Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:06

Leg een fleecekleed neer en zet de omgeving van de kooi af zodat ze wat meer de ruimte hebben om te rennen (al zullen ze in het begin wel bang zijn).

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:13

Ik kan de omgeving helaas niet voor ze af zetten en ze zijn alles behalve tam -O- Mijn bed bestaat uit pallets dus als ik ze daarin kwijtraak vind ik ze nooit meer terug. Ze zijn eigenlijk nog nooit hun kooi uitgeweest behalve even snel met verschonen -O- (edit: oh ik kan wel met ze in de gang zitten! Daar kunnen ze nergens onder kruipen! Ga ik over een paar dagen eens doen, ze zijn hier drie weken en nu net 1 dag dus even wennen.)

Ik dacht in elk geval aan zoiets? Doen cavia's hier iets mee?

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:21

Je hebt van die gevulde wilgenballen, die zijn vaak wel een dikke hit voor caavjes. :j
Die zonder vulling ook wel trouwens, hier zijn ze binnen twee dagen compleet gesloopt en opgeknaagt. :+
Die bellen van geperst hooi/kruiden etc zijn ook een dikke hit, zowiezo alles van het merk Little One wel. :)
Je kunt ook een stuk touw ophangen met daaraan wasknijpers waar je bijvoorbeeld slablaadjes aan vastmaakt, dan moeten ze wat moeite doen voor hun eten en hou je ze mentaal een beetje bezig. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:24

Oh dat is slim, dankjewel! Ik weet echt niks van cavia's maar wel redelijk wat van ratten, volgens mij vinden ze qua vermaak dus wel redelijk hetzelfde leuk? Ik zal maandag even naar de dierenwinkel gaan om wat van dat soort dingetjes te kopen. Ik had ook al tips gelezen als wc rolletjes vullen met papier en brokjes erin of hooi erin.

Ze komen nu ook al wat meer uit hun huisje maar ze hebben gewoon niks te doen... Vind het zo sneu :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:29

Als ze groenten gewend zijn: geef ze eens een maiskolf met blad en draad.
Het is een groente die ze max 1x/week mogen ivm de suikers maar ze kunnen zich uitleven met het van de kolf eten. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:33

Ze zijn alleen andijvie gewend :') ik had ze zonet 6 blauwe bessen gegeven omdat ik las dat fruit niet teveel moet maar was het enige dat ik had.

Zijn ze dan genoeg gewend aan groente voor een maiskolf? Ik wilde vooral paprika, sla, wortel en andijvie voor ze kopen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:42

Begin voor de zekerheid met kleine hoeveelheden, evt verdelen over twee keer per dag. :)
Wortels, fruit en mais mag idd beperkt ivm de suikers, courgette, aubergine mogen ook beperkt.
Sla, paprika, tomaat mag onbeperkt.
Komkommer is meer vocht dus mag als extraatje bijgegeven worden maar voegt qua voedingswaarde weinig tot niets toe.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:51

Oh help zit daar ook nog onderscheid in := Dan hou ik het voor nu op sla, paprika en andijvie en een stukje maiskolf. Van tomaat weet ik dat ze dat niet eten en de rest krijgen ze nooit.

Dankjewel voor jullie tips in elk geval! Fijn dat jullie zo behulpzaam zijn :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 23:33

Sla mag juist niet onbeperkt, dat is heel vochtig dus in grotere hoeveelheden kan dat diarree veroorzaken. Daar zou ik niet mee beginnen als ze niks gewend zijn. Hier krijgen ze voornamelijk andijvie, paprika, komkommer (ook niet veel), wortel, paksoi, bleekselderij, spinazie en soms wat meloen of appel.

Zo'n voer rol doet het hier wel goed, de andere dingen doen cavia's meestal niets mee. Knaagproducten, denkspeelgoed en eigenlijk alles wat met eten te maken heeft (uiteraard :+ ) doet het hier goed. Ik vind de lijnen van Rosewood en JR Farms leuk en Trixie heeft ook leuke spullen.

