Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:13

Veriye schreef:
Wij gaan een van onze kippen waarschijnlijk verliezen :(
Ze kwam erg zwak uit het hok, dacht eerst dat de bloedluis terug is, maar als dat zo is dan erg weinig en niet genoeg om haar zo te verzwakken. de andere twee hebben felrode kammetjes, die van haar zijn wel iets minder fel, maar niet echt bleek.

Niet toevallig in de rui, of misschien vieze oogjes of snot?

Veriye

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:35

Nee, niet in de rui, oogjes schoon en ook geen snot, geen niesjes.
Ze kon niet eens meer staan, dus vreesde er al om. Maar ze lijkt nu goed weer op te knappen. Ze is nog ver van 100% maar ze eet weer zelfstandig, drinkt en scharrelt een beetje rond.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:04

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:15

Ik ga even voor je kijken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:26

Wij hebben er pas geleden ook weer eentje verloren. Ze was broeds, dus zat al wat minder goed in d'r vel, en wilde ineens niets meer eten en drinken en werd door de andere tokkies aangevallen. ORS gegeven, vitaminedruppels, gekookt eitje proberen te geven.. De dag erna was ze dood -O-

Vitaminedruppels hebben hier wel meerdere keren kippen gered. Dat zou je nog kunnen proberen, Veriye. Baat het niet dan schaadt het niet.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:59

Iemand hier wel eens eieren ingevroren? Lees al dat ze er niet beter van worden, en je ze door moet kloppen enzo.. Hoe zijn de ervaringen hier?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:09

Niet gedaan (geen ruimte in de vriezer), kom wel een aantal ytbers tegen die dat doen. Inderdaad meestal kloppen of scheiden en invriezen in ijsblokjesvorm, dan heb je een standaard maat ei om te gebruiken.
Andere optie is waterglas (zou tot 9 maanden houdbaar zijn), geen vriezer nodig, enkel een koele plek, maar je eieren moeten ongewassen en geheel schoon zijn, beschermlaagje dat de kip om het ei legt is er nl essentieel voor en die is er makkelijk af te wassen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 23:32

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ja scharrelkipjes. *\%/* *\%/* *\%/*

Vanaf heden hebben ze een stuk van 5x7 meter erbij als ik aanwezig ben waar ze mogen scharrel. Dit is dan extra naast het nachthok met vaste ren. :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:02

Mariska_28 schreef:
Iemand hier wel eens eieren ingevroren? Lees al dat ze er niet beter van worden, en je ze door moet kloppen enzo.. Hoe zijn de ervaringen hier?

Ik had op een piek ineens rond 60 eieren liggen en heb ze dan inderdaad ingevroren.
Gewoon open gemaakt en zo in een diepvries zakje gedaan, altijd per 5 of wat voor jou werkt. Ik gebruik ze dan om te bakken of roerei te maken etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:56

Eigenlijk wel slim, dat invriezen.. Ik heb nu een stuk of 10 eieren liggen, maar wij eten ze nauwelijks. ìk gebruik ze alleen af en toe om te bakken. En de enige kip die nog legt is ook al aardig op leeftijd. Ik denk dat ik die ijsblokjesmethode eens ga proberen. Als ze bevroren zijn kunnen ze alsnog uit de vorm en in een ikea zakje.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:03

Iemand hier misschien plek voor een mooie grote brave brahma haan? Hij is hier geboren en getogen, maar is opeens aan het vechten geslagen met mijn oude haan. Gescheiden houden is heel lastig, dus deze jongen zit nu even veilig in een stal, maar natuurlijk verre van ideaal.. Iemand die deze jongen een goed huis kan bieden, of iemand weet die dat wil? Hij is nu een jaar oud, rustig, en totaal niet agressief naar mensen.Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 07:21

Helaas is een van onze kippen vannacht in haar slaap overleden.
Gisteren nog lekker rond gescharrelt, ze voelde zoch goed, vanmorgen wou ik de hennen alvast eruit laten. Haar kam leek wat witjes, dus ik dacht al oh jee, niet alweer mijten....maar ze was al koud. Gewoon naast het andere kippetje in het legnest overleden in haar slaap.
De mijten waren het niet, want die zijn gelukkig onder controle. Maar wat het dan was :?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 07:27

Hè bah, wat sneu

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 07:34

Ja, was zo een lieve. Nu nadenken wat wij met de resterende kippen doen. Houden en weer een bij of wegdoen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:55

Ach wat sneu, ik krijg elke keer haast zelf een hartverzakking als ik er eentje dood tegen kom.

