort dingen. BALANCE = KEY in de basis, maar sommige dingen zou ik wel ook zeker zoveel mogelijk vermijden tijdelijk (ook afhankelijk van de hond zelf, met bv echt grote logge rassen zou ik hierin al helemaal oppassen bv maar in principe geld het voor elke hond wel). Niet alles is zelfs met doseren iets wat je perse moet willen. Maar het ligt er in dit geval denk ik echt aan in welke frequentie en hoe hard er gegooid word, en hoe de hond in kwestie er dan mee omgaat. Rustig apporteer werk in lichte mate kan afhankelijk van de ondergrond en hoe de hond zelf is ermee vanaf een gegeven moment ook wel prima opgepakt worden. Altijd blijven nadenken. Naar het strand kan bv ook prima als je op het harde zand blijft, maar mul zand zou ik dan bv ten alle tijde vermijden weer.

Naast het fysieke stukje, is het idd mentaal ook niet grappig aangezien ze er veel te veel ‘in gaan hangen’, dat wil je ook echt niet, zo’n overdreven hyper focus. Maar dat is dan vooral wanneer je echt bal na bal na bal gooit wat je mensen vaak ziet zeggen; oh lekker even half uurtje non stop ballen gooien om ze moe te maken… Dat is gewoon een uiterste waarvan je weg wil blijven. Maar er is wel nog een grijs gebied - alleen als ze echt jonger zijn oa dan wel iets om goed bij na te denken. Maar ik vind bv een enkele keer gedoseerd een balletje gooien minder heftig als mensen die hun jonge honden in en uit (hogere) auto's laten springen keer op keer bv. om maar even wat te noemen.

Ondertussen heb ik dus wel vaak een bal aan touw mee met wandelen (van durafoam van Starmark) en geef ik deze nog steeds als beloning want BALL = LIFE voor Arya, dus in ons geval echt een heel prettig trainingsmiddel, maar meestal krijgt ze die zo in de bek aangegeven van me, doen we er trek spelletjes mee, en af en toe gooi ik ook gerust wel eens - ook handig bij het water zodat ze even goed kan zwemmen hahaha.

Dit ding is echt een van haar absolute favorieten haha.
Afbeelding

mooie jassen mavantos

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:16

Kijk ze shinen in een mooie jas! Kleurtje staat ze tof! :D

Wij gooien wel eens iets (meestal een speeltje, niet perse een bal gezien die veel verder door kan stuiteren) tijdens wandeling maar inderdaad zonder te hoog in die arousal te komen. Juist omdat dit type honden toch met snel bewegende dingen sneller in hoge arousal komt en gevoelig is voor obsessie als het teveel gevoed wordt. Al is met een paar keer gooien en daarna klaar ook niets mis. Meestal gooien we nog in het water. Overigens idd zolang ze in de groei zijn opletten op de gewrichten en de ondergrond.

In huis brengt hij wel vaak zn speeltjes / zachte balletjes en dan vindt hij het sport om ze te vangen. Dat is dus niet erachteraan rennen.
En een ultieme favoriet ook tijdens wandelingen is zoekspel met zijn speeltje. Zoeken vindt hij mooier dan vangen :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 20:44

Balletjes gooien doe ik alleen in t water. T risico op gewrichtsproblemen, kruisbandblessures of andere blessures vind ik iets te groot.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:11

Iedereen nog de beste wensen!
Wij zijn gisteren weer terug gekomen na 2,5 week Noorwegen. Fantastische wintervakantie gehad en Vidar heeft zich goed gedragen. Bootreis ging ook weer top. Fotos spreken voor zichzelf haha! Op z'n koudst was het -25, en dat was echt wel even pittig, maar met een zonnetje gelukkig goed te doen. :brr:

Ik krijg op bokt vaak berichtjes over reizen met de hond naar Scandinavië en dat vind ik super leuk!! Ik kan reizen met de hond naar Noorwegen en Zweden aan iedereen aanraden! Dus stuur gerust een berichtje als je vragen hebt, I'm happy to help! :j

Afbeelding

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:17

Hele gave foto's!
Maar -25 is me toch wat te koud :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:04

Ik had via instagram vrijwel alles al op de voet gevolgd *\o/* . Vind het zo’n mooie avonturen om te zien bij jullie. Het lijkt me echt heerlijk om die kanten eens op te gaan in de toekomst, als m’n gezondheid hopelijk wat beter is. Noorwegen staat dan met stipt op 1, omdat ik daar in het juiste jaargetijde ook specifiek voor de Orca’s en walvissen wil gaan! Maar ik denk dat Arya het ook waanzinnig gaat vinden in dat soort landen, ze is zo gek op sneeuw en met koud weer is ze altijd extra happy :’) Al is ze natuurlijk geen -25 gewend hahaha. Mooie reportage heb je er weer van gemaakt <3

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:19

Ohhh mavantos, die jasjes staan te cute haha <3

Zulke gave foto's van Noorwegen! Het staat ook nog heel hoog op mijn lijstje. Ik vind Vidars sneeuwbaard helemaal het einde
Dit jaar zal het er niet van komen, maar wie weet erna haha :D
Evi is toch al gek op sneeuw :))
Weet niet wat ze van -25 vind haha

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:27

Heerlijk sneeuw foto van Evi!

