[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 11:13

Wauwie dat ziet er wel erg gaaf uit met die planten :j ik zou zelf zo niet weten welke planten zo door kunnen groeien. Ik heb zelf wel valisneria in het aquarium zitten in verschillende varianten maar die gaan liggen op het oppervlak als ze te lang worden, dus ik denk niet dat die geschikt zijn. Hoewel ik er wel echt een kap op heb zitten dus misschien is het zonder ook wel weer anders?
En ooh die kat := hier 2 katten, eentje die kijkt er helemaal niet naar om, en de ander heeft een matje naast het aquarium, daar kijkt ie elke avond vis tv :P

Ik ben benieuwd ellepel wat voor vis er in zit!

Lor_1984: heb je een koudwater aquarium? Ik ben benieuwd naar een foto :d

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 12:26

Ik heb even wat tips nodig met betreft een verhuizing.
Over ongeveer 2 weken verhuis ik naar een nieuw huis, dit is nog geen 10 min met de auto.

De bedoeling is om de vissen in een grote ton te doen met het water wat nu in het aquarium zit.
Dan aquarium verhuizen en vullen.

Maar omdat ik nog nooit een aquarium verhuisd heb, en ik het graag zo goed mogelijk wil doen voor ze heb ik wat tips nodig...

Vooral betreft het water...
De een zegt half oud half nieuw.
De andere zegt 1/3 oud en de rest nieuw.

En dan nog iemand die zegt 1/3 oud en de rest koud nieuw...

Ik heb mijn cichliden nu op 26 graden.

Ik hoop dat hier wat kenners zitten die wat goede bruikbare tips hebben :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 12:30

Hoe groot is dat aquarium?-

Ik ben vorig jaar verhuisd.
Vissen in een emmer met hun eigen aquariumwater.
daarna aquarium zoveel mogelijk water er uit...heb een laag van 10cm laten staan, zaten namelijk ook garnalen in die ik er niet uit kon halen en voor de planten
Pomp in een emmer met aquarium water.
Aquarium op de achterbank van de auto, heel voorzichtig rijden over de hobbels haha.
Die in het nieuwe huis op zijn plek gezet.
Water bij gevuld, pomp en verwarming er in en toen de vissen.
water was iets troebel,maar dat zakte vrij snel.
Is prima gegaan!

Nou ja zie het als een grote waterwissel die je doet.?
Is bij mij met 2 bakken prima gegaan.
Eventueel doe je nog water uit de bak in wat jerrycans?

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 12:51

ellepel schreef:
Hoe groot is dat aquarium?-

Ik ben vorig jaar verhuisd.
Vissen in een emmer met hun eigen aquariumwater.
daarna aquarium zoveel mogelijk water er uit...heb een laag van 10cm laten staan, zaten namelijk ook garnalen in die ik er niet uit kon halen en voor de planten
Pomp in een emmer met aquarium water.
Aquarium op de achterbank van de auto, heel voorzichtig rijden over de hobbels haha.
Die in het nieuwe huis op zijn plek gezet.
Water bij gevuld, pomp en verwarming er in en toen de vissen.
water was iets troebel,maar dat zakte vrij snel.
Is prima gegaan!

Nou ja zie het als een grote waterwissel die je doet.?
Is bij mij met 2 bakken prima gegaan.
Eventueel doe je nog water uit de bak in wat jerrycans?

Afbeelding
Deze heb ik, geen idee hoeveel liter erin zit...
Maar bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 12:53

De meeste bacteriën zitten in je filter, zorg ervoor dat die niet langer dan een 1-2 uur stil staat en dat hij niet uitdroogt.
Dus bij oververhuizen liefst zsm weer aanzetten.
Verder zou ik het doen zoals mijn voorganger uitlegt, evt leg je een dikke deken/matras onder je bak zodat dat de klappen opvangt en je bak beschermt.

