gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:38

MoppieFilou: Bedankt voor de tip. Volgens mij heb ik nog zo'n kruik liggen omdat ik die destijds ook voor mijn puppy gebruikt heb. Anders ga ik daar nog even achteraan. Het is pas maandag, maar ik wil graag goed voorbereid zijn.

Ik wil zeker ook even met de opvang contact opnemen en ik denk dat zij mij daar ook wel over kunnen informeren, maar wil van te voren wel vast wat research gedaan hebben. Dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten en kan ik een goede afweging maken. Als ik zo'n beestje voor me zie dan ben ik al verkocht, maar ik wil wel een verstandige keuze maken. Zo'n 2 á 3 keer per week een half uur borstelen/knippen moet wel lukken. Bedankt voor je verhaal. :)

Jannickee: Ik las inderdaad bij het "verhaaltje" dat dit konijn ook geknipt moet worden, dus ik ging er al vanuit dat het haar blijft groeien en het konijn niet verhaart. Bedankt voor het delen van je ervaring. :)

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:25

Ik heb een kruising angora gehad en een teddy. Ik hield ze kort dus weinig vachtverzorging.
Maar anders is het wel dagelijks borstelen ja

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:51

Ik heb wel een konijntje met een lange vacht, geen teddy of angora overigens. Ik borstel hem bijna nooit en dat is ook niet nodig bij hem. Enkel aan zijn kopje is het wat geklit langs 1 kant doordat hij een traanoog heeft gehad. Nu heb ik dit een beetje weggeknipt, maar er is nog een stukje dat verstrengeld zit met zijn snorharen.. Hoe zou ik dit makkelijk wegkrijgen? Ik durf het niet echt te knippen, aangezien ik zijn snorharen dan mee afknip..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:20

Zou ik gewoon afknippen, groeit wel weer aan.
Ik vergeet mijn huidige vosdwerg. Ook langharig maar daar heb ik in de bijna 3 jaar dat ik hem heb pas 2 keer wat aan moeten doen qua kleine klitjes wegknippen.. :')

<3
Afbeelding

Arya begint me steeds meer te vertrouwen. Het blijven zitten is al een hele vooruitgang, eerder was ze weg zodra ik in de buurt kwam.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 07:54

Heerlijke foto's <3

Ik breng Nora zo naar de dierenarts voor haar sterilisatie, vind het best sneu zo'n ingreep bij zo'n kleintje. Maar het is voor een goed doel! :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:39

Komt allemaal wel goed!

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:19

Ja daar gaan we wel vanuit! Ben nu naar een andere dierenarts gegaan dan normaal. Is een stukje duurder, maar we werden zo fijn ontvangen. Voor Binky hadden ze de grootste hondenbench klaar gemaakt, hooi en bakje water stonden al klaar en bakje om biks in te doen ook. Bij Binky moest ik toen gewoon hem afgeven en kon hem later weer ophalen en dat was het. Je betaald dus ook echt wel voor service!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:47

Dat is wel echt luxe voor haar!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:34

Wat een leuk stel heb je zitten, Eoweyn!

Hoe is de sterilisatie gegaan Jannickee?

Vandaag besloot ik even langs te gaan bij het asiel waar ik oa. de Angora had zien zitten. Hier heb ik mijn hart verloren aan een andere dame en deze zal ik morgen op gaan halen. Hopelijk gaat ze over een paar weken een leuk koppel vormen met Boaz, zo niet dan mag ze uiteraard blijven. :)

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:05

Leuk Anna, wie is de gelukkige?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:13

Ik vind de naam die ze in het asiel heeft niet zo leuk, dus ze gaat Femme heten. :)

Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:14

Wat een schatje! <3

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:18

Ja hè. Voordat ik haar gezien had vond ik haar eigenlijk te groot, maar ze heeft echt m'n hart gestolen...

