gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:22

Denk dat je wel graven moet , bij ouders ook zo . Konijnen houden het toch niet netjes , gaas op het gras is voor de poten niet zo lekker

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:25

Ja, iets op het gras leggen is geen optie. Ik vroeg me meer af of het dan handiger is om stenen in te graven of dat (kippen)gaas ook voldoet?

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:54

Ik heb een heel naar verhaal gehoord over een konijn dat ging graven maar niet meer boven kwam... zat vast in het kippengaas.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:57

Dan wordt het zeker geen kippengaas. Die gok durf ik niet te nemen..

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:19

Ik ga gewoon volière gaas gebruiken. Is misschien niet het goedkoopste maar heel stevig + veilig en gaat lang mee. Wel dikker dan 1 MM nemen. Ik ga gewoon een ren in balkvorm maken, een gat in de grond graven en dan de ren erin en terug dichtgooien. Daarna komt er een stuk grasmat in.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:02

Ik zou ook kiezen voor uitgraven, gaas leggen en daarop het gras zaaien/leggen.

Volièregaas is een goede, kippengaas knagen konijnen zo door.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:07

Bedankt voor alle tips. :) Dan ga ik even kijken waar ik volièregaas kan vinden.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:45

Als tip, maak de ren ook overdekt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:50

Ik heb panelen hekjes ingegraven :P

Overdekt nog nooit gedaan :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:27

Ik ook niet. Toch kostte me dat in 2014 bijna twee konijnen dankzij een kat.
Eentje dood, ander gewond, dierenartskosten zo'n €300.

Oppassen voor katten, maar ook marterachtigen en roofvogels.

Maar goed, iedereen moet dat natuurlijk zelf weten. Ik heb gekozen voor een overdekte ren omdat ik niet nog meer dieren wil verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:32

Ik heb zelf katten ,die bij mijn ouders doen niks en houden de vreemde katten weg . Hier net zo :) , ik overdek niet

Enige dieren die ik kwijt ben geraakt was kanker , uitglijdpartij nadat ze door EC heel slecht controle haf over haar poten had en ze uren in de regen voor het hok lag . Dagen bij de da verder gevochten , koppie helder maar lichaam was stuk . En maden maar vliegen hou je niet tegen met alleen een net

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:03

Ik heb een hond, is ook een prima kattenverjager. Toch kies ik voor overdekte rennen.
Ik zeg toch ook niet dat je dat moet doen? Ik waarschuw iemand anders omdat ik dat nooit meer mee wil maken. Je dier verliezen aan iets wat jij als baasje had kunnen voorkomen.

Dat is alles. Doe ermee wat je wil.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:06

Eoweyn_x schreef:
Als tip, maak de ren ook overdekt :)

De ren wordt inderdaad overdekt. :j Dit om mijn konijnen te beschermen tegen roofdieren.

Net toch maar even het bestraatte deel uitgebreid naar 3x1,5m dan hebben ze in ieder geval 4,5m2 bestraat (groot genoeg toch, voor twee dwergen?) en heeft het "gras-stuk" wat minder haast en kan ik dat doen als het wat beter weer is. :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:09

Dat is groot zat hoor :D zeker voor 2 dwergen

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:20

Gelukkig maar. Ik hoop er dan nog een stuk van 3x1,5 met gras aan te kunnen verbinden, maar dat kan ik dan op m'n gemak doen.

Hoogstwaarschijnlijk komt er volgend weekend een ram bij mij wonen. Hij wordt dan gecastreerd en dan ga ik voor hem een vriendinnetje in de opvang zoeken. Na toch nog wat nagedacht te hebben en dingen afgewogen te hebben denk ik dat dit een goede oplossing is. Door een jong konijntje te kopen houd ik het vele fokken met konijnen in stand en dat is iets waar ik eigenlijk op tegen ben. :roll:

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:32

Klinkt goed! Gaat helemaal goedkomen :)

Dat is ook een van mijn redenen trouwens :p

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:57

Ik heb een tijdje terug hier wel is wat geplaatst, maar verder steeds meegelezen en had nu even een vraagje.

Mijn konijntjes eten nooit hooi, al allerlei soorten geprobeerd maar geen succes. Ze krijgen Science Selective en eten dat goed. Daarnaast krijgen ze Andijvie, Witlof en elke dag nog een stukje wortel/appel/komkommer/wat we in huis hebben.

Nu zag ik laatst iets voorbij komen op fb maar niet opgelet. Heb net een 10KG zak voer gekocht en nu viel het me op dat ze nauwelijks brokjes eten. Gevraagd aan m'n vriend die ze sochtends eten geeft (ik in de avond) en inderdaad brokjes bleven liggen. Toen schoot dat fb bericht me binnen. Blijkt dat meerdere mensen dit probleem hebben en je kunt proefzakjes van het oude voer aanvragen.