Juwel Trigon?
Je bak zal dan 190-300nogwat liter zijn schat ik.

mindful

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:34

Bij mijn laatste verandering ben ik de helft van mijn bestand verloren. Mijn pomp had een halve dag stil gelegen, het is een uitwendige pomp en die kon ik dus niet laten doordraaien. Heb dan snel extra zuurstof gegeven en een produkt om alle schadelijke stoffen te elimineren (kan op de naam niet komen) de rest is dan gelukkig in leven gebleven +:)+

annieeek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:18

Gaaf zo'n bak met die planten!

Die kat! _O- die van ons mogen er ook graag op liggen, maar vind het toch wel spannend als ze er op springen, bang voor mn kitnaden haha

Wij zijn momenteel ook bezig met verhuizen. Ik heb er wel voor gekozen om een hele nieuwe bak in te richten en op te zetten *\%/* de oude past niet mooi in ons nieuwe huisje.

De visjes gaan binnenkort over. Die verhuis ik in hun eigen water in een koelbox naar ons andere huis. Dat zullen ze toch wel een uurtje overleven? De overgebleven plantjes gaan in de zelfde koelbox mee.

Ons buitenfilter draait al op onze nieuwe bak. Op de oude bak draait nu een intern filter wat een tijdje met de buitenfilter heeft meegedraaid.

annieeek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:21

Afbeelding

Onze bak word al weer redelijk helder! Kan niet wachten tot ik de rest van de planten er bij kan zetten :D

Morgen maar weer eens een waterwissel doen en de ruitjes poetsen ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:24

Mooie bakken komen hier weer voorbij!

Die verzopen kat, geweldig! Hier ligt de kat er ook wel eens op, maar gewoon op het deksel, ik hoop toch dat ze er niet doorheen gaat krakken..

Hier ontzettend last van draadalg. Heb de verlichting terug gezet van 12 naar 9 uur, waterdruppeltest gedaan maar alles was in orde.
Hopen dat het nu minder wordt. Komende week de eerste visjes halen, dan heeft de bak dik 3 weken in staan draaien. Ik verheug me er nu al op!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:50

Ja onze Prince heeft zijn lesje nog altijd niet geleerd, bij elke waterwissel moet ik hem buiten zetten voor het te laat is :')
Kan u verzekeren dat je plots snel bent na zo’n duik, we stonden er gelukkig naast :=
Idd pluttersput, verlichting minderen en zorgen voor goede stroming aan de waterlijn. Niet teveel voeren en voldoende plantenvoeding geven kan helpen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:53

Plantenvoeding ga ik idd morgen ook naar kijken :j ik heb een voedingsbodem er in, maar denk dat wat extra voeding geen kwaad kan.

Ik zie die kat al helemaal gaan... stel me voor dat dat net zoiets is als een kat die in bad valt, en dat heb ik mogen ervaren :')

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:25

Hahaha idd net hetzelfde. Geen balans en oeps een kantelmoment...de zwaartekracht had gewonnen :))

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:16

-O-

Ik heb even advies nodig.

Net de eerste visjes gekocht voor in het aquarium. Een schooltje corydora habrosus, 10 stuksen. Wordt nog aangevuld tot 15-20 stuks, maar we gaan gelijdelijk aan vullen.
Blijkt dat er één pygmaeus tussen zit.

Nu is dus mijn idee om een scholen beide aan te vullen tot 15 stuks. Dus 15 habrosus, en dan 15 pygmaeus. Lijkt jullie dat ook een goede oplossing? Ik zou denken dat, omdat het beide dwergsoorten zijn, ze wel samen moeten kunnen, toch? En ik neem aan dat de pygmaeus blijer is met een schooltje van zijn eigen, alhoewel hij ook best mee zwemt met de habrosussen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:19

Hoe groot was jouw bak nog maar weer?
Als je genoeg ruimte hebt moet het wel kunnen :j

Ik heb ook de pygmaeus.
Maar de habrosus is inderdaad ook erg leuk!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:28

1.50x50x60

Ik vind de habrosus leuker, maar nu ik de pygmaeus erbij heb denk ik ach, die kan hier misschien ook wel heel gelukkig worden...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:49

Ik heb ooit 1 zielepoot meegenomen uit medelijden en die zwemt vrolijk mee met de rest van de cory’s :)) one big family :):)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:24

Peeltje, even een vraag aan jou!