Zoals het ernaar uitziet gaan wij een pak krijgen hier in Zuid-Limburg.
Jammer genoeg heb ik donderdag al een afspraak op staan, waarna ik rustig aan moet doen dus of ik er nog met Arya op uit kan is de vraag… Hoop van wel. Sneeuw is ook hier echt groot favoriet <3

Het winderige weer van gisteren gaat Arya ook helemaal goed op. Je zou het niet zeggen aan haar resting bitch face met weggewaaide oren hahaha. Ze was helemaal happy de peppy en als een jonge puppy aan’t rond dartelen. We hebben van jongs af aan veeeeeel door dit soort weer gewandeld en toen vond ze dat ook al zo heerlijk, ze leeft dan echt helemaal op als ik het moet omschrijven haha.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aansluitend zijn we nog even hoi gaan zeggen bij m’n man en zoon, en hebben we het laatste stukje van de skills prive training van onze zoon gekeken bij de voetbal club
Afbeelding

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:51

Oh wauw wat gaaf Noorwegen! -25 is wel voor echte bikkels :wow:

Wij willen Millie zeker eens meenemen op vakantie en Zweden en Noorwegen staan erg hoog op het lijstje!

Arya heeft echt een lief koppie op de wind foto’s <3

Evi is gek, zo liggen in de sneeuw :):) :')

Hier tijdje niet actief geweest, wel meegelezen! Druk geweest met de Giardia en daarna de feestdagen. We merken wel dat we ontzettend alert zijn op Giardia dus ieder poepbeurt een analyse :') maar we hebben gelukkig weer een blij en goed luisterend hondje. Dus nu duimen dat we gespaard blijven.

We merken dat Millie echt wat volwassener is al en dat bepaalde puppy gedragingen minder zijn maar er nu wel puberstreken komen haha. Maar bovenal is het echt een hele lieve knuffelkont <3 we gaan zaterdag voor de eerste keer naar jacht training, we hopen dat ze dat leuk gaat vinden!

Oh en sneeuw was ook een groot feest met rennen, spelen en gek doen

Afbeelding

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:19

Shaya_ schreef:
Hele gave foto's!

Haha ik moet wel eerlijk zeggen dat het daar anders koud is dan in Nederland. Hele droge lucht zorgt er voor dat de gevoelstemperatuur minder koud is. En zeker met zon is het dan wel lekker. Vidar moet wel non stop ice sokjes dragen onder de -10 anders krijgt hij zere voetjes.

@curse, ik merk inderdaad dat honden (en paarden) veel beter gaan op koud weer dan op warm weer. :j
Wij zijn 2 jaar geleden in dat gebied geweest (Lofoten, Andenes, Vesteralen en ook Senja) maar hebben geen walvis excursie gedaan omdat Vidar toen nog met zijn verlatingsangst zat. We gaan aankomende september weer terug en misschien dat we dan wel wat meer uitstapjes gaan maken. We hebben daar vanuit de camper wel bruinvissen, zeehonden en otters gezien en dat blijft onvergetelijk! Noord Noorwegen heeft echt zo heel rauwe natuur en blijft favoriet bij ons. Echt prachtig! <3

@Sanne, ik volg iemand op insta die skijoring doet met 2 corgis. Echt geweldig leuk om te zien!! Ik denk dat elke hond gek is op sneeuw en kou, zolang je ze maar goed in de gaten houdt en eventueel een beetje extra helpt met een jasje of sokjes.

Wij kijken nu weer Het Hoge Noorden op tv. Waarbij ook een stel is die een husky farm heeft. Lijkt me een pittig bestaan maar zo gaaf om zulke tochten te kunnen maken met de honden! Maar je moet het echt kunnen.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:06

Pippa13 schreef:
Shaya_ schreef:
Hele gave foto's!

Haha ik moet wel eerlijk zeggen dat het daar anders koud is dan in Nederland. Hele droge lucht zorgt er voor dat de gevoelstemperatuur minder koud is. En zeker met zon is het dan wel lekker. Vidar moet wel non stop ice sokjes dragen onder de -10 anders krijgt hij zere voetjes.

Nu komen we er niet onderuit maar gelukkig geen -20 :')

Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:30

Haha zo heeft ie geen sokjes nodig Shaya :')

En gaaf hoor Pippa! Evi kan verder goed tegen de kou, dus lijkt me supervet om een keer te doen *D