Sneu dat ze er nog nooit echt uit zijn geweest :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:35

Al die voerrollen en andere eetdingen zit vaak erg veel suiker in, wat er vaak niet staat. Zelf zou ik dan liever gewoon echte groente kopen waar ze lekker op kunnen knagen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:02

Welke bedoel jij Dubbelfun?

De voerrol uit het screenshot vul je zelf.

Hier doen ze veel met dit soort spullen. Geperste hooirollen zijn ook altijd goed. Dat is gewoon hooi, dus ze mogen er zo veel aan knagen als ze willen. De snackballen waar je iets in kunt doen en die ze dan met hun neus rond duwen vind ik ook leuk, dat is een natuurlijke houding en ik stop er gewoon gedroogde groenten of Science Selective brokjes in. Ik voer zelf iets anders, dus dat eten ze alsof het snoep is :P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:35

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:44

Ik heb paksoi, andijvie en paprika voor ze gehaald. Nu probeer ik te vinden hoeveel ze mogen maar dat verandert nogal per website. De ene zegt 25g per cavia en de ander zegt 'met mate'. Hoeveel kan ik ongeveer geven? Volgens mij krijgen ze gewoonlijk 2 stengels andijvie per dag.

@Melody, echt geweldig dat speelgoed dat jij hebt! Als het mijn eigen waren zou ik dat er wel in investeren, maar deze gaan hopelijk/waarschijnlijk binnenkort naar de opvang omdat m'n pa er klaar mee is :=

Edit: ik had al wel gelezen dat nieuwe groente langzaam moet worden geïntroduceerd dus de basis is vooral andijvie maar dan dus de vraag, hoeveel gram ongeveer?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:59

Mijn dierenarts zei 50-100 gram, maar ik weeg het nooit af. Als ze andijvie gewend zijn kun je ze met zijn tweeën ook zo'n stengel paksoi of een stuk paprika geven (een halve kleine paprika of een kwart van een grote.) Ik geef altijd verschillende groente, maar omdat ik zeven cavia's heb kan ik meer verschillende soorten kopen zonder dat ik het te lang hoef te bewaren.

Voor de beeldvorming, zoiets krijgen ze bij mij per cavia:
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:16

Dankje! Dat is wel echt 10x zoveel als ik in gedachte had _O- Ze hebben nu 50g andijvie en 25g paprika gehad dus dan geef ik ze vanavond nog even wat extra andijvie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:18

@melody: merk je ook verschil met wat ze als eerste eten ??

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:29

Het hoeft niet precies uit te komen hoor! Ik geef van de andijvie een blad per cavia.

Ja! Meestal gaat de andijvie het eerst, verder wisselt het per cavia. De een is van de wortel, de ander van de paprika en over het algemeen verdwijnt blad het snelst. Spinazie zijn ze helemaal weg van, maar dat rot zo snel. Ik geef ze overigens geen kool, tomaat, sla soorten en radijsjes want ik heb door de jaren heen toch best wat cavia's gehad die daar niet goed op reageerden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:44

Ik voer dagelijks ongeveer dit qua hoeveelheid:
0,5-1,5 winterpeen (afhankelijk vd grootte)
1/3e komkommer
1-1,5 paprika
Halve zak spinazie/andijvie/boerenkool
Kwart broccoli/bloemkool
2 tomaten
Halve zak radijsjes
1-2 stronken witlof

Uiteraard wissel ik nogal eens af qua groenten, zo voer ik 1 rode biet per week en vaak ook 1 aubergine, verder geef ik sla, paksoi, koolsoorten, basilicum/peterselie/selderij etc.

