[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurfje

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:11

Da's een gek aquarium lor :D telescope zijn koel.

Hier geen slakken fan. Al heb ik wel een slakken eter als vis uit gezocht. En ga ze hier zeker ook wel in verwennen denk ik.

Mijn boodschappenlijstje is voor nu
Nieuwe thermometer. Heb een digitale en als je er tegen aan tikt geeft ie een andere waarde aan.

En ik moet een skimmer in mijn Aquarium hangen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:36

Ik heb in totaal 4 telescoopogen zwemmen en uitbreiding zal ook telescoopoog zijn. :D
Ben nog op zoek naar een (zo goed als) volledig witte telescoopoog en een rood-witte maar dat heeft geen haast.
Hoop over ong een jaar ook een kweek op te starten met 3 van mijn telescoopogen, moet het alleen zo zien te plannen dat de jonge vissen in het voorjaar 2-3cm zijn en lekker naar buiten kunnen zodat ze alle ruimte hebben en ik niet tig keer per dag meer hoef te verschonen.
Bedoeling is dan om op later moment pas te selecteren op de bouw enzo die ik zoek, wat niet gezond is of zich niet redt cull ik wel al in een eerder stadium.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 07:37

Hahaha Lor, dat gaat niet lukken idd.
Heb ik vroeger ook gehad maar dat was geen succes. Ik vond ze ook heel vervuilend, ben dan terug overgeschakeld naar zuid amerikaans biothoop. Ik had een sluierstaart en 2 gewone die al snel 30 cm waren, die heb ik doorgegeven aan mijn schoonouders voor de vijver.

Zondag is het ‘kweekcentrale’ en dan komen er hobbyisten van over het hele land om hun eigen kweek te verkopen. Heel leuk, dat mis ik nooit :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:31

Dat klinkt interessant, is het een beetje vergelijkbaar met onze Vivariumbeurs?
Ik vind de vervuiling van goudvissen op zich wel meevallen, maar let erg op met de hoeveelheid voer ivm afval, verder hevel ik 1-2x per week ong 10l af puur om de poepjes en etensresten te verwijderen en 1x per 7-10dagen doe ik een 50-75% waterwissel.
Overigens voer ik best veel: 6x per dag een volle theelepel goudvisvoer (diverse merken gemengd) en 2-3x per week een blokje diepvriesvoer (ipv de korrel).

Ik heb er een paar nieuwe aanwinsten bij :o:

Mijn vrouwtje ('Azraq) is compleet uitgeput en komt niet meer van de bodem, die heb ik dus moeten scheiden van de rest.
Maar ja, hoe verder?
Nou, op naar de dichtstbijzijnde dierenwinkel die sluierstaarten verkoopt dan maar en daar gevraagd of ik mocht kijken wat mannen en vrouwen zijn.
Dat mocht, dus ik heb 3 mooie meisjes uitgezocht, ook gelijk de enige 3 waarvan ik zeker was dat het meisjes zijn. :+
De zwartrug (Alnahas) had ik al, die heb ik 11 oktober gekocht en zit er alleen bij om te laten zien hoe klein de nieuwe aanwinsten zijn.
Je ziet ook gelijk het verschil qua voerbeleid tussen de dierenwinkel en mij. #)
De 'redcap' (het rood zit te ver naar achteren) heb ik Gwyn genoemd, de volledig witte Sudu Ya (soedoeje), beiden betekenen 'wit'. :)

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:38

Hier een flinke alg uitbraak ondanks het schoonmaken zit t na een paar dagen weer vol. Iemand tips?

Afbeelding
Afbeelding

Edit: pH zit nu op 7.52

Afbeelding

Op zulke momenten denken we gewoon laten we de hele boel weg doen :')

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:53

Hoeveel uren licht heb je per dag? Mijn anubias zagen er ook zo uit, lichturen teruggeschroefd, nu zien ze er weer (een beetje...) beter uit. Er valt geen direct zonlicht in de bak?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:20

Kijk inderdaad even naar je lichturen, en of je plantjes genoeg voeding krijgen. Ik had hier ook veel algen ineens. Ik heb toen garnalen gekocht, die ik sowieso al wilde, maar die kregen het niet bijgebeend. Licht had ik al terug geschroefd maar deed ook niet genoeg. Ik ben de plantjes meer voeding bij gaan geven middels vloeistof in het water, en je ziet het nu gewoon verbeteren hier.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:41

Hoihoi!