Ik heb hetzelfde gehad met een kerngezonde amrock kip. ‘s Avonds hartstikke fit, nooit iets mis mee geweest, legde nog regelmatig eitjes, mooie rode kam en prachtig in de veren.. en ‘s morgens dood in het hok, met nog een volle krop, en totaal geen tekenen van stress of pijn, snavel schoon.. ze lag gewoon dood naast de slaapstok. Nooit er achter gekomen wat de oorzaak was. Maar het moet een snelle dood zijn geweest.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:01

Ik heb haar nog nagekeken voor ze de grond in ging. Volle krop, snavel schoon, luchtgaatjes vrij. Geen verwondingen. Ze had gewoon haar ogen dicht en lag erbij zoals ze altijd slaat (ze slapen in het legnest) met dat andere kip nog naast haar.
Kam was wel beetje bleek, maar ze was ook al stijf en ze had nooit een echt rode kam.
Andere twee kippen maken het goed. Geen ruzie tot nu toe. Ze gaan hun gangetje. Vind het wel sneu... Wij zijn nu van 6 tot 2 gegaan :(
(3 zijn verkocht omdat ze zo een herrie schopten dat wij vang waren voor buurtruzie)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:33

Ik heb een prachtig jong cochin haantje die op zoek is naar een nieuwe harem, als iemand iets weet....Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:06

Doen jullie de kippen wel eens ontwormen? Hoe vaak doen jullie dat? En welk middel gebruiken jullie?
Een van mijn kippen begint wat af te vallen terwijl dat de grootste vreetzak van ze allemaal is, dus ik wil eens kijken of een wormkuur kan helpen. Is er een kuur die bijna alle wormen aanpakt, soort van de Pramox voor kippen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:56

toevallig gisteren net gedaan. Heb het bij de dierenarts gehaald. Ff gecheckt...iverquantel heet het. Ivermectine en praziquantel. Heb er niet echt vaste tijdstippen voor. Geen idee of er nog andere 'officiële' middelen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:02

Top, die had ik na wat googlen toevallig net open staan bij medpets. Dan ga ik die eens bestellen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:06

verder probeer ik hun weerstand op peil te houden met vitaminen in het water en oregano olie in het water. Die van ons kunnen over het hele erf, door de tuin en in de weilanden, dus ze zullen vast wel eens iets ongezonds naar binnen werken, maar dat is dan niet anders.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:16

Ja, hier hetzelfde. Ze lopen overdag los in de paardenwei, tussen alle vogels en insecten en weet ik wat er nog meer allemaal rond loopt, en ik heb ook altijd vitaminedruppels staan die ze soms puur krijgen en soms door het water. Oregano olie zal ik ook eens opzoeken.
Ik heb ook wel eens getwijfeld over finecto, omdat dat ook iets zou doen tegen wormen, maar omdat het bij de paarden hier nooit heeft geholpen heb ik het nooit voor de kippen gekocht.

Ik ben benieuwd of de wormkuur iets doet. De dag erna ga ik eens door de mest roeren :Y)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:16

Ik heb mijn kippen nog nooit ontwormd, vooralsnog niet nodig geweest. Wel krijgen ze altijd RopaPoultry Complete door het drinkwater, op basis van oregano olie. Heel fijn spul, heeft een goed effect op de darmwerking en algehele gezondheid. Ik merk het echt als ik het een tijdje niet geef.

Hier zijn 2 kraaien aan de toom toegevoegd <3 Cemani's! 5 weken oude (hopelijk :') ) hennetjes.

Voorlopig zitten ze nog even op een afgezet stuk, als ze wat groter zijn mogen ze kennismaken met mijn Faverolles dames.

Afbeelding

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 08:40

Ik ontwormd ze wel, met een spul van Beaphar. Heb vorig jaar bij 1 van m'n kippen een enorme spoelworm in de ontlasting gehad. Dat spul van Beaphar moet je in het water doen, alle kippen worden dan dus tegelijk ontwormd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:33

Ik heb van Koudijs, Wormstop.