Mijn boodschappenlijstje voor de hele week is:
2 pakken paprika's
1-2 netten tomaten
2 zakken witlof
1 broccoli/bloemkool
1 zak radijsjes
1 zak boerenkool/spinazie/andijvie
1 krop sla
1 krop kool
1 rode biet (ong €0,30 per stuk bij Plus)
1-2 komkommers
1 paksoi
Iets als fruit of mais (krijgen ze max 1x/week 1-2 stuks)
Ik varieer een beetje qia welke groenten precies maar vaak is het ongeveer bovenstaande. :)

Overigens struin ik de winkels af op kortingen, Aldi heeft regelmatig groenten met kortingssticker en als de zak niet bol staat en de inhoud er netjes uit ziet neem ik dat gerust mee.
Lidl heeft nog weleens spul voor €0,25 in aparte bakken liggen omdat het op de datum is, ook daarvoor kijk ik naar de kwaliteit.
Verder aanbiedingen in de gaten houden.
Bij zeer warm weer krijgen ze wat meer sla en komkommer voor het vocht en iets minder gevarieerde groenten (wel paprika en tomaat maar niet of minder vd rest).

Courgette en bleekselderij mogen ze ook maar dat eten ze hier niet dus dat koop ik niet meer. :+

Overigens is dit voor 7 cavia's en kan ik ze er zéér royaal mee voeren. :)
Buiten dit geef ik ze Versele Laga en onbeperkt hooi.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:50

Oja, biet doet het hier ook goed! Ik ben me wel al een paar keer kapot geschrokken van de rode plas die ze daarna hebben _O-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:55

Hier ook hoor, zat twee tellen te panikeren want 'hoe ga ik in vredesnaam snel achterhalen welke er bloed plast :=' tot ik de groenten ging klaarzetten en de aangesneden biet in de groentela zag liggen. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:00

Hier zijn ze ook gek op bananenschillen en de schil van de meloen.

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:14

ik geef mijn cavia's ongeveer vier keer per dag groente en onbeperkt hooi, daarnaast krijgen ze 1x per dag guinea pig granola van hope farms.

van groente geef ik:
-andijvie
-komkommer
-tomaat
-paprika
-paksoi
-radijs
-witlof
-(ijsberg)sla
-spinazie
-heel soms bleekselderij
en regelmatig hebben we een basilicum/peterselie plantje waaruit ze mogen eten :)

ze hebben wel sterke voorkeuren voor sommige groentes :9

ik geef ze trouwens ook nog elke dag een vitamine c tabletje omdat cavia's dat zelf niet aan kunnen maken.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:02

Zo zijn cavia's best wel dure beestjes lor1 :=

Hier hebben ze net wat paksoi en andijvie weer op. Paksoi beviel de ene overduidelijk beter dan de andere _O- Ook hebben ze een verse wilgentak waar ze graag aan knagen.

Hoe bieden jullie hooi aan? Hier hing het dus aan de kooi in zo'n plastic bak maar op een plek waar ik ze eigenlijk niet zie (op verhoging, te eng denk ik nog) dus ik heb het los in de bak gelegd en dan eten ze het wel graag en veel! Met gemak 3 handen per dag. Is dit een oké manier om het aanbieden? Hoe doen jullie dat?

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:26

ik heb een 'hooihok', een deel van de caviaflat waar bodembedekking met daar bovenop hooi ligt :).

ik denk dat los de beste opties is voor die van jou als ze het zo beter eten dan in een ruif

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:33

Kaus schreef:
Zo zijn cavia's best wel dure beestjes lor1 :=

Hier hebben ze net wat paksoi en andijvie weer op. Paksoi beviel de ene overduidelijk beter dan de andere _O- Ook hebben ze een verse wilgentak waar ze graag aan knagen.

Hoe bieden jullie hooi aan? Hier hing het dus aan de kooi in zo'n plastic bak maar op een plek waar ik ze eigenlijk niet zie (op verhoging, te eng denk ik nog) dus ik heb het los in de bak gelegd en dan eten ze het wel graag en veel! Met gemak 3 handen per dag. Is dit een oké manier om het aanbieden? Hoe doen jullie dat?

Ong €20,- per week als er weinig aanbiedingen/kortingsstickers zijn. :')

Ik heb een ander systeem qua huisvesting en ook een ander hooivoersysteem.
Maar klinkt alsof los voor jou het beste werkt. :)