Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:42

HUJJ IK MELD ME OOK.
Heb nu 1 cavia, Bruno van bijna 6 :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 09:48

Hoe ik te werk ben gegaan :D
De keukenkastjes
Afbeelding
De onderste bak op zijn kant
Afbeelding
De bovenste 2 bakken
Afbeelding
Alles op elkaar gestapeld en de deurtjes er voor, verlichting zit ook al :D
Afbeelding
En het plexi en de profielen
Afbeelding

Later heb ik de 2 liggende kastjes nog 20 cm naar voren getrokken en de onderste bak breder gemaakt. Die is nu 80 cm diep, maar dat is met schoonmaken wel lastiger.

_Evelien

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:56

Die bedonderleggers, is dat ook een optie voor mij als bodem te gebruiken of beter zeil en daar overheen het zaagsel? Want mijn planken zijn van hout natuurlijk.

Heel gaaf gemaakt DubbelDun! Lekker creatief. :D Leuk om te zien!

De fokker waar ik mijn cavia's wil gaan halen, heeft nog een beertje uit het vorige nestje die niet dronk en maar 70 gram woog. Die moest dus daar blijven om te kijken hoe hij het zou doen. Hij is er goed uitgekomen zei de fokker, en mag nu gereserveerd worden. Hij is wel heel leuk, denken jullie dat dit een goede keuze is of kan het alsnog mis gaan met zo'n cavia? Dan komt er nog een vrouwtje of mannetje bij uit het nestje wat nog geboren moet worden. Heb ook maar gevraagd hoe het dan met de castratie kosten zit, of die voor mij zijn of dat voor hun is, geen idee eigelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 12:06

Als jij een cavia van hun overneemt zijn de latere castratiekosten voor jou, maar dan zit je met jonkies waar ook weer mannetjes bij kunnen zitten.

Ik gebruik de bedonderleggers op het zeil en onder de bedding. Voordeel is dat je heel snel je bak leeg en schoon maakt. Je pakt gewoon de 4 punten van de bedonderlegger beet en tilt alles er in 1x uit.
Het beetje bedding wat er uit valt veeg je zo op. Daar onder is het meestal gewoon droog.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:06

Ik zou sowieso zeil onderin leggen want hoe secuur je ook werkt, het gaat een keer je hout in met onderleggers.

Gaaf hok dubbeldun!!!

Hoi trui! Heb je een foto van bruno?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:33

Afbeelding die op de voorgrond

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:36

Oké, en hoe denken jullie over dit beertje? Loop ik er risico mee met sneller kans op ziektes of?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 15:55

Het is niet gezegd dat ie nog steeds 'zwak' is, misschien dat ie wat kleiner blijft als de rest van het nestje, maar ik heb er ook een paar 'mini's' bij zitten en die zijn er echt niet minder levendig/gezond om :D

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:58

Wat een lieverd trui! Is het vriendje er niet meer? :(

Evelien, de castratie kosten zijn sowieso voor jou.
Het kan eigenlijk altijd nog misgaan .... maar het kan ook zomaar de sterkste cavia ooit worden.
Ik heb er eentje uit de boerenbond ooit weg gehaald die er een half jaar zat en veel problemen mee gehad qua gezondheid. Heb hem nog anderhalf jaar mogen hebben voor hij ziek werd en overleed... allemaal heel snel. Bij hem was wel ook duidelijk dat hij veel tekort was gekomen maar of dat ook de reden tot ziek worden was?.
Heb nog veel meer kneuzen en de ene heeft nooit iets en de ander altijd alles.
Bij 2 opgevangen zusjes is de ene overleden en de andere doet het nog na tia's en alles.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:58

Boefie (broer) is inderdaad 21 oktober overleden :'(

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:19

Vandaag zijn mijn cavia's verhuist naar het buitenverblijf. Nu ben ik alleen bang voor de nacht. Ze lopen nog niet op het trappetje. Ik heb er veel hooi in gelegt en heb ze nu allebei boven in gezet zodat ze beschut zitten.

Heeft iemand nog tips? Veel hooi, zaagsel evt een grote badhanddoek (kan dat geen kwaad??)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:35

Je cavia's zaten toch binnen? Dan zou ik ze nu nog niet naar buiten doen hoor, de nachten zijn nog een veel te groot verschil! Vannacht voorspellen ze dat het 5 graden wordt..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:41

Oh echt! ..... dan haal ik ze ff binnen... bedankt voor het advies
Bij ons word het vanacht op zn laagst 10 graden dus ik vind dat wel mee vallen.