Mijn vriend en ik hebben sinds een tijdje een tropisch aquarium. Het draaid inmiddels best lekker! We hebben 6 maanvisjes, 2 siamese algeneter gold (we weten dat deze op latere leeftijd agressief kunnen worden, dan hebben we al een herplaats huisje) en een paartje borstelneuzen. Nou heb ik 2 vragen en hoopte dat jullie me kunnen helpen ☺️

- we hebben sinds een week of 3 last van baardalg. We zijn al begonnen met licht terug naae 8 uur, en wekelijks 10% water verversen. Nou zitten we te kijken naar de CO2, echter kom ik dan vooral hele systemen tegen van ver biven de €100, en dan zit er simpelweg even niet in. Iemand tips voor betaalbare tests en evt CO2 verhogerd oid?
- We willen eigenlijk nog een scholtje kleine visjes oid er bij, we vinden het nog net wat te rustig in het aquarium. Wel hoorde we dat lang niet alles samen kan met maanvissen. Hebben jullie een tip wat voor visjes samen met maanvissen kunnen?

Dit is het aquarium (‘bubbeltjesding’ is inmiddels ingegraven en bubbelt daardoor meteen minder)

Afbeelding

Andere tips zijn altijd welkom! We zijn nog redelijk leeks, we doen echt ons best het zo goed mogelijk te doen voor de vissen. Maar het is ooit moeilijk om alle info precies juist te vinden.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:19

@ xLeonie, idd 1. minder lichturen,2. goede stroming (je moet alle planten lichtjes zien bewegen) 3. niet teveel voeren aan je vissen, 4. voldoende plantenvoeding, 5. kiezen voor snelgroeiende planten, traag groeiende krijgen makkelijker baardalg.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:35

Ik heb vloeibare co 2, zwarte fles, zal het merk opzoeken bij interesse
Bubbeltjes zijn normaal niet nodig toch? Zuurstof via filter is normaal voldoende. Zijn je waterwaardes ook allemaal in orde,
hoeveel ltr is de bak?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:42

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb vloeibare co 2, zwarte fles, zal het merk opzoeken bij interesse
Bubbeltjes zijn normaal niet nodig toch? Zuurstof via filter is normaal voldoende. Zijn je waterwaardes ook allemaal in orde,
hoeveel ltr is de bak?

120 liter. Waterwaardes zijn gecheckt. Nitriet is iets aan de hoge kant, verder allemaal goed. Temp zit rond de 26,5. Bubbeltjes zijn ook meer voor de leuk dan dat ze echt nodig zijn :Y)

Ben wel heel benieuwd naar het merk ja, dus mocht je de mogelijkheid hebben dit na te kijken, graag!

Ik denk dat de borstelneuzen kroost hebben trouwens! De man is enorm beschermend over ‘zijn’ spongebob huisje en het vrouwtje scharrelt er de hele dag omheen. Ben benieuwd :D

Edit: we zijn overigens ook bewust dat dit aan de kleine kant is voor volwassen maanvissen. Een vriend van ons heeft een enorm aquarium. We mogen ze bij hem ruilen voor jonkies als deze onze bak ontgroeien

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:58

120 ltr is idd erg krap voor maanvissen, maar dat weet je zelf ook al. Ik heb even gekeken maar het merk is easy life en ik heb de carbo en exit alg ( of iets erop lijken)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:05

Lynn_Nikita schreef:
120 ltr is idd erg krap voor maanvissen, maar dat weet je zelf ook al. Ik heb even gekeken maar het merk is easy life en ik heb de carbo en exit alg ( of iets erop lijken)

Jaa zeker, hij heeft zelf met regelmaat jonkies, zodra deze te groot worden verhuizen ze :) bedankt voor de tip!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:29

Hier ook de easy carb. Verder heb ik mijn Aquarium gevuld met heus 10 kardinaaltjes. Echter ben ik er al 1 kwijt na 2 dagen. Nergens te vinden dat ding. Maar misschien ben ik gewoon opgelicht en heb ik er maar 9 mee gekregen van de winkel.