Maarja nu is het weekend en ben ik bang dat ze niks binnen krijgen ;(

Dus zijn er nog tips om ze aan het hooi te krijgen? Zou het helpen om het hooi nat te maken? Papje van de brokjes maken en mengen met hooi?

Ze liepen net gewoon nog vrolijk rond hoor en ga ze zo hun groentes alvast geven, maar dat lijkt me niet voldoende als dat het enige is wat ze eten. En ook daar kan ik nu niet ineens veel meer van geven lijkt me want dat zorgt ook voor problemen.

Pfff echt heel poedersuiker dit. Waarom eten die domme beestjes het dan ook niet gewoon, ipv zichzelf uit te hongeren :(:)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:16

Paardenhooi ook al geprobeerd? En hoe geef je het hooi, los of in een ruif?

Ik zou ze niets anders geven. Mijn ervaring zegt dat ze vanzelf gaan eten als ze honger hebben.

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:25

In een ruif. Paardenhooi nog niet geprobeerd, hier in de buurt voeren ze veel kuil of een mengeling van hooi en kuil. Weet niet of dat goed is voor konijnen, misschien te veel eiwitten?

Heb nu kruidenhooi, ze laten het gewoon staan, maar ververs het evengoed elke x dus hopelijk gaan ze eten ja.

Heb er wel een hard hoofd in, want lees al heel veel reacties op fb van mensen wiens konijntjes bijna dood waren erdoor.

Ga ze alvast groente geven en even een uurtje bij ze zitten op het balkon om te kijken.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:33

Misschien als je nu wat los neer legt, vlakbij een toiletbak oid, dat ze dan wel gaan eten? Dat doe ik ook weleens als ik wat minder lekker hooi heb. Vaak eten ze dan toch wat meer. Alsof ze dan meer moeite willen doen om uit te zoeken wat het lekkerste is :')

Kuil is niet geschikt voor konijnen.. Dat is wel jammer. Dat paardenhooi/boerenhooi wordt vaak veel beter gegeten..

Je kunt eventueel wat meer groen geven, later op de avond? Witlof en andijvie kun je over het algemeen prima wat meer van geven. Eventueel kleiner snijden en door het hooi doen?
Euhm, even denken hoor. Heb je iets van gezonde snoepjes in huis, iets met luzerne of hooi oid? Ik probeer te bedenken wat ik zou doen in jouw geval maar dat is nog knap lastig :+

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:59

Ja zwaar onhandig want wil ze ook niet teveel groenvoer geven. Maar ga ze wel wat extra geven ja. Hooi bij wctje ga ik ook proberen en heb ook nog hooiballetjes waar ik een mengeling in kan stoppen. Ze krijgen straks nog rucola, dan vermeng ik dat wat met het hooi. Heb verder idd een soort luzerne mix, maar ook daar eten ze altijd maar een beetje van. Ook al gegeven in hun ruif gemengd met wat hooi vanmiddag. Snoepjes krijgen ze niet echt, wel wat knaagbare dingen die ik idd ook al wilde geven.

Pfff leuk hoor konijnen >;)
Gelukkig eten ze hun groenvoer, want zodra ze dat niet meer doen ga ik maar dwangvoeren.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:47

Ik denk ook dat als je ze even een tijdje geen eten geeft ze vanzelf gaan eten. Maar het is een risico natuurlijk. In ieder geval, bij honden is het ook zo, worden ze kieskeurig als je ze EN hooi EN verschillende groenten EN brokjes geeft. Dan hebben ze eigenlijk de keuze wat ze willen eten. Als ze de groenten lekkerder vinden, waarom dan hooi of brokjes eten? De groenten komen er toch weer straks. Snap je? Veel succes in ieder geval! Hopelijk eten ze binnenkort wat minder kieskeurig ;) . Evt kan je ook even DA bellen voor tips.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:00

Ik ben vandaag begonnen met het koppelen van Sproet & Floki.

Het gaat echt heel goed! Ik was bang dat Sproet de ram (hangoor) opdringerig zou doen maar hij heeft zelfs niet één keer proberen te rijden. *D

Floki de voedster (met het donkere neusje en oren) vindt hem helemaal het einde en volgt hem overal achterna. Je zou eerder kunnen zeggen dat zij nu opdringerig is. Maar gelukkig (nog) niet té.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:15

Schattig! Mooie nijnen trouwens! <3 Goed dat het allemaal goed is verlopen!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:24

Dankje! :) Floki komt van een konijnenslachterij waar de meeste konijnen meer dood dan levend waren en is door iemand gered met heel veel anderen. Sproet is een Franse hangoor (overgenomen van iemand zonder enig verstand van konijnen die hem kwijt moest).

Nog een paar uurtjes en dan gaan ze samen in de ren met schuilhok wat hun vaste verblijf plaats wordt. Sproet woont daar inmiddels al een tijdje. Ik denk dat het helemaal goed gaat komen.