Ze hebben ze laatste 2 maanden in de bijkeuken gezeten waar het ook maar 18/19 graden was.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:08

Trui, ga je nu nog een vriendje aanschaffen of niet? :)

Met buiten laten zou ik ook nog even wachten.
Wellicht kan het wel 10 graden worden maar omdat de temperaturen zo wisselend zijn is de grond vaak echt nog veel te koud. Het moet wat langer en regelmatiger warm blijven zodat de grond niet te koud is.
Snap je wat ik bedoel? :')

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 06:22

Waren we van plan, maar tis een beer en dan heeft altijd met beren gezeten van zn eiegn leeftijd. Mjjn vader heeft er verder minder verstand van, maar die wilt hem gewoon met veel aandacht van zn oude dag late genieten.

Enige wat erbij kan is een heel jong beertje en dat moet ook maar net goed gaan, maar als Bruno dan dood is zitten we weer met dat jonge beertje. Zo blijven we aan de gang..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 08:07

Een jongere beer kun je dan altijd nog laten castreren en dan een zeugje er bij :)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:08

jamaar we willen hierna geen caafjes meer waarschijnlijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 08:13

Afhankelijk van de leeftijd van je overgebleven caaf zou ik dan idd beslissen óf om de overblijver alleen te laten zitten óf om hem af te staan aan iemand waar hij wel gezelschap krijgt.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:41

Is er niet bv een opvang die je een jong beertje wil laten adopteren, die je daarna dan naar de opvang kunt terug brengen?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:43

Nee, opvang waar we altijd caafjes hebben gehaald zitten overvol dus daar kan je in primcipe niet terug brengen

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:55

DubbelDun schreef:
Het is niet gezegd dat ie nog steeds 'zwak' is, misschien dat ie wat kleiner blijft als de rest van het nestje, maar ik heb er ook een paar 'mini's' bij zitten en die zijn er echt niet minder levendig/gezond om :D

Misschien zeg ik nu iets heel stoms, maar het beertje dronk ook niet bij zijn moeder, zit er in die melk niet allerlei belangrijke stoffen die ziektes enz tegen gaan? Dat heeft hij dan niet binnen gekregen..

Ik zit wel sterk te twijfelen nu, wou eigelijk twee zeugjes, maar dit beertje ziet er echt zo leuk uit, zal zo even een foto bijvoegen van hem. Hij is nu twee weken oud. Mocht ik hem wel nemen, neem ik er nog een ander beertje bij, of is een vrouwtje beter, en hem dan laten castreren later? Wat zijn jullie meningen over de verschillen van beertjes en zeugjes, ik lees veel dat beertjes aanhankelijker zijn?

Foto's van het beertje:

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 08:57

Castreren 'later' heb je niets aan want zodra je ze bij elkaar zet gaat hij dekken. Dan zou je ze dus eerst apart moeten houden tot minimaal 3 weken na de castratie.
Beter neem je er dan meteen een broertje of andere jong beertje bij.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:02

Ah oke, ja dat leek mij dan ook het beste. Bedankt. :-) Twijfel nu wel erg of ik deze zal nemen met nog een beertje, of twee zeugjes..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:42

Ah trui ik snap het wel, ik ben wel heel erg van vriendjes en niet alleen zitten maar ik kan begrijpen op de leeftijd van je cavia dat je er geen meer wil bij hebben als je de cavia hobby laat verwateren. Ik heb er 15 dus eer het bij mij gebeurd duurt het wel even maar ik snap het en zou hem ook niet naar een opvang brengen

Evelien, als je hem leuk vind gewoon nemen en laten castreren wanneer het kan. Laat je niet tegenhouden :)
Mijn op 1 na oudste is ook zo een kneus en die heeft nooit wat dus je kan het op voorhand niet zeggen

Sowieso vind ik cavia's altijd bijzonder in gezondheid en kwaaltjes

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:44

Boef was ziek. Zn botten waren stroef, je zag op de rontgen helemaal dat de bitten niet glad waren. Zo ook zn kaken en kon ie nietmeer eten. Dwangvoer nam ie niet. En toen we twee weken hadden geprobeerd gingen we op bakantie en hebbe we besloten hem te laten gaan. Hij piepte nieteens meer bij de versovingsspuit en zn ooglede reageerde al niemeer foed en hij was duidelijk ziek.