Zondag nog 2 soorten vissen op halen en daar info inwinnen over de rest van de bewoners. En dan eerste maar even laten voor wat het is.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:37

Hier vanavond de boel grondig schoongemaakt. Denk idd dat het de lichtinval van buiten is. In de zomer staat de zon hoger dus dan komt er geen zonlicht op. Dat wordt dus de rolgordijnen dicht achter als de zon erop schijnt!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 01:36

Je kan ook misschien een achterwand er in plaatsen? Of een vuilniszak langs de achterkant trekken. Dan komt er ook geen zonlicht direct in natuurlijk...

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:20

Ik zou de bubbeltjes in ieder geval ook uitzetten. Deze "verjaagd" de CO2 welke juist weer goed is voor de Baardalg.
Meer plantenvoeding en Vloeibare CO2 is de oplossing. Ik heb colombo flora grow carbo, er zit zo'n handig doseerpompje op.

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:55

@Leoniee, vervelend die algen, hoe is de stroming in je bak? Zie je de meeste plantjes bewegen? Gebruik je goede plantenvoeding? En ik zou inderdaad eens kijken naar de lichturen, ik weet niet of je CO2 gebruikt? Ik gebruik vloeibare plantenvoeding All-in-one van PlantedBox, bevalt erg goed, makkelijk doseren en hoeft maar 1x per week.

Renee_S, Toen ik nog vloeibare CO2 gebruikte had ik altijd CarboBooster van Dennerlee, is ook altijd wel goed bevallen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:40

Jeej morgen nieuwe vissen halen.

De kardinaaltjes houden goed en water blijft stabiel. Dus winkel gebeld en 2x 10 vissen gereserveerd.

Ik heb heel zacht een belletjes ding aan staan. Misschien deze toch ook maar uitzetten dan.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:08

ja ik ook, morgen naar een leuke beurs vol enthousiaste kwekers

ja een O2 blokje drijft alle CO2 weg als je dat hebt, ik laat het O2 blokje erin omdat ik geen CO2 meer toevoeg, ik heb een PH verlagende bodem gelegd en gebruik Elsenproppen en eikebladeren om mijn water zuurder te maken

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:17

Ik kom even binnen vallen. Wij zijn een groot aquarium aan het inrichten en hebben gekozen voor een zand bodem. Het probleem is alleen dat elke keer als je de bodem ofzo vlak wil maken dat het hele water weer troebel wordt en het weer een poos duurt voordat dit gezakt is. Hebben jullie dit probleem ook? Of zijn er tips? Voordat het zand in het aquarium ging hebben wij het erg goed uitgespoeld.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:27

Waarom wil je de bodem vlak maken?
Ik heb een bodemstofzuiger, en geef de bak 1x in de week een grote schoonmaak. Dan zuig ik de bodem schoon, en that's it. Bij mij wordt er niks troebel, en het zand zakt ook meteen weer terug naar de bodem.

Wellicht zit er toch nog wat fijnstof tussen het zand?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:52

Ik had ook helemaal geen stof tussen mijn zand zitten. Helaas hoor je het heel vaak.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:07

We hebben er alleen nog water en in daardoor was het net een gebergte geworden qua zand. Mijn vriend had hem iets te fanatiek gevuld. Was blij dat net alles gezakt was maar nu ik dus voorzichtig het vlak gemaakt heb is het weer helemaal troebel. Filter haalt gelukkig veel kleine deeltjes er uit hopelijk scheelt dat wat.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:32

Grote capaciteit filter erop en die vol douwen met filterwatten, dan ben je er zo vanaf :)