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:12

Dat kan ik begrijpen! ;)

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:26

Wat een leukerd <3

De sterilisatie is goed gegaan, heb haar net opgehaald. Ze bleek alleen ook helemaal kale pootjes te hebben door urine.. vind het zo erg dat het mij helemaal niet is opgevallen ;(

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:51

Ze is verder helemaal wit, maar heeft wél een zwart staartje. :+

Fijn dat de sterilisatie goed gegaan is. Ik hoop dat ze snel hersteld. Van de kale pootjes is vervelend, maar dat zal je vast niet met opzet over het hoofd gezien hebben.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:09

Jannicke, kale achterpootjes gaan bij mij de alarmbellen rinkelen, ik hoop van harte dat je fenbendrops of panacur hebt meegekregen om te behandelen tegen EC! Mijn Flip heeft dit namelijk ook gehad en had de blaasverlamming vorm van EC.

Afbeelding

Ik heb vandaag weer heerlijk genoten van mijn konijntjes <3

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:14

Nee heb ik niet mee gekregen, de dierenarts zei dat het blaasbrand? is. Ze had de blaas nagekeken toen ze met de sterilisatie bezig was en kon er niks raars aan zien. Mag ik jou anders morgen een foto sturen of dat hetzelfde is als wat die van jou had ?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:24

Dacht ik ook direct aan... Blaasbrand of eigenlijk urinebrand kan een symptoom zijn van EC.

Was zij trouwens degene die vervelend deed of was dat de ram?

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:34

Zij was degene die vervelend deed, zij reed de hele tijd op mij ram.. wat zijn nog meer symptomen van EC?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:41

Nog meer symptomen van EC zijn een scheve kop, evenwicht stoornis etc. Maar ze kunnen dus ook alleen urinebrand krijgen als symptoom, mijn Flip had ook alleen vieze poten en toch echt EC!

Mijn Pepper had overigens een acute aanval van EC en had last van haar evenwicht, rollende ogen en omtollen, ook weer een compleet andere vorm van EC.

Ik zou toch even een kuurtje vragen, de medicatie van EC kan geen kwaad, als je niet behandeld ben je verder van huis en kun je je konijn eraan verliezen! Succes!

Foto's sturen of vragen stellen mag altijd :)

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:44

Pff.. dit had de dierenarts niet verteld. Ik lees dat dit voornamelijk bij oudere konijnen voor komt? Die van mij is nog maar een half jaar, en kan het over gaan? En ik lees dat het ook besmettelijk is? Dan moet ik mijn ram morgen dus ook maar gelijk controleren. Ik ga morgen even foto's maken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:18

Mijn ervaring is dat het bij konijnen van alle leeftijden voorkomt en het KAN besmettelijk zijn maar meestal komt het alleen tot uiting als ze een verlaagde weerstand hebben.

Bij Flip kwam het tot uiting toen ik hem in m'n groep gekoppeld heb en hij ook nog haken op z'n kiezen bleek te hebben. Hij is nogal gevoelig voor stress heb ik gemerkt. Ik heb de andere 3 niet behandeld.

Bij Pepper kwam het tot uiting nadat ze eindelijk opgeknapt was nadat ze bijna dood was en erg zwak was.

Is er aanleiding waardoor jouw konijn zwakker kan zijn?

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:24

Ja het verhaal van Pepper heb ik idd gevolgd, dat gun je geen 1 konijn. :(:)
Nee mijn ram was wel ziek, maar heb helemaal niet door gehad dat zij een slechtere weerstand had. Wel was het daaronder ook allemaal niet zo schoon.. en zij zit altijd buiten ook al plenst het, misschien komt de mindere weerstand daardoor? Nadeel van een konijn die absoluut niet aangeraakt wil worden, je controleert zo'n beestje dan toch minder goed ;(

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:42

Ik snap het, bij Flip zag ik het ook niet meteen helaas maar hij is er weer helemaal bovenop gekomen.

Dat is het nadeel van konijn niet oppakken, je ziet minder snel als ze iets (wat je kunt zien) hebben .

Komt wel goed, ik zou morgen even bellen voor een kuurtje fenbendrops omdat je denkt dat ze E. Cuniculi heeft ;)