Ik zag vandaag in de viswinkel diamant regenboogvissen zwemmen. En ik vind ze zo gruwelijk mooi! De melanotaenia praecox variant.
En toen dacht ik, die zijn misschien ook wel leuk om te doen in plaats van dwerg gouramis. Maar hoe zijn die om te houden? Zijn ze makkelijk? Gaan ze goed samen met andere vissen? In mijn geval komen er neontetras, corydora (pygmaeus en habrosus dus :') ), en garnalen bij. Mijn bak is 1.50 x 50 x 60.
En per hoeveel moet je die houden? En maakt het dan nog uit of je mannetjes of vrouwtjes hebt? Of kan je gewoon een school aanschaffen en gaat dat dan goed? En in welke waterlaag zwemmen ze graag? Puur ter info hoor, ik heb nog niks gekocht en als het niks lijkt te zijn komen ze er ook niet in :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 18:57

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:47

Jup! Ben ik speciaal lid van geworden. Heb wel al gegoogled, en al wat gelezen, maar had daar nog niet gekeken, daar moet ik echt even voor gaan zitten.
Maar ik lees al iets over veel doorfok bij deze soort, en dat die ook niet zo sterk zijn. Wellicht eens verder kijken naar een andere soort.
Ik ga me er eens op storten!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:05

Ik zag nu het topic, mag ik meekletsen?
Ik heb 3 bakken, een 225 ltr met 2 x diamantgourami vrouw ( man overleden en wil geen nieuwe) , koppel maanvis, 112 x neontetra en en koppel ancistrus ( en 1 verdwaalde overgebleven guppy)
2 kleine met in beide een betta man erin ( bak staat bij de kinderen op de slaapkamer)
Ook veel appelslakken in alle kleuren in alle 3 de bakken

Mijn planten groeien goed, vissen doen het ook goed alleen heb ik een terugkomend probleem met mijn KH. Kraanwater is getest en dat is prima maar binnen 2 weken is het KH gewoon 0 in mijn bak. Ik blijf nu maar verversen omdat het een vermogen kostte met de flesjes KH verhoger. Zeker voor de appelslakken is dat funest voor de huisjes en vroeg ik mij af wat ik over het hoofd zie. Het water is met zowel een teststrip als druppeltest nagekeken

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:20

@lynn, heb je speciale korrels op de bodem? Ik heb er die de PH en KH doen dalen, moet ook elke week waterwissels doen voor mijn appels.
Het is ook wel zo als je veel appels hebt, die nemen de kalk uit het water, heb ik later ontdekt en bevestigd gekregen op Google.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:42

KH is calcium toch?
Je zou gewoon iets wat kalk afgeeft in de bak kunnen doen. Deed ik ook toen ik nog een afschuwelijk aantal appeltjes had, dat was anders geen doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 07:25

Er ligt al een sepia schelp in maar dat maakt ook geen verschil. Is dar mengsel dus dat de kh zo laag is ivm de slakken?
Mocht iemand interesse geven in appelslakken, ik woon in m-limburg. Kom maar ophalen. Paars wit geel en volgens mij nog enkele bruine

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 07:44

Lynn_Nikita schreef:
Er ligt al een sepia schelp in maar dat maakt ook geen verschil. Is dar mengsel dus dat de kh zo laag is ivm de slakken?
Mocht iemand interesse geven in appelslakken, ik woon in m-limburg. Kom maar ophalen. Paars wit geel en volgens mij nog enkele bruine

http://www.aquariumwereld.be/men_vraagt/mv_50_09.htm

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 07:48

Beetje lang artikel maar heel duidelijke uitleg, gaat over eenzelfde geval en de reden zijn de appelslakken die met alle kalk gaan lopen, een stuk sepia help idd niet erg, heb ik ook al geprobeerd. Gelukkig heb ik een zuid amerikaans bestand en houden die wel van zuur water